Gå til innhold

Skyteepisode ved London pub i Oslo


Anbefalte innlegg

AtterEnBruker skrev (28 minutter siden):

En annen klassiker: "Utrolig at de som snakker mest om tåleranse viser seg å være de mest intolerante."

Egentlig ikke et argument det heller, fordi toleranse mot intoleranse er en selvmotsigelse. Jeg har nevnt the paradox of tolerance før. Viser du toleranse mot folk som truer andre menneskers eksistens, viser du intoleranse mot de mennesker hvis eksistens er truet.

Hvis man «føler seg utrygg» av at noen har andre meninger, eller føler at den som er uenig i ditt syn på opplæring i skolen truer din eksistens så har man i praksis definert halve befolkningen (eller mer) som intolerante, og noen man må vise intoleranse mot. Det fører ikke til et godt sted, men til Amerikanske tilstander.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Revie skrev (På 30.6.2022 den 10.13):

Skremmende oppførsel av Fredrik Græsvik, i lys av sin jobb som journalist. Nå leser jeg at TV2 ikke støtter seg bak, heldigvis. At en sint blogger som Gunnar Tjomlid trekker spekulative konklusjoner er en ting, men at dette blir gjort i ( et oppfattet) lys av et stort mediehus er ikke bra. Han trekker altså et spørsmål om manglende dekning av islamister til å være homo- og muslimhat. I tillegg oppsøker han mannens arbeidsplass og barnas idrettsklubb. Det får være grenser til idioti hos en mann som har hatt jobb hvor du skal fremstå objektiv i mange, mange år. 

Nå er jeg ingen fan av cancel culture - alle kan trå feil og særlig i tider med mye emosjoner - men det bør vanke refs for godeste Græsvik. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/tv-kjendisen-antydet-at-eirik-var-homofob-og-islam-fiendtlig-na-beklager-tv-2-forsok-pa-karakterdrap/s/5-95-553388

Jeg ble en smule sjokkert over det som kom fram i den saken. Det er utrolig at en journalist av slik kaliber kan finne seg i å komme med slike påstander, og som du sier rette det til arbeidsgiver og idrettsklubben til barna.. 

En journalist skal ikke holde på slik. Er forøvrig enig med vedkommende at det var legitim kritikk av TV2 og at det ikke handlet om hverken muslimhets eller homohets, det var jo bare et spørsmål om hvorfor TV2 ikke også publiserte opplysningene som allerede var tilgjengelig blant annet hos VG. 

Det som er svært synd når en journalist gjør noe slikt er jo at de skaper tillitsproblemer. Media er en svært viktig del av samfunnet og da må også folk ha tillit til det som skrives og ikke minst hvordan journalistene faktisk skaffer til veie intervjuer og stoff til artiklene sine. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Hvis man «føler seg utrygg» av at noen har andre meninger

Igjen, ordet "mening" i seg selv er en altfor vag eufemisme til å ha et konkret poeng gitt i kontekst.

Kvinner i USA som ønsker kontroll over sin egen kropp har nå en reel grunn til å føle seg utrygg fordi folk med makt de aldri skulle ha hatt, har "en annen mening".

Et sportslag i Florida uttrykte sin støtte til strengere våpenkontroll, og dermed sørget Ron deSantis at de mistet flere millioner i støtte... fordi de hadde "en annen mening" enn han. Men det er visst bare kanselkulturering når venstresiden gjør det.

knutinh skrev (3 timer siden):

Det fører ikke til et godt sted, men til Amerikanske tilstander.

Amerikanske tilstander skyldes individer som ønsker å stille klokka tilbake (samt kapitalister som støtter dem for å unngå etablering av fagforening og 2-5% skatt, og en altfor svak politisk opposisjon). Disse individene har ønsket dette i flere tiår før denne oppdiktede "woke"-trusselen kom på banen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 timer siden):

Er forøvrig enig med vedkommende at det var legitim kritikk av TV2 og at det ikke handlet om hverken muslimhets eller homohets, det var jo bare et spørsmål om hvorfor TV2 ikke også publiserte opplysningene som allerede var tilgjengelig blant annet hos VG.

