Gå til innhold

Remi (27) jakter på jobb – ellers blir han uføretrygdet 


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IT-bransjen sliter med å finne kvalifiserte folk. Hvis han har kvalifikasjoner bør det være null problem. Men har jo også sett at ikke alle har tilrettelagt særlig godt for rullestolbrukere. Men mine 3 siste arbeidsgivere (med unntak av der jeg er nå) hvor en var statlig var meget godt tilrettelagt for dette. 

Ellers undres jeg noe over at ikke Norge har vært mer ute på det internasjonale markedet etter arbeidskraft i IT bransjen. Med unntak av der det er krav om gode norsk kunnskaper er engelsk et helt greit språk.

Håper virkelig Remi får jobb og ønsker han masse lykke til! :)
Alle som vil jobbe og har intensjoner om å gjøre en innsats (ikke alle har det) bør få jobb!

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Ellers undres jeg noe over at ikke Norge har vært mer ute på det internasjonale markedet etter arbeidskraft i IT bransjen. Med unntak av der det er krav om gode norsk kunnskaper er engelsk et helt greit språk.

Det er nok mange som har prøvd seg, men det er en del ulemper. Ene er at det er ekstremt dyrt i Norge sammenligned med andre land, dette gjør det ikke særlig attraktivt å komme til Norge, spesielt når lønningene ikke er tilsvarende høyere her. Norge har stått på stedet hvil i mange år og resten av verden tar oss igjen og mange steder går forbi oss. Da får vi utfordringer med at vi ikke får tak i de vi vill, men vi mister også kvalifiserte til andre land med bedre vilkår. 

Endret av Selvstendigsaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Theo343 said:

Helt enig der @Selvstendigsaas, levekostnadene har spist opp det meste i Norge. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg sørget for å lære meg noen flere språk enn engelsk og prøvd meg i utlandet.

 

19 hours ago, Selvstendigsaas said:

Det er nok mange som har prøvd seg, men det er en del ulemper. Ene er at det er ekstremt dyrt i Norge sammenligned med andre land, dette gjør det ikke særlig attraktivt å komme til Norge, spesielt når lønningene ikke er tilsvarende høyere her. Norge har stått på stedet hvil i mange år og resten av verden tar oss igjen og mange steder går forbi oss. Da får vi utfordringer med at vi ikke får tak i de vi vill, men vi mister også kvalifiserte til andre land med bedre vilkår. 

Jeg ser dere ofte hevder at Norge kommer dårlig ut internasjonalt fordi dere ser på noen få parameter. Jeg vil gjerne se dokumentasjonen deres på at mennesker som arbeider i Norge har mindre å rutte med enn mennesker i andre sammenlignbare land. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Under studietiden min hadde jeg såpass lowkey jobber som lett kunne vært gjort av Remi. Hvis han ikke får seg jobb når interessen er der så er det kun fordommer hos arbeidsgivere som ikke har satt seg inn i IA (Inkluderende Arbeidsliv)

Endret av vidor
Lenke til kommentar
3 hours ago, The Very End said:

Jeg ser dere ofte hevder at Norge kommer dårlig ut internasjonalt fordi dere ser på noen få parameter. Jeg vil gjerne se dokumentasjonen deres på at mennesker som arbeider i Norge har mindre å rutte med enn mennesker i andre sammenlignbare land. 

Hvilke få parametere tenker du vi ser på?

Dette er jo bevist også ved at mye utenlands arbeidskraft ikke vender tilbake til Norge etter pandemien pga. at det ikke lenger er like lønnsomt. Helse, servering, landbruk, bygg/anlegg og deler av servicebransjen sliter pga. manglende arbeidskraft.

Quote

I tillegg viser mangelen på utenlandsk arbeidskraft at det er behov for flere norske fagarbeidere innenfor bl.a. helse, landbruk og bygg- og anleggsvirksomhet.

I følge SSB var det god vekst i utenlandsk arbeidskraft i Norge til og med 2019 så kom en naturlig nedgang i pandemien. Riktignok en vekst mot slutten av 2021 men ikke til gammelt nivå. Det man nå sliter med er at det har stoppet opp, de kommer ikke tilbake. Det har vært mange skriverier om dette i avisene hvor flere bransjer sliter med arbeidskraft som før ble dekket opp av utenlandske arbeidere. Bokostnader er skyhøyt i Norge og i tillegg sliter den norske krona opp mot andre valutaer.

I januar.

Quote

Meglerhuset tror nå at 1 euro vil koste rundt 10 kroner gjennom 2022. Mot dollaren tror Nordea samtidig at kronen vil svekke seg til rundt 9 kroner.


image.png.e12f70209e129e994e9e71063abfbe9f.png

image.png.0f6a03d434aaf37679cf3fe77de7ed02.png

Hadde jeg vært "Utenlandsk arbeidskraft" ville jeg mye heller jobbet i danmark som har vesentlig lavere leve/bo kostnader og står vesentlig sterkere mot Euroen.
image.png.3b237b689083c1d531ad44a2afce6c0a.png

image.png.d0c9a7a568f8bae5d25593fae2832482.png

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Hvilke få parametere tenker du vi ser på?

Dette er jo bevist også ved at mye utenlands arbeidskraft ikke vender tilbake til Norge etter pandemien pga. at det ikke lenger er like lønnsomt. Helse, servering, landbruk, bygg/anlegg og deler av servicebransjen sliter pga. manglende arbeidskraft.

I følge SSB var det god vekst i utenlandsk arbeidskraft i Norge til og med 2019 så kom en naturlig nedgang i pandemien. Riktignok en vekst mot slutten av 2021 men ikke til gammelt nivå. Det man nå sliter med er at det har stoppet opp, de kommer ikke tilbake. Det har vært mange skriverier om dette i avisene hvor flere bransjer sliter med arbeidskraft som før ble dekket opp av utenlandske arbeidere. Bokostnader er skyhøyt i Norge og i tillegg sliter den norske krona opp mot andre valutaer.

I januar.


image.png.e12f70209e129e994e9e71063abfbe9f.png

image.png.0f6a03d434aaf37679cf3fe77de7ed02.png

Hadde jeg vært "Utenlandsk arbeidskraft" ville jeg mye heller jobbet i danmark som har vesentlig lavere leve/bo kostnader og står vesentlig sterkere mot Euroen.
image.png.3b237b689083c1d531ad44a2afce6c0a.png

image.png.d0c9a7a568f8bae5d25593fae2832482.png

Dette er ikke beviser. Kronekurs er en ting, men forteller ikke alene så mye om kjøpekraft i Norge totalt sett. Og jeg er usikker på om det er kun en forklaring og årsak til at utenlandske arbeidere ikke vender tilbake til Norge. Her tenker jeg at det er flere forklaringer med flere faktorer.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/22/2022 at 7:13 AM, The Very End said:

 

Jeg ser dere ofte hevder at Norge kommer dårlig ut internasjonalt fordi dere ser på noen få parameter. Jeg vil gjerne se dokumentasjonen deres på at mennesker som arbeider i Norge har mindre å rutte med enn mennesker i andre sammenlignbare land. 

https://qubit-labs.com/average-software-developer-salaries-salary-comparison-country/

Consumer Prices Including Rent in Norway are 12.86% higher than in Denmark

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=Denmark&country2=Norway

Så skal ikke lengre enn til Danmark før det begynner å bli bedre. Også er det endel lokasjoner i USA som er enda mer gunstig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...