Gå til innhold

Voldsom økning i dødsulykker: Er det starten på en ny trend?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 2020 og 2021 var det mye mindre trafikk pga  pandemien. Det har nok ført til mindre ulykker. Jeg tror det har med psykologi å gjøre. Folk har følt seg fanget og nedtrykkende gjennom pandemien. Nå føler mange at de har fått,friheten tilbake og er mer oppstemt og derved har høyere puls og kjører hardere.

Mye bobiler som har vært borte 2,5 år og nå lager kø og farlige forbikjøringer. Vi har hatt mange stygge tunnelulykker og mange av tunnelene i Norge har for høy tillat hastighet.
Det er en giftig cocktail av små biler,store biler,biler med campingvogn,traktorer, motorsykler,vogntog og busser og stedvis syklende. Alle disse kjøretøyene har alle mulige hastigheter inni til dels svært mørke tuneller hvor man kommer fra gnistrende solskinn og rett inn i nesten beksvart natt.

Noen vogntog må nesten stoppe for å passere hverandre og når da biler og motorsykler kommer susende i 80-90 km/t ja da oppstår livfsfarlige situasjoner.

Jeg kjørte selv over Hamarøy nå nettopp og kom inn i tuneller fra stekende sol og man blir nesten blind med det samme man kommer inn i tuneller pga mørket. Når det da står 2 vogntog nesten i ro ved passering pga lave tunelltak og man må nødbremsen,ja da oppstår farlige situasjoner hele tiden i norske tuneller som er for lave,for mørke og har for høy hastighet.

Min beskjed til veimyndigheten er å snarest få satt ned farten til maks 60 km/t i alle tuneller som er bygget på 60-70-80 og delvis på 90 tallet. Altså hundrevis av tuneller bør nedsettes til maks 60 km/t slik at det er meir jevnbyrdig forhold på farten mellom store vogntog og hele miksen av kjøretøy som skal gjennom tuneller.

Vi snakker om maks 60 km/t gjennom alle tuneller f.eks på Hamarøy,steigentunellen,Svartistunellen,sigerfjordtunellen og svært mange andre tuneller som ikke pr. idag er egnet for 80 km/t. Vi har jo hatt mange tragiske tunellulykker i det siste og i mange år.

Ved lavere fart er risikoen for brann i vogntog også mindre pga mindre belastning på motor,drivverk og bremser. Ett vogntog som må jage opp og ned i hastighet i en tunell pga at trafikken skal gå i 80 km/t og har problemer med høyde og bredde,er egnet for varmgang og påfølgende brann.

Begynn med å sette ned farten i alle våre dårlige og mørke og lave/smale tuneller slik at farten er tilpasset alle som skal bruke tuneller. Det vil spare mange liv og ulykker/branner. Så kan veimyndigheten begynne å få satt ned farten på mange flere dårlige veier.

Bruk mobile og flyttbare fartsgrenseskilt og evaluer etterhvert om skiltene bør flyttes og nedsatt fart utvides. Og husk at mange steder hvor det er 70 km/t er farten for høy og maks fart bør være 60 km/t. Det er ikke bare i 80 soner at farten kan settes ned. En fartsreduksjon på bare 10 km/t betyr mye.

Det som kan forsvares med å sette farten i tuneller ned til 60 km/t er at i dagens virkelighet så er faktisk snitthastigheten for vogntog i tunell rundt om 60 km/t og da bør alle følge den farten for å redusere faren for ulykker og kollisjoner inni tuneller. Det vil også gi vogntogsjåføren en tryggere og meir forutsigbar ferd gjennom tuneller.