I tillegg antydet han vel at dette var på grunn av en journalist i TV2 han mente er innhabil etter et kjærlighetsforhold for femten år siden, og ga tydelig uttrykk for at hun aldri burde fått den jobben hun har. TV2 hadde visstnok også publisert saken da han kom med denne kritikken (tror jeg?). Hele historien får vi sikkert aldri, men at Græsvik gikk langt over streken virker åpenbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (5 timer siden):

Igjen, ordet "mening" i seg selv er en altfor vag eufemisme til å ha et konkret poeng gitt i kontekst.

Kvinner i USA som ønsker kontroll over sin egen kropp har nå en reel grunn til å føle seg utrygg fordi folk med makt de aldri skulle ha hatt, har "en annen mening".

Når noen har meninger som i en slags direkte/umiddelbar forstand påvirker din fysiske frihet og sikkerhet  så er det selvsagt rimelig å reagere sterkt. Hvis f.eks. noen _mener_ at «sånne som meg bør få bremsene kuttet» så vil jeg vise liten toleranse ovenfor dem. Altså det du snakket om angående toleransens paradoks.

Når noen mener at inntektsskatten bør økes betydelig, eller at Norge bør ut av NATO, eller at etikk-faget på skolen bør ha mer kristendom pga vår kulturarv eller at politiet alltid skal bære ladd våpen så virker det rimelig å være tolerant ovenfor avsender, og saklig kritisere det man evt er uenig i?

Det jeg prøvde å henlede oppmerksomheten til er det (relativt nye) fenomenet med at folk «føler seg utrygge» hvis de er på forelesning med en professor som ikke ensidig vil sable ned en bestsellende Canadisk psykolog og forfatter og selvhjelps-guru:

https://khrono.no/et-typisk-forsok-pa-kansellering/692723

Jeg lurer på hva «utrygg» betyr i denne sammenhengen, men kan vanskelig se at det betyr noe annet enn «jeg har mine tanker og mine venner. Hvis du har andre tanker og andre venner så forstyrrer det den psykiske likevekten min. Derfor må du bort eller bli som meg». Det antyder en slags kollektiv psykisk-sosiologisk tankefeil som har fått feste seg. Eller et billig retorisk triks.

Hvis du leser neste setning (den du ikke quotet) så nevnte jeg også det å føle at ens eksistens blir truet av at noen har et annet syn enn deg på skolens læreplan. 

Sitat

Et sportslag i Florida uttrykte sin støtte til strengere våpenkontroll, og dermed sørget Ron deSantis at de mistet flere millioner i støtte... fordi de hadde "en annen mening" enn han. Men det er visst bare kanselkulturering når venstresiden gjør det.

Jeg kjenner ikke denne. I sak så vil du nok finne at jeg tror på en relativt illiberal våpenpolitikk. Jeg er vant til å tenke på «cancel culture» som en nedbrytende kamp mot individets stilling og verdighet. Jeg er usikker på om begrepet er dekkende for det å fjerne økonomisk støtte til en hel organisasjon (som du beskriver det høres det mer ut som politisk smålighet - som selvsagt er velkjent). Gir det mening å kalle «defund the police»-bevegelsen for cancel culture? Jeg ville kanskje tro ikke.

Sitat

Amerikanske tilstander skyldes individer som ønsker å stille klokka tilbake (samt kapitalister som støtter dem for å unngå etablering av fagforening og 2-5% skatt, og en altfor svak politisk opposisjon). Disse individene har ønsket dette i flere tiår før denne oppdiktede "woke"-trusselen kom på banen.

Jeg benekter ikke at USA har konservative og regressive velgere og politikere (i langt større grad enn vi har i Norge) og at dette ville ha vært et problem for en forsøksvis liberal og autoritets-skeptisk person som meg selv om jeg hadde bodd der.

Når vi nå er heldige og har relativt oppegående velgere og politikere i Norge. Eller i alle fall folk som har en grunnleggende tillit til at «de andre» vil oss godt selv om de argumenterer for ting vi er uenige i. Så kan du kanskje være enig i at det å gjøre halvparten av befolkningen om til fiender som må bekjempes vil gjøre oss mer lik USA og være en ulempe for oss alle?

