Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Salvesen. said:

Om du ser på mitt forbruk som er relativt normalt så gjør det ikke det.

Det er vel normalt for industri og diverse sammfunnsfunksjoner som for det meste kjører på dagtid, at det totale forbtruket er høyst på dagen, slik at det blir mye ledig kapasitet på natten?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (7 minutter siden):

Det er vel normalt for industri og diverse sammfunnsfunksjoner som for det meste kjører på dagtid, at det totale forbtruket er høyst på dagen, slik at det blir mye ledig kapasitet på natten?

 

Ja ledig er det, men ikke så mye. I tillegg har jeg ikke industri i mitt nabolag eller underfordeling:)

Lenke til kommentar
27 minutes ago, arne22 said:

Det er vel normalt for industri og diverse sammfunnsfunksjoner som for det meste kjører på dagtid, at det totale forbtruket er høyst på dagen, slik at det blir mye ledig kapasitet på natten?

Det er høyest energiforbruk om dagen, ja.

Men dette dreier seg om effekt. Om du bruker 40 kW om natten selv om det bare er i en time så belaster det nettet med 40kW som er svært mye (iaf fra mitt ståsted som husholdning) men kraftverkene bare med 40 kWh som jeg vanligvis fordeler på  omtrent 2 døgn.

Tenk sikring: din sikring ryker av for høy effekt, ikke av energi om du fordeler den over tiden.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

I tillegg har jeg ikke industri i mitt nabolag eller underfordeling:)

Tror totalt sett så står alle husholdninger for ca 1/3 av det totale forbrukt. 2/3 går til diverse andre samfunnsfunksjoner. Så det kommer vel også litt an på hvor flaskehalsen er. Når man ser på prisforskjellen mellom nord og syd, så må det vel ha noe å gjøre med kapasiteten til de regionale overføringslinjene.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden):

Men akkurat elbillading er jo det aller enkleste å holde under effektgrensa. En smart ladestasjon (f.eks Easee) koblet mot styring tilkoblet HAN-porten på AMS-måleren sørger rimelig enkelt for å justere effekten på ladingen opp og ned ettersom huset ellers forbruker effekt. Dermed kan den dytte på med kanskje 8-9kW når huset ellers bruker lite, og justere seg ned til 0kW når stekeovn og vv-bereder starter samtidig. Det bør da være null problem for de aller fleste å holde seg under 10kW. 

Man trenger ikke involvere seg i pyramidespillet til Easee og kødde med HAN-porten osv for å kunne lade delvis smart. Har man en såkalt dum lader og en moderne elbil kommer man langt:

De færreste av oss har behov for å fylle fullt batteri hver natt, så det holder å kjøpe en elbil som tillater å justere ladeeffekt og sette tidsbegrensning på når bilen får lov å lade. Dette har vært standardfunksjonalitet i mange elbiler i 10 år, så man skal virkelig klare å kjøpe feil bil for å ikke ha dette på nybiler i dag.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (Akkurat nå):

Man trenger ikke involvere seg i pyramidespillet til Easee og kødde med HAN-porten osv for å kunne lade delvis smart. Har man en såkalt dum lader og en moderne elbil kommer man langt:

De færreste av oss har behov for å fylle fullt batteri hver natt, så det holder å kjøpe en elbil som tillater å justere ladeeffekt og sette tidsbegrensning på når bilen får lov å lade. Dette har vært standardfunksjonalitet i mange elbiler i 10 år, så man skal virkelig klare å kjøpe feil bil for å ikke ha dette på nybiler i dag.

Pyramidespill?😅

Lenke til kommentar

Strømnettet må uansett skaleres etter den dagen med høyest peak forbruk midt på vinteren når alle har ribba i ovnen i flere timer osv. At de har hensiktsløs "natt" og "dag" tariffer for privatpersoner fremfor å differensiere nettleien etter måneden i året, viser bare at hensikten ikke er den de påstår. Strømforbruket for en privatperson i Juni er vel rundt en tredjedel av hva den er i Desember eller Januar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen data

Din Pulse er konfigurert riktig men vi har ikke mottatt noen måleverdier fra den.

Dette er det Tibber sier, etter å ha fungert en stund så har den sluttet å fungere.  Problemet med å koble selve varmeanlegget i huset ditt opp mot en ustabil tjeneste bør være åpenbar.  Jeg sier ikke at teknologien ikke er moden, problemet er at det ikke finnes noen krav eller godkjenning mhp. stabilitet av de systemene som huseier må kjøpe inn for å tilpasse seg effekttariffen.   Nok et område i det norske energimarkedet hvor de som skulle styrt dette tror at markedskrefter fungerer i et monopolmarked.

Endret av 0QE8JCM8
Tillegg.
Lenke til kommentar
28 minutes ago, likferd said:

Strømnettet må uansett skaleres etter den dagen med høyest peak forbruk midt på vinteren når alle har ribba i ovnen i flere timer osv.

