Gå til innhold

Kvifor står det ekte majones på majonespakken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forbrukerrådet har faktisk klaget inn denne bruken av ordet "ekte" tilbake i 2016

https://www.forbrukerradet.no/pressemelding/forbrukerradet-vil-ha-helt-slutt-pa-bloff-om-maten-var

Gitt at ingenting en har i majones er spesielt dyre råvarer så gir det vel lite mening å lage "falsk majones" med mindre en ønsker seg et vegansk alternativ.

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
27 minutes ago, ITtraktor said:

Jeg har også fundert en del på dette med full telenordekning, som en del reklamerer med. Er det mulig å kun få halv telenordekning, og i så fall til halv pris? 

Det der er ikke tull. Telenor er dyrere, men har bedre dekning enn Telia-nettet.

"Ekte" majones har mer fett enn lettmajones, og det er ikke noe fasit på hva som er best.

Lenke til kommentar

Lettmajones er "falsk" majones.

Majones er en emulsjon mellom en olje og syre, med eggeplomme som emulgator, så "ekte" majones laget på tradisjonelt vis har fett som primær ingrediens. Lettmajones krever etter det jeg kjenner til mer industrielle prosesser og er noe man vanskelig kan få til på kjøkkenet hjemme.

Ekte her kan vel ses på som synonymt med tradisjonell.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (8 timer siden):

Jeg har også fundert en del på dette med full telenordekning, som en del reklamerer med. Er det mulig å kun få halv telenordekning, og i så fall til halv pris? 

Nei enten er det telenordekning eller så er det ikke. Jeg vil tro dette er bare for å understreke at det er full telenordekning og at det ikke er snakk om en redusert telenordekning, selv om det ikke finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for respons og kommentarar både om majones og dekningsspørsmål.

Det spørst om ein har "full", "halv" eller inga Telenordekning midt på Hardangervidda, men om ein er ute i perifere omgjevnader er nok sjansen større for at ein har dekning frå Telenor enn frå Telia. Men ingen regel er utan unntak, og det vil heilt sikkert finnast eksempel på det motsette.

Der eg bur vart det i vinter verken "full" og "halv" Telia-dekning i 5(!) veker på Chilimobil-abonnentet etter at lynet slo ned og bua ved sendaren brann opp. Både Telia og Telenor vart ramma, men Telenor har fleire sendarar. Resultatet vart uansett at området vart blant dei fyrste i Sogn og Fjordane med 5G. Så då kan eg kanskje seie at eg har "full" dekning likevel.

Lenke til kommentar

Majones i USA må inneholde egg for å kunne bruke ordet (og inneholde mindre enn 65 olje). Ost i Norge må inneholde melk for å kunne bruke ordet ost (derfor ser du f.eks. "revet pizzatopping" i Norge uten bruk av ordet ost). etc etc etc

Ekte majones er vel bare et forsøk i andre enden av skalaen på å tydeliggjøre at andre selger et mindreverdig produkt (men at de har lov å kalle noe majones selv om denne produsenten av "ekte" ikke mener de burde få lov til det). Maarud gikk av skaftet når Kims begynte å bruke "varemerken" Potetgull, men tapte heldigvis den kampen siden de hadde feilet i å beskytte sin verkemare i så mange tiår at nesten hele befolkningen ser på Potetgull som noe alle produsenter leverer, uansett hvor mye Maarud var først ute med å bruke betegnelsen "Potetgull".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder dekning er det fullt mulig å ha delvis dekning fra en operatør, selv om det i Norge i 2022 kanskje ikke forekommer med norske SIM.

Husker ikke hvem det var, men for noen år siden var det noen som kjørte sitt eget nett i byene, og leide kapasitet av Telenor eller Telia der de ikke selv hadde dekning. Dermed kunne de som en relativt liten aktør ha dekning i hele landet og bare investere i utbygging der de forventet å ha så mye trafikk at det svarte seg å ha det i eget nett vs å bli fakturert for bruken av en annen netteier.

At vi ikke hører om det i dag kan bety at det ikke fungerte så godt i praksis. En kamerat som telefonerte mye i bilen var plaget med at samtalene stadig droppet når han kjørte inn/ut av byen og mobilen tydeligvis byttet mellom nettverket til den lille operatøren han hadde abonnement hos og den store operatøren disse leide distriktsdekning fra.

Den andre muligheten er relevant for roaming. Operatørene skriver roamingkontrakt per nettgenerasjon, og noen av de store nede på kontinentet har gjort seg vanskelige på å slippe gjester inn i det nyeste nettet. Dermed kunne man som turist oppleve at man bare fikk bruke 2G og 3G, mens den innfødte på samme sted fikk bruke 4G fra samme operatør. Dette kunne også skje innenriks i disse landene, hvor de landsdekkende operatørene som eide nettene ikke delte det nyeste nettet med småselskapene som bare leier seg inn i nettet. Jeg vet ikke om de fortsatt holder på slik med 5G, men det skulle ikke forundre meg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (5 minutter siden):

Når det gjelder dekning er det fullt mulig å ha delvis dekning fra en operatør, selv om det i Norge i 2022 kanskje ikke forekommer med norske SIM.

Husker ikke hvem det var, men for noen år siden var det noen som kjørte sitt eget nett i byene, og leide kapasitet av Telenor eller Telia der de ikke selv hadde dekning. Dermed kunne de som en relativt liten aktør ha dekning i hele landet og bare investere i utbygging der de forventet å ha så mye trafikk at det svarte seg å ha det i eget nett vs å bli fakturert for bruken av en annen netteier.

At vi ikke hører om det i dag kan bety at det ikke fungerte så godt i praksis. En kamerat som telefonerte mye i bilen var plaget med at samtalene stadig droppet når han kjørte inn/ut av byen og mobilen tydeligvis byttet mellom nettverket til den lille operatøren han hadde abonnement hos og den store operatøren disse leide distriktsdekning fra.

Den andre muligheten er relevant for roaming. Operatørene skriver roamingkontrakt per nettgenerasjon, og noen av de store nede på kontinentet har gjort seg vanskelige på å slippe gjester inn i det nyeste nettet. Dermed kunne man som turist oppleve at man bare fikk bruke 2G og 3G, mens den innfødte på samme sted fikk bruke 4G fra samme operatør. Dette kunne også skje innenriks i disse landene, hvor de landsdekkende operatørene som eide nettene ikke delte det nyeste nettet med småselskapene som bare leier seg inn i nettet. Jeg vet ikke om de fortsatt holder på slik med 5G, men det skulle ikke forundre meg.

Tror det du sikter til er Ice som fortsatt selger Data Frihet med sin egen 90% dekning og resten får de dekket av Telia.

Sitat

ice har de siste årene investert stort i et nytt norsk mobilnett. Mobilnettet som vi har valgt å kalle ice+ dekker nå 90% av alle mobilkunder i Norge, og er kåret til Nordens beste på mobildata.

Data du bruker direkte i vårt eget nett (ice+) er billigere for oss enn data du bruker der vi leier dekning. Derfor har vi valgt å tilby kundene våre Data Frihet i vårt eget nett (ice+), til en svært kundevennlig pris. For heldigvis får ice-kunder ta del i besparelsen vår. Utenfor våre egne dekningsområder leier vi dekning hos Telia, og dette vil ta data fra din originale kvote.

https://www.ice.no/produkt/data-frihet/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...