Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Allergisk mot ros ?


Inspector

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14852337/

Her er det en som har vært langt nede og klart og få livet på rett kjøl. Den psykiske helsen er tydeligvis fortsatt skjør.

Hvorfor oppfattes ros som negativt eller i verste mening hos enkelte ? Jeg gir tidvis komplimenter til mine kollegaer for et positivt nytt utseende. Hvis dette er noe vi må slutte med, har samfunnet mistet noe vesentlig……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest cb5d9...fec

Jeg sliter med psyken, skal ikke gå inn på diagnoser etc, men om noen gir meg komplimenter så er første instinktive reaksjon, "Hva er du ute etter?" "Å gud, ser jeg så jævlig ut idag?" "Hva faen er galt nå?" etc etc.. 

Det bare er sånn 🤷‍♂️🤷‍♂️

Anonymous poster hash: cb5d9...fec

Lenke til kommentar
Gjest cb5d9...fec skrev (22 minutter siden):

Jeg sliter med psyken, skal ikke gå inn på diagnoser etc, men om noen gir meg komplimenter så er første instinktive reaksjon, "Hva er du ute etter?" "Å gud, ser jeg så jævlig ut idag?" "Hva faen er galt nå?" etc etc.. 

Det bare er sånn 🤷‍♂️🤷‍♂️

Anonymous poster hash: cb5d9...fec

Hadde du foretrukket likegyldighet, null positivitet og avstand ?

Hvordan skal dating, nye bekjentskaper og sosiale grupper etableres hvis alle lider av mistenksomhet og angst ?

Lenke til kommentar
Gjest cb5d9...fec skrev (12 minutter siden):

Jeg sliter med psyken, skal ikke gå inn på diagnoser etc, men om noen gir meg komplimenter så er første instinktive reaksjon, "Hva er du ute etter?" "Å gud, ser jeg så jævlig ut idag?" "Hva faen er galt nå?" etc etc.. 

Det bare er sånn 🤷‍♂️🤷‍♂️

Anonymous poster hash: cb5d9...fec

I ditt tilfelle har du jo en grunn, som du sier, du sliter psykisk som du sier. Jeg tror du kunne hatt veldig god nytte av metakognitiv terapi (MCT), i hvertfall for grublingen og overtenkning. Pia Callesen har en kjempefin bok om MCT; "Lev mer tenk mindre ". Anbefales! 

Inspector skrev (1 time siden):

Hvorfor oppfattes ros som negativt eller i verste mening hos enkelte ? Jeg gir tidvis komplimenter til mine kollegaer for et positivt nytt utseende. Hvis dette er noe vi må slutte med, har samfunnet mistet noe vesentlig……

Ros oppleves negativt eller tolkes i verste mening av forskjellige grunner. Fordi det ikke oppleves som genuint, fordi man er usikker på seg selv, har lav selvfølelse, eller fordi man overtenker og overanalyserer.

Jeg synes det er god egenskap å gi komplimenter og ros til andre, så det må du bare fortsette med. Hadde du sagt det til meg så hadde jeg blitt kjempeglad og tatt det til meg! 

Når det gjelder hun i artikkelen som du viser til, så tenker jeg at noen er nok litt lettere å krenke enn andre. Jeg tror nok hun burde jobbet med å gjøre seg robust og forsøke å ikke tolke folk i verste mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er god egenskap å gi komplimenter og ros til andre, så det må du bare fortsette med. Hadde du sagt det til meg så hadde jeg blitt kjempeglad og tatt det til meg! 

Jeg er tilbakeholden med å kommentere kroppen til kvinner med mindre jeg kjenner dem veldig godt.

Noen ganger er det tåpelig av meg - selv for kolleger som opplagt er gravid så avventer jeg med å gratulere til jeg har spurt noen andre.

 

Jeg prøver å være rausere med komplimenter til hva folk gjør og får til. Som Nordmann og mann så er utfordringen at man ikke framstår som slesk eller ute etter å vinne noe (f.eks dominans).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Jeg er tilbakeholden med å kommentere kroppen til kvinner med mindre jeg kjenner dem veldig godt

Det synes jeg ikke du skal være, når det kommer til positive kommentarer(Dog unngå seksuelle bemerkninger både som fremmed og ikke fremmed, det kan oppleves ubehagelig for de fleste kvinner, naturlig nok). Men å stoppe en kvinne på gaten for å si at "du har en fantastisk flott utstråling, du er skikkelig vakker/pen etc er uskyldige og hyggelig kommentarerer som det ikke skader å si

Lenke til kommentar

 

GiaMahan skrev (21 minutter siden):

Men å stoppe en kvinne på gaten for å si at "du har en fantastisk flott utstråling, du er skikkelig vakker/pen etc er uskyldige og hyggelig kommentarerer som det ikke skader å si

Kan noen opprette en tråd på Kvinneguiden "Liker du å få komplimenter av fremmede menn på gata"? Den tråden kunne blitt popcornverdig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Svein M skrev (24 minutter siden):

Eksempel på innenfor og ikke innenfor:

youre-the-most-beautiful-woman-in-the-worl-fancy-fuck-27134466.thumb.png.d28c3219082fd470c0e558ee3c2deb47.png

Haha, ja. Det bildet er godt eksempel.

Jeg mener at det er helt greit å kommentere andre sin kropp, så lenge du har noe hyggelig, passende å si og man ikke fokuserer på de mer private/intime kroppsdelene.  Jeg har fått en del hyggelige komplimenter av fremmede og synes ikke det har vært ubehagelig. Jeg har fått høre fra fremmede at jeg har en veldig pen hud, fin utstråling, lange og flotte legger og at jeg ser bra ut. Dette er kommentarer jeg virkelig husker og tar vare på i minnet. 

Jeg har også fått positive kommentarer rundt pupper og rumpe og det synes jeg derimot er ubehagelig. Det vil jeg helst kun høre av kjæresten min, naturligvis, og jeg tror at ved unntak av noen få så er de fleste kvinner ganske enige der. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...