Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tiltak for bedre helse og livsglede


Slagen mann

Anbefalte innlegg

Hei,

Er for tiden i samlivsbrudd, og har nylig flyttet for meg selv. Har barna sporadisk nå, men blir delt omsorg etterhvert. Dette pga at vi ikke skal utsette ungene for stress rett opp mot sommerferien. 

Min psykiske tilstand er OK, har ikke depresjon. ifølge psykologen så er det bra at jeg har kontakt med mine følelser. Svinger veldig opp og ned da, skal sies.. 

Er 170 høy og 55 kg. Vil gjerne komme i bedre form, men har ingen som kan hjelpe meg i å trene. I tillegg når ungene skal ha faste uker hos meg, så tror jeg det blir vanskelig å få trent i perioden. Er det OK å kjøre annenhver uke, eller blir det for dumt ? 

Og hva kan jeg trene ? Vil bare bli bedre form, kanskje litt mer attraktiv med mer kjøtt på kroppen 🙂 Synes det er kjekt å jogge (jogget før korona, men har ikke fått gjort så mye pga senvirkninger - men skal være ok nå)

En av hinderene mine er at jeg ikke har anelse hva jeg skal gjøre når jeg skal trene. Synes det er veldig flaut. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tenkt noe på å ta kontakt med frisklivvsentralen i din kommune? De kan veilede deg innenfor trening og evt annet har behov for. 

Det meste av tilbudet er gratis hos frisklivvsentralen (noen kurs har kun en liten egenandel).  Du må ha "resept" fra for eksempel fastlege eller annet helsepersonell for å få tilgang til frisklivstilbudet. 

Her står det mer om det:

https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/frisklivssentral/

Jeg ville nok trent litt oftere enn annenhver uke. Jeg foreslår at du er i fysisk aktivitet med barna dine når du har dem, dette kan være alt ifra å gå tur, til lekbasert trening, her er et godt tips å benytte deg av https://aktivitetskassen.no/ for tips til aktiviteter du gjøre med barna dine. Ved å trene sammen med barna dine er du en god rollemodell og det er flott måte å få kvalitetstid med dem på

  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 minutt siden):

Med din høyde og vekt vil jeg også våge å påstå at å få litt mer kjøtt på beina er ganske så viktig. 😅

Haha, akkurat det der overså jeg faktisk, og helt enig, det der er jo undervekt. Og kanskje ikke bare å bygge muskler men passe på at man er velernært. Altså at man får i seg nok og riktig mat. Dette kan også frisklivstilbudet gi veiledning i!

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (18 minutter siden):

Med din høyde og vekt vil jeg også våge å påstå at å få litt mer kjøtt på beina er ganske så viktig. 😅

Haha, ja. Men ironisk nok er det ikke "bare" skinn og ben 😛

GiaMahan skrev (13 minutter siden):

Haha, akkurat det der overså jeg faktisk, og helt enig, det der er jo undervekt. Og kanskje ikke bare å bygge muskler men passe på at man er velernært. Altså at man får i seg nok og riktig mat. Dette kan også frisklivstilbudet gi veiledning i!

Tenkte å bestille litt kosttilskudd også! 

Ser at kommunen jeg bor i ikke tilbyr frisklivstilbud :(

Lenke til kommentar

(Forresten, jeg må bare understreke at jeg lo av meg selv i stad, ikke av deg (virker ikke som du mistolket meg, men vil bare si ifra at jeg lo av meg selv for at jeg overså en såpass vesentlig detalj. I tillegg klarte jeg å lese vekt 50 og ikke 55 og det blir ikke undervekt med tanke på din høyde, dog i lavere normalområde. Er det mulig å være så distré to ganger på en og samme innlegg 😛) Du har normalvekt ser jeg nå, men skjønner om du vil legge på deg og du bør i hvertfall ikke gå ned. 

Kosttilskudd er stort sett ikke nødvendig, og stort sett ingredienser til dyr urin og i noen tilfeller kan dette være farlig eller uheldig pga interaksjoner blant legemidler. ( I noen få tilfeller gunstig, som ved å ta c-vit for å øke jernopptaket). Hvis man ikke har noe kjente mangler og spiser sunt og variert trenger man ikke å ta noe ekstra. Hvis du tenker mer i retning proteintilskudd, så ville jeg først og fremst fokusert på proteinholdige matvarer i bunn, og heller proteintilskudd som et supplement om det av en eller annen grunn ikke skulle være nok. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 20.6.2022 den 13.20):

(virker ikke som du mistolket meg, men vil bare si ifra at jeg lo av meg selv for at jeg overså en såpass vesentlig detalj. I tillegg klarte jeg å lese vekt 50 og ikke 55 og det blir ikke undervekt med tanke på din høyde, dog i lavere normalområde. Er det mulig å være så distré to ganger på en og samme innlegg 😛)

Det går helt fint, tar meg ikke så veldig høytidlig :D 

Når jeg begynner å trene så må jeg vel ta noen proteintilskudd o.l. da jeg ikke klarer å tvangsspise (er en grunn til jeg er der jeg er :D 

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (13 minutter siden):

Det går helt fint, tar meg ikke så veldig høytidlig :D 

Når jeg begynner å trene så må jeg vel ta noen proteintilskudd o.l. da jeg ikke klarer å tvangsspise (er en grunn til jeg er der jeg er :D 

Jeg er skeptisk til tilskudd med mindre legen anbefaler det, eller om treneren på OL-laget mitt ber meg om det.

