Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leie av bil i utlandet og uventet krav om betaling for skade+div.


Seig2

Anbefalte innlegg

Hei,
i midten av juni leide jeg bil hos Budget Car i Malaga for 10 dager. Dette ble gjort på flyplassen/terminalen. Jeg brukte finn.no (CarTrawler) sin bilutleie-tjeneste.

Pga det som trolig skyldes en teknisk feil ved bestilling gjennom nettsiden/CarTrawler ble jeg ved en feil trekt to ganger og fikk dermed dobbelt opp med booking/referansenr per epost. Jeg ble altså trekt to ganger fra min kredittkort-konto. Jeg har vert i kontakt med både CarTrawler-support og banken min, og har forhåpning om at denne saken skal kunne løse seg.
Da jeg skulle hente ut bil fra Budget på flyplassen var de overhode ikke interessert i å hjelpe meg med dobbeltbooking, og sa at dette måtte jeg ta med cartrawler. De ga meg tilslutt et telefonnr, men der kom jeg ikke gjennom. Tilslutt nådde jeg gjennom per epost, og de har opprettet en sak på det.

Så om påstått skade:
Det er første gang jeg leier bil, så da jeg skulle hente ut bilen spurte jeg om det var vanlig gå gjennom bilen før jeg overtok den for evt feil/mangler, men de sa det ikke var nødvendig. I farten, og frustrasjonen over at jeg ble trekt to ganger fra CarTrawler, glemte jeg å ta bilder av bilen. Det burde jeg selvsagt gjort.
Da jeg i dag skulle levere bilen tilbake spurte jeg også om vi skulle gå gjennom bilen, før jeg leverte nøklene, men det var ikke nødvendig fikk jeg til svar. Damen jeg snakke med var svært lite hyggelig og imøtekommende. Jeg tok heller ingen bilder nå av bilen.
To timer etterpå, rett før flyavgang kommer det en epost med krav om over 417 euro for skader på bilen.  Jeg kan virkelig ikke forstå at det har oppstått noen skader, da jeg har vert ytterst forsiktig disse 10 dagene. Jeg har passet på som best jeg kunne på bilen. Det kan selvsagt ha vert steinsprutskader.. men da burde jeg vel ha hørt noe. Jeg har heller ikke sett noen skader på bilen. Jeg er utrolig skuffet og lei, og tror Budget prøver seg på urettmessig krav. Men siden jeg ikke har bildebevis ligger jeg vel dårlig an..? Kommer jeg noen vei?

I eposten de sendte (se vedlegg) står det bl.a:
"Please find the attached images and supporting documentation including a copy of your return receipt." Altså at det er vedlagt bilder. Men det er IKKE vedlagt bilder, kun en opplisting av skadene:
Damage Front Bumper Scratch/Scrape*€169.28 Rear Left Bumper Scratch/ Scrape* €162.75 Processing Fee for Damages*€38.00 On the ground Vehicle Idle Time* €47.00
Total: €417.03

Men som sagt så har de ikke lagt ved noen bilder.

Vel..så her står jeg da, etter mitt første bilutleie. 417 euro skadekrav er kanskje ikke krise, men ufattelig frustrerende.

Ser også at jeg har blitt krevd 47 euro for en time for sein levering (kl 08). Jeg var der kl 07, men venta med å levere nøklene direkte til de kl 08 da de åpnet. Skulle ha lagt nøklene i boksen da jeg kom.

Hva kan jeg gjøre.. uten bildebevis?

Jeg har både bil- og reiseforsikring gjennom Gjensidige. Kan de hjelpe meg videre?

På forhånd masse takk for svar!

Screenshot_20220627-123848_Gmail.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...