Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

"Dermed har folk incentiver til å velge apparater som bruker mindre strøm – men mer effekt. Noen eksempler er vannkoker, kokevannskran og induksjonstopp."

 

Hva i all verden betyr det? Rent ut over den fysikalske absurditeten i det utsagnet så er det, til tross for ordet "strømregning", energi/total effekt man betaler for. Poenget var sikkert at det fantes incentiver for å spare "strøm" (kWt/energi), men ikke max effekt (kW), men det kan vel vanskelig gjøres å finne en dårligere måte å uttrykke det på.

Endret av Gunnar Mo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (13 minutter siden):

Jeg var også politisk engasjert i mine yngre dager, men det tok ikke altfor lang tid før jeg innså at politikeres jobb bare er å være "blame takers", sånn at når folk flest er lei en politiker, så byttes de ut med en ny, som så gir et håp om forrandring, men man fortsetter i nøyaktig samme fotspor som før. Folk flest tror at det faktisk er politikere som bestemmer, men i realiteten så har de absolutt ingenting de skulle sagt. Derfor er absolutt alle "politiske beslutninger" ikke befolkningens interesse, til tross for at mange velge å tro på løgnene om hva man ønsker å oppnå. 

Kan ikke si jeg har helt samme erfaringen og oppfattelsen der. Man er med og bestemmer, om man kommer seg i posisjoner og er aktiv på talerstolen. Men utenrikspolitikk og rikspolitikk avgjøres ikke i kommunestyret. Man bør helst komme seg opp og med på fylkesnivå, f.eks. årsmøtet for fylkeslagene, før man kan være med å bestemme hva partiets politikk i slike saker skal være. Helst bør man komme seg på landsmøte-nivå. Det er dog et stort steg å komme seg så på høyt nivå.

De fleste stopper gjerne på nivå der de kanskje kan påvirke hva ungdomslaget i kommunen skal mene om lokale saker. Og avanserer man til lokallagsleder, så kan man komme endel lengre. Uansett, man kan som ungdomsmedlem også dukke opp på møtene til hovedpartiet, og har man noe fornuftig og håndgripelig å komme med, og man klarer å få frem poenget via talestolen, så kan man faktisk få partiet med seg på "sine" saker.

Gunnar Mo skrev (13 minutter siden):

"Dermed har folk incentiver til å velge apparater som bruker mindre strøm – men mer effekt. Noen eksempler er vannkoker, kokevannskran og induksjonstopp."

 

Hva i all verden betyr det? Rent ut over den fysikalske absurditeten i det utsagnet så er det, til tross for ordet "strømregning", energi/total effekt man betaler for. Poenget var sikkert at det fantes incentiver for å spare "strøm" (kWt/energi), men ikke max effekt (kW), men det kan vel vanskelig gjøres å finne en dårligere måte å uttrykke det på.

Er dette fra selve artikkelen, for jeg ser ikke at noen andre har skrevet dette i sin kommentar. Dog, effekt er ikke bare effekt i noen minutter, som disse apparatene står for. Men klart, gjør du mange ting samtidig eller raskt etter hverandre, kan det nok slå ut.

Effektbruk har mest og si for apparater som bruker den høye effekten i minst en time. Ergo kan det absolutt ha noe å si om man bruker effektkrevende apparater, som raskt gjør unna jobben, fremfor laveffektvarianter som bruker lengre til på jobben.

Det er altså oppvarming av huset og vannet i varmtvannsbeholderen, oppvaskmaskiner og vaskemaskiner, langtidsmatlaging og gamingcomputeren med heftig skjermkort som kan påvirke effektkostnaden mest, om de står med høy belastning over tid. Og ikke minst, elbiler som har stort batteri og mulighet for å dra masse effekt over tid.

Det blir derfor viktigere å lade over lengre tid, selv om lav pris bare er for noen få timer på natta. Og passe på at man kan få dempet effekten når man skal bruke andre ting som trekker effekt over tid, som gir utslag.

