Gå til innhold

Fordeling av økonomi - samboerkontrakt


Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg har bodd sammen i mer eller mindre tre år. Nå som hun er ferdig med studier, ønsker vi en felles økonomi, men er litt usikre på hvordan vi gjør det mest mulig rettferdig.

Løpende utgifter som fellesutgifter, mat, strøm, forsikringer osv. er vi samstemte om. Det vi trenger tips og råd om er deling av bolig og den ene bilen.

Fra før eier jeg egen bolig, som ble kjøpt i 2017 og stod ferdig i 2019. Kjøpesummen var 3.140.000. Antatt pris i dag er 3.950.000. Restlån er på 3.000.000 (billån (180.000) og forbrukslån (100.000) ble bakt inn da jeg byttet bank tidligere i år).

P.t. er avdragene på boliglånet 6300 og rentene 4900.11.200 totalt. Billånet som er bakt inn løper i drøyt tre år til, med månedlig betaling på 3900,-.

Frem til vi kjøper ny bolig, og for å slippe ny tinglysning og dertil dokumentavgift, ønsker vi en kontrakt som sier at begge eier 50/50. Hvordan setter vi opp denne brøken, og hvor mye skal hun betale?

 

I tillegg til bolig, tar jeg med meg en bil (2019 mod eGolf) inn i samboerkontrakten, som hun i hovedsak skal disponere når hun begynner å jobbe. Dette blir også "bil nummer 1", som vi bruker når vi skal felles ting og tang.

Kjøpsprisen på denne var 260.000 i februar 2020, og nå er den verdt ca. 230.000 (i følge DNB og finn). Med andre ord relativt moderat verditap pr. år. Det vi lurer på er hvordan vi setter opp regnestykket på hva hun skal betale. Vi ønsker 50/50 fordeling her også. Faste utgifter som forsikring (4.500), trafikkforsikringsavgift (3.000), strøm, service og reparasjoner er vi skjønt enige om, men hvordan "betaler" man løpende for verditapet og dekk-kostnader, som er en vesentlig utgift down the road, dersom det skulle bli slutt om 1-2-3 år?

Vi har også kjøp en 2015 model Polo som jeg primært kommer til å bruke til og fra jobb. Kjøpsprisen her er 113.500, hvor jeg har stått for egenandelen på drøyt 23.000. Denne er vi medlåntakere på.

 

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oi, litt tricky denne! 

Jeg kan forklare hvordan vi gjør det. Vi innbetaler 11 000,- hver til en felles konto for mat, strøm, lån osv. Da er resten av pengene til lek, gøy og eventuell sparing. Hun eier huset. Når jeg flyttet inn, så tok vi en verdivurdering og skrev en kontrakt hvor halvparten av verdistigningen (Spesielt pga. oppussing) skal tilfalle meg om man går fra hverandre. 

Tror det er litt vanskelig å få henne til å eie 50% av boligen uten jobb. For hun vil jo ikke oppnå vilkårene for å få lån uansett uten jobb og egenkapital. Så siden jeg sliter med en god løsning faller jeg til det kjente, altså slik vi gjorde det. Få en ny verdivurdering av boligen. Hun begynner å betale 50/50 av lån og renter. Om boligen går over verdi så deler dere overskuddet. Hva tenker du?

Når det gjelder bil vil jeg jo si at siden dere har et ganske avklart forhold til hvem som bruker hvilken bil er å holde det helt separat. Kjøp hver sin bil, betal for hver sin bil.

Lenke til kommentar

Hvis damen skal eie 50 % må hun betale deg 50 % av den verdien dere avtaler for både leilighet og bil. Dersom hun verken har penger på bok eller får lån har jeg vanskelig å se for meg at hun kan være medeier. 

Har hun nok penger eller lån så betaler hun sin andel av lånet. Tenkt eksempel: 

- hun skylder deg 2 mill (for å gjøre regnestykket litt enklere) for halvparten av leiligheten. Hun har 100.000 som hun spytter i, og får i tillegg låne 1.9 mill av bank eller av deg. Da må hun betale renter og avdrag på 1.9 mill. Hvis dere beholder lånet ditt og hun låner av deg må hun betale den andelen som tilsvarer 1.9 mill / 2.720 mill (billån og forbrukslån tatt ut). 

Endret av Aldrack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk alltid at det er mange veier til mål, og det er sjelden en fasit.   Hvis jeg skal være litt kjapp kan jeg tipse om noe slikt:

Få 5-7 verdivurderinger ( E-takst er gratis hos de fleste bare du sier du skal selge). Bruk gjennomsnittet av disse, Del på 2 og der har du innkjøpsprisen for hennes del. 

Bil 1: har hun brukt den fra dag 1 også?  Hvis ja så deler dere nå tapet, og hun kjøper seg inn på 50% av (dagens verdi - 10%)  Hvis Nei? Du tar tapet og hun kjøper seg inn på dagens verdi - 10% 
Bil 2 er jo greit? 

 

Men man burde alltid se på om hvem man gjør valg med, vil du investere økonomisk inn i forholdet? Eller la det økonomiske være og ha det rett på "papiret" ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...