Er det ikke noe mat du liker da? Hvis noen hadde sagt at jeg burde spise entrecote og fluffy potetmos oftere så hadde jeg ikke vært tung å be 🙂. Hvis jeg har ferskt, godt brød hjemme (hjemmebakt eller fra bakeren) så spiser jeg mer. En skål med frukt på bordet/benken blir spist fortere enn en pose i kjøleskapet.

Det er ofte morsommere å spise hvis man lager til flere, og hvis man har lagt litt flid i maten. Kanskje du kan invitere venner på middag? Lage god mat når du har ungene?

Med mindre du er farlig undervektig så kan du kanskje se om apetitten ordner dette av seg selv når du begynner å trene (vær skeptisk til kostholdsråd du får fra mennesker på internett).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (1 time siden):

Det går helt fint, tar meg ikke så veldig høytidlig :D 

Når jeg begynner å trene så må jeg vel ta noen proteintilskudd o.l. da jeg ikke klarer å tvangsspise (er en grunn til jeg er der jeg er :D 

Jeg er helt enig med forrige taler i å være skeptisk til kostholdsråd man får på internett, og det å spise «skikkelig» mat er alltid det beste.

Samtidig vet jeg at apetitt fungerer forskjellig hos forskjellige mennesker, og hos noen så er fysiologien deres sånn at de rett og slett har mindre kapasitet til å spise før de blir mette. I sånne tilfeller er proteintilskudd og andre flytende måltidserstatninger nyttige fordi det stort sett er lettere å drikke kalorier enn å spise dem.

Spis først og fremst så mye variert mat du klarer. Kostholdssirkelen er et bra utgangspunkt, men tilpass gjerne i samråd med lege til eventuelle allergier og intoleranser du har. Men hvis du simpelthen ikke klarer å få i deg nok så er flytende kalorier altså et nyttig verktøy.

Lenke til kommentar

Stikk til legen og sjekk vitamin verdier og sånn, jeg gjør det 1 gang i året da jeg er ganske tynn selv. Jeg har stort sett bare mangel på D vitamin, noe som er veldig vanlig for nordmenn generelt. Tar vitamin D jeg fikk på resept nå, og min psykiske helse har kommet seg veldig.

Et fint alternativ for trening er å trene med kroppsvekt øvelser hjemme.

 

Lenke til kommentar

Leit å høre med samlivsbruddet - håper ting ordner seg for deg!

Vil bare si at styrketrening har gjort underverker for meg og min psykiske helse i et halvt år nå.

Så det er noe jeg kan anbefale på det varmeste! Du er ganske tynn så hadde ikke vært feil med litt muskler :)

Gjør underverker for selvtiliteten også.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 20.6.2022 den 11.43):

Haha, akkurat det der overså jeg faktisk, og helt enig, det der er jo undervekt. Og kanskje ikke bare å bygge muskler men passe på at man er velernært. Altså at man får i seg nok og riktig mat. Dette kan også frisklivstilbudet gi veiledning i!

En BMI på rundt 19 er ikke å definere som undervektig. 

Så lenge man fungerer rent energimessig i det daglige er det da ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (6 minutter siden):

En BMI på rundt 19 er ikke å definere som undervektig. 

Så lenge man fungerer rent energimessig i det daglige er det da ikke noe problem. 

Som du ser så rettet jeg på meg selv i et senere innlegg, fordi jeg leste feil i innlegget. Jeg leste 50 kg i stedet for 55 kg, og da er man per definisjon undervektig. 

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (6 timer siden):

Det går helt fint, tar meg ikke så veldig høytidlig :D 

Når jeg begynner å trene så må jeg vel ta noen proteintilskudd o.l. da jeg ikke klarer å tvangsspise (er en grunn til jeg er der jeg er :D 

Reagerer du på noe mat? Intoleranse? Jeg har en BMI på rundt 20, men var nede på "ditt" nivå (og lavere) da jeg var yngre. Hadde store problemer med intoleranse, så slet med å holde på maten jeg fikk i meg. Kunne blant annet ikke ha i meg kalorishakes fordi jeg reagerte på melk/melkepulveret, men dersom du tåler melk er vel dette en fin måte å få i seg mer kalorier på? 

