Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på fri for ein av foreldra når den andre er sjuk


Gjest dd498...6f9

Anbefalte innlegg

Gjest dd498...6f9

Eg og kona mi har ein gut på to år. Han går i barnehagen tre dagar i veka. Eg jobbar 100 %, og kona mi jobbar 60 % slik at ho er heime dei dagane gutungen ikkje er i barnehagen. 

No har kona blitt sjuk, og kan ikkje ta seg av gutungen i morgon når han skal vere heime frå barnehagen. Eg sa difor ifrå til arbeidsgjevar at eg måtte vere borte frå jobb i morgon. 

Då vart det eit veldig spetakkel. Arbeidsgjevar påstår at ein berre har rett på fri når borna er sjuke, ikkje når ein av foreldra er det. Eg sa at eg var sikker på at det ikkje stemte. 

Så skulle eg gjerne hatt noko dokumentasjon å syne til. Eg har i den samanheng funne fram til Arbeidsmiljølova § 12-9, punkt 1c. Eg tykkjer berre at det er noko uklårt det som står der. 

Når det vert synt til "den som har det daglege barnetilsynet", kan den definisjonen brukast på kona mi når ho er heime med guten? 

Viss ikkje, er det feil paragraf eg ser på? 

Så eit tilleggsspørsmål: Når det står om rett til permisjon i så og så mange dagar i denne paragrafen, er det så meint som permisjon med eller utan løn? 

Anonymous poster hash: dd498...6f9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dd498...6f9
Herr Brun skrev (8 timer siden):

Jeg synes "hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn" er ganske tydelig på at du har krav på permisjon også hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk. 

Jau, forsåvidt. Eg har nok overtenkt litt. 😊

Anonymous poster hash: dd498...6f9

Lenke til kommentar
Gjest dd498...6f9
Skandinav skrev (37 minutter siden):

Du har uten diskusjon rett til tre dagers egenmelding ved barnepassers sykdom (inntil barnet er 12 år).

Tre dagar? Det står 10 dagar i Arbeidsmiljølova, men dette er kanskje noko anna? 

Anonymous poster hash: dd498...6f9

Lenke til kommentar
Gjest 0f109...1b3
Gjest dd498...6f9 skrev (1 time siden):

Tre dagar? Det står 10 dagar i Arbeidsmiljølova, men dette er kanskje noko anna? 

Anonymous poster hash: dd498...6f9

Det han mener er at arbeidsgiver vanligvis kan be om legeerklæring om du blir borte mer enn tre dager sammenhengende. Jeg vet ikke om dette kan overføres når det gjelder sykt barn. 

Du/dere har rett på 10 dager med sykt barn når dere har ett barn. 

Anonymous poster hash: 0f109...1b3

Lenke til kommentar
Gjest 0f109...1b3
Gjest dd498...6f9 skrev (15 timer siden):

Når det vert synt til "den som har det daglege barnetilsynet", kan den definisjonen brukast på kona mi når ho er heime med guten?  

Så eit tilleggsspørsmål: Når det står om rett til permisjon i så og så mange dagar i denne paragrafen, er det så meint som permisjon med eller utan løn? 

Anonymous poster hash: dd498...6f9

Ja. 

Du/dere har rett til 10 dager med lønn når dere har ett barn. 

Anonymous poster hash: 0f109...1b3

Lenke til kommentar
Gjest 0f109...1b3 skrev (13 minutter siden):

Det han mener er at arbeidsgiver vanligvis kan be om legeerklæring om du blir borte mer enn tre dager sammenhengende. Jeg vet ikke om dette kan overføres når det gjelder sykt barn. 

Du/dere har rett på 10 dager med sykt barn når dere har ett barn. 

Anonymous poster hash: 0f109...1b3

I dette tilfellet er det ikkje snakk om at barnet er sjukt. Det er mor som er sjuk og som derfor ikkje kan passe den friske 2 åringen som berre har barnehagetilbod tre dagar i veka.

Lenke til kommentar

For 2022 har hver forelder rett på inntil 20 omsorgsdager. Normalt er det 10 dager per forelder per år. Hvis man har ett barn. 

Det er ingen begrensning på hvor mange dager du kan ta sammenhengende, men normalt kan arbeidsgiver kreve legeerklæring fra og med fjerde fraværsdag. Men ut 2022 har ikke arbeidsgiver lenger anledning til dette. Det ville i dette tilfellet være legeerklæring på mors sykdom du legger frem. 

Lenke til kommentar
Gjest dd498...6f9
Femtekolonne skrev (På 24.6.2022 den 16.50):

Og mens du er hjemme med ungen så benytter du anledningen til å sjekke ut finn.no's stillingsannonser. Sånne folk skal man ikke jobbe for.

Du, eg er faktisk i full gang... Der er andre kritikkverdige forhold der eg jobbar enn berre det eg spurde om her, for å seie det slik... 🥴

Anonymous poster hash: dd498...6f9

Lenke til kommentar
Gjest 0f109...1b3
The Avatar skrev (På 22.6.2022 den 9.39):

I dette tilfellet er det ikkje snakk om at barnet er sjukt. Det er mor som er sjuk og som derfor ikkje kan passe den friske 2 åringen som berre har barnehagetilbod tre dagar i veka.

Det går jo for det samme om arbeidsgiver ønsker sykemelding for medforelder eller barn? 

Anonymous poster hash: 0f109...1b3

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...