Gå til innhold

Volvo ville vise hvor enkelt trådløs lading av elbil kan bli. Det gikk ikke helt etter planen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

I motsetning til kablet hurtiglading øker effekten etter hvert som batteriet lades opp med MD løsning. Effekten avhenger nemlig av batterispenningen, som øker sakte, men sikkert når batteriet lagrer mer og mer energi. Strømstyrken går kun opp til 100 ampere.

Kvifor denne forskjellen på kabel og trådlaus?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (57 minutter siden):

Kvifor denne forskjellen på kabel og trådlaus?

Det er det samme med kablet lading hvis det er strømstyrken på laderen som er begrensningen. For eksempel hvis man lader en hvilken som helst moderne bil på en gammeldags 50kW lader, som da typisk er begrenset til 125A. Så når strømmen er konstant og spenninga stiger gjennom ladeøkten, så stiger effekten også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (1 time siden):

Det er det samme med kablet lading hvis det er strømstyrken på laderen som er begrensningen. For eksempel hvis man lader en hvilken som helst moderne bil på en gammeldags 50kW lader, som da typisk er begrenset til 125A. Så når strømmen er konstant og spenninga stiger gjennom ladeøkten, så stiger effekten også. 

Så det er ein effekt du kun får ved lading når ladaren kan levere godt under makseffekt bilen kan ta imot.

Eg har sett mange ladekurver, men det er vel mest hurtiglading med høgast mogleg effekt som blir omtalt. Der går effekten ned når spenninga går opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Kvifor denne forskjellen på kabel og trådlaus?

Vill gjetning, men ingen motstand i en kabel, kan kanskje gi en prosent eller to i fordel til trådløst. Trådløst er mer direkte.

Jeg har troen på at dette etterhvert vil bre seg ut for privatbiler og. Med ladeplater og dynamisk styring, kan man ha langt flere plater lagt ut, men det gir kun lading til biler forberedt på dette. Først brer dette seg ut til taxier, busser, lastbiler og vogntog, før rikingene begynner å installere dette i garasjen og sine biler. To-tre ladeplater og dynamisk fordeling, så har man kanskje dekket familiens behov for (el)biler, og man stresser ikke med å koble til eller ei.

Seinere vil vi se det kommer på kjøpesenter og offentlige ladeplasser, og så etterhvert ved veikroer og ladestasjoner. Foreløpig viser de her opp til 75 kW, men noen av disse selskapene har testet langt høyere kapasiteter allerede.

Man må få på plass standarder slik at det blir uvesentlig hvem man kjøper ladeplass-utstyr fra, og hvor man kjøper ladeplate til bilen. Disse MÅ fungere på tvers av hverandre.

Da kan jeg sikkert få min våte drøm om stasjoner med langt flere ladeplater enn ladeeffekten tilsier, slik at det betyr lite om noen ice-biler står på en slik plass. Smartstyring gir en mulighet for å fortelle systemet når man forventer å være klar til videre kjøring og hva man minimum må ha fått ladet opp (og maks), så gis man kun nok effekt til å klare dette, så kan resterende effekt tildeles en bil som ellers hadde havnet i ladekø, eller til en bil som ønsker å måkke på med maks effekt. Og når ladingen er ferdig, sendes effekt til bil(er) som foreløpig får lav effekt, eller står i kø. 

Og en bileier som står i kø, har allerede fortalt systemet når de skal dra, så systemet pøser på med mer effekt etterhvert som det blir ledig, og kan i mellomtiden gå inn og bestille seg mat, og nyte denne. Og da betyr det heller ikke noe om man står over tiden, for effekten deles ut videre, så ingen biler blir stående unødvendig i kø selv om eier av ferdigladet bil ikke henter sin bil umiddelbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Snowleopard said:

Man må få på plass standarder slik at det blir uvesentlig hvem man kjøper ladeplass-utstyr fra, og hvor man kjøper ladeplate til bilen. Disse MÅ fungere på tvers av hverandre.

De er på plass. SAE J2954 som er nevnt  i artikkelen definerer altresonant/induktiv lading opp til 11kW. En 500kW versjon er under definisjon.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):
Snowleopard skrev (54 minutter siden):

Man må få på plass standarder slik at det blir uvesentlig hvem man kjøper ladeplass-utstyr fra, og hvor man kjøper ladeplate til bilen. Disse MÅ fungere på tvers av hverandre.

De er på plass. SAE J2954 som er nevnt  i artikkelen definerer altresonant/induktiv lading opp til 11kW. En 500kW versjon er under definisjon.

Vel, det gjaldt bare opp til 11 kW, og intet for hurtig/lynlading ennå, så poenget mitt står seg godt. Har uansett trua på at dette kommer på plass, for ingen har vel tenkt så dumme tanker om at "nå skal vi eie markedet, så vil lager vår egen versjon":

"Det finnes protokoller for trådløs normallading opp til 11 kW (SAE J2954 og SAE J2846/7), men enda ingen standard for trådløs hurtiglading."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snowleopard said:

Vel, det gjaldt bare opp til 11 kW, og intet for hurtig/lynlading ennå, så poenget mitt står seg godt. Har uansett trua på at dette kommer på plass, for ingen har vel tenkt så dumme tanker om at "nå skal vi eie markedet, så vil lager vår egen versjon":

"Det finnes protokoller for trådløs normallading opp til 11 kW (SAE J2954 og SAE J2846/7), men enda ingen standard for trådløs hurtiglading."

