Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Støy fra firma med nærliggende lokaler


:utakt

Anbefalte innlegg

Jeg bor i borettslag. I en liten sidegate til borettslaget holder det til et anleggsfirma. For å komme til lokalene sine er de nødt til å kjøre gjennom borettslaget.

Tidligere år har vi ikke hørt så veldig mye til dem, annet enn en del støy i forbindelse med snørydding om vinteren, men i det siste har aktiviteten tatt seg vesentlig opp. 

Nå kjører det tungtransport med tilhenger, traktorer og diverse andre kjøretøy i gata her fra tidlig morgen til sent på kveld. Gata er smal, de kjører ganske fort med store maskiner, det støyer voldsomt og det føles faktisk utrygt å slippe ut barn alene. 

Vi er flere som har spurt styret vårt om hva de tenker om saken. Styret har visstnok vært i kontakt med kommunen, men får ikke noe gehør. Styret oppfordrer flere av oss beboere til å klage til kommunen om det samme. 

Slik jeg ser det er beste løsning at firmaet flytter. Det passer ikke inn å drive slik virksomhet i et boligområde, vi er mange som blir veldig plaget av dette. Men, kan kommunen egentlig gjøre noe her, hvis de vil? Jeg er litt redd vi er stuck i denne situasjonen frem til firmaet eventuelt finner ut at de skal flytte på seg. 

Noen tanker eller råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt ut som en noe merkelig arealdisposisjon gitt hva området brukes til, men det var vel kanskje fornuftig en gang i tiden. Dette er nok noe som har vært greit nok før, men som har utviklet se ugunstig for beboerne over tid. Støttet at dette dokumenteres grundig med bilder og video / lydopptak over tid og at dere koordinerer en klage til kommunen. Det å ha masse tung støyete anleggsvirksomhet rett oppi et borettslag har nok aldri vært intensjonen, så dette har nok fått gått for langt.

Lenke til kommentar
agvg skrev (9 timer siden):

Var de der før dette byggefeltet ble etablert?

Nei, borettslaget kom først, med god margin.

ITtraktor skrev (7 timer siden):

Når du sier gjennom borettslaget, mener du da borettslagets eiendom? Hvis ikke tror jeg dere har lite dere skulle ha sagt. Å slippe ut barn alene i gata er vel uansett utrygt de fleste steder, så jeg ser ikke at det skal være noe poeng. 

Selve gata det kjøres på er kommunal. Borettslaget eier tomtene og bebyggelsen langs gata. 

vidor skrev (7 timer siden):

Høres litt ut som en noe merkelig arealdisposisjon gitt hva området brukes til, men det var vel kanskje fornuftig en gang i tiden. Dette er nok noe som har vært greit nok før, men som har utviklet se ugunstig for beboerne over tid. Støttet at dette dokumenteres grundig med bilder og video / lydopptak over tid og at dere koordinerer en klage til kommunen. Det å ha masse tung støyete anleggsvirksomhet rett oppi et borettslag har nok aldri vært intensjonen, så dette har nok fått gått for langt.

Enig i at påstander må dokumenteres, så det er vel bare for oss naboene å samle inn materiale. Men, som jeg nevnte innledningsvis, kan vi ha en sak her? Jeg forstår firmaet også, de har ikke noe annet valg enn å kjøre forbi oss (eller i motsatt retning og plage et annet borettslag). Det underliggende problemet er at det er helt malplassert at de holder til her. Kan kommunen tvinge dem til å flytte, og da på hvilket grunnlag? 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

men i det siste har aktiviteten tatt seg vesentlig opp

Hvor lang tid er ‘i det siste’? Se om dere kan underbygge dette med årsrapport (fra  virksomhetens styre, bør være off. tilgjengelig), regnskapstall, hjemmeside  etc. som da kan vise at virksomheten har ekspandert.

Hva sier reguleringsplanen for området og spesifikt for tomten der virksomheten ligger?

Sitat

Statsforvaltaren i fylket ditt er kontaktpunkt for spørsmål om støy. Klagar skal òg rettast dit. Kilde

Hvis borettslaget har avtale med advokat bør de også kunne bistå / at dere blir enige om å kontakte noen for juridisk bistand.

Barn er jo også notorisk nysgjerrige så en nabotomt med anleggsmaskiner høres ut som et spennende (men farlig) sted å oppsøke 😬 - Har de sikret tomten godt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...