Ja, men denne peaken er lavere jo flere som prøver og lykkes med å holde seg på et lavest mulig kapasitetsleddtrinn.

Hos meg kuttes billadingen, vv-bereder og gulvvarme (vannrør i temperatur-treg betonggulv) for resten av inneværende time når det ser ut at timesforbruk kunne overstige 5 kWh.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt nettleien savner logisk sammenheng mellom energitopper og betaling.  Alle nettselskap legger seg på samme modell (bl.a. maks periode på 1 mnd for de 3 timene - dvs 3/720 = 0,4% av mitt forbruk skal være bestemmende for 100% av fastledd den måneden).

Den er utformet for å minst doble nettselskapenes inntekter (hvis jeg ser på min egen regning) via et fastledd i 2-5 KWh båndet som treffer majoriteten av forbrukere i leiligheter f.eks.

Dette til tross for at 95% av utgiftene til nettselskapene er faste - mye i form av lån til holdingselskap med 40 års løpetid (!) og 5-6% rente (!)   Det ligger m.a.o. an til svært fete direktørlønninger eller utbytte i holdingselskapene.

Sitat

Hvilket trappetrinn du havner på, avgjøres av gjennomsnittet av de tre timene i måneden du bruker mest strøm. Hos nettselskapet Elvia vil en månedsmaks på 5-10 kW gi en pris på 325 kroner, mens det vil koste 125 kroner ekstra å gå over denne grensa.

(pris for mitt nettselskap, Norgesnett, 5-10KW = 462 )

Ser man videre på bakgrunnen for prismodellen så er det jo at nettselskapet skal unngå strømtopper som utfordrer total-kapasiteten. 

Det store spørsmålet (her svikter logikken) er da hvordan nettselskapet kan hevde at mine 3 "max-timer" sammenfaller med en stor del andres 3 "max-timer" ???

Jeg vil hevde at det ikke er riktig og at mitt personlige forbruk er så lite at det kun bidrar til en mikroskopisk variasjon i gjennomsnittsforbruket => standard kapasitet som nettselskapet uansett er forpliktet til å ha margin for.  

Likevel er den nye modellen utformet for å gi stor prisøkning for den "jevne forbruker" og spesielt om man i 0,4% av månedens forbruk beveger seg opp i neste prisbånd.  (Erfaringen med gammel modell var at jeg typisk var såvidt opp i neste prisbånd i 0,12% av månedens forbruk, så den er blitt noe bedre, men fortsatt feil at under 1% av forbruket skal avgjøre prisbånd).

Videre; 5KWh som grense virker også "designet" for å treffe alle som normalt holder seg under 6KWh.  (Varmtvannstank 3KWh etter morgendusjen + litt varme og evt matlaging gir 5,x KWh en times tid).

Endret av Rune_says
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Her skal man holdes fast i ørene samme hva man gjør.

For ørene blir til kroner for den som holder fast.

Hvordan hadde barneoppdragelsen blitt om "oppdrageren" skulle straffe oss hele tiden for at DET var lønnsommere for oppdrageren, enn om vi ble "snillere"???

Det er klart mest lønnsomt å hindre at vi blir for "snille", altså flinke.

Så vi er nok mere nyttige enn viktige, altså er vi stebarn !!!  -B-O-M-B-E-

 

Lenke til kommentar

Hugs på at det er 3 timar på 3 ulike dagar som gjeld for effektledd. Så om ein har 1 time som endar på over 5kW så gjer det ingen ting om ein er opp på det same resten av timane den dagen. Det er kun den eine timen med høgast forbruk den dagen som gjeld.

Ser ein del som klagar over nettselskapa sine prisar. Dette er bestemt av Reguleringsmyndigheten etter gitte formlar.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/økonomisk-regulering-av-nettselskap/
Har nettselskapet teke for mykje i nettleige så må dei redusere den for å komme innafor.
F.eks. så var fastleddet til mitt nettselskap redusert med 60% halve året i 2021 pga dette.

Litt av grunnen til at nettleiga går opp no er at vi må betale for straumen som blir borte på vegen (varmetap osv). Dvs nettselskapet må kjøpe differansen frå produsent til kunde på Nordpool. Og når prisen per kWt er så høg som den er så blir det dyrare nettleige også.

Endret av Gazer75
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (3 minutter siden):

Hugs på at det er 3 timar på 3 ulike dagar som gjeld for effektledd. Så om ein har 1 time som endar på over 5kW så gjer det ingen ting om ein er opp på det same resten av timane den dagen. Det er kun den eine timen med høgast forbruk den dagen som gjeld.

Ser ein del som klagar over nettselskapa sine prisar. Dette er bestemt av Reguleringsmyndigheten etter gitte formlar.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/økonomisk-regulering-av-nettselskap/
Har nettselskapet teke for mykje i nettleige så må dei redusere den for å komme innafor.
F.eks. så var fastleddet til mitt nettselskap redusert med 60% halve året i 2021 pga dette.