-k 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri gått i demonstrasjon (1.mai-tog som guttunge ikke medregnet).

Hvis det med noen rimelighet blir etablert at Matapour skjøt og såret mennesker i Oslo for å terrorisere pride, og ikke bare som en gal mann så vil jeg gjerne gå sammen med pride i en eller annen forstand når politiet sier at det er greit.

Ikke fordi jeg nødvendigvis er enig med FRI i alt og ett, men hvis noen føler behov for å drepe noen for hvem de er eller hvordan de ytrer seg så er den eneste rimelige responsen å vise støtte til det terroristen vil skremme under jorden.

-k

Lenke til kommentar

Jordan Peterson er suspendert fra Twitter, etter å ha brutt Twitters "vilkår for bruk" med hatefulle ytringer mot Elliot Page. (Tidligere Ellen Page). Nok eit eksempel på latterlige kulturkrigere på høgresiden som sparker nedover mot ein allerede utsatt minoritet. Her er han på film og sutrer over ytringsfriheit: 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er dette relevant for tråden? 

Hatefulle ytringer mot LGBTQ miljøet er ikkje relevant? Spesielt fra lederskikkelser som forgudes av millioner, i ein tid der homofile+ blir bokstaveligtalt drevet menneskejakt på?

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

Ganske mange i Norge er enige med ham i hans til tider hatefulle syn på LGBTQ og folk som er annerledes. Han er med og bidrar til å forme debatt og retorikk også her til lands.

Peterson er de dummes smarte person.

Tja, vil nok ikke kategorisere Peterson som hatfull. 

https://medium.com/the-hit-job/why-jordan-peterson-is-not-necessarily-bad-for-the-lgbt-community-1f16f5a9398

Hans syn er vell at å gi seg selv en offermentalitet ikke bare er bra, er ikke veldig kontroversielt. Han sliter jo selv med depresjon og mye hans forskning handler jo om å skape tro på seg selv. 

Er jeg enig i alt han sier og skriver? Nei, langt derifra. Men hatefull kan jeg ikke si at han er. Så langt jeg vet har ingen begått terror fordi de leste noen av hans bøker. 

Hat mot homofili finnes i verden, og det er selvfølgelig dumt. Men Jordan Peterson er ikke anti-homofil  

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (12 minutter siden):

Fra kronikken (som er fra 2018):

Sitat

Second, he has not even said anything particularly hurtful to the LGBT community

😂

Peterson har kalt det at likekjønnede par får barn for «kulturell kollaps», og har hevdet at transseksualitet ikke finnes. Han har kalt kjønnsdysfori for et satanistisk rituale. Det er bare hat, formålet er bare å såre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (6 minutter siden):

Fordi "TaraElla" sier det?

"And the idea that he is an enemy of the LGBT community? It’s just a myth."

Konkluderer ho med. Som er ein latterlig konklusjon, spesielt om ein hopper fram 4 år i tid fra siden den artikkelen var skrevet, når eg har gitt deg eit eksempel på at han faktisk er ein fiende av LGBTQ miljøet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Peterson har kalt det at likekjønnede par får barn for «kulturell kollaps»

Som nok er et vagt begrep. "Kultur" kan være så mangt, kan i beste fall være et samhold av positive verdier, kan i verste fall være enn innpakning for noen av de verste holdningene i menneskets sinn.

Når noen bruker "kulturell kollaps" i sammenhengen over her, oppfatter jeg det som at personen føler seg utsatt av rystelsen i Status Quo, og reagerer deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (16 minutter siden):

Så langt jeg vet har ingen begått terror fordi de leste noen av hans bøker. 

Heller ingen som har påstått. Men at det sitter ein med millioner av fans, og kommer med hatefulle ytringer på twitter, mot ein allerede utsatt minoritet, hjelper vel neppe på situasjonen?

Han har vist seg å ta del i hatet mot denne minoriteten. Det er han og hans ansvar aleine.

Mr.Duklain skrev (19 minutter siden):

Men Jordan Peterson er ikke anti-homofil  

Det veit du ikkje. Han har bla.a spredd rundt seg falske påstander om at homofile par er mindre skikket som foreldre, kontra heterofile par. Dette er anti-homofili....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...