Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sandstrøm Air-conditioning portable


Gjest Slettet-7QKwQIfm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm

Hei.

Jeg kjøpte meg en portable air-conditioning.

Slange for eksos er på 125, diameter. Maks lengde på slange er 120 cm.

Jeg har mekket litt selv. Jeg har brukt en overgang og benyttet egen slange, som er 100 diameter og 150 cm lang. Slik at den går opp til avtrekksventil som fører rett ut husveggen.

Når jeg fraktet den fra butikken, fraktet jeg den liggende. Nå nettopp la jeg merke til at den kun skal fraktes "rett opp og ned".

Alt er koblet opp, og ting ser tilsynelatende lovende ut.

Er det noen her inne med erfaring eller kompetanse på kjølemaskiner som ka si noe om hva konsekvenser det overstående kan medføre?

Kan jeg risikere brann, kjølemedium lekker, etc.?

Eller risikerer jeg kun at produktet varer litt kortere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Takk for svar Dobius. Googlet litt, og ser det handler om å stabilisere kjølemediet.

Nå har den stått på en liten time. Jeg kjenner røret er varmt og overgangen jeg bruker enda varmere.

I tillegg er fronten på den også veldig varm. Skrudde den av nå.

Så jeg er litt usikker på, mtp. forlenget rør med mindre diameter, at den kanskje produserer mer varme enn hva den klarer å kjøle?

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte noe lignende med min portable AC, men fant fort av at den ikke var laget for å dytte utblåsningen såpass langt opp. Det blir for tungt rett og slett og vinninga går nok opp i spinninga som du sier. Jeg turte uansett ikke å la min kjøre lenge med slangen koblet slik da den gikk varm rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Holder med deg Radford.

Jeg koblet alt ned og satte på orginaldeler. Satte kjøleenheten opppå en kommode slik at lufta ikke må transporteres så høyt og langt.

Satt den på igjen nå, og skal se om den blir like overopphetet som i ste.

Ser litt rart ut når den står oppå kommoden, men men... kun for en kort periode.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Fictivision skrev (11 minutter siden):

Ifølge tek.no så kjøpte du den verste portable klimaanlegget som er til salgs.. 

Hehe, dog den billigste :)

Får se om den duger eller ikke. Fungerer den ikke, bytter jeg den ut med en annen 👍

Har du link til test? Regner med det også står hva som er den beste.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (11 timer siden):

Hehe, dog den billigste :)

Får se om den duger eller ikke. Fungerer den ikke, bytter jeg den ut med en annen 👍

Har du link til test? Regner med det også står hva som er den beste.

Beklager at jeg ikke inkluderte link til testen i min første post her er den, er visst Jula sin som er best best 

https://www.tek.no/samletest/i/Aleyqx/beste-billige-aircondition-2022

Endret av Fictivision
Lenke til kommentar

Kjøpte 2 Sandstrøm AC til jobben for noen år siden (ikke den som selges nå men eldre modell)

Den ene feilet etter bare noen uker. Bare døde helt. Leverte den inn og fikk en ny en som varte ca 2 år før noen lager i vifta har tatt kveld og den bråker så ille at den er nå ubrukelig.

Den andre har fungert utmerket siden vi kjøpte den. 

Så har intrykk av at kvalitetskontrollen til Sandstrøm er litt bob/bob.

Lenke til kommentar

Sandstrøm er bare et generisk merke de setter på hva som helst fra Kina for at det skal høre mer luksus ut. Har selv to litt eldre og større "portable" AC-er av det merket som fungerer helt utmerket. At slangen blir varm er helt naturlig og en av ulempene med "portable" AC-er. Denne vil jo varme opp rommet du prøver å kjøle ned. Det er derfor den ikke skal være for lang.

Slike "portable" AC-er er en absolutt nødløsning og bør aldri velges hvis man kan installere en skikkelig AC eller varmepumpe. Oppgitt kjøleeffekt er sterkt misvisende siden de ikke tar hensyn til at AC-en pumper ut mye av den lufta du har kjølt ned og trekker inn varm luft utenfra igjen. Samt det med den varme slangen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer det. Men for folk som ikke har noe annet valg så fungerer det relativt greit. Jeg kunne i alle fall ikke tenkt meg å leve uten. Skal sies at jeg kjøpte en i middel sjiktet og angrer ikke på det, spesielt ikke nå. Men fastmontert AC/Varmepumpe er helt klart å foretrekke har man muligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...