Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Joda, men da er det jo bedre å bare ta det som ENK. 

Igjen: Jeg sier ikke at du faktisk skal ta ut alt i lønn, jeg sier at det er alternativet til arbeidsgiver, slik at det er det du bør regne på når du vurderer hva som er et fair vederlag for tjenesten du selger, når den er såpass nært arbeidsinnsats. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest 92eb2...721
Skrevet
On 2/15/2024 at 11:31 PM, Guest 92eb2...721 said:

En oppdatering siden sist:
Stillingstittel: Senior Driftskonsulent
Sektor: Privat
Erfaring: 14 år (13 år i samme selskap)
Sertifiseringer: Masse gammalt ræl, men ikke noe relevant lenger. (til og med noe gammalt Windows 98 greier)
Arbeidsoppgaver: Server / Datasenterdrift, klientdrift, Azure, M365, Citrix, Exchange, rådgiving. 
Alder: 39
Utdanning: Fagbrev, IKT Driftsoperatør
Sted: Viken
Goder: Mobil, Delvis betalt internett, hjemmekontor. 
Lønn: 656 000 ca,- i fastlønn, + vakt, og mye overtid av tvilsom karakter ihht aml. 

Ser at nyansatte kolleger, i samme avdeling, kommer inn godt over det vi andre tjener. En kjenner seg ikke mye verdsatt. 

Anonymous poster hash: 92eb2...721

Lojalitet er iallfall ikke lønnsømt i lengden:
Lønn: 690 000,- etter siste justering (3%), men nå uten vakt, og minimalt med overtid. 
Erfaring: 16 år (15 år i samme selskap).

Skrevet
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Igjen: Jeg sier ikke at du faktisk skal ta ut alt i lønn, jeg sier at det er alternativet til arbeidsgiver, slik at det er det du bør regne på når du vurderer hva som er et fair vederlag for tjenesten du selger, når den er såpass nært arbeidsinnsats. 

Makes sense men virker litt høy, tror ikke jeg klarer å presse ut så mye. Men time will tell. Satser på å pumpe opp dags/timepris etterhvert, virker som om det er mulig i bransjen om dagen. 

Skrevet
5 hours ago, Salvesen. said:

Makes sense men virker litt høy, tror ikke jeg klarer å presse ut så mye. Men time will tell. Satser på å pumpe opp dags/timepris etterhvert, virker som om det er mulig i bransjen om dagen. 

Har du noen erfaringer eller anekdoter fra andre som gjør at du er optimistisk? Spør fordi jeg er nysgjerrig.

Skrevet
Gjest 92eb2...721 skrev (13 timer siden):

Lojalitet er iallfall ikke lønnsømt i lengden:
Lønn: 690 000,- etter siste justering (3%), men nå uten vakt, og minimalt med overtid. 
Erfaring: 16 år (15 år i samme selskap).

Hvorfor fortsetter du den tralten, da? Og bosatt i Viken burde det være plenty muligheter til å få andre tilbud på bordet.

Det kan lønne seg å være lojal, men da med gode forhandlinger. I snitt lønner det seg mer å bytte jobb hvert 3.-5. år.

Skrevet
nyansattnr5 skrev (9 timer siden):

Har du noen erfaringer eller anekdoter fra andre som gjør at du er optimistisk? Spør fordi jeg er nysgjerrig.

Ja, det stammer i fra at jeg la ut en post at jeg er "arbeidsledig" i slutten av desember på linkedin og har i etterkant fått en masse forespørsler innenfor min bransje. Det er dog en snever bransje og det var dette jeg refererte til, ikke IT generelt. Beklager forvirringen der 😛

Og tilbudet jeg nå har gått for kom med en langt lavere dagsrate, men de aksepterte min pris mer eller mindre på stedet som var godt over det de kom med først. Så jeg er ganske sikker på at det er mer å gå på der. 

• 4 uker senere...
Skrevet
Konsulentmat skrev (På 4.2.2026 den 19.28):

Stillings tittel: Senior Konsulent Rådgiver
Sektor: Offentlig
Erfaring: 10 år (med 2år læretid)
Sertifiseringer: CCNA, CCNP, CCSA, Grunnleggende prosjektledelse
Arbeidsoppgaver: ISE, DNA, SDA, WAN, Automatisering, FW, Design og generell Cisco nettverk
Alder: 28
Utdanning: Fagbrev ikt
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett.
Lønn: 835 000,- + vakt 50k + overtid ~70k

Økning for stillingsendring endte på 45k. Har sendt lønnskrav i retur da jeg mener dette ikke er tilstrekkelig i forhold til ansvars område og kompetanse.
Så får vi se hva som kommer av det, virker som ledelsen min er enig i kravet mitt, men det er desverre flere ledere oppover.

