Gå til innhold

Hjelp til valg av yrkesfag


Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg trenger råd av dere. Jeg ønsker å ta et fagbrev eller svennebrev men vet ikke innen hvilket yrke og trenger derfor noen tips av dere.

Jeg ønsker en type jobb som ikke er for fysisk tungt da jeg sliter med korsryggen og ønsker selvfølgelig og jobbe til jeg er gammel og grå (pensjonist). Med tanke på lønn så tenkte jeg noe rundt det rørleggerne/elektrikerne tjener (260 timen etter fagbrev ?). Yrke må ikke kun være innen håndverksbransjen.

Også et litt annet separat spørsmål. Finnes det noe svennebrev/fagbrev som er attraktivt å få jobb som i utlandet (IT/IKT??).

Tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interesserer du deg for noe spesielt? Elektronikk, data, økonomi, byggfag, biler, mekanisk arbeid?

Når det gjelder jobb i utlandet så tenker jeg at en god programmerer kan få jobb omtrent hvor som helst, men du bør jo ha interesse for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Avero skrev (På 22.6.2022 den 23.07):

Interesserer du deg for noe spesielt? Elektronikk, data, økonomi, byggfag, biler, mekanisk arbeid?

Når det gjelder jobb i utlandet så tenker jeg at en god programmerer kan få jobb omtrent hvor som helst, men du bør jo ha interesse for det.

Takk for svar 😊

Jeg har faktisk tenkt på programmerer. BackEnd. Er det vanskelig å lære seg dette faget og utdanne seg som dette?

Lenke til kommentar
Idro skrev (På 24.6.2022 den 10.49):

Takk for svar 😊

Jeg har faktisk tenkt på programmerer. BackEnd. Er det vanskelig å lære seg dette faget og utdanne seg som dette?

Jeg har ikke utdanning innen programmering så jeg skal ikke svare for sikkert på det. Tenker at det kan være vanskelig og til tider frustrerende hvis det ikke interesserer deg genuint, men relativt lett og givende hvis du har interesse for det. Det er derfor man gjerne gir råd om å utdanne seg etter egne interesser og ikke tenke så alt for mye på lønn og diverse. Man skal tross alt ofte jobbe med fagområdet de neste 45-50 årene og da er trivsel ganske viktig.

Du bør for eksempel spørre deg selv om du hadde trivdes godt med å jobbe på et kontor 8 timer for dagen eller om du hadde trivdes bedre i et fysisk arbeidsmiljø med håndverkere. Det er ganske ulike arbeidshverdager. Hvis du tar et fagbrev som håndverker så har du gjerne muligheter til å bygge videre på det med mer utdanning og få deg en arbeidslederstilling, kontorstilling eller ingeniørstilling. Hvis du utdanner deg innen programmering så er det litt vanskeligere å gå motsatt vei. Det er mye å tenke på når man skal velge utdanning så det beste rådet er å følge egne interesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 24.6.2022 den 10.55):

Velg noe som interesserer deg. Men vill du ha en fremtidsrettet og bred kunnskap velg automasjon. Har selv gått denne retningen og det er enkelt å få jobb samt god lønn. Personlig elsker jeg faget. Men aller viktigst, velg noe du liker.

Det var et godt råd. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Avero skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke utdanning innen programmering så jeg skal ikke svare for sikkert på det. Tenker at det kan være vanskelig og til tider frustrerende hvis det ikke interesserer deg genuint, men relativt lett og givende hvis du har interesse for det. Det er derfor man gjerne gir råd om å utdanne seg etter egne interesser og ikke tenke så alt for mye på lønn og diverse. Man skal tross alt ofte jobbe med fagområdet de neste 45-50 årene og da er trivsel ganske viktig.

Du bør for eksempel spørre deg selv om du hadde trivdes godt med å jobbe på et kontor 8 timer for dagen eller om du hadde trivdes bedre i et fysisk arbeidsmiljø med håndverkere. Det er ganske ulike arbeidshverdager. Hvis du tar et fagbrev som håndverker så har du gjerne muligheter til å bygge videre på det med mer utdanning og få deg en arbeidslederstilling, kontorstilling eller ingeniørstilling. Hvis du utdanner deg innen programmering så er det litt vanskeligere å gå motsatt vei. Det er mye å tenke på når man skal velge utdanning så det beste rådet er å følge egne interesser.

Tusen takk for et godt svar og råd.

Du har helt rett i at jeg bør velge noe som interesserer meg. Eneste problemet jeg har med det er at jeg har erfart at jeg aldri vet 100% om dette kan være noe for meg før jeg faktisk har fått jobben og jobbet i noen måneder med det. Det er da jeg vet om jeg kan faktisk drive med dette i 40 år til eller om jeg kun holder ut noen måneder til.. Rett og slett fordi at en arbeidshverdag der man blir bedt om å gjøre visse spesifikke ting av en arbeidsgiver er ikke det samme som å få lov til å bestemme akkurat hva du vil gjøre på fritiden din.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Idro skrev (På 26.6.2022 den 21.34):

Tusen takk for et godt svar og råd.

Du har helt rett i at jeg bør velge noe som interesserer meg. Eneste problemet jeg har med det er at jeg har erfart at jeg aldri vet 100% om dette kan være noe for meg før jeg faktisk har fått jobben og jobbet i noen måneder med det. Det er da jeg vet om jeg kan faktisk drive med dette i 40 år til eller om jeg kun holder ut noen måneder til.. Rett og slett fordi at en arbeidshverdag der man blir bedt om å gjøre visse spesifikke ting av en arbeidsgiver er ikke det samme som å få lov til å bestemme akkurat hva du vil gjøre på fritiden din.

litt derfor jeg anbefalte TIP , du har ektremt mange valg og kan i utsette litt hva du skal velge. 

det er og viktig og huske på at hva enn du velger nå ikke nødvendigvis er jobben du blir og gjøre resten av livet ditt, det er mange like yrker du kan hoppe mellom, du kan omskolere deg eller ta enkle kurs for og bytte til andre typer jobber, det viktigst er og ha en grunnutdannelse 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...