Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

J-Å skrev (2 timer siden):

Det kan vel være litt forskjell på hysteresen i termostaten og hvor godt berederen holder på varmen. I praksis har det liten betydning. Det som hjelper er å slå av berederen når strømprisen er høy. enten manuelt eller automatisk. Når strømprisen er jevnt høy er det bare en varmepumpebereder som hjelper.

Berederens isolasjon har også liten betydning, hvis berederen står i et rom som er oppvarmet direkte elektrisk. 

Men man kan ikke slå av en bereder når den er fast tilkoblet? Derfor trenger jeg en OSO charge styringsenhet, eller nyttig ved høyt varmtvannsforbruk. Ev. at denne ikke slår helt av, men går i pausemodus.

Jeg har luft til luft varmepumpe fra før. Den klarer ikke varme opp hele huset.

Sitat

Integrasjonen mot nettselskapet

OSO CHARGE er først og fremst utviklet til glede for OSOs kunder. Den nye styringsenheten muliggjør tariffstyring av berederen, slik at oppvarming av berederen flyttes til tider på døgnet hvor strømprisen er lav, og energikostnaden for OSOs kunder blir lavest mulig. Integrasjonen mot nettselskapet vil også bidra til at nettleien for norske forbrukere holdes lavest mulig. Som en del av OSO CHARGE produktene er det utviklet en enkel mobil-app som gir brukeren full kontroll over forbruket og innsikt i hvordan det er mulig å spare strøm. Man kan også se hvor mye varmtvann som til enhver tid er tilgjengelig i berederen, og sette OSO CHARGE i feriemodus for å redusere strømforbruket ytterligere.

Resultat av 8 års utvikling

OSO Charge er et resultat av 8 års utvikling, i tett samarbeid med internasjonalt ledende teknologiselskaper.

Vannet inni min VVB er på 75 grader, blandebatteriet på 60 grader som er anbefalte innstillinger fra rørleggeren. Setter man ned temperaturen, vil VVB-en jobbe dårligere, ev. stress og slitasje eller er det bare for å unngå legionellabakterier? Ikke anbefalt her i hvert fall:

Sitat

Sparing av strøm ved å senke temperaturen

Dette er skrevet om i både norske og danske medier at man vil kunne spare penger på å senke temperaturen på varmtvannsberederen. Sett bort ifra at det vil være mer gunstig for bakterieoppblomstring, er det ikke penger spart. Dersom man senker temperaturen trenger man mer varmtvann når man tar en dusj eller ett bad. Dette fører igjen til at man bruker mer av vannet i tanket og det blir et høyere oppvarmingsbehov. Totalt sett vil regnestykket gå nesten i null. Dersom man skrur ned temperaturen på varmtvannsberederen nærmer man seg faresonen for legionella, samt at innstillingene for varmtvann på dusj, kraner, badekar ikke stemmer overens lenger.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Subara said:

Men man kan ikke slå av en bereder når den er fast tilkoblet? Derfor trenger jeg en OSO charge styringsenhet, eller nyttig ved høyt varmtvannsforbruk. Ev. at denne ikke slår helt av, men går i pausemodus.

Jeg har luft til luft varmepumpe fra før. Den klarer ikke varme opp hele huset.

Vannet inni min VVB er på 75 grader, blandebatteriet på 60 grader som er anbefalte innstillinger fra rørleggeren. Setter man ned temperaturen, vil VVB-en jobbe dårligere, ev. stress og slitasje eller er det bare for å unngå legionellabakterier? Ikke anbefalt her i hvert fall:

 

Hvis berederen er på egen sikringskurs, så kan du jo slå av sikringen. Mange beredere har også egen bryter. Men det beste er å gjøre som mr.papp sier, så kan man jo styre på tid, eller på mer avanserte måter.

Å bruke penger på en "smart" bereder vil jeg ikke anbefale.  Da må den ihvertfall være så "smart" at den bruker varmepumpe til å varme vannet. Hvis du har en varmepumpe som er for liten, så kan du jo vurdere en oppgradering som gir både varmt vann og romvarme.

Jeg ville ikke gjort noe med temperatinstillinge i eksisterende VVB. Ved å programmere innkobling minst hver 14. dag i en så lang periode at en vet at berederen kan varme opp vann til 75 grader fra kaldt, så er en ganske sikker på det der med legionella. I tillegg bør en jo samtidig skru blandeventilen på max, og flushe gjennom rørene med 70+ graders vann også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Hvis du har en varmepumpe som er for liten, så kan du jo vurdere en oppgradering som gir både varmt vann og romvarme.

Ikke for liten varmepumpe, hele 9,1 kW, men den holdt ikke hva den lovet.

Vil en luft til vann varmpumpe - hvis det var det du mente - bry seg om at huset er trekkfullt (fra 70-tallet)? Ikke radiatorer i huset i fra før.

Jeg har et varmt minne om parafinbrenneren. Ordet varmepumpe oversetter jeg med "ikke varmt nok".

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 timer siden):

Men man kan ikke slå av en bereder når den er fast tilkoblet?