Men som sagt,mangetuneller bør ha maks 60 km/t og endel gamle tuneller bør ha maks 50 km/t. Lykke til med å igangsette fartsreduksjoner i norske livsfarlige tuneller. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Norge har Europas tregeste veinett. Begrenset gjenværende sikkerhetspotensiale når man allerede har satt ned fartsgrensene, høyeste nivå på bøter, fjernet forbikjøringsmuligheter og satser på at sinker skal bygge opp lange kolonner på overbelastede veier. 
Trafikk ulykkene vil øke fremover når overbelastede veier spiller to marginale mennesketyper mot hverandre: Sinker som trekker køer og de utålmodige som foretar raseriforbikjøringer. Smale veier uten veiskulder, uten forbikjøringsmuligheter og bevvist dårlige siktlinjer i høydekurver og svinger, samtidigsom økt trafikkmengde gjør at man har omtrent kontinuerlig motgående trafikk, gjør at veien blir svært lite tilgivende for menneskelig feil. 

Endret av N8591NB4
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sløvhet og for lav fart.  Vi har nå så lave fartsgrenser at folk kjeder seg i bilen og er ukonsentrert.  Følgelig fikles det med med mobiltelefoner, det trykkes på skjermer og man følger ikke med på trafikken og man "sovner".

Som eksempel er det få ulykker på Autobahn i Tyskland.  Dette strider mot norsk logikk.  Bilene kan ligge over 200 km/t med noen få meter mellom bilene.  Kjører du slik på motorvei i Norge mister du lappen.  Poenget er at man må være konsentrert om kjøringen hele veien.  I Norge har vi passert passivitetsgrensen når det gjelder fart, og det kommer bare til å bli verre dersom farten ytterligere skal ned og pisken skal brukes ennå mer.  Flere og flere trafikanter mister respekten for fartsgrensene og politiets arbeid.  Det er en meget uheldig utvikling. 

Politiet er forundret over at de stadig "tar" bilister i kontroller på rette og oversiktlige strekninger.  Dette er strekninger helt uten ulykker, med mulighet for å kjøre forbi på en trygg måte.  Kanskje det var bedre å fokusere kontrollene på strekninger der det faktisk var risiko.  Joda, lavere fart gir mindre konsekvens ved ulykker, men da var vi altså tilbake til at respekten for fartsgrensene forsvinner når folk oppfatter farten som uhensiktsmessig.  Hva med å bruke tid på adferdskontroll, ta til side biler som skaper kø uten å stoppe og slippe forbi?  Gjenopprette tilliten til trafikkpolitiet som etter hvert nesten er borte hos mange trafikanter.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2ETE1ZXM skrev (47 minutter siden):

Sløvhet og for lav fart.  Vi har nå så lave fartsgrenser at folk kjeder seg i bilen og er ukonsentrert.  Følgelig fikles det med med mobiltelefoner, det trykkes på skjermer og man følger ikke med på trafikken og man "sovner".

Som eksempel er det få ulykker på Autobahn i Tyskland.  Dette strider mot norsk logikk.  Bilene kan ligge over 200 km/t med noen få meter mellom bilene.  Kjører du slik på motorvei i Norge mister du lappen.  Poenget er at man må være konsentrert om kjøringen hele veien.  I Norge har vi passert passivitetsgrensen når det gjelder fart, og det kommer bare til å bli verre dersom farten ytterligere skal ned og pisken skal brukes ennå mer.  Flere og flere trafikanter mister respekten for fartsgrensene og politiets arbeid.  Det er en meget uheldig utvikling. 

Politiet er forundret over at de stadig "tar" bilister i kontroller på rette og oversiktlige strekninger.  Dette er strekninger helt uten ulykker, med mulighet for å kjøre forbi på en trygg måte.  Kanskje det var bedre å fokusere kontrollene på strekninger der det faktisk var risiko.  Joda, lavere fart gir mindre konsekvens ved ulykker, men da var vi altså tilbake til at respekten for fartsgrensene forsvinner når folk oppfatter farten som uhensiktsmessig.  Hva med å bruke tid på adferdskontroll, ta til side biler som skaper kø uten å stoppe og slippe forbi?  Gjenopprette tilliten til trafikkpolitiet som etter hvert nesten er borte hos mange trafikanter.

(Edit: Enig i en god del av dette. Særlig dette som gjelder respekten både til regler og trafikkpolitiet.)
Det hadde vært nyttig med mer kunnskap om disse ulykkene.

