Gå til innhold

hvor lang tid går det å lade en bil på ladestasjon?


stamkunde

Anbefalte innlegg

WiiBoy skrev (19 timer siden):

Fullader aldri på ladestasjon. Det er unødvendig dyrt og unødvendig treigt. 
 

Lader kun det jeg har behov for. Mangler jeg 5% for å komme frem, så lader jeg 8-9%. Tar gjerne 5 minutter.

Skal jeg på tur som krever 80% lading, så stopper jeg to ganger ( lader 40-50% pr stopp) og ikke en lang ladeøkt. To stopp vil være mye raskere enn å lade til 100% en gang.

Er det langt billigere å lade hjemme? Hvor mye billigere? Hva heter ladestasjonen du benytter hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, stamkunde said:

Er det langt billigere å lade hjemme? Hvor mye billigere? Hva heter ladestasjonen du benytter hjemme?

Hurtiglading koster ca. 5,5kr pr. kwh.

Hjemme så følger det strømprisen pluss nettleie. Før "energikrisen", så sa man enkelt at strøm kostet ca. 1 kr pr. kwh inkludert alt, nå er det ca. 1,40 kr pr. kwh ( dersom du kvalifiserer til strømstøtte, som de fleste husholdninger gjør).

Hjemmelading er nesten en forutsetning for å ha elbil, både pga. kostnader men også pga. praktiske hensyn. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (17 minutter siden):

Hva heter ladestasjonen du benytter hjemme?

Det var uklart tidligere i tråden hva du la i ordet ladestasjon, men nå ser jeg at du mener hjemmelading er en del av begrepet. Jeg synes du bør skille på hurtiglading (DC) og såkalt normallading (AC). Det er vidt forskjellig prising og tidsbruk på de to, samt at de brukes i helt forskjellige scenarier.

Edit: Hva er egentlig formålet med spørsmålene dine? Er det en slags forundersøkelse før du velger om du skal kjøpe elbil selv? Eller er det en slags brukerundersøkelse til en skoleoppgave eller noe annet?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Er det en slags forundersøkelse før du velger om du skal kjøpe elbil selv?

ja, fordi jeg er blank når det gjelder el-bil og ikke minst hvilke merke man bør velge, og hvilke biler/merker som egentlig oppnår minst 400 km kjørelengde på en lading. Og prising og ventetid på ladestasjon ute på felt. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 minutter siden):

ja, fordi jeg er blank når det gjelder el-bil og ikke minst hvilke merke man bør velge, og hvilke biler/merker som egentlig oppnår minst 400 km kjørelengde på en lading. Og prising og ventetid på ladestasjon ute på felt. 

De fleste tesla modeller oppnår dette i de fleste tilfeller. I snøstorm kanskje noe mindre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 25.6.2022 den 21.50):

hvor lenge venter du til den er full ladet? hva koster det for din del?

Mine ladestopp på hurtigladere er som regel på ca. 20 min. Rekker knapt å gå på do og kjøpe en kopp kaffe før bilen er ferdig ladet. Pris kr 5,34 pr kWh.

Dette er en Tesla Model Y, og jeg lader max. til 80% på hurtiglader.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (21 minutter siden):

ja, fordi jeg er blank når det gjelder el-bil og ikke minst hvilke merke man bør velge, og hvilke biler/merker som egentlig oppnår minst 400 km kjørelengde på en lading. Og prising og ventetid på ladestasjon ute på felt. 

Ok, da er det en del ting som bør oppklares først, så du ikke villedes av urealistiske regnskap. Det første er forskjellen på å lade på hurtlglader (likespenning, DC) og på normallader (vekselspenning, AC). Jeg vil sterkt anbefale å skaffe deg tilgang til AC-lading der du bor eller på jobben - før du kjøper elbil, eller i hvert fall kort tid etter. AC-lading er den normale måten å lade på, derfor kalles det også normallading. Det kan om så skje via stikkontakt, men det er frarådet og i noen tilfeller ikke tillatt, fordi stikkontakter og ladeopplegg ikke er beregnet for den typen bruk. Derfor skjer det som regel via en ladeboks, som i prinsippet er en litt avansert stikkontakt. Den omformer ikke strømmen, men er mer å regne som en avansert stikkontakt med innebygget bryter / timer og noe sikkerhetsfunksjoner. Men det er i prinsippet samme strøm som går inn i boksen via kabel fra sikringsskapet som det kommer ut i den enden du kobler elbilen til. Omformeren til likespenning er en komponent i bilen, f.eks i motorrommet. Det er denne komponenten som vanligvis omtales som laderen. Altså AC-DC omformeren. I undersøkelser blant elbilister så utgjør denne typen lading i snitt 90% av den ladingen man foretar. Det er derfor denne formen for lading som dominerer kostnadene ved lading. Har man en slik ladeboks på veggen til en enebolig så måles strømmen sammen med resten av strømmen i huset og man betaler f.eks 2 kr/kWh sørpå eller 20 øre/kWh nordpå. Prisen varierer med strømprisen til din leverandør. I borettslag prises ofte strømmen til ladeboksene av styret og ofte har de enten en fast pris eller et påslag + noen månedsavgifter. Det koster som regel litt mer for strømmen enn i en enebolig, men sjeldent så dyrt som på hurtigladere. Vanlig ladeeffekt på normalladere er 3,6 - 11 kW og da tar det dertil lang tid å fullade.

