Jump to content
Mathias Klingenberg

Vegvesenet vil ha mer bompenger for elbiler. Men de har ikke regnet på hvordan det slår ut med momsøkningen

Recommended Posts

Hvordan kan denne artikkelen lages uten fremheve at strømprisene som legges til grunn ikkje har vært gjeldene siden slutten av 2021, ei forventes å returnere til nivået i overskuelig fremtid?

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post
bjorn.e skrev (1 time siden):

Hvordan kan denne artikkelen lages uten fremheve at strømprisene som legges til grunn ikkje har vært gjeldene siden slutten av 2021, ei forventes å returnere til nivået i overskuelig fremtid?

Jeg antar at det de mener med at beregningene er robuste, er at de bommer like kraftig både for elbiler og biler med forbrenningsmotor. Men de bommer nok mest med prisene på strøm og hurtiglading. Så vidt jeg kan se ligger prisen på hurtiglading nå godt over 6 kr/kwh hos de fleste operatører. Mens strømprisen har ligget på godt over 2 kr/kWh i snitt den siste måneden. Da uten å regne med nettleie eller strømkompensasjon fra staten.

Edited by Eivind Helle
  • Like 3

Share this post


Link to post

Pussig tabell som ligger til grunn.

Skal en stor elbil halveres i pris fremover (2030-prisen)? Hvordan i alle dager skal det kunne skje?

Videre er parkering og bompassering satt til kr 0,-. Det er jo helt feil!! Selv om halv pris i bomring er betydelig lavere enn full pris, kan de jo ikke modellere med kroner null!

Parkering koster i dag det samme uansett drivlinje. Jeg kjenner hvertfall ikke til mange steder som tilbyr rabatt her lengre ...

  • Like 3

Share this post


Link to post
qualbeen skrev (45 minutter siden):

Pussig tabell som ligger til grunn.

Skal en stor elbil halveres i pris fremover (2030-prisen)? Hvordan i alle dager skal det kunne skje?

Videre er parkering og bompassering satt til kr 0,-. Det er jo helt feil!! Selv om halv pris i bomring er betydelig lavere enn full pris, kan de jo ikke modellere med kroner null!

Parkering koster i dag det samme uansett drivlinje. Jeg kjenner hvertfall ikke til mange steder som tilbyr rabatt her lengre ...

Hvis vi regner med at prisen på batteriet i dag ligger på 150$/kWh for ferdig pakke, vil 70kWh koste rundt 100kkr. Så jeg lurer også på hvordan bilen kan bli 230kkr billigere i 2030.

Edited by Eivind Helle
  • Like 5

Share this post


Link to post

Det kan virke som om målet med nullutslipp er like langt vekke som målet med null drepte.

  • Like 1

Share this post


Link to post

På tide å la alle biler innenfor samme vekt-/størrelse segment betale like mye i bilskatter. Det er godt og vel 10 år siden el-bilene var fredet skattemessig inntil man passerte 50000 solgte el-biler. Nå har vi passert 500000 og el-bil-toget ruller for egen maskin. For å sette det litt på spissen, det virker ulogisk når gamlefar i sin Toyota Yaris betaler mer i bilskatt enn direktør Hansen gjør i sin 2,5 tonn tunge EQS.

  • Like 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post
3FW7P824 skrev (18 minutter siden):

På tide å la alle biler innenfor samme vekt-/størrelse segment betale like mye i bilskatter. Det er godt og vel 10 år siden el-bilene var fredet skattemessig inntil man passerte 50000 solgte el-biler. Nå har vi passert 500000 og el-bil-toget ruller for egen maskin. For å sette det litt på spissen, det virker ulogisk når gamlefar i sin Toyota Yaris betaler mer i bilskatt enn direktør Hansen gjør i sin 2,5 tonn tunge EQS.

Hvor godt tror du egentlig "elbil-toget" ruller for egen maskin? Hint: se til utlandet, og da spesifikt de land som ikke har noen fordeler/subsidier. 

Elbil medfører fortsatt en ulempe i det daglige. Derfor helt vitalt at myndighetene tilbyr noen gulrøtter. Hvis ikke er det tilbake til fossildrevne kjøretøy pronto!

