Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 1/12/2026 at 12:50 PM, Guest bd988...890 said:

Stillingstittel: Teknisk Konsulent

Alder 28

erfaring: ca 10 år

sektor: privat

goder: gratis mobil og utstyr (headset,datatutstyr,pc) + gratis reisekost til og fra jobb

lønn: 525 000

sted: oslo

Jeg prøver å finne meg noe bedre, spesielt siden jeg og dama drømmer om å stifte familie, men arbeidsmarkedet er vanskelig når man ikke kjenner noen andre i samme industri.

Anonymous poster hash: bd988...890

Dette er vanvittig. 525000 med 10 år erfaring og i Oslo av alle steder. Jeg hadde 530 000 år som nyutdannet for 7 år siden og sitter rundt millionen nå. 

Her hadde jeg sendt søknader og holdt øyne opp etter andre muligheter hadde jeg vært deg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 1/12/2026 at 12:50 PM, Guest bd988...890 said:

Stillingstittel: Teknisk Konsulent

Alder 28

erfaring: ca 10 år

sektor: privat

goder: gratis mobil og utstyr (headset,datatutstyr,pc) + gratis reisekost til og fra jobb

lønn: 525 000

sted: oslo

Jeg prøver å finne meg noe bedre, spesielt siden jeg og dama drømmer om å stifte familie, men arbeidsmarkedet er vanskelig når man ikke kjenner noen andre i samme industri.

Dette var fryktelig dårlig betalt med 10 års erfaring - selv uten utdannelse (?). Her er det bare å søke i vei.

• Liker 1
Gjest c8099...932
Skrevet
Tomas232 skrev (2 timer siden):

Konsulent eller inhouse for høyest mulig lønn dersom man har 10+ års erfaring?

Totalt avhengig av bransje, hvor du bor osv. 

Anonymous poster hash: c8099...932

Gjest e29ec...63d
Skrevet
Gjest e29ec...63d skrev (På 2.8.2025 den 22.07):

Stillingstittel: konsulent (Platform)

Utdanning: Bachelor

Erfaring: 1 år

Årsinntekt:  

2024: 535k

- Bonus : 80k (sertifiseringer)

2025: 580k

Sted: Oslo

Anonymous poster hash: e29ec...63d

Ny jobb

Stillingstittel: Skyarkitekt 

Utdanning: Bachelor

Erfaring: Straks 2 år

Årsinntekt:  900k

Sted: Oslo

Anonymous poster hash: e29ec...63d

Skrevet
Salvesen. skrev (På 15.11.2024 den 22.26):

Gelmte helt å poste i denne tråden, kun i den generelle tråden. Men her er min update: 

Etter snart ti år med samme arbeidsgiver har jeg i dag sagt opp og akseptert tilbud hos ny arbeidsgiver. IE lenge siden jeg har oppdatert her😅

Alder: 35

Tittel: Senior Manager

Erfaring: 12 år(ca 5 som manager)+ lærlingtid(1.5år)

Arbeidsoppgaver: Lede service og support team, både software og hardware som egne team.

Utdanning: Fagbrev automasjon + ikke fullført BSc innenfor samme område(2/3). Samt lederutviklingsprogram i privat regi.

Årsinntekt: 1123500 + opp til 20% bonus basert på egen prestasjon.

Andre goder: Typiske goder men går litt ned på dette området ift tidligere arbeidsgiver. Men har nå 100% hjemmekontor foruten noe reise.

Område: Vestlandet/remote

Annet: Særlig uavhengig stilling men får betalt for reise ift standarden i AML eller hvilken lov som dekker dette. Diett og komp. Tillegg basically.

Da ble det jobbytte på meg. Og endelig får jeg også prøve meg som konsulent/selvstendig. Ikke så lett å legge ved tall her pga det, men gjør det enkelt og tar lønn * årsverk. Kommer såklart kostnader inn i bildet her og noe høyere skatt osv. 

Alder: 36

Tittel: Senior Solution Architect

Erfaring:  ~13 år + lærlingtid(1.5år)

Arbeidsoppgaver: Integrasjonsarbeid++

Utdanning: Fagbrev automasjon + ikke fullført BSc innenfor samme område(2/3). 

Årsinntekt: 2 210 000

Andre goder: Selvstendig? Kommer nok til å gi meg så mye som skatteetaten tillater av goder for å optimalisere 😛

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Da ble det jobbytte på meg. Og endelig får jeg også prøve meg som konsulent/selvstendig. Ikke så lett å legge ved tall her pga det, men gjør det enkelt og tar lønn * årsverk. Kommer såklart kostnader inn i bildet her og noe høyere skatt osv. 

