Gå til innhold

Skyteepisode ved London pub i Oslo


Anbefalte innlegg

ChopperReid skrev (1 time siden):

Og hva går igjen her? Islam selvfølgelig. Primitiv idiotisk religion.

Pussig, det der, hvordan pendelen svinger. Det prekes toleranse opp og ned ad stolper og vegger, som f.eks i tråden om Durek. Så dukker "de andre"-spøkelset opp igjen i slike former som her. Burde ikke være nødvendig å si det, men det finnes millioner av ikke-voldelige muslimer som praktiserer sin religion i ro og fred uten å skade noen som helst. Å karakterisere en religion som primitiv og idiotisk fordi du ikke liker og/eller forstår den bidrar neppe til å øke toleransen i dette lille landet.

Endret av SilverShaded
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Jeg blir primitiv i tankegangen ved slike meningsløse, feige og hatefulle handlinger.

Akkurat nå tenker jeg at når man helt sikkert vet hvem som utførte dette, kunne dødsstraff vært en passende straff - uten rett til rettsak og grav - dump liket i sjøen. Skattepenger spart. Samme gjelder for Breivik.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (9 minutter siden):

Det prekes toleranse opp og ned ad stolper og vegger, som f.eks i tråden om Durek

Tipper at det handler mer om at Durek er en komplett idiot uavhengig av evt. rase og religion. At man ikke skal la Durek og co dra fokus over på rasisme når det åpenbart ikke er derfor folk generelt synes Durek ikke har noe nær kongefamilien å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sitat: "Skytingen skal ifølge vitner ha startet på puben Per på Hjørnet. Det var her de to som ble drept, befant seg. Gjerningsmannen skal ifølge vitner deretter ha gått nedover mot London pub."

Det var altså på Per På Hjørnet de to ble drept, ikke på London. Per På Hjørnet er en vanlig, brun pub, og ikke en homobar. Så kanskje vi skal vente litt med hypoteser om motiv her?

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOWP4P/dette-vet-vi-om-skytingen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ChopperReid skrev (14 minutter siden):

Selvfølgelig. Religion generelt er roten til mye vondt i det moderne samfunn og hører ikke hjemme noen plass imo. 

Religionsfrihet er som ytringsfrihet. Det er roten til mange problemer, men vi må ha det, skal vi være et moderne tolerant samfunn. Å blande det med stat og lovverk derimot er jo noe helt annet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Gjerningsmannen er en 40-årig norsk statsborger født i Iran. Kjent fra politi og PST fra før, bl.a. for grov vold.

Ikke ytre høyre, men mere islam og primitive holdninger.

 

Så hvis man er muslim så kan man ikke ligge politisk til ytre høyre? 

 

Religiøs kan man være hvor som helst på det politiske spekteret. Nokså mange nazister var katolske, inklusive Hitler selv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Tipper at det handler mer om at Durek er en komplett idiot uavhengig av evt. rase og religion. At man ikke skal la Durek og co dra fokus over på rasisme når det åpenbart ikke er derfor folk generelt synes Durek ikke har noe nær kongefamilien å gjøre.

Forsåvidt enig i det du sier, men saken er at slike tema omtrent alltid utvikler seg til en toleranse/rasisme-debatt, hvor de som ikke liker Durek får på pelsen for manglende toleranse.

Lenke til kommentar

Har mange venner og bekjente som skrev «jeg er trygg» på Facebook i natt. Det vekker noen fæle minner. Mange er veldig redde nå. Folk som har vært redde før, med god grunn, har nå på en måte fått en ekstra bekreftelse på at frykten dessverre ikke er ubegrunnet.

Angrepet understreker at Pride er viktigere enn noen gang. Det har vi fått bevist den siste tiden, og definitivt nå. Håper paraden vil finne sted på et senere tidspunkt. Det er jeg nesten helt sikker på at den vil, og at den blir større og finere enn noen gang.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg har blitt fortalt at jeg ikke skal være kritisk til Islam og ekstreme islamister eller innvandring.

Jeg skal ei heller uttalle meg kritisk til noe av feiringen til pride, og mene at de kan tone seg noe ned.

 

Er det nå vi kan begynne å få en nyansert debatt på begge disse to sakene? 

 

Alle skal liksom være helt for eller helt imot. Og er man imot så er man høyreekstrem. I samme bås som de som begår de mest ekstreme handlinger

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Comma Chameleon said:

Tipper at det handler mer om at Durek er en komplett idiot uavhengig av evt. rase og religion. At man ikke skal la Durek og co dra fokus over på rasisme når det åpenbart ikke er derfor folk generelt synes Durek ikke har noe nær kongefamilien å gjøre.

