Gå til innhold

Nettopp fått jobb i IT-bransjen, søker utdanning på siden


Stu1

Anbefalte innlegg

Som tittel sier har jeg nylig startet i arbeid. Jeg tok fagbrevet for noen år siden, og har gjort på andre ting siden da. Nå er jeg tilbake i IT-bransjen, og tenker å bli værende her og satse på den. 

Jeg har sett på muligheter for å ta skole/emne/studere/sertifisere på nett i fritiden min, og lurer på om noen her har forslag til hva jeg kan gjøre samtidig som jeg jobber. Ser Høgskolen i Molde har nettstudier i IT, men ut i fra beskrivelsen virker det egentlig ikke særlig relevant for meg. Jeg har også sett på noroff som tilbyr deltidsstudier i sine it-linjer, men leser svært blandede erfaringer på nett.

Det siste jeg tenkte på, og som dere kanskje kan svare best på, er hvilke sertifiseringer jeg kan ta allerede nå. Om noen vet om en slags sertifiserings-sti er jeg interessert i å se dette. Jeg ønsker i all hovedsak å drive med nettverk og drift, og vil sertifisere meg deretter. Om noen har forslag til sertifiseringer e.l hadde det blitt satt pris på! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er interessert i nettverk og drift og vil ta sertifiseringer så kan jeg tenke meg disse er av interesse muligens.

Cisco:
CCT-->CCNA-->CCNP enterprise Core trur jeg den heter.

Hypervisor hvis du er interessert:
Esxi 7.0 trening og labbing for sertifisering

CompTIA:
Network+, Server+ for on premise servere og subnetting med nettverk basic kunnskap. Muligens ta Network+ eller Server+ før Cisco sine sertifiseringer, men helt opp til deg.

Jeg er i samme interesse situasjon som deg etter endt fagskole var jeg interessert i MCSA server 2016, de retira denne som er helt mindblowing. Så blir MTA sertifiseringene retira nå i 30 Juni 2022. Jeg har klart å fått tatt MTA 98-365 Server fundametals og skal ta SEcurity fundamentals nå 30 juni.

Firewall? Hvis du har interesse.

Palo Alto brannmurer, eller så kan du ta Cisco Firepower sertifisering hvis du vil,men her igjen får se hvordan markedet er og hva slags teknologier bedriften du jobber bruker.

Ellers har du jo cloud, men jeg har ikke satt meg inn i disse enda, men jeg har selv planer om å ta 1-2 azure sertifiseringer før året er over. Tipper det blir az-900 og neste.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, William_S said:

Vil råde deg til å høre med arbeidsgiver om det er noe sertifiseringer de har behov for innnefor feltet. En del sertifiseringer er ganske dyre å ta. Men nettverk så kan man ta Cisco sine CCNA feks er et godt sted å begynne. 

Vet her er noen sertifiseringer vi kan ta på huset, og jeg har også forsøkt å fiske litt etter hva det er behov for her, uten å ha fått noe konkret svar. 

15 minutes ago, zlpw0ker said:

Hvis du er interessert i nettverk og drift og vil ta sertifiseringer så kan jeg tenke meg disse er av interesse muligens.

Cisco:
CCT-->CCNA-->CCNP enterprise Core trur jeg den heter.

Hypervisor hvis du er interessert:
Esxi 7.0 trening og labbing for sertifisering

CompTIA:
Network+, Server+ for on premise servere og subnetting med nettverk basic kunnskap. Muligens ta Network+ eller Server+ før Cisco sine sertifiseringer, men helt opp til deg.

Jeg er i samme interesse situasjon som deg etter endt fagskole var jeg interessert i MCSA server 2016, de retira denne som er helt mindblowing. Så blir MTA sertifiseringene retira nå i 30 Juni 2022. Jeg har klart å fått tatt MTA 98-365 Server fundametals og skal ta SEcurity fundamentals nå 30 juni.

Firewall? Hvis du har interesse.

Palo Alto brannmurer, eller så kan du ta Cisco Firepower sertifisering hvis du vil,men her igjen får se hvordan markedet er og hva slags teknologier bedriften du jobber bruker.

Ellers har du jo cloud, men jeg har ikke satt meg inn i disse enda, men jeg har selv planer om å ta 1-2 azure sertifiseringer før året er over. Tipper det blir az-900 og neste.

Dere begge nevner cisco, men er ikke det vendor-specific sertifisering, som man kanskje burde unngå om man ikke bruker cisco produktene selv? Eller kan det være greit å ha uansett?

