Gå til innhold

Klage på feilinformasjon ref. valutapåslag av DNB


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sendte nylig en stor betaling til utlandet. Jeg fikk valget mellom å benytte kort eller sende det som en typisk internasjonal bank-betaling. Jeg var usikker på hva som lønnet seg for min del. Damen fra DNB jeg pratet med på telefonen trodde det ikke spilte noen rolle, men ba meg om å få dette bekreftet av de på chat.

De på chat sier at det ikke er noen ekstra assosierte kostnader ved å benytte kort.

Når jeg så sjekker bankutskriften ser jeg at det har vært lagt på et valuta-påslag på betalingen. For min del gjelder dette 3000 kr, som er veldig surt når jeg har fått feilinformasjon fra DNB.

Er dette noe jeg bare må ta på egen kappe? Har jeg en god sak her hvis jeg klager til DNB eller finansklagenemnda? Usikker på om dette er noe det er et poeng å klage / reklamere på.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal sende penger fra NOK til en annen valuta, så vil vel absolutt alle norske banker ta en sum for valutakonvertering, da dette er en reell kostnad. 
Om du har NOK, så kan du ikke sette NOK inn på en USD konto f.eks. Det må gjøres en veksling først.

Hvor mye er 3000 av totalbeløpet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måten man velger å sende penger på vil ha betydning for hvor mye banken tar for jobben. De burde ha veiledet deg bedre. Du burde ha lest prislistene bedre. Heldigvis er det bare snakk om en småsum, og nå vet du til neste gang. Det eneste man (bør) kunne oppnå med å klage er at banken blir bevisstgjort på noe de kan gjøre bedre, og at det kanskje er noe som de på telefon/chat bør ha mer info om - sånn at de videre kanskje kan gi litt bedre hjelp. Men tror du virkelig DNB gidder å ta til seg feedback for en sånn fillesak?

Helt bak mål å ta dette videre og forvente noe endring / refusjon. De har gjort en overførsel for deg etter gjeldende prislister og kurser og sånt må man forvente.

Tips: Wise (Tidligere TransferWise) er et knallgodt alternativ om man skal sende penger på kryss og tvers av landegrenser og valutaer. Mye å spare, bankene tar seg for godt betalt med nær sagt alle de normale metodene.

Lenke til kommentar
On 6/24/2022 at 8:46 PM, privinius said:

Jeg sendte nylig en stor betaling til utlandet. Jeg fikk valget mellom å benytte kort eller sende det som en typisk internasjonal bank-betaling.

Betyr det at du brukte et norsk bankkort for uttak i utlandet?

Har inntrykk av at man taper en del på det og at den effektive vekslingskursen blir heller dårlig.

Vil man tjene en del på å for eksempel sende pengene fra egen dollar eller eurokonto via bankoverføring til utenlands bank?

Noen som har detaljene for prisforskjellene?

Hvordan kan man sjekke prisforskjellene og hvor er prislisten hos for eksempel DNB?

Lenke til kommentar
arne22 skrev (19 timer siden):

Vil man tjene en del på å for eksempel sende pengene fra egen dollar eller eurokonto via bankoverføring til utenlands bank?

Noen som har detaljene for prisforskjellene?

Prøv kalkulatoren til Wise. Det viser omtrent hvor rimelig det er mulig å gjøre det, og den viser hvor grovt en vanlig bank tar betalt. For trådstarters 3000,- i påslag kan man f.eks sende mer enn 500 000 til utlandet som EUR/GBP/USD/CAD.

https://wise.com/widget/calculator/

Der får man forhåndsvist en garanti for kurs og omkostninger for deg når man sender fra valuta X til valuta Y. De presser prisene ved at man ved overførsel enten direkte betaler med kort i NOK til Wise i Norge (for mindre beløp), eller med bankoverførsel til Wise sin norske mottakskonto - og de sender videre i XXX fra lokal konto i landet til mottakeren.

Lenke til kommentar

Det var en meget interessant opplysning. Har aldri hørt om Wice.com, men ser at kalkulatoren deres i alle fall bør kunne fungere som en brukbar referanse for hva man kan forvente "i beste fall".

Sitter med et "diffust inntrykk" av at uttak med norsk bankkort i utlandet gir forholdsvis dårlig effektiv kurs når man tar gebyrer og slike ting med i regnestykket. Med Wice så har man kanskje en referanse å sammenligne med.

edit:

Når jeg ser noe på nett som ser for "litt for bra ut" så er også en av mine første tanker om dette kan være noen for for "scam" eller "lureri". Da googler jeg litt, og dette var noe av det som jeg fant:

https://www.trustpilot.com/review/wise.com

Endret av arne22
Lenke til kommentar
17 hours ago, arne22 said:

Det var en meget interessant opplysning. Har aldri hørt om Wice.com, men ser at kalkulatoren deres i alle fall bør kunne fungere som en brukbar referanse for hva man kan forvente "i beste fall".

Sitter med et "diffust inntrykk" av at uttak med norsk bankkort i utlandet gir forholdsvis dårlig effektiv kurs når man tar gebyrer og slike ting med i regnestykket. Med Wice så har man kanskje en referanse å sammenligne med.

edit:

Når jeg ser noe på nett som ser for "litt for bra ut" så er også en av mine første tanker om dette kan være noen for for "scam" eller "lureri". Da googler jeg litt, og dette var noe av det som jeg fant:

https://www.trustpilot.com/review/wise.com

Om det er noe som er en "scam", så er det hvordan (samtlige?) banker gjemmer påslagene sine. Spesielt for tjenester som ikke brukes så ofte, slik som utenlands overførsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...