Legger med lønnstrinnene de siste årene (Fastlønn uten tillegg)
2018: 360 000,-(Startlønn)
2019: 387 000,-(Fellesoppgjør)
2020: 405 000,-(Fellesoppgjør)
2021: 415 000,-(Fellesoppgjør)
2022: 428 000,-(Fellesoppgjør)
2023: 620 000,- (Firmaskift)
2023: 656 000,- (Fellesoppgjør)
2023: 710 000,- (Forhandling)
2024: 750 000,- (Fellesoppgjør)
2025: 790 000,- (Fellesoppgjør)
2025: 835 000,- (Stillingsendring)

Stillings tittel: Rådgiver
Sektor: Offentlig
Erfaring: 10 år (med 2år læretid)
Sertifiseringer: CCNA, CCNP, CCSA, Grunnleggende prosjektledelse
Arbeidsoppgaver: ISE, DNA, SDA, WAN, Automatisering, FW, Design og generell Cisco nettverk
Alder: 28
Utdanning: Fagbrev ikt
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett.
Lønn: 835 000, 865 000,- + vakt 50k + overtid ~70k

Legger med lønnstrinnene de siste årene (Fastlønn uten tillegg)
2018: 360 000,-(Startlønn)
2019: 387 000,-(Fellesoppgjør)
2020: 405 000,-(Fellesoppgjør)
2021: 415 000,-(Fellesoppgjør)
2022: 428 000,-(Fellesoppgjør)
2023: 620 000,- (Firmaskift)
2023: 656 000,- (Fellesoppgjør)
2023: 710 000,- (Forhandling)
2024: 750 000,- (Fellesoppgjør)
2025: 790 000,- (Fellesoppgjør)
2025: 835 000,- (Stillingsendring)
2025/26: 865 000,- (Fremstilt krav)

Fikk egentlig 45K for Stillingsendring, men sendte formell klage i retur og ble enig på 75k og at jeg får være med i fellesoppgjøret for 2026. Fellesoppgjøret får jeg også tilbakebetalt helt til Januar, så lander egentlig på en grunnlønn over 900 i år.
Stiller meg fornøyd med denne løsningen da kravet mitt var at lønnen min gikk opp til 900 grunn.

Som offentlig ansatt under 30 så tenker anser jeg at jeg ligger relativt greit da. Har høyere tilbud privat, men usikker på om det skulle gi nok merverdi mot jobbsikkerhet og arbeidsoppgaver.

• Liker 1
Skrevet
On 2/11/2026 at 9:09 AM, Salvesen. said:

Ja, det stammer i fra at jeg la ut en post at jeg er "arbeidsledig" i slutten av desember på linkedin og har i etterkant fått en masse forespørsler innenfor min bransje. Det er dog en snever bransje og det var dette jeg refererte til, ikke IT generelt. Beklager forvirringen der 😛

Og tilbudet jeg nå har gått for kom med en langt lavere dagsrate, men de aksepterte min pris mer eller mindre på stedet som var godt over det de kom med først. Så jeg er ganske sikker på at det er mer å gå på der. 

Jeg har veldig lyst til å ta det hoppet selv men jeg har ikke peiling hvordan man kan finne prosjekt på egenhånd. Skal selv starte hos ny arbeidsgiver som tilbyr provisjonsbasert lønn, men om jeg kunne gått selvstendig hadde jeg gjort det. Men pdd har jeg kun 7 år med erfaring tenker å vente 3-5 år til for å bygge kompetanse og ansinitet

Gjest 23e17...5a6
Skrevet

Dere som jobber som selvstendige:

Hvordan gjør dere det? 

Rettere sagt, hvordan finner dere oppdrag? 

Har selv jobbet med IT en stund, og har inntrykk av at det er software-gjengen som har best forutsetning for å gjøre dette. 

Finnes det muligheter for nettverksfolk og gjøre dette også? 