Personlig har jeg flere hypoteser som kan bidrar:

- Mer bruk av touch-skjermer både i bil og ikke minst mobiltelefon. Ser maaaange som bruker mobilen når de kjører. Her kunne politiet enkelt dratt in 6-sifrede beløper nesten ved et hvert kryss i Oslo. Mye annet som stjeler fokus fra det å kjøre, gå eller sykle.

- Mindre fokus på trafikksikkerhet. Når jeg vokste opp hadde vi "Trygg Trafikk" med bl.a. en plate med sanger, bøker osv. Dette er helt ut nå. Også for noen tiår siden var det mye fokus på viktigheten av sykkelhjelm. Dette er også mye mindre/nesten borte. Ser stadig vekk færre som bruker hjelm på sykkel, også barn. Har også i større grad sett folk bli sinte på bilister når de raser over fotgjengerfelt med sykkel, folk som vaser over gaten med nesen i mobilen etc, dvs folk som ikke kan reglene eller er bevisste på farene i trafikken.

- Endret kultur. Man skal ikke undervurdere innvandring fra kulturer som har et helt annet syn på trafikksikkerhet og kjørestil enn vi er vant til her hjemme. Polen, Spania, India, Hellas osv har en helt annen kjørekultur med dertil høy trafikkdødelighet. Når disse personene og etter hvert deres avkom (som ikke har fått god trafikkopplæring) slippes løs på norske veier er det ikke rart ulykkene øker.

- Mer fokus på at de myke trafikantene skal være "sjefen" og ha førstepri overalt, samt at skillet i trafikken mellom de ulike trafikantgrupppene blir mer uklart. Mer "blandet trafikk", bruk av sykkelfelter som stjeler av veibanen og utforming av kryss som skal være minst mulig effektive øker også stressnivået hos alle trafikanter. Alt flyter over i hverandre. Særlig Oslo sentrum har blitt helt håpløst. Dette skaper også store problemer for kollektivtrafikken. Veldig ofte er det raskere å gå enn å ta kollektivt grunnet måten trafikkbildet har endret seg på, særlig nå de siste årene. Man må ha større skille mellom felter som er for de ulike trafikantgruppene og alle må ta hensyn til alle. Myke trafikanter har f.eks. i Oslo så og si 100% forrang i alle situasjoner. Også busser og trikker trenger veibanen for å komme frem.

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

#1 ) Ser mye uoppmerksomhet pga mobilbruk etc eller lav kjørekompetanse.

#2) Tror nye lave fartsgrenser (generell nedskilting fra 80->70/60 og 60->40) som det har vært inflasjon i har forsterket både tendenser til uoppmerksomhet (man kjeder seg, begynner å gjøre andre ting enn å kjøre bil) og lavere respekt for fartsgrenser ("alle" blir jo kriminelle når ingen følger grensene fordi de er satt for lavt ift kjøreforhold.  Det er ingen logikk i at 80-vei skal skiltes ned til 70 utenom for "null-visjonen" ved front mot front 70+70=140 høyeste overlevbare hastighet).

#3) Ser mye "lusekjøring".  Mange som kjører ned i 50 om det er litt svinger på en 70-vei.  Mange lir værende å kjøre 40 selv når det settes opp til 60 rett etter overganger.  I kombinasjon med generell nedskiltet fart (#2) får vi altså flere forbikjøringer og høyere fartsdifferanse mellom lusekjørere og de som ligger "litt pluss"

#4) Det har blitt ekstremt mye politisk "lobbyisme" ift fartsgrenser:

- Usynlige barn som leker (har kjørt forbi mange slike skilt og kanskje en gang i året ser man barn som leker i nærheten av veien...)

- 40-soner settes i fleng fordi det skal være overganger pga ulykker andre steder i kommunen, som IKKE er farts-relatert !

