Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Enig i at det ikke er så enkelt å følge med på. Noen bør jo se forretningsmuligheten i å gjeninnføre kjøkkenwattmeterne. I totalt fornyet drakt selvsagt. Stikkord: Trådløs, touch-display, pris-graf, statistikk over forbruk etc.

Ja, ikke noe problem å lage noe slikt, jeg vil tro noen er i gang for lenge siden. Teknisk sett trenger man bare en dings for å koble i HAN-porten og f.eks et nettbrett med veggfeste og operativsystem som booter rett til applikasjonen. Så er det bare å logge i vei og presentere informasjonen på en lettoppfattelig måte. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Ja, ikke noe problem å lage noe slikt, jeg vil tro noen er i gang for lenge siden. Teknisk sett trenger man bare en dings for å koble i HAN-porten og f.eks et nettbrett med veggfeste og operativsystem som booter rett til applikasjonen. Så er det bare å logge i vei og presentere informasjonen på en lettoppfattelig måte. 

Det finnes allerede ett hav av forskjellige løsninger. Selv lager jeg smartMeterSeer. Det er en plugin til hjemmeautomasjon systemet homeseer. Ett billig han adapter fra Kina samt min plugin og en får all data fra måleren og kan vise på nettbrett osv. 

Men det som 'mangler' er en enkel løsning der en henter data fra han og viser på ett lite display som en fester der en vill. Helt plug and play for de som liker det enkelt. Det tror jeg kunne solgt bra. Men kundemassen er jo begrenset.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da var første regning med ny nettleie her, på grunn av litt prøving og feiling i starten av måneden havnet jeg på trinn 2 og fikk 30% økt nettleie. Hadde jeg holdt meg under 5kWh(slik de fleste gjør) ville det blitt 15% økt. Ikke langt unna det NVE estimerte for maaange år siden når de startet å snakke om dette. Legger jeg mer forbruk over på helg/kveld så er jeg sikke på at jeg kan redusere kostandene våre på nettleien fremover. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 minutter siden):

Hvis selv du som lever og ånder for de nye satsene går på en smell her, sier det noe om hvordan gjennomsnittsinntektene til disse selskapene kommer til å transformeres med det nye handlingsrommet de har forhandlet fram. 

Vill jeg ikke si, vi er en familie på 4 og krever derfor mer enn 'folk' flest. Vi har også to elbiler.

 

Forøvrig er ikke +15% en smell, det er litt over det som er forventet siden dette ble presentert. Og prisene generelt sett har økt mye siden den gang.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
On 7/1/2022 at 12:33 PM, trikola said:

Noen sa tidligere idag her at hen kanskje klarer 2 kWh-grensen i sommer.

Siden det er 1.7. i dag og jeg forsatt lå under 2 kW

image.png.61f9ac5de43b17a7989eeae59513f337.png

tenkte jeg å prøve også. Stort håp har jeg ikke, men er jo morsomt å prøve. 😁

Korleis gjekk det? Eg klarte det med eit nødskrik. Enda på 1,97kW.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Gazer75 said:

Korleis gjekk det? Eg klarte det med eit nødskrik. Enda på 1,97kW.

Det holdt ikke lenge, nei. Kl 12 2.7 var det slutt:

image.png.b33c5d8f3c4a6418c6646c093061a55e.png

(Har endret UI til programmet i ettertid. Gul er kWh, grønn kost inkl alt, blå pris inkl <husker jeg ikke>)

Det gikk bedre i starten av august:

image.png.c922083090e14867b3b38abceb38bc09.png

Da holdt det til kl 10 den 6.8. og sprakk pga en manuell startet tørketrommel (som ikke kunne stanses automatisk).

Etter det har jeg sluttet å prøve å holde meg under 2 kWh/h ettersom jeg uansett ikke tror at jeg greier det gjennom en hel måned. Og det følger jo med ulempen at man heller ikke kan utnytte de billige timene - da kjøres automatiske begrensninger på maks 2 kWh/h og man har glede av billig pris bare for 2 kWh pr billigtime, ikke 5 (eller mer).

Så går nå dagane 😁

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Nautica said:

Noen som vet om forbruk er pr. time eller pr. 60min, dvs. i løpe av måneden de 60  minuttene du bruker mest strøm 3 ganger ?

Slik jeg har forstått det:

Finn for hvert døgn den klokketimen med høyest forbruk; dette gir 28...31 døgn-maks-forbrukstall. Så gjennomsnitt av de 3 høyeste av disse forbrukstallene

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Det er på tre ulike dager. Du lader med 11 kW en time (eller 23,9 timer) en dag. Deretter 2 og 3 kW maks to andre dager. Da blir snittet 5,33 kW og det er det du betaler for ((11+2+3)/3).

 

Nei det er tre timer. 

Måler rapporterer timemålinger til nettleverandør. De 3 høyeste utgjør snittet som velger nivå.

Mulig nettleverandører har små forskjeller her, men jeg snakker iallefall for fagne sin løsning. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Nei det er tre timer. 

Måler rapporterer timemålinger til nettleverandør. De 3 høyeste utgjør snittet som velger nivå.

Mulig nettleverandører har små forskjeller her, men jeg snakker iallefall for fagne sin løsning. 

Time eller høyest/pr. 60 min ? men som du sier går det nok etter klokketimer.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Det er måleren din som bestemmer når den rapporterer timesverdi. Men det er ca en klokketime mellom de.  Min måler rapporterer somregel mellom 9 og 10 sekunder etter hver hele time. 

Det er jo ikke noe i veien at den rapporterer tellerverdien som var for mellom 9 og 10 sekunder siden - eller presis kl xx:00:00.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Har du lest det som står på Energinorge?

Ja her er det jeg som har blingset! Fagne har skrevet dette på en dårlig måte slik at om en bare leser deler av teksten så ser det ut som 3 målinger pr måned utgjør snittet mens i neste avsnitt presiserer de at det er målinger fra 3 dager som utgjør snittet. Så der må jeg bare beklage for feil info!

 

Sitat

For beregning av kapasitetsleddet er det laget en trappetrinnmodell. Det er gjennomsnittet av de tre timene du brukte mest strøm samtidig i løpet av måneden som avgjør hvilket «pristrinn» du havner på. Merk at det er toppene på tre ulike dager og at det er gjennomsnittet i en hel klokketime som blir lagt til grunn. 

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

Litt fakta om boligene deres?

Bur i ei leilegheit på omlag 48m2. Den er nederst med felles garasje under, men midt i bygget.
Største straum sluk på sommaren er VVB som er på 2kW.
Samtidig så har eg PC, NAS og ein server som står på 24/7. Dette gjer også at eg ikkje treng oppvarming så lenge det er minst 10-15 grader ute.

Minimumsforbruk når kun PC, NAS, server, ruter og switch osv er på ligg på 300-350W.

Einaste måten å klare det på var å passe på at VVB ikkje sto på for lenge slik at den brukte over rundt 1,5kWh på ein time.

Klesvask på 60 grader brukte faktisk mindre enn eg trudde endå vasken tek tid. Maskina brukar ikkje all verden anna enn under oppvarming av vatnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...