"Fast tilkoblet" er antagelig ikke så veldig "fast". I mitt hus innebærer det at kabelen til VVB er skjøtet med tre fjærklemmer (Wago 221) bak et plastdeksel på veggboksen. I stedet for at det er satt en stikkontakt på veggboksen og støpsel på VVB-kabelen.

Der kablene er skjøtet kan det monteres et smartrelé e.l. Noe som kan styres på tid eller andre input. Integreres i et hjemmeautomasjonsystem med all bells and whistles, om du vil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Ikke for liten varmepumpe, hele 9,1 kW, men den holdt ikke hva den lovet.

Vil en luft til vann varmpumpe - hvis det var det du mente - bry seg om at huset er trekkfullt (fra 70-tallet)? Ikke radiatorer i huset i fra før.

9 kW varme er endel det da. Hvor mye strøm trekker varmepumpen din? Et grovt anslag kan være at du får 3 ganger strømtrekket i varme. Du kan lese kW på de fleste målere med litt trykking (med og uten varmepumpen i gang). 

Det er mye som spiller inn når en skal velge varmepumpeløsning. En full luft til vann løsning blir nok en betydelig investering, så det spørs litt hvor langsiktig du tenker. Det finnes forholdsvis enkle løsninger som bare varmer vann også.

https://varmepumpeportalen.no/hva-er-en-ventilasjonsvarmepumpe

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

9 kW varme er endel det da. Hvor mye strøm trekker varmepumpen din? Et grovt anslag kan være at du får 3 ganger strømtrekket i varme. Du kan lese kW på de fleste målere med litt trykking (med og uten varmepumpen i gang). 

Fujitsu Nocria 14 Winter Editon, 9100 Watt

Jeg vet ikke hva slags måler man kan lese av kW med, men jeg fant dette her:IMG_8127.thumb.jpeg.405c3d6e6438aea4b1de4e20596e253c.jpeg

Lenke til kommentar
J-Å skrev (10 minutter siden):

Jeg mente måleren i sikringskapet. Kan velge visning med knapp på mange av dem.

Det ser ut som en 6kW vp.

Ikke i mitt sikringsskap.

Sitat

Litt nyere eller bedre isolerte boliger trenger rundt 45W/kvm, mens dårligere isolerte eller eldre hus trenger kanskje 65-70 W/kvm varmeeffekt. Det vil si at en varmepumpe på 6,6 kW skal i teorien klare å varme opp en bolig på 120 kvm med normal takhøyde.

https://varmepumpeshopen.no/hvor-stor-varmepumpe-trenger-jeg

Da kan den ikke varme opp hele huset. Jeg trodde min hadde effekt på 9,1 kW.

For 12 år siden var varmepumpe forholdsvis nytt, de jeg kjente kjøpte bare 1 stk.

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

Ikke i mitt sikringsskap.

Da kan den ikke varme opp hele huset. Jeg trodde min hadde effekt på 9,1 kW.

For 12 år siden var varmepumpe forholdsvis nytt, de jeg kjente kjøpte bare 1 stk.

Nytt for 12 år siden? Jeg kjøpte vann/vann varmepumpe for 16 år siden og da var det støtte for den. Støtten var da opphørt for luft/luft varmepumper (i 2004 tror jeg) da disse hadde blitt mainstream teknologi som folk kjøpte uten støtte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

Nytt for 12 år siden? Jeg kjøpte vann/vann varmepumpe for 16 år siden og da var det støtte for den. Støtten var da opphørt for luft/luft varmepumper (i 2004 tror jeg) da disse hadde blitt mainstream teknologi som folk kjøpte uten støtte. 

OK. Kjøpte min luft/luft varmepumpe til full pris. Spurte mange før innkjøpet, men gikk likevel glipp av vesentlig informasjon...

Lenke til kommentar
6 hours ago, Hårek said:

Nei, historiske verdier er ikke så brukbart. Aidon er noe spesielle. Det er veldig nyttig å kunne se Aktiv Effekt (som var det som J-Å mente). Det kan vises på Kamstrup og Kaifa, men dessverre ikke mulig på Aidon sitt display.

Kan man telle antall blink pr, minutt kanskje, og finne effekt ut fra det?

Ellers, hvis varmepumpen er tilkoblet med stikk-kontakt så finnes det jo diverse effektmålere som (midlertidig) kan kobles mellom, både direktevisende og wifi mm.  

Et tangamperemeter kan også brukes, hvis man klarer å få koblet det rundt en av lederene mens den andre går utenom.

Litt mer avansert - koble Tibber Pulse eller en annen tilsvarende dings til HAN porten på måleren.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (16 timer siden):

Kan man telle antall blink pr, minutt kanskje, og finne effekt ut fra det?

Ganske utfordrende å gjøre manuellt. Jeg har telt pulser siden 2008, med en mikrokontroller. Men nå har HAN overtatt.
Effekt inn på varmepumpe avhenger mye av utetemperatur. Nå, med ca 10 grader ute, ser det slik ut:
WP1.PNG.11e7a198379dbae5746d2ae2e18fcfee.PNG

Når temperaturen faller ned mot null blir det jevnt rundt 500W. På -5 dukker det opp korte pulser opp til ca 1600W.
Panasonic HZ25 UKE. 7.3kW SCOP 5.38.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...