Gå til innhold

Ønsker hemmelig anmeldelse


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette blir rett sted å poste, men..

Jeg vurderer å gi vurdering til noen som gjorde en elendig tjeneste i tillegg ekstremt alvorlig med stor konsikvenser for min del.

Men siden jeg tillegger personen å mulig være delvis psykopat vil jeg skjule min ID.

Dersom jeg gjør det via facebook, ikke min, men en fra min vanlige ip adresse, eller via mobilen osv men fremstår som en annen, vil personen da finne det ut det er meg? Altså spore meg opp? 

Siden saken egentlig tok mange år og egentlig er avsluttet.. Men likevel ikke.. 

Så det miljøet der det type fag arbeidet så miljøet nokså lite. Alle vet hvem denne personen er. 

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det du ønsker er å varsle om en alvorlig hendelse og/eller sak anonymt?

Anonyme innlegg på Facebook blir sjelden tatt særlig seriøst. Du skriver at du er "delvis psykopat" (hva nå enn det betyr) - og jeg mistenker at du kanskje ønsker å hetse denne personen offentlig. Noe som ikke er en spesielt god ide. Edit: Leste feil. 😜 

Er det i offentlig sektor, finnes det gode systemer for varsling, slik som du ser her:
https://www.helsedirektoratet.no/om-oss/varsling-om-kritikkverdige-forhold

Er det et privat selskap er det ofte lite som blir gjort. I tillegg ser det ut som saken er "avsluttet" - siden du skriver at dette gjelder mange år tilbake. Så hva er egentlig formålet med dette? At du skal ta hevn? 

Så godt som alle voksne med litt livserfaring - meg inkludert - har opplevd urett i form av alvorlige ting som ikke alltid går vår vei. Livet er urettferdig; slik er det bare. Når saken er avsluttet og går flere år tilbake. Er det ingen ting å gjøre med det. 

Jeg sitter selv å irriterer meg grønn over alvorlige hendelser i jobbsammenheng som går 5-7 år tilbake. Men i dag kan jeg ikke gjøre noe som helst med det; og det hjelper absolutt ingen - tvert i mot. Å dille & fjase med Facebook om slike "gamle" ting. 

Så med andre ord: Glem hele greia og gå videre med livet ditt. Som folk flest. 

Endret av Milhouse85
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 minutter siden):

Så det du ønsker er å varsle om en alvorlig hendelse og/eller sak anonymt?

Anonyme innlegg på Facebook blir sjelden tatt særlig seriøst. Du skriver at du er "delvis psykopat" (hva nå enn det betyr) - og jeg mistenker at du kanskje ønsker å hetse denne personen offentlig. Noe som ikke er en spesielt god ide. 

Er det i offentlig sektor, finnes det gode systemer for varsling, slik som du ser her:
https://www.helsedirektoratet.no/om-oss/varsling-om-kritikkverdige-forhold

Er det et privat selskap er det ofte lite som blir gjort. I tillegg ser det ut som saken er "avsluttet" - siden du skriver at dette gjelder mange år tilbake. Så hva er egentlig formålet med dette? At du skal ta hevn? 

Så godt som alle voksne med litt livserfaring - meg inkludert - har opplevd urett i form av alvorlige ting som ikke alltid går vår vei. Livet er urettferdig; slik er det bare. Når saken er avsluttet og går flere år tilbake. Er det ingen ting å gjøre med det. 

Jeg sitter selv å irriterer meg grønn over alvorlige hendelser i jobbsammenheng som går 5-7 år tilbake. Men i dag kan jeg ikke gjøre noe som helst med det; og det hjelper absolutt ingen - tvert i mot. Å dille & fjase med Facebook om slike "gamle" ting. 

Så med andre ord: Glem hele greia og gå videre med livet ditt. Som folk flest. 

H*n skriver Men siden jeg tillegger personen å mulig være delvis psykopat vil jeg skjule min ID.

Troll i ord 😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (17 timer siden):

Så det du ønsker er å varsle om en alvorlig hendelse og/eller sak anonymt?

Anonyme innlegg på Facebook blir sjelden tatt særlig seriøst. Du skriver at du er "delvis psykopat" (hva nå enn det betyr) - og jeg mistenker at du kanskje ønsker å hetse denne personen offentlig. Noe som ikke er en spesielt god ide. 

 

Du har misforstått innlegget mitt totalt!

Du har sikkert lest tjeneste anmeldelser på google og facebook. La oss si du bestilte snekker jobb og at de gjorde en dårlig jobb og du vil gi antall stjerner i anbefaling. Du gir 1 stjerne og begrunner hvorfor.

 

Det er det jeg sikter til, tjenesten og hvordan personen utførte teneste. OK?!