Selv har jeg lading via borettslaget, og ikke på egen måler. Og jeg har varmtvann og fyring inkludert i husleia, som forøvrig er lav til byen og området jeg bor i, å være. Jeg har endel hifi-utstyr og er mye på PC'en, som heldigvis ikke er noe effekt-spisende monster (Surface Pro). Jeg har riktignok ikke gått all in på led-belysning.

Jeg trekker sjeldent over 1 kW til vanlig, men har noen ganger trukket over 2, om jeg vasker kokvask (sengetøy), kjører oppvaskmaskinen og lager mat i steikovnen. Siden jeg jobber turnus og på hjemmekontor for tiden(ferie nå), så hender det dog ofte at jeg vasker klær og kjører oppvaskmaskin på natta, selv om man nå tydeligvis bør sjekke dagsprisen før man velger når de skal kjøres. 

Selv uten effektprising som frem til og med i dag, har likevel strømkostnaden min doblet seg mot tilsvarende periode i fjor. Og dette med strømstøtte. Skal bli interessant å se hvordan dette gir utslag i praksis, og om jeg kommer over 2 kW minst 3x i noen måneder, og da får en premie i form av 200,- i påslag den måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

Jeg synes fortsatt nettleien savner logisk sammenheng mellom energitopper og betaling.

Det er da heller ingen sammenheng. Dette er en unødig kompleks modell for å skattlegge makseffekt hos den enkelte abonnent. Kompleksiteten synes ikke å ha andre formål enn tåkelegging i og med at det nesten er umulig for den jevne abonnent å forstå hva regninga bli på forhånd.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Selv jeg som drev med ungdomspolitikk, er nå i ferd med å miste respekten for politikerne, som ikke bare sitter stille i båten og lar dette skje, men endog må betegnes som minimum medskyldige, men i stadig større grad som de virkelige skurkene. Bakmennene, som man kaller de som styrer kriminaliteten, men bruker andre til å utføre dette for seg, så de skal gå fri selv. Dette minner mer og mer ut som mafiaen har skjønt at de må bli politikere, og komme seg i de rette posisjonene.

I dette tilfellet virker det som politikerne har latt seg lure eller presse av monopolistene. Monopolistene har muligens lykkes med å lage argumenter som er forvirrende nok til at politikerne ikke har kunnet argumentere effektivt i mot. Da kan man lage seg den huskeregelen at siden man har med monopolister å gjøre kan terskelen for å gripe inn med reguleringer plasseres vesentlig lavere. ;) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi fyrer med pelletsovn som har vannmantel, så den varmer opp via luft 40% og 60% vann som går i radiatorer og gulvvarme. Hvis vi skulle være så fiendtlig innstilt mot nettselskapene, at vi dro på hytta en helg, så forstår jeg veldig godt at vi skal straffes som effektsvin vi er, at el-varmekolben må kjøre når vi er bortreist. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, N8591NB4 said:

Vi fyrer med pelletsovn som har vannmantel, så den varmer opp via luft 40% og 60% vann som går i radiatorer og gulvvarme. Hvis vi skulle være så fiendtlig innstilt mot nettselskapene, at vi dro på hytta en helg, så forstår jeg veldig godt at vi skal straffes som effektsvin vi er, at el-varmekolben må kjøre når vi er bortreist. 

Redusere temperaturen?

Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (12 timer siden):

Ingen data

Din Pulse er konfigurert riktig men vi har ikke mottatt noen måleverdier fra den.

Dette er det Tibber sier, etter å ha fungert en stund så har den sluttet å fungere.  Problemet med å koble selve varmeanlegget i huset ditt opp mot en ustabil tjeneste bør være åpenbar.  Jeg sier ikke at teknologien ikke er moden, problemet er at det ikke finnes noen krav eller godkjenning mhp. stabilitet av de systemene som huseier må kjøpe inn for å tilpasse seg effekttariffen.   Nok et område i det norske energimarkedet hvor de som skulle styrt dette tror at markedskrefter fungerer i et monopolmarked.