_______________________________________

Hurtigladere finner man som "bensinstasjoner" for elbiler langs veiene. Disse er dyrere å lade på, så de bruker man bare når man er så langt hjemmefra at det blir nødvendig. I følge undersøkelsen hos elbilforeningen utgjør dette i snitt ca 10% av årlig lading. Dette er en liten del av de totale ladekostnadene. På hurtigladere er likeretteren (AC-DC-omformeren) en del av "bensinpumpa" til elbilene. Dette er en kraftig sak som takler 50 - 350 kW og er svindyr (flere hundre tusen kroner). Derfor er det ikke vanlig å ha slike hjemme.

For en typisk elbilist som kjører 1000 mil i året, lader for 2 kr/kWh hjemme og 5 kr/kWh på hurtiglader, og har en bil som forbruker 2 kWh/mil så koster det 900*2*2 + 100*2*5 = 4600 kr i året. Til sammenligning: Verditapet på en bil som koster 500 000 kr ny er gjerne 50 000 kr det første året. Strøm er altså en veldig liten del av totalregnskapet. Det spiller mye større rolle om du kjøper bil til 400 000 eller 600 000.

I hverdagen lader man f.eks 40 kWh en gang i uka, noe som tar 40/3,6 = 11 timer med 3,6 kW ladeeffekt. Altså over natta f.eks fra kl 21-08.

I feriene lader man først over natta så man starter med fullt batteri om morgenen, så kjører man f.eks 30 mil, hurtiglader opp til 80%, noe som tar en halvtimes tid og koster et par hundrelapper, og så kjører man nye 30 mil fram til f.eks feriestedet, der man lader opp bilen over natta igjen. Lading hjemme og på feriestedet koster f.eks 2 kr/kWh, mens hurtiglading koster f.eks 5 kr/kWh.

Har du et 100 kWh batteri og lader det fra 30% til 80% så er det altså 50 kWh du faktisk lader. Unngå å hurtiglad til mer enn 80% siden det bare tar unødvendig lang tid. Da er det bedre å stoppe ved 80% og eventuelt lade på nytt opp til 80% et annet sted.

Skal du marathon-kjøre landet på langs så regn med ca 3-4 timers kjøre-økter for hver 30 minutter ladepause. Husk at du slipper å stå og holde ladekabelen under ladepausen slik man gjør med bensinpumpa. Du er altså helt fri til å gå på do, handle noe å spise etc under ladepausen. Disse ladepausene er herlige. De er ikke som å stå på et busstopp og vente og kjede livet av seg. Det er faktisk deilig å få påkrevde pauser av og til. Jeg har sjeldent opplevd å stå i kø for å vente på å koble til bilen. Som regel er det ledige ladere eller det tar kort tid før det er en som er ferdig ladet og slipper deg til. Jeg har hurtigladet sikkert 100 ganger opp gjennom årene og tror jeg har fått lader med en gang i 90% av tilfellene og har aldri ventet mer enn 20 minutter på lader.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, stamkunde said:

Hva koster det?

Var inne å sjekket. Ble 9min og fikk 4,5kwt. 26.94kr. Ble positivt overrasket over at man nå betalte for strømmen man fikk og ikke tiden man sto i tillegg. Dette var på cirkle K og jeg skjønner folk liker å kose seg der med junkfood og hva annet de har så det kan kanskje være dumt om folk heller legger all lading dit. Men jeg ønsker bare å lade akkurat det jeg må og så luske videre.

Endret av Femtekolonne
Lenke til kommentar

Sist jeg ladet tok det 33 min fra 11 til 80%. 40,4 kWt levert, det kostet 64,73kr

Det var siste lading på en tur som totalt var 1166km. Lada totalt for ca 250kr pluss startet med 100% ladet hjemme. Hadde også en del strøm når jeg kom hjem, men husker ikke hvor mye. Brukte under 300kr i strøm for å kjøre 1166km

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...