 

Så siden jeg oopfattet noe /har mistanke om at personen som utførte tjenesten gjorde noe vanvittig hinsides,  som jeg egentlig burde sette en sak,  advokatsak, eller erstatningssak,  men har ikke orket, og at jeg syns det er så perpleks det som skjedde at jeg mener det var et psykopatisk sjakktrekk å gjøre av denne personen, så burde jeg for lenge siden så burde jeg opplyse om dette i en "anbefaling"  på personen/firmaet.

 

Hvor leser du at jeg har skrevet jeg mistenker at JEG er psykopatisk?

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Hvis det er grunn til å klage på personen, ta det via riktige kanaler, eller la være. Ved å anonymt ta et oppgjør med personen på facebook eller andre steder, så vil du trolig ikke oppnå noe som helst.

Jeg leser mellom linjene at du mener denne personen har psykopatiske trekk, som trolig har noe med din interaksjon med denne personen? Hvis kritikken bærer preg av en konfliktfylt relasjon, ikke basert på faglighet, så kan det i verste fall ende opp som en ærekrenkelsesak. For jeg vil tro, i og med det er et lite fagmiljø og at alle vet hvem han er, at det betyr at han trolig kan identifisere deg også.

Så ta det med hans arbeidsgiver og vær saklig. Det er min anbefaling. Da er det i det minste et håp om at det blir endringer.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 23.6.2022 den 13.54):

Hvis det er grunn til å klage på personen, ta det via riktige kanaler, eller la være. Ved å anonymt ta et oppgjør med personen på facebook eller andre steder, så vil du trolig ikke oppnå noe som helst.

Jeg leser mellom linjene at du mener denne personen har psykopatiske trekk, som trolig har noe med din interaksjon med denne personen? Hvis kritikken bærer preg av en konfliktfylt relasjon, ikke basert på faglighet, så kan det i verste fall ende opp som en ærekrenkelsesak. For jeg vil tro, i og med det er et lite fagmiljø og at alle vet hvem han er, at det betyr at han trolig kan identifisere deg også.

Så ta det med hans arbeidsgiver og vær saklig. Det er min anbefaling. Da er det i det minste et håp om at det blir endringer.

Ok

Endret av xrays
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 6/20/2022 at 7:39 PM, xrays said:

Dersom jeg gjør det via facebook, ikke min, men en fra min vanlige ip adresse, eller via mobilen osv men fremstår som en annen, vil personen da finne det ut det er meg? Altså spore meg opp? 

Her er et eksempel på en beskrivelse av hvordan man sporer opp eieren av en falsk Facebook profil.

https://www.techniquehow.com/trace-a-fake-facebook-account/

Hva som blir de praktiske konsekvensene av å opprette en falsk facebook profil vil jo kanskje avhenge av hva man bruker den til.

Ved bedrageri så kan det vel være aktuelt både med fengselsstraff, bøtelegging og betaling av erstatning i forhold til den som bedrageriet går ut over. Politiet vil ha noen flere muligheter til å finne ut hvam som står bak den falske Facebook profilen og kontoen på diskusjon.no

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (17 timer siden):

Her er et eksempel på en beskrivelse av hvordan man sporer opp eieren av en falsk Facebook profil.

https://www.techniquehow.com/trace-a-fake-facebook-account/

Hva som blir de praktiske konsekvensene av å opprette en falsk facebook profil vil jo kanskje avhenge av hva man bruker den til.

Ved bedrageri så kan det vel være aktuelt både med fengselsstraff, bøtelegging og betaling av erstatning i forhold til den som bedrageriet går ut over. Politiet vil ha noen flere muligheter til å finne ut hvam som står bak den falske Facebook profilen og kontoen på diskusjon.no

Ditt innlegg er på villspor. Tror du misforstod innlegget mest sannsynlig! 

Lenke til kommentar
10 hours ago, xrays said:

Ditt innlegg er på villspor. Tror du misforstod innlegget mest sannsynlig! 

Nei. Har bare sett på noen praktiske eksempler på bedrageri via Facebook. 

Vil bare advare litt i forhold til eventuelt dårlige ideer.

Det som gjør at man kan bli sporet opp er vel ikke først og fremst IP adressen, men heller det opplysninger man legger igjen ifbm registrering/pålogging/bruk. Facebook og tilsvarende nettsteder logger vel personopplysninger først og fremst på andre måter enn ved lagring eller bruk av IP adresser. Bruken av Facebook er jo gratis og det man betaler med er jo alle de personopplysninger man legger igjen. Man kan sånn sett ikke være særlig anonym i forhold til det som er et verdensomspennende system for innsamling av personopplysninger.

Facebook bruker avanserte systemer for kunstig intelligens for å vite hvem du er og for å karlegge alle dine aktiviteter på Internett. Det påstås at Facebook er et av verdens ledende selskaper i forhold til innsamling og analyse av persondata. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...