Andre goder: Selvstendig? Kommer nok til å gi meg så mye som skatteetaten tillater av goder for å optimalisere 😛

Er det riktig forstått at de 2,210 000 er et avtalt NOK-beløp som du skal fakturere fra et AS? 

Skrevet
Herr Brun skrev (12 minutter siden):

Er det riktig forstått at de 2,210 000 er et avtalt NOK-beløp som du skal fakturere fra et AS? 

Nei jeg har en dagrate som jeg fakturerer og kontrakt med 100% stilling(5 dager pr uke). Over var bare timesats ganget med årsverk, som en normalt regner. Men dette blir såklart ikke korrekt for situasjonen både ift antall timer og utgifter etc. men jeg har ingen standard beregning for dette da det er første gang:p

Skrevet (endret)
2 hours ago, Salvesen. said:

Nei jeg har en dagrate som jeg fakturerer og kontrakt med 100% stilling(5 dager pr uke). Over var bare timesats ganget med årsverk, som en normalt regner. Men dette blir såklart ikke korrekt for situasjonen både ift antall timer og utgifter etc. men jeg har ingen standard beregning for dette da det er første gang:p

Skjønte ikke helt, er du ansatt eller selvstendig næringsdrivende? Er dagraten før eller etter feriepenger, pensjon og arbeidsgiveravgift er trukket fra?

Endret av sureup
Skrevet
sureup skrev (10 minutter siden):

Skjønte ikke helt, er du ansatt eller selvstendig næringsdrivende? Er dagraten før eller etter feriepenger, pensjon og arbeidsgiveravgift er trukket fra?

Jeg er selvstendig så dagsraten er alt, foruten utgifter til f.eks. reise etc.

Skrevet
4 hours ago, Salvesen. said:

Velkommen til selvstendig livet, det var på tide 🥳

Skrevet
Konsulentmat skrev (På 13.10.2025 den 9.21):

Stillings tittel: Senior Konsulent Rådgiver
Sektor: Offentlig
Erfaring: 10 år (med 2år læretid)
Sertifiseringer: CCNA, CCNP, Grunnleggende prosjektledelse
Arbeidsoppgaver: ISE, DNA, SDA, Automatisering, FW, Design og generell Cisco nettverk
Alder: 28
Utdanning: Fagbrev ikt
Sted: Helse
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett.
Lønn: 750 000 790 000,-  + vakt 50k + overtid 70k

Gikk opp i stilling uten økt lønn fra Senior til Rådgiver, dette med skriftlig avtale om egen forhandling mot slutten av 2025. Så spent på hva som kommer av det.

Legger med lønnstrinnene de siste årene (Fastlønn uten tillegg)
2018: 360 000,-(Startlønn)
2019: 387 000,-(Fellesoppgjør)
2020: 405 000,-(Fellesoppgjør)
2021: 415 000,-(Fellesoppgjør)
2022: 428 000,-(Fellesoppgjør)
2023: 620 000,- (Firmaskift)
2023: 656 000,- (Fellesoppgjør)
2023: 710 000,- (Forhandling)
2024: 750 000,- (Fellesoppgjør)
2025: 790 000,- (Fellesoppgjør)

Sertifiseringer: CCNA, CCNP, CCSA, Grunnleggende prosjektledelse
Arbeidsoppgaver: ISE, DNA, SDA, WAN, Automatisering, FW, Design og generell Cisco nettverk
Lønn: 835 000,- + vakt 50k + overtid ~70k

Økning for stillingsendring endte på 45k. Har sendt lønnskrav i retur da jeg mener dette ikke er tilstrekkelig i forhold til ansvars område og kompetanse.
Så får vi se hva som kommer av det, virker som ledelsen min er enig i kravet mitt, men det er desverre flere ledere oppover.

2025: 835 000,- (Stillingsendring)

Skrevet
ps5 skrev (16 minutter siden):

Velkommen til selvstendig livet, det var på tide 🥳

Takk for det! Skal bli spennende å teste ut! Tar i mot alle tips jeg kan få i fra dere erfarne 🙏

Skrevet
Konsulentmat skrev (11 minutter siden):

Sertifiseringer: CCNA, CCNP, CCSA, Grunnleggende prosjektledelse
Arbeidsoppgaver: ISE, DNA, SDA, WAN, Automatisering, FW, Design og generell Cisco nettverk
Lønn: 835 000,- + vakt 50k + overtid ~70k

Økning for stillingsendring endte på 45k. Har sendt lønnskrav i retur da jeg mener dette ikke er tilstrekkelig i forhold til ansvars område og kompetanse.
Så får vi se hva som kommer av det, virker som ledelsen min er enig i kravet mitt, men det er desverre flere ledere oppover.