Tror 500kW teller som hurtiglading, og denne er som sagt under definisjon. Standarder går gjerne noen år i en definisjonsfase før de blir endelige. J2954/2, men det meste er gjerne kjent lenge før ratifisering. Så vi vet det kommer og hovedtrekkene i hva det er, og om du vil intersekte det med et design er det gjerne fullt mulig, da usikkerhetsmomentene somgjenstår fremgår av kommentarene og de kan man oftest planlegge for å ha fleksibilitet til til sent i designprosessen.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (21 minutter siden):

Tror 500kW teller som hurtiglading, og denne er som sagt under definisjon. Standarder går gjerne noen år i en definisjonsfase før de blir endelige. J2954/2, men det meste er gjerne kjent lenge før ratifisering. Så vi vet det kommer og hovedtrekkene i hva det er, og om du vil intersekte det med et design er det gjerne fullt mulig, da usikkerhetsmomentene somgjenstår fremgår av kommentarene og de kan man oftest planlegge for å ha fleksibilitet til til sent i designprosessen.

Under definisjon ja,. Da er det ihvertfall i gang. Men det er altså ikke spikret helt ennå. Tror nok dette må være på plass før man kan anbefale folk å kjøpe, siden endringer kan forekomme.

Når de bruker taxier under testing, så er det vel fordi de selv dekker mesteparten av kostnaden for utstyret, og vil komme med oppdateringer, enten software eller hardware, basert på hva de finner ut under testperioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med såpass mye kraftelektronikk så blir det nok en relativt dyr i innkjøp ladeløsning. Kapitalkostnadene må fordeles på antallet brukere. Derfor vil det neppe være personlige plasser som er målgruppa, men steder der mange biler lader i serie. F.eks taxiholdeplasser.

Løsninga har også en annen genial fordel: Den er svært plasseringsvennlig for gateparkering. Hvis man skalerer ned kraftelektronikken så vil nok også prisen bli mer tilpasset private faste plasser gatelangs. Alternativt at 85 kHz kablingen dekker flere plasser sånn at man får en viss lastdeling. Det er en hel del begrensninger i den forbindelse så det blir neppe mange plasser som kan dele på den samme kraftelektronikken.

Til slutt må jeg bare nevne elefanten i rommet, eller rettere sagt høna og egget. Det må bli utbredt støtte i bilene for at det skal gi noe særlig mening å bygge ut gatelangs, samt at det må bli bra utbredt gatelangs før det blir et viktig punkt for bilkjøperne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (14 timer siden):

Så det er ein effekt du kun får ved lading når ladaren kan levere godt under makseffekt bilen kan ta imot.

Eg har sett mange ladekurver, men det er vel mest hurtiglading med høgast mogleg effekt som blir omtalt. Der går effekten ned når spenninga går opp.

Ladekurven på hurtigladere går også oppover ettersom spenningen stiger på batteriet, inntil et punkt hvor maks ladeeffekt på batteriet oppnås og bilen starter å begrense effekten og kurven synker igjen. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, Snowleopard said:

Under definisjon ja,. Da er det ihvertfall i gang. Men det er altså ikke spikret helt ennå. Tror nok dette må være på plass før man kan anbefale folk å kjøpe, siden endringer kan forekomme.

Nå er det ingen biler med WPT5+ å kjøpe uttenom etter spesialbestilling, og det vil det nok heller ikke være på en stund, så det blir en noe akademisk advarsel.
Ingen seriøse bilprodusenter kommer til å tilby biler som hyllevare med en ikkestandardisert ladeløsning.

Vi kan nok snart begynne å se biler med opp til 11kW resonant induktiv lading som opsjon siden den standarden er klar. Målgruppen for de vil gjerne være de som ønsker en slik lademulighet i egen garasje.

Målgruppen for WPT5+  (60kW og opp) vil gjerne være busser, gaffeltrucker o.l. utstyr som har ganske kjente begrensede steder de behøver å lade, men hvor det er upraktisk å skulle håndtere kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 timer siden):

Nå er det ingen biler med WPT5+ å kjøpe uttenom etter spesialbestilling, og det vil det nok heller ikke være på en stund, så det blir en noe akademisk advarsel.
Ingen seriøse bilprodusenter kommer til å tilby biler som hyllevare med en ikkestandardisert ladeløsning.

Vi kan nok snart begynne å se biler med opp til 11kW resonant induktiv lading som opsjon siden den standarden er klar. Målgruppen for de vil gjerne være de som ønsker en slik lademulighet i egen garasje.

Målgruppen for WPT5+  (60kW og opp) vil gjerne være busser, gaffeltrucker o.l. utstyr som har ganske kjente begrensede steder de behøver å lade, men hvor det er upraktisk å skulle håndtere kabler.

Jeg har ikke klaget på at dette ikke er på plass nå, så du kommer med noe merkelig og feilaktig kritikk her. Som jeg skrev:

Snowleopard skrev (På 24.6.2022 den 23.53):

Jeg har troen på at dette etterhvert vil bre seg ut for privatbiler og. Med ladeplater og dynamisk styring, kan man ha langt flere plater lagt ut, men det gir kun lading til biler forberedt på dette. Først brer dette seg ut til taxier, busser, lastbiler og vogntog, før rikingene begynner å installere dette i garasjen og sine biler.

Altså ingenting som sier at jeg forventer det nå, eller klager på at det ikke er på plass ennå. Jeg bare nevner at det må komme på plass, og at de da baserer seg på samme standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...