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
1 hour ago, qualbeen said:

Skal en stor elbil halveres i pris fremover (2030-prisen)? Hvordan i alle dager skal det kunne skje?

Enig. Dette virker svært usannsynlig. Det betyr i praksis at batterier og motorer antas å bli gratis. Den prisen de står igjen med i antagelsen for 2030 prisen kan neppe dekke noe mer enn karosseri uten drivlinje om vi antar at batteri og drivlinje utgjør noe omkring halvparten av prisen i dag (og selv det er kanskje noe høyt) . Øvrige komponenter er modne og kan ikke forventes å falle noe videre i pris.

1 hour ago, qualbeen said:

Parkering koster i dag det samme uansett drivlinje. Jeg kjenner hvertfall ikke til mange steder som tilbyr rabatt her lengre ...

Det er en hel del steder det er rabattert, inklusive Oslo. https://elbil.no/elbil-fordeler/parkering/

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
3FW7P824 skrev (41 minutter siden):

På tide å la alle biler innenfor samme vekt-/størrelse segment betale like mye i bilskatter. Det er godt og vel 10 år siden el-bilene var fredet skattemessig inntil man passerte 50000 solgte el-biler. Nå har vi passert 500000 og el-bil-toget ruller for egen maskin. For å sette det litt på spissen, det virker ulogisk når gamlefar i sin Toyota Yaris betaler mer i bilskatt enn direktør Hansen gjør i sin 2,5 tonn tunge EQS.

Avgifter på bil har ingenting med personlig inntekt å gjøre. Å sammenligne gamlefar og direktører blir meningsløst. Avgiftene brukes her til å fremme salg av elbiler og så langt har det vært full suksess, som du selv påpeker.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Hvorfor får ikke Vegvesenet tilstrekkelig finansiering over statsbudsjettet? Slik våre nordiske naboer fint klarer på sine statsbudsjett. Som er lavere enn vårt. Uten oljepenger. Vi må snart orke å rette på det som er galt med oss. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

4000 kroner i bompenger årlig? Latterlig lavt. Det blir kutt i bompengefinansierte veier fremover da skjønner jeg. Jeg ligger vel nærmere det med 20 prosent belastning i bommen og 12 000 km. Når man har så håpløse forutsetninger kommer man frem til den konklusjonen man selv vil.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sitat

Vi har modellert to personbiler: en liten bil og en stor bil. Ingen av disse er forventet å koste mer enn 500.000 kroner, verken i dag eller framover, ettersom vi modellerer uten ekstra utstyr og tilvalg. Vi regner da med å treffe det «folk flest» er ute etter, skriver Kleven.

Statens Vegvesen viser her en overraskende stor avstand mellom dem og "folk flest". Det er skremmende å se at de har så liten kunnskap om befolkningen og kjøpsvanene deres innefor deres fagfelt.

Det er allmenn viten i Norge at vi kjøper de best utstyrte bilene. Det har "alltid" vært slik at nordmenn har kjøpt mye ekstrautstyr. Vi har "alltid" vært annerledeslandet i så måte. Det er i resten av Europa at folk prioriterer motor og hestekrefter foran skinnseter og matrix-lys.

Hvis de kan så lite om allmennkunnskap, hvor lite kan de om det folk flest ikke har grunnlag for å ta stilling til (anbefalt bredde på nye veier, fremtidige fartsgrenser m.m.)?

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post

"Vegvesenet vurderer at det vil være en økende fordel å kjøpe elbil versus bensinbil i årene som kommer, ettersom de regner med at innkjøpsprisen for elbiler går drastisk ned"

Vegvesenet opptrer useriøst og fremstår mer og mer som et politisk talerør slik som SSB har blitt. Elbilene blir jo bare dyrere og dyrere så jeg skjønner ikke hvordan disse folka i Vegvesenet tenker og hvor de henter informasjon fra. Strømmen vil også bli dyrere og dyrere, og det ser vi allerede på prisene på hurtiglading. Hurtiglading har Vegvesenet beregnet kunstig lavt til 4kr ved å ta en snitt på billigste strøm på abonnementstjeneste og drop-in pris. Normallading til 1kr er også kunstig lavt, jeg betaler 1,7kr i sameiet inkl. effektgebyrer som vi får grunnet mange elbiler som lader. Og ja vi har lastdeling og moderne Zaptec ladere.