Durek er en dust, men det er ganske åpenbart at fokuset på rasisme kommmer fordi det er mange rasister som sender ham meldinger. Uansett hvor mye jeg synes at Durek er en dust så skal Martha få lov til å være sammen med den hun ønsker. Det har ingen betydning for meg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
5 hours ago, Dassen said:

Du trenger ikke belære meg om diskursen i dataspill. Server-rules kan si hva de vi, men det er et faktum at homofobiske skjellsord er utbredt i gaming. Det ser jeg hver eneste dag og der finnes det mye forskning på det. 

Dete er over 3,2 milliarder mennesker som spiller videospill. Nesten halvparten er i ASIA. Hatske ytringer forekommer, men det er ikke utbredt. Rapportering med utestengelse er et klikk unna.
image.png.ab0526541c8e93d48e688d4b6e43bf55.png
At en aktivitet forekommer betyr ikke at det er utbredt. For 20 år siden da spilling ikke krevde innloging var det utbredt med både juksing og sjikane. I dag er det tilnærmet stuerent med nulltoleranse for både juks og sjikane.

Uansett så var det jeg reagerte på at du hadde en mening om hvem som kunne stå bak en slik skyting og at du hadde en veldig snever fellesnevner for folk enten de er ute til høyre eller spiller videospill.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Comma Chameleon said:

Synd at Pride avlyses. Siden alt peker mot at dette kun var en gjerningsmann med enten psykose eller terror som mål så er det dumt og nok litt overilt å avlyse paraden.

Det er jo akkurat nå man trenger pride paraden.

De jeg har pratet med idag innad i miljøet ville gjerne at paraden skulle fortsatt 

Høres meget respektløst ut å bare fortsette å feire som om ingen tragedie hadde skjedd.

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (4 minutter siden):

Jeg har blitt fortalt at jeg ikke skal være kritisk til Islam og ekstreme islamister eller innvandring.

Jeg skal ei heller uttalle meg kritisk til noe av feiringen til pride, og mene at de kan tone seg noe ned.

Kanskje vente litt med det til støvet har lagt seg? Ikke vet vi noe om motiv ei er det passende tidspunkt å kritisere Pride når det kan være snakk om hatkriminalitet.
Det er gode grunner til å kritisere Fri, men det er det nok av tid til å gjøre senere tenker jeg. Nå er det mange som er rystet og redde, kritikken vil ikke lande spesielt godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Uderzo said:

Kanskje vente litt med det til støvet har lagt seg? Ikke vet vi noe om motiv ei er det passende tidspunkt å kritisere Pride når det kan være snakk om hatkriminalitet.
Det er gode grunner til å kritisere Fri, men det er det nok av tid til å gjøre senere tenker jeg. Nå er det mange som er rystet og redde, kritikken vil ikke lande spesielt godt.

Enig. Var litt kjapp der. Jeg har forsåvidt ikke så mye imot pride akkurat. Jeg har litt mer innvendinger mot den andre saken

Lenke til kommentar

Tragisk hendelse :(

Men spesielt overraskende kan det ikke sies  være. Når det gjelder aksept for homofili  i verden, er faktisk viktig å minne om at det er kun i det protestantiske europa og protestantiske oversjøiske kolonier (USA, Can, Aus, NZ) at det finnes en viss aksept for det.

Norge har selv en betydelig andel mennesker som bekjenner seg til religion hvor homofil er dødssynd. Når disse eksponeres for det som vanskelig kan oppfattes som noe annet enn en homofili-promoteringskampanje, vil det bli konflikter med tragisk utfall.

Til info: Jeg kritiserer ikke hverken pride, fri eller homofili, jeg aksepterer nær sagt alle former for samliv, men disse tingene må dessverre nevnes for media gjør det ikke. De har allerede bestemt seg for at dette hører inn under psykisk sykdom.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
.,. skrev (40 minutter siden):

 

Så hvis man er muslim så kan man ikke ligge politisk til ytre høyre? 

 

Religiøs kan man være hvor som helst på det politiske spekteret. Nokså mange nazister var katolske, inklusive Hitler selv. 

I teorien kan man være ytre høyre og ha en hvilken som helst religiøs tilknytning, akkurat som at man vil finne homofile mullaer bare man leter lenge nok, men i hverdagstale forbindes ytre høyre med hvite nasjonalister. Et svært enkelt googlesøk bekrefter dette: søk på høyreekstrem og se ratio muslimer vs hvite pappskaller.