Det var ikke tilfeldigvis det nettselskapet som hadde vært skyldig forbrukerne nettleie i over ti år, og som ble tvunget til å tilbakeføre i form av redusert nettleie?

https://www.nrk.no/norge/nettselskap-skyldte-kundene-penger-i-ti-ar-1.15804758

 

Heldigvis må det nå 3 ulike dager for å få svi. Opprinnelig var det en gang, så ble man straffa, selv om det var/er sommer, og nettkapasiteten er langt fra sprengt. Nei, dette er dårlig skjult ekstraskatt.

Men det fungerer ved at vi sitter stortsett og diskuterer finurligheter og hvordan vi kan spare oss for ekstraskatter, fremfor å diskutere absurditeten i hele nettleie-opplegget. Spesielt etter at de fikk legge inn variable kostnader, når det opprinnelig var de faste kostnadene nettleia skulle dekke. De variable kostnadene skulle dekkes inn i strømprisen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snowleopard said:

Det var ikke tilfeldigvis det nettselskapet som hadde vært skyldig forbrukerne nettleie i over ti år, og som ble tvunget til å tilbakeføre i form av redusert nettleie?

Nei, dette er heilt normalt når endeleg inntektsramme kjem frå RME ut på våren for året før. Då kan nettselskapet justere for å vere innafor.

17 minutes ago, Snowleopard said:

Nei, dette er dårlig skjult ekstraskatt.

Igjen så er dette regulert. Inntektsramma er den same.

At ein skal ha ein effekttariff dei månadane/vekene ein er lagt unna toppen kan nok diskuterast. Nettselskapet vil uansett sette prisen slik at dei er rundt den ramma som vert sett.
Men det vil kanskje få folk til å redusere det generelle forbruket litt?

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 minutter siden):

Nei, dette er heilt normalt når endeleg inntektsramme kjem frå RME ut på våren for året før. Då kan nettselskapet justere for å vere innafor.

Igjen så er dette regulert. Inntektsramma er den same.

At ein skal ha ein effekttariff dei månadane/vekene ein er lagt unna toppen kan nok diskuterast. Nettselskapet vil uansett sette prisen slik at dei er rundt den ramma som vert sett.
Men det vil kanskje få folk til å redusere det generelle forbruket litt?

Ramma er kanskje fast, men det blir oss vanlige forbrukere som blir straffet, selv om vi mesteparten av tiden bruker lite, når andre bruker mye. Spørsmålet er mer hvem som blir begunstiget av dette. Det sliter jeg med å se.

Nei, forbruket blir nok stort sett det samme. Vi bees jo ikke bruke mindre strøm, bare mindre på samme tid (effekten skal ned), som bl.a. straffer elbilister som vil tjene på billig strøm når det generelle forbruket ellers er lavt. Nå skal man heller lade i flere timer og over flere dager, for å trekke akkurat like mye strøm, for bilen slutter jo ikke å forbruke, eller forbruker mindre, på samme mengde kjøring.

Samtidig legges det opp til at vi skal kjøpe flere smartdingser og styringssystemer for å jevne ut forbruket. Det er som man lurer på om disse sitter med store aksjepotter i de samme selskapene som produserer, importerer og distribuerer disse.

Og, eierne av kraftselskapene ser jo ut som de direkte gir f..n i om vi havner i en situasjon med strømrasjonering. De bevilger seg profitt i høyere priser, selv på importert dyr strøm.

Selv jeg som drev med ungdomspolitikk, er nå i ferd med å miste respekten for politikerne, som ikke bare sitter stille i båten og lar dette skje, men endog må betegnes som minimum medskyldige, men i stadig større grad som de virkelige skurkene. Bakmennene, som man kaller de som styrer kriminaliteten, men bruker andre til å utføre dette for seg, så de skal gå fri selv. Dette minner mer og mer ut som mafiaen har skjønt at de må bli politikere, og komme seg i de rette posisjonene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

Selv jeg som drev med ungdomspolitikk, er nå i ferd med å miste respekten for politikerne, som ikke bare sitter stille i båten og lar dette skje, men endog må betegnes som minimum medskyldige, men i stadig større grad som de virkelige skurkene. Bakmennene, som man kaller de som styrer kriminaliteten, men bruker andre til å utføre dette for seg, så de skal gå fri selv. Dette minner mer og mer ut som mafiaen har skjønt at de må bli politikere, og komme seg i de rette posisjonene. 

Jeg var også politisk engasjert i mine yngre dager, men det tok ikke altfor lang tid før jeg innså at politikeres jobb bare er å være "blame takers", sånn at når folk flest er lei en politiker, så byttes de ut med en ny, som så gir et håp om forrandring, men man fortsetter i nøyaktig samme fotspor som før. Folk flest tror at det faktisk er politikere som bestemmer, men i realiteten så har de absolutt ingenting de skulle sagt. Derfor er absolutt alle "politiske beslutninger" ikke befolkningens interesse, til tross for at mange velge å tro på løgnene om hva man ønsker å oppnå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...