Blander pulveret med melk (evt vann), og hver enkelt drikkeflaske med dette tror jeg gir rundt 300-350 kalorier. To slike om dagen vil enkelt ta deg nærmere antallet kalorier du trenger for å gå opp i ønsket vekt. Jeg benytter den kalorikalkulatoren her for å finne ut mitt daglige behov over tid: https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (Akkurat nå):

Som du ser så rettet jeg på meg selv i et senere innlegg, fordi jeg leste feil i innlegget. Jeg leste 50 kg i stedet for 55 kg, og da er man per definisjon undervektig. 

Så det innlegget nå. Det blir noe annet ja!

 

Kan spinne litt videre på resten av det innlegget egentlig. Som du ser i innlegget mitt over foreslår jeg kalorishakes for å øke kaloriinntaket per dag. Jeg er enig i at vanlig mat og drikke bør være førstepri og det man har fokus på, men for en som selv har vært undervektig iht BMI-skalaen, er det nesten klin umulig å få i seg nok mat over tid til at man går opp såpass i vekt at man føler man får igjen noe særlig for strevet. Det å være nærmere undervektig og få i seg normale mengder mat er en prøvelse som ikke er så enkel å sette seg inn i for folk som alltid klare å tømme tallerkenen (sier ikke at dette gjelder deg). 

Er det egentlig noen ulemper ved disse kalorishakene man kan ta? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (6 minutter siden):

Er det egentlig noen ulemper ved disse kalorishakene man kan ta?

Hvis man lener seg på dem for mye kan det bli for ensformig, siden det gjerne ikke er så veldig mye forskjellige næringsstoffer i dem. Det finnes produkter som Jimmy Joy som er ment å være komplette måltidserstattere som inneholder alle makro- og mikronæringsstoffer, men jeg ville vel fortsatt generelt sett anbefale å basere seg på vanlig mat så mye som mulig. 

Lenke til kommentar

Nå ble jeg bare nysgjerrig. Samlivsbrudd er tøft, been there. Er det sånn at du ønsker å komme i bedre fysisk form for å se bedre ut, av helsemessige grunner eller som ledd i å skape struktur og overskudd i ny hverdag?

Helsemessig vet man at det skal svært lite trening til for å ha stor gevinst. Du kan gå i moderat tempo i 30 min daglig for å oppnå denne effekten. 

Hvis tanken er å skape en bedre struktur i hverdagen, og for å bearbeide samlivsbruddet, så ville jeg tenkt at det beste er å skape gode rutiner og følge ett konkret treningsprogram som du kan finne på nettet. Det betyr egentlig ikke så veldig mye hvilket program du finner. Jeg ser du synes å være uerfaren på treningsfronten - du kan jo bestille en personlig trener på treningssenter for å få en god innføring i treningshverdagen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (10 timer siden):

Nå ble jeg bare nysgjerrig. Samlivsbrudd er tøft, been there. Er det sånn at du ønsker å komme i bedre fysisk form for å se bedre ut, av helsemessige grunner eller som ledd i å skape struktur og overskudd i ny hverdag?

Helsemessig vet man at det skal svært lite trening til for å ha stor gevinst. Du kan gå i moderat tempo i 30 min daglig for å oppnå denne effekten. 

Hvis tanken er å skape en bedre struktur i hverdagen, og for å bearbeide samlivsbruddet, så ville jeg tenkt at det beste er å skape gode rutiner og følge ett konkret treningsprogram som du kan finne på nettet. Det betyr egentlig ikke så veldig mye hvilket program du finner. Jeg ser du synes å være uerfaren på treningsfronten - du kan jo bestille en personlig trener på treningssenter for å få en god innføring i treningshverdagen? 

Jeg tenker å bli bedre psykisk og generelt få et bedre livskvalitet. Å se bedre ut er bare et pluss - selv om det ikke hjelper når en både har måne og er 170 høy.. :D

Jeg jogget før koronaen tok meg, men det hjelper ikke på bulking dessverre! 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Slagen mann said:

Jeg tenker å bli bedre psykisk og generelt få et bedre livskvalitet. Å se bedre ut er bare et pluss - selv om det ikke hjelper når en både har måne og er 170 høy.. :D

Jeg jogget før koronaen tok meg, men det hjelper ikke på bulking dessverre! 

Trening i seg selv vil ha mange gode effekter for å bearbeide prosessen. Både ved tidsfordrivet, mosjon og måloppnåelse dersom man går strukturert til verks.

Jeg satte av faste tidspunkter for trening 4 dager i uken. Målet mitt var å komme i bedre form, og definerte dette med oppkast i vektskiver og rundetider på tredemølle - jeg kunne se fremgang gradvis, svært motiverende for meg. I tillegg fikk jeg bedre struktur på hverdagen, og ikke minst kom jeg å så god form at jeg hadde mer energi og lyst til å bli med på ting. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...