Gå til innhold

Voldsom økning i dødsulykker: Er det starten på en ny trend?


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, plankeby said:

Syntes det skyldes litt for mye på veier og lav fart her. Hva med rassh#l (finner ikke andre ord) som dreper andre med å overhode ikke følge med på veien.

De som dreper andre ned å være så ego at mobil og skjerm i bilen er viktigere enn å se på veien foran seg. Der har drap skjedd på på E6 med ro felt og 110 km og i byer. Kan ikke skylde på veier her. 

Mitt inntrykk er at noe skyldes økt egoisme hos bilførere. Forøvrig gir det å drepe noen med bil bare få måneder i fengsel. Har vært noen bildrap siste år. 

Det er klare paralleller til informasjonssikkerhets-debatten her: hvor man forsøker å ta et problem som avhenger av flere faktorer og så lage en løsning (f.eks teknisk løsning som på et magisk vis skal løse et organisatorisk / menneske problem). På den ene siden har man de som kun skylder på fart, på den andre har du de som kun skylder på vei. Er sted i midten er sannheten, men som deg er jeg enig i at nordmenn er verdensmestre i ansvarsfraskrivelse.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (1 time siden):

Ellers mener jeg å ha lest statistikk på at fleste dødsulykker er utforkjøring, og her er det stort sett høy fart i kombinasjon med idiotkjøring som er en av de største faktorene.

En økning på ca. 50% ca. 100% kan ha andre årsaker så derfor er det viktig og etterstrebe for å finne årsakene.

Er ikke bare i Norge ulykker med kjøretøy øker:

Tyskland opp ca. 19%

USA opp ca. 10.5 %de høyeste ulykkestallene på 16 år

Østerrike har også en signifikant økning.

Bulgaria opp 10.5 % de første 6månedene av dette året

om andre land også har en unormal høy økning i dødsulykker vil tiden vise.

Det kan ligge andre årsaker bakom en ulykke en uaktsomhet, det er det jeg vil få frem.

Grunnen for og nevne vaksine var å unngå en diskusjonen at det er en mulig grunn som mange konspirerer.

Endret av Nautica
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er greit å analysere totalt hva som er faktorer. 

Mental helse: Selvmord i trafikken, der uskyldig annen part dras med. 

Ruskjøring

Sykdom/trøtthet 

Feil på kjøretøy

Forhold ved vei og skiltet hastighet

Aktiv ignoranse av å følge med på vei. Surfing på mobil og annet fokus.

Manglende sikring av last eller personer i bil. Jeg ser at det tas flere der barn ikke engang har belte på bak i bilen. 

Osv osv 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (På 29.6.2022 den 18.19):

Når antall dødsulykker har vært unormalt lavt lenge, er det statistisk uunngåelig at det går opp igjen. Kalles regresjon mot gjennomsnittet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Regression_toward_the_mean

Da må en vel vite hva gjennomsnittet er? Antall døde i trafikken i Norge:

Drepte 2020

 

Som det fremgår er antallet dødsulykker i sterk nedgang, til tross for langt flere kjørte km. Bare fra 2010 til 2020 ble antall dødsulykker i trafikken nær halvert. Og denne trenden har vedvart - med rykk og napp - siden 1970.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...