Tibber og Pulse introduserer en del ekstra feilkilder da alt skal gå via en skytjeneste. For lastbalansering mot hovedsikring er nok Easee Equalizer et bedre valg da den kommuniserer direkte med ladestasjonene. 

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (13 timer siden):

Man trenger ikke involvere seg i pyramidespillet til Easee og kødde med HAN-porten osv for å kunne lade delvis smart. Har man en såkalt dum lader og en moderne elbil kommer man langt:

De færreste av oss har behov for å fylle fullt batteri hver natt, så det holder å kjøpe en elbil som tillater å justere ladeeffekt og sette tidsbegrensning på når bilen får lov å lade. Dette har vært standardfunksjonalitet i mange elbiler i 10 år, så man skal virkelig klare å kjøpe feil bil for å ikke ha dette på nybiler i dag.

Tidsbegrensning hjelper ikke så mye når man har vv-bereder eller varmepumpe som kan slå inn når som helst på natten. Har man to elbiler må effektbegrensningen pr. bil settes svært lavt for ikke å gå over 10kW. Da risikerer man fort at bilen ikke er ladet ferdig på morgenen. Bedre med en rimelig styring som lar bilene utnytte ledig effekt når den finnes.

Ofte vil man også utnytte perioder med lav strømpris, f.eks var det en slik noen timer på formiddagen forrige søndag. Da må det lades med så høy effekt som mulig i de få timene med lav pris. Det kan fort være nærmere 2 kroner pr. kWh å spare på å utnytte slike perioder. Da blir en HAN-"dings" som f.eks Easee Equalizer fort nedbetalt.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tidsbegrensning hjelper ikke så mye når man har vv-bereder eller varmepumpe som kan slå inn når som helst på natten. .

Jeg har dette i samme enhet. Og Pulse stopper ladingen når varmepumpen starter. Eneste problemet nå er anti-legionella funksjonen, som kjører kolben i varmepumpen/berederen på full effekt, 9kW hver 14. dag. Er det 3. høyeste topp eller snittet av de 3 høyste pr. mnd. som bestemmer effektleddet?

Lenke til kommentar
likferd skrev (14 timer siden):

Strømnettet må uansett skaleres etter den dagen med høyest peak forbruk midt på vinteren når alle har ribba i ovnen i flere timer osv. At de har hensiktsløs "natt" og "dag" tariffer for privatpersoner fremfor å differensiere nettleien etter måneden i året, viser bare at hensikten ikke er den de påstår. Strømforbruket for en privatperson i Juni er vel rundt en tredjedel av hva den er i Desember eller Januar.

Du må ikke komme her med fornuftige tanker og sannheter. Det vet vi jo etter mange års erfaring med NVE (og andre tvilsomme virksomheter) at NVE er immune over for!

Jeg har nå bestemt meg for å bli en klovn. Jeg knytter et mobilstyrt tidsur til varmepumpen og til varmtvannsberederen (ett ur til hver). Så programmerer jeg de to urene slik at varmepumpen og vvb aldri virker samtidig i døgnets 24 timer. Jeg lar altså vbb stå på 7 timer om natten samtidig som at varmepumpen er slått av. Resultatet er at jeg sparer et par hundre kroner i måneden og at strømsystemet blir mer stresset (med hensyn effektkapasitet) ved at en mindre del av min strømbruk skjer om natten.

NVE og co har altså gjort meg til en klovn!

De nye tariffene gjør at folk må gjøre mye rart uten at det har noen effekt. En tvinges til å lade med lav effekt hver natt i stedet for å lade en dag i uken med 11 kWh. For nettet blir resultatet det samme når en antar at folk sprer sin lading ganske tilfeldig (og ikke at alle lader hver dag i året mellom 16 og 21 med 11 kW som NVE tror).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (10 timer siden):

Foreldrene mine lo av meg når jeg kjøpte en evaporativ kjøler i stedet for AC for et par år siden. They ain't laughing anymore ;)

Den lager jo mer lyd (som blir bare white nosie for min del), men bruker altså drøyt 95% mindre strøm.

But we are. 

