Gå til innhold

Covid er tilbake - slik blir sommerbølgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (25 minutter siden):

Blir spennende å se om vi klarer denne gangen å få aksept for samme oppførsel som regimene i kina, usa, kanada, Italia osv har fått til eller om nordmenn flest stiller større krav til frihet enn de gjør i disse landene. 

Det skal da selvsagt ikke være tiltak i Norge lengre. Artikkelen sier jo også at dette er noe man bare blir smittet av men mer immun hver gang. Etter vaksinene og omikron så forsvant trusselen.

Tror ikke Norge godtar noen tiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (58 minutter siden):

Blir spennende å se om vi klarer denne gangen å få aksept for samme oppførsel som regimene i kina, usa, kanada, Italia osv har fått til eller om nordmenn flest stiller større krav til frihet enn de gjør i disse landene. 

Grunnen til at mange andre land måtte gå til ubehagelige tiltak eller opplevde ubehagelige dødstall var at befolkningen ikke lyttet til helsefaglig ekspertise.

Nordmenn lyttet til myndighetene og fulgte helserådene, derfor slapp vi lettvint fra pandemien.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Minner om dette punktet i retningslinjene:

Sitat

Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Smilies er ikke et alternativ for tekst.
2 innlegg er fjernet.
Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
22 hours ago, Comma Chameleon said:

Meh, hvem bryr seg 

Når man skal reise synes jeg det fortsatt er uoversiktlig. Mange aktører har fortsatt gammel korona informasjon på bestillingene sine. Så det er vanskelig å vite hva som faktisk gjelder på reiser nå.

Eks. vurderte vi båtreise hjem til Norge fremfor fly om et par dager siden sambo er syk. Men under bestillingen kom det advarsel om at man ikke får lov å reise på båten om man har symptomer. 

Helt håpløst å mene at "det er over pga. omikron" så praktiserer man det fortsatt ulikt fra aktør til aktør. Selv hos de som opererer i Norge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (19 timer siden):

Blir spennende å se om vi klarer denne gangen å få aksept for samme oppførsel som regimene i kina, usa, kanada, Italia osv har fått til eller om nordmenn flest stiller større krav til frihet enn de gjør i disse landene. 

Kass oppførsel? Kina kan eg forstå er autoritære. Men Canada, Italia? USA er jo ein smeltedigel av stater som er alt ifra "gir ein god faen", og stater som tar smitte/vaksine/dødsfall på alvor og innfører tiltak i henhold til risiko.

Norge derimot er nok ferdig med strenge tiltak. Nettopp fordi vi har veldig god vaksinedekning, og god kontroll på alvorlig sjukdom og dødsfall relatert til corona. Årsakssammenheng. 

Vi har rett og slett vært flinke i Norge, til tross for at det har vært eit svært lite fåtall, med Svein Østvik og Kari Jaquesson i spissen som ville leke liten gutt/jente i trassalderen.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Kass oppførsel? Kina kan eg forstå er autoritære. Men Canada, Italia? USA er jo ein smeltedigel av stater som er alt ifra "gir ein god faen", og stater som tar smitte/vaksine/dødsfall på alvor og innfører tiltak i henhold til risikokalkyler. 

Norge derimot er nok ferdig med strenge tiltak. Nettopp fordi vi har veldig god vaksinedekning, og god kontroll på alvorlig sjukdom og dødsfall relatert til corona. Årsakssammenheng. 

Vi har rett og slett vært flinke i Norge, til tross for at det har vært eit svært lite fåtall, med Svein Østvik og Kari Jaquesson i spissen som ville leke liten gutt/jente i trassalderen.

Det at du ikke vet hva som skjer der vitner om at du har store mangler i din kunskap og forståelse for hva som skjer. Forøvrig har disse landene omtrent samme vaksinasjonsprosent som vi har, så det er ikke noe gyldig argument at "vi var flinkere til å følge ordre" 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (14 minutter siden):

Det at du ikke vet hva som skjer der vitner om at du har store mangler i din kunskap og forståelse for hva som skjer.

Hahaha. Å herregud for eit svar. Kom du fram til dette, ut fra spørsmålet mitt, om kva som skjer i disse landene? Er ofte derfor folk spør då veit du. Kanskje eg ikkje hadde hatt grunn for å spørre om eg allerede visste svaret? 

"Grunnen til at du ikkje veit, er fordi du mangler kunnskap og ikkje veit"

Dagens. Takk for opplysningen.

Selvstendigsaas skrev (14 minutter siden):

Forøvrig har disse landene omtrent samme vaksinasjonsprosent som vi har, så det er ikke noe gyldig argument at "vi var flinkere til å følge ordre" 

Godt vaksinedekning ikkje var det eneste argumentet eg presenterte då. Eg skreiv også at vi har god kontroll på alvorlig sjukdom og dødsfall.

Og jo vi har vært flinkere i Norge enn i USA. Både på vaksinering, tiltak og smittevern. Men klart. Om sommerbølgen viser seg å resultere i veldig mange innleggelser og dødsfall, vil nok tiltakene returnere. Igjen, årsakssammenheng. Som på ingen måte er ein dum ting.

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Når man skal reise synes jeg det fortsatt er uoversiktlig. Mange aktører har fortsatt gammel korona informasjon på bestillingene sine. Så det er vanskelig å vite hva som faktisk gjelder på reiser nå.

Eks. vurderte vi båtreise hjem til Norge fremfor fly om et par dager siden sambo er syk. Men under bestillingen kom det advarsel om at man ikke får lov å reise på båten om man har symptomer. 

Helt håpløst å mene at "det er over pga. omikron" så praktiserer man det fortsatt ulikt fra aktør til aktør. Selv hos de som opererer i Norge.

Jeg kommenterte på dette mest i forhold til hvordan Norge opplever det. Jeg har forståelse for at en del andre land ikke har vært like flinke som oss til å vaksinere seg og dermed fortsatt ser på covid-19 som en trussel. Foruten om reise/ferie så burde ikke vi i Norge merke noe til dette. Og selv da så burde det gå fint så lenge man har vaksinene på plass.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 timer siden):

Man kan jo fint ha symptomer på reise selv om man har 3 doser.

Viktige symptomer på reise er glede og oppspilthet. Så er det jo også trøtthet og ikke uvanlig at en er sliten etter å ha gått mye mer enn vanlig. De positive symptomene varer gjerne lengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...