Ang. CompTIA; Har lest at disse ikke er relevant/nyttig å ha i Norge, og at de i hovedsak er populære fordi det er påkrevd mange steder i USA. Vet du om dette stemmer?

Vi bruker en spesiell type brannmur som vi har mulighet for å sertifisere oss i, noe jeg skal prøve å jobbe mot senere.

Cloud og Azure sertifiseringer virker veldig aktuelt for meg, dette skal jeg sjekke ut.

Hvilke sertifiseringer har dere tatt selv?

Lenke til kommentar
Stu1 skrev (13 minutter siden):

Vet her er noen sertifiseringer vi kan ta på huset, og jeg har også forsøkt å fiske litt etter hva det er behov for her, uten å ha fått noe konkret svar. 

Dere begge nevner cisco, men er ikke det vendor-specific sertifisering, som man kanskje burde unngå om man ikke bruker cisco produktene selv? Eller kan det være greit å ha uansett?

Ang. CompTIA; Har lest at disse ikke er relevant/nyttig å ha i Norge, og at de i hovedsak er populære fordi det er påkrevd mange steder i USA. Vet du om dette stemmer?

Vi bruker en spesiell type brannmur som vi har mulighet for å sertifisere oss i, noe jeg skal prøve å jobbe mot senere.

Cloud og Azure sertifiseringer virker veldig aktuelt for meg, dette skal jeg sjekke ut.

Hvilke sertifiseringer har dere tatt selv?

Cisco er jo gold standard innen nettverk og man lærer jo ekstremt mye om nettverking. De andre som aruba og slikt som også har introdusert sertifisering er nærmest lik cisco Ios i cli, det er vel noen forandringer, men har man cisco ccna så kan man jo bruke det over de fleste produsenter hvis man ønsker aruba eller andre switcher/routere.
Jeg tenker det kan være en stor fordel å ha cisco sine sertifiseringer uansett, spesielt når du er interessert i L2 og L3 devicer. Det vil øke din kunnskap om nettverking og forståelse på oppsett. Du vil bli veldig effektiv etter du har ccna/ccnp. Ellers så øker du jo kunnskapene dine og det er det bedrifter ser etter. Pluss du kan jo be om høyere lønn fordi du har tatt slike sertifiseringer.

Angående compTIA sine sertifiseringer jeg litt usikker på hvor relevant og nyttig de er, men det er jo en backup/bevis på dine kunnskaper. Jeg vet jo ikke hvor ditt kunnskapsnivå ligger hen når det gjelder nettverk og drift, men mer kunnskap om ting man er interessert i skader jo ikke.
Jeg ser at server+ virker som en viktig sertifisering da jeg stadig ser annonser som leter etter folk kunnskap om servere. Jeg har ikke lest meg opp til Network+ eller Server+ da jeg studerte til A+ etter endt fagskole,men måtte bytte til MCSA da jeg fikk greie på de retira on prem sertifiseringer.

Det er nok veldig nyttig å sertifisere seg innen den type brannmur som dere bruker på jobben.

clouden: eventuelt se etter sertifiseringer for M365 og AWS hvis dere bruker det også.

Jeg har søkt på utallige jobber i koronaperioden uten sertifisernger og det er virkelig ikke noe respons. det er en bedrift i nærheten der jeg bor som er litt heavy på cloud så jeg skal ikke søke der før jeg har 2 azure og muigens 1 eller 2 av M365 og eller AWS.

MS har jo ødelagt for drifting av servere når det gjelder sertifiseringer, er bare de som har vært i drifting gamet en stund som har MCSA og MCSE. MS retira jo W10 sertifsering i slutten av 2018 eller veldig i begynnelsen i 2019 og nå gjør de det helt umulig å ta on premise sertifiseringer. Fatter ikke hvordan MS tenker når det er flere som har on premise løsninger enn ren azure løsning. Borregaard hoppa jo over til cloud drifting i over 10 år og nylig fikk jeg greie på at de skal tilbake til on premise løsninger pga kostnader.

 

Mine nåværende sertifisernger: MTA 98-365 Server Fundamentals.
Min neste blir MTA 98-367 Security fundamentals.
Så blir det å ta az-900 og den som bygger videre på azure kunnskapene fra az900.
Så blir det å gå tilbake til Comptia A+,N+,Server+.
Så endelig Cisco: CCT-->CCNA R/S, husker ikke helt hva den riktige CCNA heter etter de revampet cisco sine sertifiseringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...