Gå til innhold

Tur til vestlandet-hvilke fjord(er) bør jeg besøke?


Anbefalte innlegg

Hei, tenkte meg å ta en liten roadtrip om en ukes tid for å få sett litt av det beste Norge har å by av fjordlandskap. Har feks aldri vært i Geiranger fjorden, så vurderer en tur ditt og ta det som utgangspunkt. Men redd det blir vanskelig å få telt plass og parkering på denne tiden av året?

Noen som har noen andre bedre forslag? Planen er å telte ett par netter på en camping plass, så ta en eller to fotturer i området. Driver med landskapfoto, så spektakulære landskap er en bonus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er mest kjent på nord-Vestlandet, så jeg dekker bare det området.

Geiranger/Geirangerfjorden, Trollstigen, Åndalsnes (tror det går gondol opp til toppen der nå), Ålesund. Strynefjellet om du har tid, helst gamlevegen. Oppstrynsvatnet. Atlanterhavsvegen.

Det er også en dal mellom Byrkjelo og Klagegg som er litt annerledes. Den var bl.a. med i filmen Trolljegeren. Store steiner og veldig grønt.

Spander på deg en tur med båt i Geirangerfjorden, og en tur opp til utkikkspunktet som er på strekningen Strynefjell-Geiranger. Det er bompenger, men regner med at det er verdt det.

Lenke til kommentar

Klosterruinene på Seljeøya/Selja? St. Sunniva? Vestkapp? Stadhavet? Seljesanden? Refviksanden? Kråkenes fyr? Kannesteinen? Hoddeviksanden? Erviksanden?

På veien dit (eller på turen tilbake) ta noen bilder av landskapet hvor Stad skipstunnel skal bygges (og så kan du senere ta bilder av begge tunnellåpninger for å sammenligne før og etter)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørnes camping utenfor Sogndal ligger fantastisk fint til. Da kan du besøke Lustrafjorden, eller se den fra toppen av fjellet Molden. Anbefales. Hvis du er villig til å kjøre litt kan du dra sørover til Flåm, Gudvangen og seile på Nærøyfjorden. Nydelig område. Du har også Fjærlandsfjorden i nærheten. 

Ikke en fjord riktignok, men ved Lovatnet er det flere flotte campinger. Ta turen til Skålatårnet og nyt utsikten (hvis været er bra)! 

Rosendal og Hardanger er også veldig flott. Dessverre for sent for å få med blomstringen, men det er mange fine steder å campe her. Gå inn på Hardangerfjord.com/overnatting og filtrer på camping. 

Lenke til kommentar

En tur til Hardanger ja, gjerne baroniet. En tur opp på Haukeli kan også gi en fin overnatting. Finnes en del båtturer du kan ta i Hardanger også. 

 

Nedstrand med en tur opp til himakånå kan også anbefales, gir utsikt over hele Ryfylket. Etterfulgt av litt øyhopping sørover og en tur til preikestolen. 

 

En tur ut til Utsira, Kvitsøy eller espevær kan også være verdt en tur om du ikke har vært der før. 

Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 19.6.2022 den 18.54):

Hei, tenkte meg å ta en liten roadtrip om en ukes tid for å få sett litt av det beste Norge har å by av fjordlandskap. Har feks aldri vært i Geiranger fjorden, så vurderer en tur ditt og ta det som utgangspunkt. Men redd det blir vanskelig å få telt plass og parkering på denne tiden av året?

Noen som har noen andre bedre forslag? Planen er å telte ett par netter på en camping plass, så ta en eller to fotturer i området. Driver med landskapfoto, så spektakulære landskap er en bonus

Åndalsnes er magisk flott 🙂
Og nå er det taubane opp på Nesaksla så slipper dere å gå opp til Rampestreken men kan gå ned.
Åndalsnes Camping er veldig bra !

I Hardanger bør dere jo ta dere en tur opp til Trolltunga.
Enten ved å klatre himmelstigen eller ved å gå den lange veien opp.
Jeg har gjort begge deler 🙂
Sunndal Camping er et godt utgangspunkt for å gå inn til Bondhusbreen eller ta Keiserstien opp til Fonnabu.
Dere kan også gå over Folgefonna, med brefører, til Holmaskjerhytta og ned til Tokheim men da må dere skaffe transport tilbake til Sunndal.