Bøker definerer også ytre høyre som hvite gærninger, for eksempel boka «Hvorfor ytre høyre vinner debatten og hvordan vi kan stoppe dem» av Eivind Trædal (MPG). Ett av sitatene fra boka er Er du mørk i huden, muslim eller skeiv, er du allerede en målskive for ytre høyre.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvordan man snur og vender på det så viser det jo hvor ille det kan gå om religion brukes som base for å slå ned på de som ikke har samme religion eller "bryter" med den religionens "regler".

Dette skjer langt oftere i andre land (som i Afrika ) og får nå mer fotfeste i Europeiske land.

På tide at samtlige religioner nå tar kraftig tak og fjerner idiotiske regler og godtar mangfold eller blir fjernet fra samfunnene. Man må godta at vi er alle forskjellige og har enten tro på noe eller vi tror på ingenting, dette bør man stå fram offentlig med.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 minutt siden):

I teorien kan man være ytre høyre og ha en hvilken som helst religiøs tilknytning, akkurat som at man vil finne homofile mullaer bare man leter lenge nok, men i hverdagstale forbindes ytre høyre med hvite nasjonalister. Et svært enkelt googlesøk bekrefter dette: søk på høyreekstrem og se ratio muslimer vs hvite pappskaller.

Bøker definerer også ytre høyre som hvite gærninger, for eksempel boka «Hvorfor ytre høyre vinner debatten og hvordan vi kan stoppe dem» av Eivind Trædal (MPG). Ett av sitatene fra boka er Er du mørk i huden, muslim eller skeiv, er du allerede en målskive for ytre høyre.

 

Nei. Det er sant at hvite i det ekstreme høyre gjerne går etter andre hudfarger, men det er fordi mange i det ytre høyre er i favør for sin egen hudfarge, sin egen tro, eller har sine minoriteter de simpelthen må hate. 

De i det ekstreme høyre innad Islam har gjerne de samme overbevisningene. De som ikke er ekte troende, de som er homofile, etc., akkurat samme som hvite i det ytre høyre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (51 minutter siden):

Pussig, det der, hvordan pendelen svinger. Det prekes toleranse opp og ned ad stolper og vegger, som f.eks i tråden om Durek. Så dukker "de andre"-spøkelset opp igjen i slike former som her. Burde ikke være nødvendig å si det, men det finnes millioner av ikke-voldelige muslimer som praktiserer sin religion i ro og fred uten å skade noen som helst. Å karakterisere en religion som primitiv og idiotisk fordi du liker og/eller forstår den bidrar neppe til å øke toleransen i dette lille landet.

Bra skrevet. Man bekjemper ikke hat med mer hat. 

Jeg hadde egentlig ikke lyst til å gå inn på denne tråden - fordi jeg (trist nok) forventet islamhat og skjult rasisme. Noe som alltid forekommer i saker som dette. 

Da er det mer interessant å diskutere risikoen ved å ta i mot asylsøkere og innvandrere som flykter fra krig og annen elendighet; samt hva dette medfølger av psykiske ettervirkninger. Som VG melder, ble det i en tidligere dom ovenfor gjerningspersonen påpekt at han "er åpenbart psykisk syk". Det er også kjent at innvandrere oppsøker mental helsehjelp i mye mindre grad enn andre. Så kanskje er dette et område som kan forebygge at lignende ting skjer i fremtiden. Dette er helt uavhengig om man er muslim eller ikke. Når det er sagt vet vi ikke om personen er psykisk syk, tilhører en forskrudd politisk ideologi - eller enkelt og greit er en ond jævel som hater skeive. 

Etter oppsummeringen her: 
https://www.vg.no/nyheter/i/k6kJ56/skytingen-i-oslo-dette-vet-vi-om-den-siktede

Så er kanskje rettsvesenet i Norge litt naive. I mine øyne burde en slik person blitt dømt til psykisk helsevern ganske tidlig. Jeg har selv jobbet i helsevesenet, blant annet i kriminalomsorgen (indirekte via tredjepart som konsulent) og i helseomsorgen både privat og offentlig. Det er MANGE innvandrere som sliter svært tungt psykisk og som myndighetene bruker latterlig store ressurser på å nærmest fotfølge. Mange av disse har langt mindre alvorlig historikk enn det VG ramser opp her.

Det er vel prisen å betale for å ta i mot traumatiserte folk fra krigsherjede områder med en helt annen kultur enn oss. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...