Ikke uten grunn at de kalles for "swamp coolers". Med mindre du bor i en ørken så har den ingen brukbare funksjoner. Den kjøler ikke ned et rom, den øker kun luftfuktigheten, som igjen øker ubehaget. Så mens du kan få en litt kjølig bris i umiddelbar nærhet av kjøleren, så er det som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Du har også problemet med bakterievekst som allerede er nevnt som fører til vond lukt osv.

Etter min mening ikke verdt det for å holde seg under et effektledd. 

Kjøp en vifte i stedet. 

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Uderzo said:

But we are. 

Ikke uten grunn at de kalles for "swamp coolers". Med mindre du bor i en ørken så har den ingen brukbare funksjoner. Den kjøler ikke ned et rom, den øker kun luftfuktigheten, som igjen øker ubehaget. Så mens du kan få en litt kjølig bris i umiddelbar nærhet av kjøleren, så er det som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Du har også problemet med bakterievekst som allerede er nevnt som fører til vond lukt osv.

Etter min mening ikke verdt det for å holde seg under et effektledd. 

Kjøp en vifte i stedet. 



Jeg har vifter også. Heller litt bakteriedrepende i tanken av og til. Evaporator må brukes med vinduer åpne.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden):

Tidsbegrensning hjelper ikke så mye når man har vv-bereder eller varmepumpe som kan slå inn når som helst på natten. Har man to elbiler må effektbegrensningen pr. bil settes svært lavt for ikke å gå over 10kW. Da risikerer man fort at bilen ikke er ladet ferdig på morgenen. Bedre med en rimelig styring som lar bilene utnytte ledig effekt når den finnes.

Ofte vil man også utnytte perioder med lav strømpris, f.eks var det en slik noen timer på formiddagen forrige søndag. Da må det lades med så høy effekt som mulig i de få timene med lav pris. Det kan fort være nærmere 2 kroner pr. kWh å spare på å utnytte slike perioder. Da blir en HAN-"dings" som f.eks Easee Equalizer fort nedbetalt.

Det handler ikke om å nedbetale. Det handler om å ikke komplisere noe som er såre enkelt og man ikke trenger ekstrautstyr til.

Det blir også fryktelig merkelig å si at bilen din ikke blir ferdig ladet ila en hel natt med saktelading, men at du samtidig fint kan klare deg med kjempetreg/ingen lading gjennom natten hver gang termostaten til varmtvannsberederen eller varmen i huset slår inn. Da blir det fryktelig lite lading. Det samme gjelder sporet ditt om litt spotlading her og der når strømmen er billig midt på dagen (når du uansett ikke er hjemme). Den trege natteladingen lader betydelig mer enn spotladingen du driver med et par ganger om dagen.

Er det kjempeviktig for deg å lade en bil fra null til full ila en natt så må du - uansett hvilken elbil du har - lade med full pupp gjennom omtrent hele natten (med forbehold om at natten er definert til å være mellom 00-06). For du vil jo ikke over 10 kW i hele huset. Ergo faller hele argumentet ditt gjennom.

Er du en ekstremist som har konkurranse med naboen om å ha lavest effekttopp, så vær så god. Bruk en vervekode og få rabatt på EQ, men for Kari og Ola Nordmann er det helt uvesentlig å bli med i den fanatikerklubben til Easee.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (11 timer siden):

Foreldrene mine lo av meg når jeg kjøpte en evaporativ kjøler i stedet for AC for et par år siden. They ain't laughing anymore ;)

Den lager jo mer lyd (som blir bare white nosie for min del), men bruker altså drøyt 95% mindre strøm.

Frikjøling her, siden vi har energibrønn. Bruker nesten ikke strøm (~150W i pumpe og vifter når hele huset kjøles) og er bortimot helt stillegående (viftekonvektor på lav gir støy på 25dB eller noe sånt. Genialt system, men krever som sagt en energibrønn da. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (10 timer siden):

Jeg har dette i samme enhet. Og Pulse stopper ladingen når varmepumpen starter. Eneste problemet nå er anti-legionella funksjonen, som kjører kolben i varmepumpen/berederen på full effekt, 9kW hver 14. dag. Er det 3. høyeste topp eller snittet av de 3 høyste pr. mnd. som bestemmer effektleddet?