Hadde vært moro, men litt nervøs for å ta det ta det kvantespranget der merker jeg 

Anonymous poster hash: 23e17...5a6

Skrevet
SahandJ skrev (15 minutter siden):

Jeg har veldig lyst til å ta det hoppet selv men jeg har ikke peiling hvordan man kan finne prosjekt på egenhånd. Skal selv starte hos ny arbeidsgiver som tilbyr provisjonsbasert lønn, men om jeg kunne gått selvstendig hadde jeg gjort det. Men pdd har jeg kun 7 år med erfaring tenker å vente 3-5 år til for å bygge kompetanse og ansinitet

Ja det kom litt brått på meg, selv om jeg har hatt lyst lenge. Men nå fikk jeg det som ett alternativ til fast ansettelse senere og hoppet i det. Veldig fornøyd sålangt:)

Skrevet
Gjest 23e17...5a6 skrev (2 minutter siden):

Hvordan gjør dere det? 

Har selv jobbet med IT en stund, og har inntrykk av at det er software-gjengen som har best forutsetning for å gjøre dette. 

Hadde vært moro, men litt nervøs for å ta det ta det kvantespranget der merker jeg 

Jeg har som nevnt litt bak her nettopp startet med dette. Jeg ble kontaktet av en rekrutterer på LinkedIn for en helt annen stilling til de som jeg nå har kontrakt hos. Jeg ble i samme periode kontaktet av en del andre på samme måte når jeg var åpen om at jeg var ledig. Det var dog mye ymse oppdrag.

Skrevet
Gjest 23e17...5a6 skrev (23 minutter siden):

Hvordan gjør dere det? 

Har jobbet som selvstendig siden 2018 og stortrives, har ikke hatt en enste dag uten oppdrag(!).

Oppdrag kan man finne gjennom Brainbase, Folq, Ework, Experis og som underleverandør til diverse konsulenthus - stor fordel å være på god fot med tidligere arbeidsgivere. 

Ingen kjenskap til markedet for nettverksfolk, så det vet jeg ikke noe om - jobber som programmerer selv.

Bemanningsdirektivet som ble innført i 2023 gjorde det vanskeligere for selvstendige å leie seg ut. I praksis var det mange som måtte gå sammen to og to for å tilfredstille kravene til å være bemanningsbyrå. I tillegg er det flere aktører som har valgt å slutte å leie inn fra mindre selskaper og gått over på større rammeavtaler, så da må man evt komme inn som underlevrandør der. Har ikke blitt direkte rammet selv, men ser det er en rekke som har sluttet som selvstendige siste par årene.

For å svare på trådens tema:
Har timepris på ca 1750, fakturerer ca 1700 timer i året - det blir ca 2.975.000.
Arbeidsgiveravgift er 14,1% så da sitter jeg igjen med 2.607.000
Har makset pensjonsinnskudd så det blir ca 227 000
Lønn inkl feriepenger blir da ca 2.380.000.

Regnestykket forutsetter selvsagt at jeg tar ut alt jeg fakturerer som lønn.

Skrevet
Salvesen. skrev (På 4.2.2026 den 14.53):

Da ble det jobbytte på meg. Og endelig får jeg også prøve meg som konsulent/selvstendig. Ikke så lett å legge ved tall her pga det, men gjør det enkelt og tar lønn * årsverk. Kommer såklart kostnader inn i bildet her og noe høyere skatt osv. 

Alder: 36

Tittel: Senior Solution Architect

Erfaring:  ~13 år + lærlingtid(1.5år)

Arbeidsoppgaver: Integrasjonsarbeid++

Utdanning: Fagbrev automasjon + ikke fullført BSc innenfor samme område(2/3). 

Årsinntekt: 2 210 000

Andre goder: Selvstendig? Kommer nok til å gi meg så mye som skatteetaten tillater av goder for å optimalisere 😛

Område: Vestlandet/remote

Ut i fra hva du skrev i en annen tråd om at du fakturerer 8500 pr dag, så forutsetter dette at du jobber 1950 timer, dvs 5 dager i uken 52 uker i året. Det er jo litt mer enn man kan regne med, er vel ikke helt lovlig heller. Tror det er bedre å anta at man fakturere opptil 1700 timer i året, evt mindre avhengig av familiesituasjon, egen helse, usikkerhet for oppdrag, etc.

Når man jobber som selvstendig så er ikke ferie, sykdom eller syke barn noe som inkluderes i det man fakuturerer slik som i fast jobb med fast lønn. Arbeidsgiveravgift koster fort 14,1% på toppen av lønn og pensjon også.

