Gå til innhold

Robotstøvsuger til 1000kr dårlig kjøp?


Anbefalte innlegg

Mine foreldre vil ha en robotstøvsuger. De kommer stadig til meg med tilbud de har funnet, alltid veldig billige greier (under 1000kr) som dukker opp i diverse reklame/annonser.

Jeg har ikke noe videre peiling eller erfaring på robotstøvsugere. Men det ringer automatisk en varselbjelle hos meg med den type billige produkter som er annonsert.

Jeg har nå kikket på disse to artiklene fra Tek.no om robotstøvsugere: https://www.tek.no/nyheter/guide/i/34POLv/dette-boer-du-tenke-paa-foer-du-kjoeper-robotstoevsuger

https://www.tek.no/samletest/i/y3GLPJ/beste-robotstoevsuger-2022

Alle støvsugerene her er en god del over mine foreldres prisklasse.

Det siste tilbudet de har funnet er en irobot roomba i3 til 1000kr på elkjøp (medlemstilbud). Vanligvis koster den 2500 og oppover: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5688372

Er dette et okei kjøp? Kan det være greit å teste vannet med en slik veldig billig modell, gjøre seg noen erfaringer før man eventuelt kjøper noe dyrere senere? 1000 kr er jo ikke mye.

 

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gav bort min gamle iRobot Roomba 615 (kostet 1999 kr i november 2017) til gamlemor når jeg oppgraderte i januar 2019, og selv om den er dårligere enn dagens Roomba i3 (615 følger ikke noe mønster, er helt tilfeldig, ei heller har den noen form for smart-styring eller app-styring) så er hun strålende fornøyd.

Men som alltid, kjøp på nett (eller "utenfor disk") så du får angrerett, så kan du evt. sende den tilbake (du må fortsatt betale returfrakten) om de vil ha en som klarer enda mer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, AnthonyEdwardS said:

Jeg gav bort min gamle iRobot Roomba 615 (kostet 1999 kr i november 2017) til gamlemor når jeg oppgraderte i januar 2019, og selv om den er dårligere enn dagens Roomba i3 (615 følger ikke noe mønster, er helt tilfeldig, ei heller har den noen form for smart-styring eller app-styring) så er hun strålende fornøyd.

Men som alltid, kjøp på nett (eller "utenfor disk") så du får angrerett, så kan du evt. sende den tilbake (du må fortsatt betale returfrakten) om de vil ha en som klarer enda mer.

Ja blir nettkjøp. Elkjøp har også en sånn 50 dager returrett som jo er greit.

Ellers så virker jo dette som et bra tilbud synes jeg for å teste et nytt type produkt:

I vårt tilfelle her så er det snakk om i3 og ikke i3+

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en av ukjent fabrikat på NetOnNet for 500 kroner for sikkert 5-6 år siden. Stokk dum, støyer, kræsjer inn i vegger før den snur og så kjører den rett frem til den kræsjer igjen, da er det tid for å snu igjen. Men trappesensoren funker 👍.

Det må preppes litt for den, kabler og ledninger må ryddes/gjemmes. Og den må plugges i laderen hver gang den er ferdig, og må startes manuelt.

Men den gjør jobben, er ikke ofte jeg støvsuger med hovedstøvsugeren lengre. Så vil anta at den til 1000 lappen funker som bare det.

Lenke til kommentar

Bare la det være sagt; Hvis du f.eks. har kjæledyr som spiser våtfòr så er det et absolutt must å kunne sette opp virtuelle no-go-zones slik at den dumme robotstøvsugeren ikke kjører over våtfòret og alt det medfører av vask ettterpå.  Hvis du ikke har faktiske behov for no-go-soner og faktisk klarer å huske å manuelt sette den på før du forlater huset så er de dumme fortsatt verdt sin vekt i gull (selv med tilfeldig mønster så har de jo fordelen av å kunne jobbe hver eneste gang du forlater huset (jeg orker iallefall ikke høre på bråket og skrur min kun på hvis jeg er på vei ut døra)).

Lenke til kommentar

Hadde en Roomba 695 i en del år som har litt same type sensorer som i3en, den gikk til den traff noe, snur går til den traff noe igjen litt sporadisk, fungerte jo helt greit den, å støvsugde overalt til slutt selv om det på langt nær er like effektivt som en robot som faktisk mapper ut hvor den har vært som roborock s7'en jeg har nå gjør. Det som gjorde i stor grad gjorde at jeg oppgraderte er at Roombaer uten mapping  må ha såkalte "light houses" som du må plassere rundt på gulvet om du har steder du ikke ønsker at støvsugeren skal gå, så det hele ble bare et irritasjonsmoment å ha stående utover gulvet samt det ble flere ting en måtte bytte batteri på.

Men for 1000 kroner tror jeg nok ikke du vil få noen bedre deal :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det finnes mange robotsugere i dagens marked rundt tusenlappen som gjør jobben. Hvor avansert og dyr den bør være avhenger av utfordringene i ditt hjem. Det som kjennetegner billige roboter er at de har lite finesser. (Eksempelvis app-styring, våtmopping, batterikapasitet, støynivå, programmer, kjøremønster, teppehåndtering, selvtømming etc.) 

Ser det mange som mener det bedre å ha flere billige i ulike rom, fremfor en dyr en som skal håndtere hele huset. Hjemme hos oss er det to stykk - en billig og en dyrere variant. Den dyreste er klart best, men også den billige gjør jobben. Lar sistnevnte gå i rom med mindre utfordringer.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...