Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpekontrakt ved overdragelse av leilighet?


fotonisse

Anbefalte innlegg

Min mor har sittet i uskiftet bo siden min far døde i 2007, og nå har hun fått en del helsemessige utfordringer som gjør at hun ikke lenger kan bo i sin leilighet lenger, så hun skal nå flytte til en omsorgsleilighet.

I den forbindelse så har den ene søsteren min tenkt til å overta leiligheten som vår mor eier. Ved å overdra den direkte fra vår mor og rett over til henne som skal overta leiligheten.
Dette er tenkt gjort på følgende måte, vi taksterer leiligheten, deler verditaksten på 3 (vi er tre søsken), og den søsteren som skal overta leiligheten løser ut oss to andre med hver vår 1/3 av verditaksten. Leiligheten har en verdivurdering på ca 2.700.000,-, så dvs at det er en andel på ca 900.000,- til hvert søsken.
Dette er noe både vår mor og vi søsknene er enige om hvordan vi skal gjøre. Så dette blir både forskudd på arv (og gave), vi søsknene har heller ikke mottatt noe arv eller gave etter at vår far døde i 2007.

Så kommer spørsmålene:

  1. Må/bør vi utforme en slags kjøpekontrakt oss i mellom?
  2. I tilfelle hvordan bør/skal vi utforme den?
  3. Skal den så leveres/sendes til noen offentlige etater?
  4. Hva gjør vi så overfor skatteetaten? 
  5. Holder det f.eks. å legge ved hvert vårt eksemplar av kjøpekontrakten vi lager, når neste års selvangivelse skal leveres?
  6. Altså vi er godt innenfor de økonomiske grensene for hva vi søsken kan arve og få i gave, men vi må jo også opplyse skatteetaten om dette, og hvordan gjøres det i dette tilfellet?

At vi må fylle ut skjema (for overdragelse av andelsleilighet) og sende til Kartverket for tinglysning på overdragelsen av leiligheten er vi klar over, så det er ferdig utfylt.

Om jeg har lagt denne tråden i feil kategori, så er det bare for en moderator å flytte den. Er litt usikker på plassering, for dette treffer muligens flere kategorier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok lurt at dere bruker en oppgjørsadvokat for å få alt riktig. Mulig advokaten har en mal for kontrakt også. Og ja, kontrakt bør dere uansett ha, og er vel også et krav i banken søsteren din må låne penger til dette. Usikker om kopi må sendes noe sted, men uansett er det lurt at dere har det dokumentert skikkelig mtp f.eks øvrig familie eller at hva som helst skjer egentlig.

I boligsalgsannonser står det ofte hvilke andre gebyrer som kommer med. Dette kan være et hint om hvilke etater som må kontaktes.

Når det gjelder skatt, så er blir dette skattefritt, men det er bare å opplyse på selvangivelsen hva som er mottatt. 

Dere bør også være enige om fordeling av utgifter. Siden det er andelsleilighet, så slipper dere heldigvis dokumentavgifta, og øvrige utgifter er småtterier i forhold (bare ikke bruk eiendomsmegler...).

Ang advokat, så kosta dette 8-10.000,- da jeg var innblandet i privat salg/oppgjør. Dersom en av dere er medlem i en fagforening, kan det hende at det er med noe advokathjelp i medlemskapet slik at dere slipper utgiften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. punkt 6 i trådstarters innlegg:

Det er ingen økonomiske grenser for hvor mye man kan motta i arv eller gave. Norge har ikke arveavgift og det er heller ikke skatt på gaver. Beløp man har fått i gave opplyses om i en egen post på skattemeldingen for 2022 (om beløpet er over 100.000,-). Vedlegg trengs ikke, men det er garantert lurt å ha et bevis på hvor pengene kommer fra om man blir tatt ut til kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (10 timer siden):

Det er nok lurt at dere bruker en oppgjørsadvokat for å få alt riktig. Mulig advokaten har en mal for kontrakt også. Og ja, kontrakt bør dere uansett ha, og er vel også et krav i banken søsteren din må låne penger til dette. Usikker om kopi må sendes noe sted, men uansett er det lurt at dere har det dokumentert skikkelig mtp f.eks øvrig familie eller at hva som helst skjer egentlig.

I boligsalgsannonser står det ofte hvilke andre gebyrer som kommer med. Dette kan være et hint om hvilke etater som må kontaktes.

Når det gjelder skatt, så er blir dette skattefritt, men det er bare å opplyse på selvangivelsen hva som er mottatt. 

Dere bør også være enige om fordeling av utgifter. Siden det er andelsleilighet, så slipper dere heldigvis dokumentavgifta, og øvrige utgifter er småtterier i forhold (bare ikke bruk eiendomsmegler...).

Ang advokat, så kosta dette 8-10.000,- da jeg var innblandet i privat salg/oppgjør. Dersom en av dere er medlem i en fagforening, kan det hende at det er med noe advokathjelp i medlemskapet slik at dere slipper utgiften. 

Takk for svar :)

Søsteren min som skal overta leiligheten skal selge sitt eget hus, og så bruke pengene fra det salget til å «løse ut» min andre søster og meg, så hun som skal overta leiligheten etter vår mor skal ikke låne penger i bank.

Det vi vet av avgifter/utgifter så langt er hva det koster for å tinglyse overdragelsen fra vår mor til søsteren som skal overta leiligheten til Kartverket, og det er ca 500,-

Dette med kjøpskontrakt har vi lurt litt på om vi skal lage selv, men her er det kanskje lett å glemme/overse noe som burde/skulle ha vært med i ordlyden på kontrakten.

I tillegg må det kanskje også være noen vitner som også signerer denne kjøpekontrakten?

Så det er evt. hva det vil koste og sette opp en kjøpekontrakt for hvordan overdragelsen og dette oppgjøret skal gjøres.
Noen flere avgifter enn det vet vi ikke om foreløpig.

Skattemessig så var det slik vi mente det var, jeg formulerte det ikke godt nok ser jeg.
Selv om det er skattefritt så vil vi oppgi dette til Skatteetaten, så de ser hvem som har betalt, gitt og mottatt til hvem, når det flyttes såpass mange penger i mellom privatpersoner.

 

Llandari skrev (10 timer siden):

Ang. punkt 6 i trådstarters innlegg:

Det er ingen økonomiske grenser for hvor mye man kan motta i arv eller gave. Norge har ikke arveavgift og det er heller ikke skatt på gaver. Beløp man har fått i gave opplyses om i en egen post på skattemeldingen for 2022 (om beløpet er over 100.000,-). Vedlegg trengs ikke, men det er garantert lurt å ha et bevis på hvor pengene kommer fra om man blir tatt ut til kontroll.

Takk for svar :) 

Ja det var der vi tenkte at det kunne være greit å ha en kjøpekontrakt som viser hvem som har mottatt, hvem som gitt og hvem som har betalt hva, som en kan legge ved som et vedlegg til skattemelding for 2022.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...