I Rogaland kan dere dra til Hjelmeland og gå til Skomakernibba.
Og selvfølgelig til Lysefjorden med Preikestolen og Kjerag 🙂

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (29 minutter siden):

Kan sikkert være en fordel.
Jeg ser for meg at Geirangerfjorden er finere fra en båt enn når man kommer ned med bil.
Vi fikk en liten nedtur med bil.
Både Åndalsnes og Hardanger er finere fra bil enn Geirangerfjorden 🙂

 


De turistbåtene som går er saktegående, og får med seg flere severdigheter på veien. Så akkurat det er noe jeg anbefaler på det sterkeste. Har selv stått på dekket der. Bare parker bilen i Ålesund, og opplev omgivelsene før man eventuelt tar bilen videre. 

Lenke til kommentar

ok, takk for all svar. Planen er da å kjøre til Geiranger, campe der en natt eller to, så videre til  Hjørundfjorden, som er like ved, så eventuelt en tur opp til Åndalsnes. Ser at det er blåmerket stier fra Geiranger og Hjørundfjorden. Planen er å kunne gå litt i fjells for flott utsikt(dagsturer) Båttur er ikke noe for meg. Håper på blanding av dårlig og fint vær, for gode foto forhold...trenger litt atmosfære😁

Men lurer litt på om det finnes noe fjord man kan kjøre inn til, eller like ved som har en brearm som går ut i fjorden? Feks en fjord ved Jostdalsbreen?

Sorry hvis jeg spør dumt, er egentlig skogens mann og har full oversikt over fine skogsområder i landet, men litt dårligere på fjellruter osv...

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (13 timer siden):

Men lurer litt på om det finnes noe fjord man kan kjøre inn til, eller like ved som har en brearm som går ut i fjorden? Feks en fjord ved Jostdalsbreen?

 

Det nærmeste du kommer Jostedalsbreen er vel å kjøre til Olden og gå inn til Briksdalsbreen. 
Men du må nok opp i 600 meter over havet før du møter breen, det er ingen steder den flyter helt ned til fjorden.

Kjører du til Folgefonna kan du besøke både Bondhusbreen på vestsiden og Buerbreen på østsiden.
Begge disse går ned til ca 700 meter over havet.
Imidlertid så kan du kjøre helt opp til den nordlige delen av Folgefonna fra Jondal.
Da kommer du helt opp til Fonna skisenter som ligger på 1200 meter over havet:
FONNA Glacier Ski Resort (visitfonna.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 19.6.2022 den 18.54):

Hei, tenkte meg å ta en liten roadtrip om en ukes tid for å få sett litt av det beste Norge har å by av fjordlandskap. Har feks aldri vært i Geiranger fjorden, så vurderer en tur ditt og ta det som utgangspunkt. Men redd det blir vanskelig å få telt plass og parkering på denne tiden av året?

Noen som har noen andre bedre forslag? Planen er å telte ett par netter på en camping plass, så ta en eller to fotturer i området. Driver med landskapfoto, så spektakulære landskap er en bonus

Personlig ville jeg ikke overnattet i Geiranger, for mye folk og kaos, jeg ville funnet en campingplass i nærheten og bare tatt en dagstur til Geiranger. Kan anbefale Elvebakken Camping på Sylte, enkel men rolig og fin camping i utrolig flotte omgivelser
https://goo.gl/maps/L5BQS4FfisjBEUoW7

Selv ble jeg litt skuffa over selve Geiranger, hele området med Åndalsnes, Trollveggen, Trollstigen, Geiranger og Loen er verdt ett besøk, men ville kjørt helt til Geiranger bare for å besøke Geiranger

Tar du med deg Loen og området rundt kan jeg anbefale Horndøla Camping, den var veldig enkel, men ligger i flotte omgivelser og den var veldig stille og fredelig der. Plusspoeng for dusj inkludert i pris. Når jeg var der i august i fjor var det kun en annen bobil der i tillegg til megselv, noe som passet meg bra etter en dag i kaoset i og rundt Loen
https://goo.gl/maps/Ewq6JauakmXsJHyP8

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (2 timer siden):

Lykke til med køkjøring, kjipe veier, lav hastighet. Det du kommer til å se mest av er bakenden på en bobil som kjører i 45 foran deg. Spøk til side, det er flott ute ved havet. Fjell og fjord er populært, men etter min mening så er kysten oppover mer severdig.

Ja, litt bekymret for det selv. Håpet på at det ikke er fult så ille nå før fellesferien starter?

Men litt off topic, noen som vet om diselprisene er vesentlig lavere på landet eller i distriktene nå? Her jeg bor ligger den nå i skrivende stund på hele 28kr.

