Gå til innhold

Kina støtter Russland


Anbefalte innlegg

Iogmed at Kina støtter Russland mer og mer i krigen mot Ukraina, så vil jeg gjøre mitt med å boikotte varer produsert i Kina. Det er ikke så lett siden Kina produsentene selger sine varer gjennom andre land. Jeg kjøpte nylig noe på nettet som var tydelig adressert fra Amerika men når varen ble sendt så var det fra Kina. Hjelper det å boikotte kinavarer og hvordan kan man sikre att varene ikke er fra Kina? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så lett , når 60-90 % av det man kjøper til hjemmet er produsert i Kina..

Vi Importerer mye fra kina, men prøver å finne alternative produsenter i Norge og Europa. Men ikke alt det er mulig å få produsert her..

Har tatt det opp med flere kinesere, men de mener bare at kina er Nøytrale.. Men jeg mener det er en type støtte.. Bare de som er mot krigen og støtter Ukraina er Mot krigen. Nøytrale og støttespillere er for krigen.

Så de er redd for å miste samarbeid med Russland, og derfor tør de ikke gå mot Russland

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det beste man kan gjøre er å unngå f.eks forbrukerelektronikk, biler og større ting. Små ting er veldig vanskelig å unngå fordi de som sagt over produserer det aller mest. Dette blir det dog snart slutt på. Mange selskaper trekker seg også i økende grad ut av Kina, og forsterker deres økonomiske problemer. Selskapene velger heller å produsere andre steder, bla. Mexico og Vietnam.

Kina forsøker å støtte Russland så godt de kan, og samtidig unngå sanksjoner. Samtidig sikler de på Taiwan. Uansett er Kina også et møkkaland vi burde ha boikottet for lenge siden. De har i likhet med Russland mennesker i konsentrasjonsleire basert på etnisitet, hvor de forsøker å "kinesifisere" dem, akkurat som russerne gjør i sin del av verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at forbrukerne ikke har nubbesjans til å vite hvor alle komponentene i et produkt kommer fra. Så selv om man kjøper en tysk støvsuger så er man nesten garantert at den inneholder kinesiske komponenter. Samme med biler og alt annet.

Å boikotte Kina som privatperson blir som å pisse i havet. En boikott må komme fra høyere hold så man får stoppet hele forsyningslinja. USA er ganske strenge her. Skal det kunne stå "Made in USA" så skal hver eneste komponent være laget i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
sedsberg skrev (På 21.6.2022 den 23.14):

Å boikotte Kina som privatperson blir som å pisse i havet.

Hvis bare mange nok pisser i havet samtidig så blir det nok gult. Bare se på Oslofjorden. Sagt på en annen måte, forbrukermakt hjelper og det fungerer på en måte som ikke skaper diplomatiske problemer på samme måte som f.eks en offisiell handelsboikott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper jo lite når folk ikke engang aner hvor noe kommer fra.

"Jeg kjøper kun norsk laks"! Uten at de er klar over at den fraktes til Kina for prossesering og pakking og så tilbake til Norge.

Eller at TV-en de kjøper er fra Kina selv om merket er tysk/japansk/taiwansk/whatever.

Lenke til kommentar

Det er diffust for mange små eller sammensatte produkter, men for andre produkter er det mer åpenbart.

Det er en misforståelse å tro at en boikott må være total for at den skal hjelpe. Dersom f.eks salget av kinaprodukter faller 10% på grunn av generelt økende bevissthet så er det likevel svimlende høye summer i kroner og yuan. Samtidig kan det gi mer vennligsinnede land en betydelig økonomisk boost. En slags push-pull effekt. Slike markedsforskyvninger gir ofte en skur av følgeeffekter, blant annet i finansmarkedet.

Kinesisk eksport har falt 12,4% det siste året.

Jeg vet ikke hvor mye av den æren vi kan tillegge forbrukermakt, men så vidt jeg vet har det ikke blitt noen nye diplomatisk vanskelige handelsboikotter det siste året.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kinas eksportfall har mye å gjøre med Høye renter, strømpriser og reduksjon a folks kjøpekraft. Gjelder over store deler av europa og Usa. Lav rente er gull for kina.

Kina har hatt mye kunstig vekst ved feks bygging av enormt med leiligheter (ca 65 millioner står tomme) og byer som står tomme. Nye biler og elmopeder ++ som blir hensatt for å vise til høy popularitet og salgstall. Men nå blir det mye konkurser å se nå og fremmover der nede.

Det er en virkelighet hvor innbyggerne der nede vet veldig lite om hva som virkelig foregår..

Finnes også firmaer som maler store områder grønne (sletter og fjell), så det ser blomstrende ut på avstand, og dermed ser mer innbydende og miljøvennlig ut. Til og med fra satellitt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...