Gå til innhold

Har jeg ett år igjen med sparing i BSU eller har jeg ført over for mye penger?


Gaea

Anbefalte innlegg

Disse beløpene står under kontobetingelser på BSU-kontoen: 

Bundet sparebeløp er 317 038 kr

Bokført saldo er 344 538 kr

Totalt innskudd i avtaleperioden 262 500 kr

Har jeg ett år igjen med sparing (og evt hvor mye?) eller har jeg ført over for mye ? Jeg har jo hørt at grensen er 300 000 totalt for BSU, men hvilke av disse beløpene er det jeg skal forholde meg til? Jeg førte over maksbeløpet, altså 27 500 kr 1.januar i år. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De 27 500 du har satt inn er ikke i avtaleperioden enda og blir låst ved nyttår ser det ut som(kan tas ut igjen)
Altså har du spart 262 500 + 27 500 = 290 000 av de 300 000 du kan spare, altså har du 10 000 igjen.
Maksgrensen på 300 000 er det du setter inn, ikke inkl renter.

Så vidt jeg tolker det :)

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor står bundet sparebeløp over 300 000? Og bokført saldo enda mer? Er det pga i de beløpene teller med renter jeg har samlet oppigjennom årene?

Hvis jeg forstår deg riktig er det totalt innskudd i avtaleperioden som er det eneste beløpet jeg trenger å forholde meg til og handle ut ifra? (Som å føre over 10k neste år) 

Lenke til kommentar

Rentene blir jo også bundet.
Bokført saldo er det du totalt har i dag, altså sparepenger + renter + det du har overført i år.
Bundet sparebeløp er sparepenger + renter, men ikke det du har satt inn i år, ettersom det ikke er bundet.

 

Men jeg er litt usikker på om det er 10 000 du kan spare neste år eller om det er 37 500 du kan spare..

Lenke til kommentar

Det er innskudd på kontoen som er begrenset til 300 000 kr. Det vil si at du har 37 500 kr igjen du kan spare. 27 500 kr av de kan du spare neste år, de siste 10 000 kr må du vente med til 2024. Alt dette forutsatt at ingen grenser endres innen den tid. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...