Gå til innhold

LG C1 erfaringer Vs Samsung qn90


Anbefalte innlegg

Hei. 

Drive rå tester min Samsung QN90A. Og irriterer meg litt over mer lysstyrke på en side en andre og local dimming som bli synlig i svarte felt over og under film.  Dette vil man jo slippe på oled.  Men bekymrer meg litt over innbrenning og hvordan TVen vil være i dagslys.  Inne på stua mi har jeg stort  vindu til venstre med rullegardin og store sliding dør vindu bak TVen men kan ta noen gardiner men vil ikke mørklegge stua så noe dagslys må jeg ha. 

Bruk

Barnetv for 4 åringen 

Ps5 warzone spilling 

Film og tv serier 

 

Var inne på elkjøp og så c1 og den så fantastisk ut på naturlige og kvalitet. Men syns bildet var veldig mørkt. Spessielt mot lcdene.   Vet ikke om den er stilt feil da

 

Tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Christoffero89 skrev (1 time siden):

Hei. 

Drive rå tester min Samsung QN90A. Og irriterer meg litt over mer lysstyrke på en side en andre og local dimming som bli synlig i svarte felt over og under film.  Dette vil man jo slippe på oled.  Men bekymrer meg litt over innbrenning og hvordan TVen vil være i dagslys.  Inne på stua mi har jeg stort  vindu til venstre med rullegardin og store sliding dør vindu bak TVen men kan ta noen gardiner men vil ikke mørklegge stua så noe dagslys må jeg ha. 

Bruk

Barnetv for 4 åringen 

Ps5 warzone spilling 

Film og tv serier 

 

Var inne på elkjøp og så c1 og den så fantastisk ut på naturlige og kvalitet. Men syns bildet var veldig mørkt. Spessielt mot lcdene.   Vet ikke om den er stilt feil da

 

Tips? 

Default på C1 er jo sånn energy saving som er godt gjemt i menyene. Så spørs hvordan TVen var satt opp. Ser man på HDR i mye lys, så ser naturlignok Samsungene mye bedre ut pga. høyere max brigthness. Men det er når mørke senker seg at magien kommer fram. Hva med å bestille en og i verste fall returnere den på angrefrist? 

Jeg har kjempelys stue fra mai til august og det er null problem. Så lenge man kan dekke for vinduene (ikke blackout altså), så går det fint her. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Default på C1 er jo sånn energy saving som er godt gjemt i menyene. Så spørs hvordan TVen var satt opp. Ser man på HDR i mye lys, så ser naturlignok Samsungene mye bedre ut pga. høyere max brigthness. Men det er når mørke senker seg at magien kommer fram. Hva med å bestille en og i verste fall returnere den på angrefrist? 

Jeg har kjempelys stue fra mai til august og det er null problem. Så lenge man kan dekke for vinduene (ikke blackout altså), så går det fint her. 

Mesteparten av året når jeg ser tv og film er det jo mørkt ute 😅 værst nå i sommer månedene.   På dagen ser jeg tv serie og da er det ikke like viktig med refleksjoner. 

Er lg oled skarp på vanlig HD på serie rpå viaplay etc?    Samsung qn90 har mye lys men ser flask ut og ikke så skarp som ejg hadde håpet

Lenke til kommentar

Jeg var innom elkjøp og så på den igjen og TVen sto ikke på livlig.  Ble sykt bra etter det med nokk lys. 

Men hva er forskjellen på disse to? 

https://www.netonnet.no/art/tv/56-70/lg-oled65c15/1017299.11454/

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/lg-65-c1-4k-oled-2021/300098?scid=SEM6282&gclid=CjwKCAjwzeqVBhAoEiwAOrEmzYs48OkCtPMNHeJVs1RdxQE3D_3MmPscPmWeFWBTu1-MqWSr4-PX1RoCmFgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#specifications

 

Begge r c1 men forskjellige modell navn. Elkjøp sin har svart bakside mens den på netonnet er hvit.    Er det andre forskjeller? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Christoffero89 said:

Jeg var innom elkjøp og så på den igjen og TVen sto ikke på livlig.  Ble sykt bra etter det med nokk lys. 