- Politisk "handlekraft" (=nye fartsdumper) brukes fordi enkelte lokale har ubegrunnet angst. SVV bør holde seg til faglige kriterier.  Angst hører hjemme hos fastlegen.  For trafikksikkerhet så er det faktisk bra at fotgjengere har litt angst og ser opp fra mobilen før de går over veien.

5) Her kan alle "grave" litt i ulykkes-statistikken https://trine.atlas.vegvesen.no/   Jeg kikket litt på egen kommune (Asker) hvor det har tilkommet veldig mange flere fartshumper og 40-soner og generell nedskilting.   2012 (0 drepte, 8 hardt skadd) var ca like bra som 2021 (2 drept, 7 hardt skadd).  Velger kolonne ulykkestype og alvorlighetsgrad drept/hardt skadd så finner man at møteulykker (altså ikke forbikjøring men at kjøretøy har kommet over i motgående) på rett strekning =18  og i kurve = 9 summert for 1990-2021 mens samme tall for forbikjøringer er  1 og 1 (!)  Det tyder jo på at forbikjøring og tilhørende fart har et ufortjent dårlig rykte - uoppmerksomhet så man kommer over i motgående er ca 13x vanligere !

Endret av Rune_says
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2ETE1ZXM skrev (På 30.6.2022 den 11.02):

Sløvhet og for lav fart.  Vi har nå så lave fartsgrenser at folk kjeder seg i bilen og er ukonsentrert.  Følgelig fikles det med med mobiltelefoner, det trykkes på skjermer og man følger ikke med på trafikken og man "sovner".

Som eksempel er det få ulykker på Autobahn i Tyskland.  Dette strider mot norsk logikk.  Bilene kan ligge over 200 km/t med noen få meter mellom bilene.  Kjører du slik på motorvei i Norge mister du lappen.  Poenget er at man må være konsentrert om kjøringen hele veien.  I Norge har vi passert passivitetsgrensen når det gjelder fart, og det kommer bare til å bli verre dersom farten ytterligere skal ned og pisken skal brukes ennå mer.  Flere og flere trafikanter mister respekten for fartsgrensene og politiets arbeid.  Det er en meget uheldig utvikling. 

Politiet er forundret over at de stadig "tar" bilister i kontroller på rette og oversiktlige strekninger.  Dette er strekninger helt uten ulykker, med mulighet for å kjøre forbi på en trygg måte.  Kanskje det var bedre å fokusere kontrollene på strekninger der det faktisk var risiko.  Joda, lavere fart gir mindre konsekvens ved ulykker, men da var vi altså tilbake til at respekten for fartsgrensene forsvinner når folk oppfatter farten som uhensiktsmessig.  Hva med å bruke tid på adferdskontroll, ta til side biler som skaper kø uten å stoppe og slippe forbi?  Gjenopprette tilliten til trafikkpolitiet som etter hvert nesten er borte hos mange trafikanter.

Punkt 1: Når man kjører opp til førerkort lærer man at man skal følge fartsgrensene og ha respekt for dem. 
Punkt 2:  Når man kjører opp til førerkort lærer man at man skal opptre med oppmerksomhet og kjøre hensynsfullt slik at ikke skade eller ulykker oppstår. 
Hvis disse 2 punkter følges vil vi nesten ikke ha trafikkulykker.
Loven er lik for alle og vi kvitterer for det på ære og samvittighet når vi legger inn underskrift med navnet vårt på vårt nyervervede førerkort. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

<...................>

5) Her kan alle "grave" litt i ulykkes-statistikken https://trine.atlas.vegvesen.no/   Jeg kikket litt på egen kommune (Asker) hvor det har tilkommet veldig mange flere fartshumper og 40-soner og generell nedskilting.   2012 (0 drepte, 8 hardt skadd) var ca like bra som 2021 (2 drept, 7 hardt skadd).  Velger kolonne ulykkestype og alvorlighetsgrad drept/hardt skadd så finner man at møteulykker (altså ikke forbikjøring men at kjøretøy har kommet over i motgående) på rett strekning =18  og i kurve = 9 summert for 1990-2021 mens samme tall for forbikjøringer er  1 og 1 (!)  Det tyder jo på at forbikjøring og tilhørende fart har et ufortjent dårlig rykte - uoppmerksomhet så man kommer over i motgående er ca 13x vanligere !

