Gå til innhold

Vurderer ny plassering av Mjøsbrua


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror Norge kan forberede seg på mange flere avlyste samferdselsprosjekter i tida framover. Når den lille blindtarmen Fornebu støvsuger samferselsbudsjettet alene og prisstigningene står i kø så blir det ikke mye annet som kan realiseres. Det er knapt nok mynter igjen på kistebunnen til vedlikehold og fullføring av det vi har begynt på. Vi må være fornøyde om vi klarer å opprettholde nåværende tilstand på veier og baner gjennom det neste tiåret.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg tror Norge kan forberede seg på mange flere avlyste samferdselsprosjekter i tida framover. Når den lille blindtarmen Fornebu støvsuger samferselsbudsjettet alene og prisstigningene står i kø så blir det ikke mye annet som kan realiseres. Det er knapt nok mynter igjen på kistebunnen til vedlikehold og fullføring av det vi har begynt på. Vi må være fornøyde om vi klarer å opprettholde nåværende tilstand på veier og baner gjennom det neste tiåret.

Jeg håper og tror at de nå er såpass godt igang med indre InterCity på Østlandet at dette nå blir fullført. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Jeg tror Norge kan forberede seg på mange flere avlyste samferdselsprosjekter i tida framover. Når den lille blindtarmen Fornebu støvsuger samferselsbudsjettet alene og prisstigningene står i kø så blir det ikke mye annet som kan realiseres. Det er knapt nok mynter igjen på kistebunnen til vedlikehold og fullføring av det vi har begynt på. Vi må være fornøyde om vi klarer å opprettholde nåværende tilstand på veier og baner gjennom det neste tiåret.

På hvilken måte "støvsuger" Fornebubanen samferdselsbudsjettet for resten av landet? Dette er et prosjekt stort sett kjøpt og betalt av kommunene Oslo og Viken, mye basert på bompenger fra oss som kjører i Oslo-området.

Riktignok tar Staten inntil 50 % av de opprinnelige estimerte kostnadene, men de sier de ikke vil dekke noe av kostnadsoverskridelsene, så det må kommunene, samarbeidspartnerne (boligutbyggerne) og oss bilførere dekke opp for:

"Banen bygges i samarbeid mellom Oslo og Viken. Også staten tar en stor del av regningen. Ved forrige kostnadssprekk var samferdselsdepartementet imidlertid klare på at de ikke kom til å dekke noe av ekstraregningen.

– I henhold til retningslinjene for ordningen skal ikke staten være med på å dekke kostnadsøkninger. Dette er noe lokale myndigheter selv må håndtere, sa statssekretær Mette Gundersen (Ap) den gangen til Aftenposten."

https://www.aftenposten.no/oslo/i/x8jgLX/ny-milliardsprekk-for-fornebubanen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...