Gå til innhold

Håper ny teknologi kan få bort ulykker som skyldes dårlige dekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Masse tiltak iverksettes, hvor ingen har potensiale til å bety noe for de unormale ulykkene som har vært i år. Dessuten er det ingen grunn til å tro at ulykkestallene er noen ny norm. Derimot har man all grunn til å tro at de er unormale, og at tallene også for 2020 og 2021 var unormale, men da unormalt lave.

Endret av Karstein H
Skrivefeil
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det aller tryggeste hadde vært om vi bygget enorme fengsler og buret inne hele befolkningen. Da hadde ingen dødd. Heldigvis er vi ikke langt unna at dette er en realitet med den politikken man fører nå. Vi vet at det å fjerne folks frihet for å oppnå sikkerhet alltid vært en suksessfaktor for fødselen av et hvert regime. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (2 timer siden):

Det aller tryggeste hadde vært om vi bygget enorme fengsler og buret inne hele befolkningen. Da hadde ingen dødd. Heldigvis er vi ikke langt unna at dette er en realitet med den politikken man fører nå. Vi vet at det å fjerne folks frihet for å oppnå sikkerhet alltid vært en suksessfaktor for fødselen av et hvert regime. 

Imponerende hvor omfattende et scenario du lager av at man vil kontrollere mønsterdybden på bildekk av hensyn til trafikksikkerheten for vanlige folk! Det er jo vanlig å kontrollere at biler på veien har bremsene i orden også, så jeg ser ingen dramatikk i dette. Tvert om, så vil det være til hjelp for svært mange.

 Den personlige friheten kan jo leves ut alle, alle andre steder enn i trafikken, bak rattet.

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Imponerende hvor omfattende et scenario du lager av at man vil kontrollere mønsterdybden på bildekk av hensyn til trafikksikkerheten for vanlige folk! Det er jo vanlig å kontrollere at biler på veien har bremsene i orden også, så jeg ser ingen dramatikk i dette. Tvert om, så vil det være til hjelp for svært mange.

 Den personlige friheten kan jo leves ut alle, alle andre steder enn i trafikken, bak rattet.

Isolert sett er hver enkelt sak ganske ubetydelig, men når man summerer opp alt blir det ganske åpenbart at frihet ikke lengre er noe vi kan si at vi er gode på uten å lyve. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Frihet til å kjøre på glatta med nedslitte sommerdekk og potensielt drepe noen eller bli drept selv. Ja huff, håper ikke vi mister DEN friheten!

Dette er jo ikke lovlig, så man har ikke egentlig friheten til å gjøre det. Men det er et problem at teknisk kontroll er temmelig uvanlig å oppleve langs veien, fordi vi har fått EU-kontrollene. Da må man møte opp med dekkutrustning som er lovlig for den tiden man har kontroll.

Har ikke noe mot at man har kontroller langs veien, uavhengig av om de er meldt eller ikke. Men nå skal man automatisere seg ut av alt, og kontrollere alle til enhver tid. Nesten uansett om det er alvorlig lovbrudd eller noe som gir et forenklet forelegg. Spørsmålet er, når vi er blitt vant med dette, hva er det neste som kommer?

Som vi vet, gi noen fingeren, så tar de hele handa. Om ingen/ikke mange nok protesterer, vil det komme flere punkter de skal kontrollere. Hvor setter man grensen? Når er det nok?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 minutter siden):

Frihet til å kjøre på glatta med nedslitte sommerdekk og potensielt drepe noen eller bli drept selv. Ja huff, håper ikke vi mister DEN friheten

Sikkert vanskelig for deg å forstå hva dette faktisk handler om, nemlig at vi på sikt får en total overvåking. Alt for vårt eget beste. Man må være temmelig blind om man tror at dette handler om å kunne få lov å kjøre med utslitte dekk. Det er ikke i noen sin interesse, men det rettferdiggjør ikke overvåkingen av absolutt alle, også de som kjører helt lovlig. 

Endret av Selvstendigsaas
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Ja ikke sant. Hva blir det neste? Registrering av personinformasjon for å få lov til å kjøre bil?

Ja, tenk om du måtte registrere deg elektronisk, og online, at du nå skal kjøre noen sted. Og ikke nok med at det registreres hvem, hvilken bil og hvor du skal, og når du er kommet frem, så må du melde fra at du er kommet frem.

Ut fra GPS-data og endel annen info fanget opp på turen, så blir du nødt til å betale veiavgift/forurensingsavgift, kø/trengselsavgift, og har du i snitt eller på noen del av strekningen kjørt for fort, så må du og betale eventuelle bøter og ilegges prikkbelastning om overtredelsen var for stor.

Du må og betale bot for mangel på avstand til forankjørende, og det lyskrysset som aldri skifta til grønt, tross for at du stod der 5 minutter, og ingen annen bil var i nærheten, må du og ut med en saftig slump penger for, siden du tok sjansen på å kjøre til slutt. Og så var det alle gangene du bomma på vikeplikten, eller trådde på gassen for å komme forbi fotgjengerfeltet, fordi noen hadde retning mot dette.

Overdrevent kanskje, men sier man ikke fra, så er dette kanskje hverdagen om noen år. Og kanskje ikke så himla mange.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Dette er ganske ille. Det er så vidt jeg forstår snakk om sensorer i veien og et skilt som lyser opp hvis du har dårlige dekk. Ingen identifisering. Og så begynner konspiratullingene å skrike "fuck teh systsem! 1984! Omg!!"

Alle skulle vært som deg, da hadde ikke det vært noen konspirasjonsteorier. Da hadde det vært realiteten. 

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at man etter hvert kan identifiseres. Fotobokser og bomstasjoner kan identifisere deg.

I Oslo har man sensorer i veien som registrerer bruk av piggdekk uten betalt piggdekkavgift.

Bomselakapet hadde en skandale meg personvern, da de sendte bilder av biler uten bombrikke til folkerepublikken Kina, der billig kinesisk arbeidskraft skulle registrere nummerskiltet. En kan ikke kjøre bil i Norge uten at Xi Jinping får vite det.

Er du paranoid når de virkelig er ute etter deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...