Mao. ville jeg fått null lading vinterstid med den løsningen, siden varmepumpa da går mer eller mindre kontinuerlig (om det er -10 eller kaldere i hvert fall). 

Anti-legionella kjøres med kompressor her, varmepumpa klarer heldigvis høy nok temperatur uten bruk av tilleggsvarmeelement (som uansett er blokkert til maks 3kW og blokkert for vanlig drift (kun nøddrift, om kompressor ikke vil gå). 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 timer siden):

De nye tariffene gjør at folk må gjøre mye rart uten at det har noen effekt. En tvinges til å lade med lav effekt hver natt i stedet for å lade en dag i uken med 11 kWh. For nettet blir resultatet det samme når en antar at folk sprer sin lading ganske tilfeldig (og ikke at alle lader hver dag i året mellom 16 og 21 med 11 kW som NVE tror).

Det kommer altså an på hvor du bor. Mange steder er forskjellen mellom >10kW og <10kW bare en drøy hundrelapp og da er det bedre å lade med 11kW og utnytte de timene med lavest strømpris. Du sparer da mer på strømprisen enn du betaler ekstra for effektavgiften. 

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (22 minutter siden):

Det handler ikke om å nedbetale. Det handler om å ikke komplisere noe som er såre enkelt og man ikke trenger ekstrautstyr til.

Det blir også fryktelig merkelig å si at bilen din ikke blir ferdig ladet ila en hel natt med saktelading, men at du samtidig fint kan klare deg med kjempetreg/ingen lading gjennom natten hver gang termostaten til varmtvannsberederen eller varmen i huset slår inn. Da blir det fryktelig lite lading. Det samme gjelder sporet ditt om litt spotlading her og der når strømmen er billig midt på dagen (når du uansett ikke er hjemme). Den trege natteladingen lader betydelig mer enn spotladingen du driver med et par ganger om dagen.

Er det kjempeviktig for deg å lade en bil fra null til full ila en natt så må du - uansett hvilken elbil du har - lade med full pupp gjennom omtrent hele natten (med forbehold om at natten er definert til å være mellom 00-06). For du vil jo ikke over 10 kW i hele huset. Ergo faller hele argumentet ditt gjennom.

Er du en ekstremist som har konkurranse med naboen om å ha lavest effekttopp, så vær så god. Bruk en vervekode og få rabatt på EQ, men for Kari og Ola Nordmann er det helt uvesentlig å bli med i den fanatikerklubben til Easee.

Når varmepumpen ikke går er det jo bare å fyre på med 7,4kW ladeeffekt, da går det unna. Starter den varmeproduksjon trekker den noe under 3kW, for vv-drift kanskje 3,5kW. Så det er en del å gå på opp til 10kW på natta, selv om det selvsagt fort går en kW til alt annet som surrer og går hele tiden. 

Og jeg er da ofte hjemme når strømmen er billig, den siste tiden har laveste pris vårt midt på dagen på søndag og innimellom lørdag. 4 timer på maks ladeeffekt gir ganske mye lading. 

Konas bil trenger kun 4,5 timer på maks ladeeffekt for å være ladet til 90%. Min trenger nok drøye 8. 

Lavest effekttopp? Nei, jeg vil ha den så høy som mulig men under 10kW. 9,99kW blir bra ;) Dog usikker på om det går i desember og januar, er redd jeg må spandere de 360,- pr. måned i ekstra avgift de to månedene. 

Lenke til kommentar

Dei snakka så fint om at det skulle bli rimelegare, men...

Fram til 1. juli så var prisen 3125kr/år og 39,60øre/kWh

Etter ein sjekk i forbruks historikken min så endar eg opp i 2-5kW området det meste av året. Kan kanskje klare under 2kW juni-august. Men då må eg nok passe på at VVB og vaskemaskin (60C) ikkje er på samtidig fleire dagar.

Nettleige.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...