Tusen takk for den.
Kan også finne litt her:
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/ulykkesdata/analyse-av-dodsulykker-uag/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2021 var et avviksår pga. Covid, og ut fra grafen er det ikke en generell nedadgående trend, ulykkesnivået ser ut til å ha stabilisert seg på typisk 35 dødsulykker fra 2015. 41 ulykker er dermed ikke en dramatisk økning over snittet, og vil kunne være oppnådd med kun en ekstra front mot front ulykke, så dette er utvilsomt tilfeldige avvik. Selvølgelig vil politiet og andre relevante etater selge inn budskapet sitt for det det er verd for å få større busjetter til trafikkontroll.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (21 timer siden):

I 2020 og 2021 var det mye mindre trafikk pga  pandemien. Det har nok ført til mindre ulykker. Jeg tror det har med psykologi å gjøre. Folk har følt seg fanget og nedtrykkende gjennom pandemien. Nå føler mange at de har fått,friheten tilbake og er mer oppstemt og derved har høyere puls og kjører hardere.

 

Bortsett fra at statistikken viser kun en helt marginal nedgang i kjørte km. Det var mye mindre jobbkjøring en stund, som så gikk over i mye mer siden ingen tok buss.

image.thumb.png.d88d5c497baae8667e1aa3bcf44f27ad.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 timer siden):

Bortsett fra at statistikken viser kun en helt marginal nedgang i kjørte km. Det var mye mindre jobbkjøring en stund, som så gikk over i mye mer siden ingen tok buss.

image.thumb.png.d88d5c497baae8667e1aa3bcf44f27ad.png

Ok godtar delvis den. Men det var kanskje ett annet kjøremønster med mange matpakkekjørere som var opptatt av å komme seg til og fra jobb. Nå er det vel mye ferietrafikk og fritidsreiser hvor folk dessverre er opptatt med alt mulig samtidig som de skal kjøre bil. Samtidig tenker jeg at å føre statistikk over hvor mye kilometer det kjøres i Norge pr år er en kompleks og uoversiktlig oppgave. Hvordan veit myndighetene f.eks at Lars og kompisene kjører sin gamle veteran-Volvo fra Ørnes og til Namsos tur-retur på kystriksveien..? 

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (1 time siden):

 Samtidig tenker jeg at å føre statistikk over hvor mye kilometer det kjøres i Norge pr år er en kompleks og uoversiktlig oppgave. Hvordan veit myndighetene f.eks at Lars og kompisene kjører sin gamle veteran-Volvo fra Ørnes og til Namsos tur-retur på kystriksveien..? 

Norske biler kan en få fra både forsikringstall og PKK-rapporteringen. Så kommer utenlandsk trafikk i tillegg. Det blir selvsagt noe estimering.

Lenke til kommentar

De kjørte debatten i Dagsnytt 18 i dag (https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202206/NNFA56063022/avspiller)

Her nevner den besøkende fra NAF at de ser høyere risikoatferd, og nevner deretter feil hos fører - "manglende førerdyktighet". Og dette er VIKTIG. Vi blir mer og mer late og uoppmerksomme i trafikken. Vi stoler mer og mer på bilens hjelpesystemer. Mobilen er blitt en høy prioritet hos mange, selv når man kjører bil. Det er nok også en økende andel som kjører i narkorus og alkorus også.

Problemet her er at den korte introen til NAF aldri blir tatt opp videre i diskusjonen. De besøkende politikerne henger seg opp i det vanlige. Det er fart og det er fartsgrenser. Bilbrukere må holdes til ansvar her rett og slett, men det eneste de tør å nevne er disse fartsgrensene altså.