Men hva er forskjellen på disse to? 

https://www.netonnet.no/art/tv/56-70/lg-oled65c15/1017299.11454/

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/lg-65-c1-4k-oled-2021/300098?scid=SEM6282&gclid=CjwKCAjwzeqVBhAoEiwAOrEmzYs48OkCtPMNHeJVs1RdxQE3D_3MmPscPmWeFWBTu1-MqWSr4-PX1RoCmFgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#specifications

 

Begge r c1 men forskjellige modell navn. Elkjøp sin har svart bakside mens den på netonnet er hvit.    Er det andre forskjeller? 

Er helt like men elkjøp er slue med å ta inn samme vare med litt annet model navn slik at man ikke får brukt pris match, samme gjelder power og.

Lenke til kommentar

Er storfornøyd med min C1, har den i stua med 2 vinduer som peker mot den, men er ikke noe som ødelegger bildet for det.
Ingen input lag, upåklagelig farger, Dolby Vision, tynn og lett. Ser 65" er på salg til 14k.
Eneste jeg ikke er så fornøyd med er at det er mye gjenskinn.

Har du mye lys i stuen kan samsung være bedre, men angrer ikke på at jeg kjøpte C1 :) 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (2 minutter siden):

Er storfornøyd med min C1, har den i stua med 2 vinduer som peker mot den, men er ikke noe som ødelegger bildet for det.
Ingen input lag, upåklagelig farger, Dolby Vision, tynn og lett. Ser 65" er på salg til 14k.
Eneste jeg ikke er så fornøyd med er at det er mye gjenskinn.

Har du mye lys i stuen kan samsung være bedre, men angrer ikke på at jeg kjøpte C1 :) 

Har mye lys men kan dempe ned noe dagtid og helt på kveld. Kan leve med gjenskinn på vanlig tv titting. 

 

Har du din på livlig modus? 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Christoffero89 said:

Har mye lys men kan dempe ned noe dagtid og helt på kveld. Kan leve med gjenskinn på vanlig tv titting. 

 

Har du din på livlig modus? 

Handlet min på Elkjøp og fikk dem til å kalibrere TV'en, så den står på "Ekspert, lys"  modus som jeg synes er en fin All-round.
Livlig kan brukes til å kompensere for lyset i rommet, men personlig synes jeg det er litt overdreven.

Er inne i ny og ne for å bla gjennom moduser når jeg ser film for å se hvilke som passer best.

Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (29 minutter siden):

Har du din på livlig modus? 

"Vivid" er veldig overdrevet, og ikke til å anbefale. Med alle de kravene du har innenfor det budsjettet så er det ikke mulig å få noe perfekt, så du må velge. Gå for OLED og ikke tenk mer på det.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Christoffero89 said:

Er det noe vits i å betale for kalibrering? 

Er ikke noe ekspert på TV'er, men Elkjøp hadde 1 kalibrert og 1 som ikke var kalibrert på utstilling, det var ikke noe "Woah!" forskjell mellom dem men den kalibrerte så mer "naturlig" ut. Klart, kvalitet på bildet vil variere på hva som kommer ut fra fabrikk.

Kranglefanten som jeg er og selger som absolutt ville selge meg TV'en, fikk jeg kalibrering med på kjøpet, selv om den var på salg (Skulle ha TV'en uansett, men er alltid gøy å krangle med selgere).

Lenke til kommentar
7 hours ago, Slaps said:

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled/settings

Se spesielt under "power settings" og "SDR". Dette er ikke en bibel, men det hjelper deg forhåpentligvis på vei.

Jess, var bortreist for noen uker siden og TV'en oppdaterte seg når jeg kom hjem igjen og plutselig var alle fargene nokså falmet og det var minimalt med lys fra TV'en. Så filmer og lineær tv så verre ut enn vår gamle tv.

Viste seg at det var OLED Care som hadde skrudd seg på automatisk. Var rett inn på skjerminnstillinger (Power settings?) og skru av denne. :) 

HDTVTest på Youtube har flere gode videoer og LG C1, hva man bør gjøre osv (Bildeinnstillinger, moduser osv.)
https://www.youtube.com/c/hdtvtest/search?query=lg c1

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...