Skrevet
SahandJ skrev (1 time siden):

7 år er nok litt lite. Det er ikke umulig å finne oppdrag med 7 års erfaring, men det er en rekke oppdrag man da ikke når opp til, for ofte teller oppdragsgiver bare opp antall års erfaring med div ferdigheter/teknologier.

Startet selv med 13 års erfaring og fikk oppdrag med en gang, men det var i et mye bedre market hvor det var mye lettere å få oppdrag. Ikke sikkert jeg hadde turt å gjøre det i dag.

Gjest 23bfa...cc1
Skrevet

Årets oppgjør.

Stillingstittel: Tech Lead Data
Sektor: Privat
Erfaring: 9 år
Sertifiseringer: En god blanding av Azure og GCP
Arbeidsoppgaver: Data plattform, DevOps, data engineering, integrasjoner, arkitektur, strategi
Alder: 30
Utdanning: Fagbrev IKT
Goder: mobil, internett, svært gode forsikringer, bonus (20 - 100K avhengig av selskapsresultat), stor frihet

Lønn 2026: 1.348.000

Noe labert lønnsoppgjør i år. 3 %, men overall fornøyd med kompensasjonspakke.

Anonymous poster hash: 23bfa...cc1

Skrevet
nirolo skrev (1 time siden):

Ut i fra hva du skrev i en annen tråd om at du fakturerer 8500 pr dag, så forutsetter dette at du jobber 1950 timer, dvs 5 dager i uken 52 uker i året. Det er jo litt mer enn man kan regne med, er vel ikke helt lovlig heller. Tror det er bedre å anta at man fakturere opptil 1700 timer i året, evt mindre avhengig av familiesituasjon, egen helse, usikkerhet for oppdrag, etc.

Når man jobber som selvstendig så er ikke ferie, sykdom eller syke barn noe som inkluderes i det man fakuturerer slik som i fast jobb med fast lønn. Arbeidsgiveravgift koster fort 14,1% på toppen av lønn og pensjon også.

Ja du har nok helt rett i det, som sagt er dette helt nytt for meg så tiden vill vise. Jeg fakturerer dog dager og ikke timer og er på fast 100% kontrakt. Med reising og merarbeid vill det såklart faktureres mer. 

• Liker 1
Skrevet

251 arbeidsdager i 2026 minus 5 uker ferie blir 226. 226*7,5 = 1695 timer hvis man jobber 100% og ikke er syk.

Dagspris på 8500 blir timespris på 1133,33kr (antar 7,5 timers arbeidsdag), fakturering = 1695*1133,33 = 1 921 000, etter 14,1% AA og minstepensjon 2%: 1 921 000/1,1638 = 1 650 000 hvis alt tas ut som lønn

Men så er det også utgifter som forsikringer, utstyr, regnskapsfører etc. Så er det også mange andre fordeler som er vanskelig å sette en pris på, så kanskje greit at disse utgiftene ikke er en del av den "sammenlignbare inntekten" med en arbeidstaker.

Skrevet
17 hours ago, nirolo said:

7 år er nok litt lite. Det er ikke umulig å finne oppdrag med 7 års erfaring, men det er en rekke oppdrag man da ikke når opp til, for ofte teller oppdragsgiver bare opp antall års erfaring med div ferdigheter/teknologier.

Startet selv med 13 års erfaring og fikk oppdrag med en gang, men det var i et mye bedre market hvor det var mye lettere å få oppdrag. Ikke sikkert jeg hadde turt å gjøre det i dag.

Jepp planen er å jobbe til 10-12 før jeg hopper ut i den dype enden. Kanskje 13-15 år garanterer høyere sikkerhet for å finne prosjekt 

Skrevet
SahandJ skrev (1 time siden):

Jepp planen er å jobbe til 10-12 før jeg hopper ut i den dype enden. Kanskje 13-15 år garanterer høyere sikkerhet for å finne prosjekt 

Enda viktigere er det å time markedet. Når det ropes etter ansatte og konsulenter er tidspunktet å satse. Da får nesten alle oppdrag.

• Liker 1
Skrevet

Mega dumt spørsmål dra fra min side, men hvordan vet man at markedet er bra? 

Altså jeg har vært hos samme arbeidsgiver siden jeg fullførte utdanninga og har egentlig aldri viss hvordan markedet er: Min arbeidsgiver sluttet aldri å rekruttere men vi fikk stadig beskjed om at markedet er røfft. 

Hva er den riktige måte å evaluere markedet på? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...