Gå til innhold

Dual SIM - benytte samtidig?


Anbefalte innlegg

Hei

Har en One Plus Nord som har dual SIM. Kommer fremover til å være i behov av to separate SIM, mitt hovednummer og et som jeg er tilgjengelig i et visst tidsrom. 

Spørsmålet er om det er mulig å ha begge SIM aktivert samtidig? Hvis så, er det mulig på en enkel måte å deaktivere/avvise anrop fra SIM 2?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du åpner settings på mobilen og aktiverer/deaktiverer det du selv ønsker på hvert enkelt SIM? Om det skal være aktivert i det hele tatt, om dataroaming skal være på eller av på det aktuelle SIM, om VoLTE samtaler skal kunne brukes på det aktuelle SIM, om WiFi telefoni skal være på eller av med det SIM-kortets nummer, hvilken foretrukken nettverkstype det SIM-kortet skal kunne benytte..

Åpne settings og se selv om det tilfredstiller dine krav?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (På 29.6.2022 den 0.26):

Du åpner settings på mobilen og aktiverer/deaktiverer det du selv ønsker på hvert enkelt SIM? Om det skal være aktivert i det hele tatt, om dataroaming skal være på eller av på det aktuelle SIM, om VoLTE samtaler skal kunne brukes på det aktuelle SIM, om WiFi telefoni skal være på eller av med det SIM-kortets nummer, hvilken foretrukken nettverkstype det SIM-kortet skal kunne benytte..

Åpne settings og se selv om det tilfredstiller dine krav?

Ja, kan sjekke alt det når jeg mottar SIM 2, men spørsmålet var om jeg kan benytte de samtidig? Altså at begge er aktivert samtidig. Lenge siden jeg brukte 2 SIM i en telefon og den gang kunne jeg kun benytte det ene, mens det andre var deaktivert. Derfor jeg spør :)

Lenke til kommentar
37 minutes ago, treskrue said:

Ja, kan sjekke alt det når jeg mottar SIM 2, men spørsmålet var om jeg kan benytte de samtidig? Altså at begge er aktivert samtidig.

Har ikke testet den konkrete telefonen, men har i bruk, eller har hatt i bruk et forholdsvis stort antall Android telefoner. Alle sammen har kunnet fungere med to kort samtidig for standby mottak, slik at man er samtidig tilgjengelig på begge numrene. En variant er også å bruke det ene kortet til datatrafikk og det andre til samtale/sms. Fungerer også OK.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
treskrue skrev (1 time siden):

Ja, kan sjekke alt det når jeg mottar SIM 2, men spørsmålet var om jeg kan benytte de samtidig? Altså at begge er aktivert samtidig. Lenge siden jeg brukte 2 SIM i en telefon og den gang kunne jeg kun benytte det ene, mens det andre var deaktivert. Derfor jeg spør :)

Men du spør ikke spesifikt.

Hva er din definisjon av å benytte begge samtidig? Når du taster et nummer for å ringe det nummeret, ønsker du å ringe fra begge nummerene samtidig? I så fall er svaret nei, det er nettopp derfor Innstillingene som jeg forsøkte å lede deg inn på (så du kan se med egne øyne) har et valg på hva du ønsker skal være foretrukket å ringe ifra og bruke Internett ifra (så du ikke må ta det valget hver eneste gang du skal ringe eller bruke mobildata).

Hvis din definisjon er å ta imot samtaler ifra begge nummerene så er svaret: Ja, du kan være tilgjengelig for oppringing på begge nummerene samtidig, der er det noen andre enn deg som tar valget på hvilket nummer de skal nå deg via. og kun hvis to eksterne nummer ringer begge dine nummer nøyaktig samtidig må du aktivt ta et valg på hvilke av de to samtalene du ønsker å ta/benytte deg av.

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er to typer dual sim på telefoner. Mest vanlige er dual standby.

Dual aktive er dobbelt opp av alt av antenner slik at begge simkort kan fungere samtidig i samtaler og data. Dual standby er at når ene sim er i samtale, vil den andre ikke ha tilgang til nettverket da antennene er opptatt. Samtidig kan man ha en liten vri på dette: Er man tilkoblet wifi tale på ene eller begge sim, og man er i samtale med ene sim, kan den andre fortsatt motta tale/bankid forespørsler.

F.eks: Jeg har en iphone med ice på hovednummeret som ikke støtter wifi tale. Der bruker jeg data og tale. Jeg har også et telia kontantkort som sim 2 som har wifi tale hos telia. Når jeg er i samtale og bruker bankid på telia nr, virker det ikke når jeg ikke henger på et wifi nett, men virker når jeg har wifi tilgjengelig.

Rent spesifikt på wifi nett i norge og wifi på kiel ferga. Jeg har ikke prøvd alternativer i andre steder i verden pga, pandemi og fravær av ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...