Edited by Fluor1
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Wisd0m skrev (9 timer siden):

4000 kroner i bompenger årlig? Latterlig lavt. Det blir kutt i bompengefinansierte veier fremover da skjønner jeg. Jeg ligger vel nærmere det med 20 prosent belastning i bommen og 12 000 km. Når man har så håpløse forutsetninger kommer man frem til den konklusjonen man selv vil.

Selv med Autopass-rabatt, halv pris på bompasseringer, timesfritak og passeringstak betaler jeg omtrent 37 000 kroner årlig i bompenger på elbilen min... 

  • Like 4

Share this post


Link to post
9 hours ago, Viggo Stenbekk said:

Hvorfor får ikke Vegvesenet tilstrekkelig finansiering over statsbudsjettet? Slik våre nordiske naboer fint klarer på sine statsbudsjett. Som er lavere enn vårt. Uten oljepenger. Vi må snart orke å rette på det som er galt med oss. 

Det ville trolig ikke hjulpet. På en eller annen måte hadde de vel klart å somle bort ytterligere et titalls milliarder kroner årlig på konsulenter, utvalg, ekspertgrupper og hundrevis av nye mellomledere.

  • Like 1

Share this post


Link to post
qualbeen skrev (11 timer siden):

Parkering koster i dag det samme uansett drivlinje. Jeg kjenner hvertfall ikke til mange steder som tilbyr rabatt her lengre ...

Dette er feil påstand, mulig forskjellene er mindre i distriktene. Der er ofte ikke parkering så dyr fra før.

Storbyene har meget store prisforskjeller på El og drivstoff på parkering. Men det er slutt på gratisparkering for El-bil. Gratisparkering ga utfordringer med at folk brukte parkeringsplasser og parkeringshus som sin private garage.

Elbiler er ikke lengre så dårlig alternativ at folk må ha enorme fordeler for å ville ha en elbil.

Mage ble vant til gratis parkering og sutrer som barn over å betale 75% midre enn drivstoffbiler på parkering. 

Edited by plankeby
  • Like 1

Share this post


Link to post

Med en strømpris på 200 øre per kWt, ligger energiprisen på strøm på samme nivå som bensinprisen gjør. 20 kr per liter tilsvarer 200 øre per kWt når man regner med at en liter bensin inneholder 10 kWt. Men da elbiler er mye mer effektive i å ta i bruk energien, er den totalt sett billigere å bruke.

Ang. bompenger vil jeg påstå at dette ikke er noe vi strengt tatt trenger, da mange andre land bygger god infrastruktur uten. Det blir også provoserende å betale bompenger når man ser at pengene går til å subsidiere bybaner og sykkelfelt som går til mange milliarder over budsjettet. Skal bilistene i Norge betale mye mer enn i andre land, bør vi også få mer tilbake i form av gode veier etc.

Edited by FrihetensRegn

Share this post


Link to post
2 minutes ago, FrihetensRegn said:

Med en strømpris på 200 øre per kWt, ligger energiprisen på strøm på samme nivå som bensinprisen gjør. 20 kr per liter tilsvarer 200 øre per kWt når man regner med at en liter bensin inneholder 10 kWt. Men da elbiler er mye mer effektive i å ta i bruk energien, er den totalt sett billigere å bruke.

Ang. bompenger vil jeg påstå at dette ikke er noe vi strengt tatt trenger, da mange andre land bygger god infrastruktur uten. Det blir også provoserende å betale bompenger når man ser at pengene går til å subsidiere bybaner og sykkelfelt som går til mange milliarder over budsjettet. Skal bilistene i Norge betale mye mer enn i andre land, bør vi også få mer tilbake i form av gode veier etc.

Problemet Norge har ift mange andre land er ganske få skattebetalere i forhold til kvadratkilometerne, antall fjorder og fjell.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...