TV2 Nyhetene hadde også en kort reportasje om det samme i dag, og her ble MC-førere nevnt. Her ble det også nevnt manglende førerdyktighet som en viktig faktor. Dette må diskuteres oftere rett og slett. Det å ha førerkorter er et privilegium. Mange blir nok rett og slett dårligere og dårligere på og kjøre bil (og motorsykkel) når alderen stiger, selv om det er naturlig å tenke at du bør bli mer erfaren.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (9 timer siden):

Punkt 1: Når man kjører opp til førerkort lærer man at man skal følge fartsgrensene og ha respekt for dem. 
Punkt 2:  Når man kjører opp til førerkort lærer man at man skal opptre med oppmerksomhet og kjøre hensynsfullt slik at ikke skade elle ulykker oppstår. 
Hvis disse 2 punkter følges vil vi nesten ikke ha trafikkulykker.
Loven er lik for alle og vi kvitterer for det på ære og samvittighet når vi legger inn underskrift med navnet vårt på vårt nyervervede førerkort. 

Kan ikke vente på at «full-self-driving» autopilot behersker de 2 prinsippene der. Da vil jeg la autopilot lusekjøre forbi alle fotobokser og politi som gjemmer seg i buskene.

Lenke til kommentar

Det skal bli interessant og få tallene på bordet etterhvert, bla. om forulykkede døde grunnet kollisjonen eller om dødsfallet har annet årsak.

SADS påståes og ha hatt en økning globalt på ca. 40%, ifølge enkelte u-verifiserte kilder kan årsaken være covid-vaksinen men det blir bare spekulasjoner og det vil vi ikke ha noe av.

link til først artikkel som dukket opp på et google-søk.

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-plutselig-dod-syndrom/76312496

Lenke til kommentar
22 hours ago, Nautica said:

Det skal bli interessant og få tallene på bordet etterhvert, bla. om forulykkede døde grunnet kollisjonen eller om dødsfallet har annet årsak.

SADS påståes og ha hatt en økning globalt på ca. 40%, ifølge enkelte u-verifiserte kilder kan årsaken være covid-vaksinen men det blir bare spekulasjoner og det vil vi ikke ha noe av.

link til først artikkel som dukket opp på et google-søk.

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-plutselig-dod-syndrom/76312496

Covid vaksine… what?

Men en liten presisering: det er aldri en faktor alene som har skylden, det er flere. Det er derfor fart ofte går igjen, fordi fart veldig ofte er en medvirkende (men ikke eneste) faktor. Det er også det som er enklest å gjøre noe med enn å få folk til å skjerpe seg, bygge ut veistandaren på samtlige rare småveier i Norge eller å bedre tryggheten i biler. 

Ellers mener jeg å ha lest statistikk på at fleste dødsulykker er utforkjøring, og her er det stort sett høy fart i kombinasjon med idiotkjøring som er en av de største faktorene.

Edit: ser ut som møteulykker og utforkjøring er nokså likt hva angår dødsfall: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/trafikkulykker-med-personskade

Edit2: snakke her generelt om dødsulykker og ikke kun siste periode i isolasjon.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det skyldes litt for mye på veier og lave fartsgrenser her. Hva med rassh#l (finner ikke andre ord) som dreper andre med å overhode ikke følge med på veien.

De som dreper andre med å være så ego at mobil og skjerm i bilen er viktigere enn å se på veien foran seg. Det har vært drap på på E6 med to felt med 110 km og i byer. Kan ikke skylde på veier her. 

Mitt inntrykk er at noe skyldes økt egoisme hos bilførere. Forøvrig gir det å drepe noen med bil bare få måneder i fengsel. Har vært noen bildrap siste år, der dommen er meget grov uaktsomhet, pluss grov løgn fra fører.

Med drap i trafikken mener jeg de sjåfører som med aktiv handling har utvist meget grov uaktsomhet. Altså fokusert på alt annet enn trafikken. Gjelder også personer i rus. 

Bortforklaringer fra sjåfører lagt sammen blir en parodi. For svingete vei, for lang rett vei, for lav sol, for høy sol, feil på ny bil osv osv. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...