2025: 835 000,- (Stillingsendring)

Hvilket ansvar (område) har du i den stillingen?

Skrevet
sdf123 skrev (3 minutter siden):

Hvilket ansvar (område) har du i den stillingen?

3 linje/beredskaps ansvar for stortsett de aller fleste nettverks tjenestene i et av Norges største nettverk.

Innføringsansvar for prosjekter i 100mill klassen.

Kompetansehevning av med konsulenter.

Masse mer også, men dette er vell hovedpunktene.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 11/12/2023 at 9:33 PM, beniba said:

Føler det har begynt å stagnere litt nå lønnsmessig der jeg er nå, noe nye arbeidsoppgaver men ikke noe som gjør utslag på lønn.

Stillingstittel: Senior Solution Consultant
Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: Teknisk ansvarlig for leveranser i prosjekt, kundetilpasninger, workshops, kundemigrering til Azure ved hjelp av in-house verktøy for migrering. En del av et Cloud Operations team i tillegg (vakt, feilsøking når problemer oppstår hos kunder på skyløsningen)
Erfaring: 6 år
Alder: 33
Årsinntekt: ca 675' fastlønn + vakt(50') og bonus (20k siste år), dekket mobil
Andre goder: 1 dag i uken på kontoret, resten hjemmekontor
Sted: Oslo

Jobber for et programvarehus, og teknologien generelt sett (med unntak av Azure) er veldig spisset mot egen software.
Føler at løpet for å kunne gå over til annen relevant konsulentrolle andre arbeidsplasser forsvinner sakte men sikkert. Har blitt rekruttert til et par roller som TAM men ble litt for lett teknisk.

Har gjort en avtale om Prince2 i løpet av vinteren, og min rolle vil etter hvert rettes mot rolle som prosjektleder. Tips til hvordan jeg kan gå frem ifb lønn i en overgangsfase til PL og hva slags forventninger jeg burde ha?

Stillingstittel: Senior Technical Consultant

Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: Prosjektleder ansvar, teknisk lead for leveranser i prosjekt, kundetilpasninger, workshops, kundemigrering til Azure ved hjelp av in-house verktøy for migrering.
Erfaring: 8 år
Alder: 35
Årsinntekt: ca 800' fastlønn + bakvakt(60') og bonus (50k ca), dekket mobil
Andre goder: 1 dag i uken på kontoret, resten hjemmekontor
Sted: Oslo

Fortsatt samme arbeidsgiver som over.
Jeg har fortsatt bakvakt, men det er ikke nevneverdig plagsomt, siden det svært sjelden oppstår feil. Jeg jobber stort sett som prosjektleder nå etter å ha tatt PRINCE2, med unntak av noen få større prosjekter der jeg er technical lead dersom jeg ikke er prosjektleder.  Lønna er ikke spesielt god for senior, men har en tydelig karriereplan som er lagt sammen med nærmeste leder, og ser for oss betydelige endringer i ansvar og rolle de neste 2–3 årene. (ikke prosjektledelse)

Skrevet
On 2/4/2026 at 7:13 PM, Salvesen. said:

Jeg er selvstendig så dagsraten er alt, foruten utgifter til f.eks. reise etc.

Del tallet ditt på 1,141 for AGA, så synes jeg du har et tall som er rimelig å sammenligne med fast lønn, med noen forutsetninger om at du er lite syk. Det er standard at du har pensjonssparing og telekom ved siden av lønnen som fast ansatt, men på den andre siden får du ikke skattefri avkastning på investeringer når du er lønnsmottaker, og du kan heller ikke svi av 100k skattefrie kroner på fet laptop og telefon om du skulle ønske det.

• Liker 1
Skrevet
nyansattnr5 skrev (4 timer siden):

Del tallet ditt på 1,141 for AGA, så synes jeg du har et tall som er rimelig å sammenligne med fast lønn, med noen forutsetninger om at du er lite syk. Det er standard at du har pensjonssparing og telekom ved siden av lønnen som fast ansatt, men på den andre siden får du ikke skattefri avkastning på investeringer når du er lønnsmottaker, og du kan heller ikke svi av 100k skattefrie kroner på fet laptop og telefon om du skulle ønske det.

Galskap å ta alt i lønn😅

Skrevet
Salvesen. skrev (32 minutter siden):

Galskap å ta alt i lønn😅

Neida, men når du skal sammenligne med lønnsinntekt for å finne ut om du får en fair pris, så må du nesten forutsette at alt tas i lønn. 

• Liker 3
Skrevet
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Neida, men når du skal sammenligne med lønnsinntekt for å finne ut om du får en fair pris, så må du nesten forutsette at alt tas i lønn. 

Joda, men da er det jo bedre å bare ta det som ENK. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...