Og kysten og skogen ser jeg så mye ifra før, så poenget var lissom å få litt forandring, men vakre fjell og fjorder. Senere mot høsten så blir det nok noen villmarksturer, men denne turen er mer ment som litt turist i eget land.

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Ingen fasit, men generelt så ligger prisene i gamle S&F på det samme som resten av landet, men sammenligner du med f.eks. tidligere Hordaland så er det større sjanser i gamle S&F å finne en eller to bensinstasjoner som tilfeldigvis er mye, mye lavere enn resten av landet, men selv da er det ikke noe fast mønster på hvilke det gjelder. Beste er å bare stoppe så fort du ser en på 22 kr/l selv om du kanskje bare får fyllt halv tank (for all del ikke anta at den neste du kommer til følger samme prising).

Lenke til kommentar

Dersom ein vil unngå masseturismen er det berre å besøkje Sunnfjord og ytre Sogn, frå hav til bre. Eksempel på aktivitetar er øyhopping i Nord-Solund og Bulandet.

Eller ein kan reise til øya Kinn utanfor Florø, gå forbi den gamle steinkyrkja og opp i- og rundt landemerket Kinnaklova. Ei segn fortel at tre prinsesser rak i land på Vestlandskysten. St. Sunniva kom i land på Selja, medan Borni kom til Kinn. Når ein kjem inn att til Florø kan ein ta turen inn på Krokane og gå fottur gjennom Fagerdalen (som ligg eit lite steinkast frå der eg budde då eg voks opp) til Brandsøyåsen, som nyleg vart kåra til Norges mest registrerte turmål. Sør for Florø har ein øya Svanøy, også kalla Sunnfjords perle. Øya som opprinneleg skal ha heitt Bruland var sete for Svanegodset som eigde 40% av all jorda i Sunnfjord, og som hadde eigen birkerett. Dvs. at dei hadde rett på visse skattar og bøteinntekter som elles ville ha gått til kongen. Svanøy er også kjent for hjortesenter og fiskeoppdrett.

https://www.fjordnorway.com/no/se-og-gjore/guida-tur-pa-svanoy

Sunnfjord er rikt på natur, og har både fjordar, fossar og fjell, elvar og fiskevatn. Området har også fostra kunstnarar som Nikolai Astrup, Oddvar Torsheim og Ludvig Eikås m. fleire. I Førde kan ein gå på kunstmuseum, og om ein tek turen innover til Jølster kan ein besøkje Eikåsgalleriet eller Sandalstrand på motsett side av Jølstravatnet, og der Astrup budde. Om ein tek turen sørover til Fjaler kan ein få sjå miljøet som diktaren Jakob Sande voks opp- og levde i, og som var inspirasjon for diktinga hans.

Laukelandsfossen_003_jx_06292005.jpg

Laukelandsfossen sett frå sørsida av Dalsfjorden.

2013-03-16_24.thumb.JPG.92106d09774caf52e580a62c4d8c9434.JPG

Også her ser ein Laukelandsfossen i det fjerne. Dette biletet frå 1995 er teke frå Jarstadheia (584 m.o.h.) i Fjaler mot Dale (skjult under Jarstadheia) og retning innover Dalsfjorden. Det er merka sti frå Haugland over Jarstadheia til Rakneberg (eller omvendt).

Største minus er nok vêret, og midtre strok av Sunnfjord er det mest nedbørrike området i landet. Skulle det bli for mykje regn er likevel vegen ikkje så lang til tørrare område og mykje flott natur i indre Nordfjord eller Sogn.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Eller ein kan reise til øya Kinn utanfor Florø, gå forbi den gamle steinkyrkja og opp i- og rundt landemerket Kinnaklova

Var en tur oppe i Kinnarklova, men visste ikke at det var navnet. Absolutt langt unna masseturisme. Traff bare på noen sauer der oppe og de så ut til å lure på hva i alle dager vi gjorde der.

Kinn.thumb.jpg.2c50a1009b2fe271e5f92203112dbeb0.jpg

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om litt folk, poenget er faktisk å kanskje få vært litt sosial på tur. Ellers tilbringer jeg mye turer i skogreservater hvor det nesten ikke er folk, så poenget er å få en litt annen type tur. Hvis det blir for ille, så finnes det vell alltid en camping plass i nærheten som er litt mer rolig, ville jeg tro?

Angående Geiranger, så er planen å gå blåsti opp til laushornet eller vinsåshornet. Noen som har tatt disse turene og kan skryte av utsikten?  Hvilke av toppene har finest utsikt?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...