Gå til innhold

Sett aldri varmepumpa på «Auto»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varmepumpen skal stå på varme hele tiden foruten de få dagene den brukes til nedkjøling (Aircondition). Symbolet for varme er ei sol og symbolet for nedkjøling er ett snøkrystall. I tillegg skal IKKE viftehastighet stå på auto,men stå på trinn 3 eller 4 hele tiden. 
Dette pga av at den da får avgitt mest mulig av varmen den henter igjennom registret som er i innedelen som står i stua og er noe som sparer strøm og gir varmere hus for mindre penger.

På vinteren bør viftehastigheten alltid stå på nest høyeste trinn,altså trinn 4 da kommer varmluften ut i hele stuen og termostaten som måler temperaturen ut i stuen med ir-sensor får oppgitt riktig temperatur til dataen i pumpen. Man bør heller ikke bruke nattsenking pga at pumpen må bruke unødvendig mye kraft og slitasje hver gang den skal øke temperaturen. Det beste er å bruke jevn temperatur hele vinteren og heller regulere mer om sommeren. Man bør heller ikke sette spjeldene i pumpene som styrer retningen på hvor den blåser varmen eller nedkjøling,rett mot dær man oppholder seg. Pumpen bør blåse i vinkel 120 grader ned. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, ACYBN18O said:

Varmepumpen skal stå på varme hele tiden foruten de få dagene den brukes til nedkjøling (Aircondition). Symbolet for varme er ei sol og symbolet for nedkjøling er ett snøkrystall. I tillegg skal IKKE viftehastighet stå på auto,men stå på trinn 3 eller 4 hele tiden. 
Dette pga av at den da får avgitt mest mulig av varmen den henter igjennom registret som er i innedelen som står i stua og er noe som sparer strøm og gir varmere hus for mindre penger.

På vinteren bør viftehastigheten alltid stå på nest høyeste trinn,altså trinn 4 da kommer varmluften ut i hele stuen og termostaten som måler temperaturen ut i stuen med ir-sensor får oppgitt riktig temperatur til dataen i pumpen. Man bør heller ikke bruke nattsenking pga at pumpen må bruke unødvendig mye kraft og slitasje hver gang den skal øke temperaturen. Det beste er å bruke jevn temperatur hele vinteren og heller regulere mer om sommeren. Man bør heller ikke sette spjeldene i pumpene som styrer retningen på hvor den blåser varmen eller nedkjøling,rett mot dær man oppholder seg. Pumpen bør blåse i vinkel 120 grader ned. 

Virkelig satt deg inn i dette du.

Auto bør iallefall ikke brukes om man bor i moderne hus med varme i ventilasjonsanlegget. Da vil de bare jobbe mot hverandre.

Ellers liker jeg at min slår seg av om natten da det er bedre å sove når det er kaldt og filteret trenger ikke å blåses rent hele tiden.

Lenke til kommentar

Er forbauset over hvor mange som lar den stå i auto, og som ikke er klar over forskjellen på Auto og Heath, og hva det betyr.

Auto brukes aldri hos oss, men stillingen dry kan benyttes en liten stund om det er klamt inne for å tørke lufta. Det blir kaldere da også.

Selvfølgelig bare når vi er til stede.

 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, ACYBN18O said:

På vinteren bør viftehastigheten alltid stå på nest høyeste trinn,altså trinn 4 da kommer varmluften ut i hele stuen og termostaten som måler temperaturen ut i stuen med ir-sensor får oppgitt riktig temperatur til dataen i pumpen.  

Kommer vel litt an på plasseringen. Jeg stiller opp viftehastigheten på pumpa, som er i stua, om natten. Men når man er hjemme og bruker stua, blir det for høyt støynivå.....

Og er vel langt fra alle pumper som har IR-basert sensor....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Må ha på AC 22c hele sommeren da det blir ukomfortabelt varmt i en moderne leilighet, står skjelden på varme utenom de dagene det er minus grader.  Ulempen med AC er at vifte sylinderen må desinfiseres ofte.

 

Fant at tørkefunksjonen er mye mer effektiv å senke temperatur men det kan bli tørr luft.

 

Lenke til kommentar

Kunne vel ellers vært nevnt i artikkelen at når man kombinerer med andre varmekilder om vinteren, f.eks. vedfyring, kan jo det å ha det på Auto 23 være en _ekstra_ dårlig ide... Mistenker at det er relativt stor prosentandel av norske boliger som kombinerer varmepumpe og vedfyring om vinteren....

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og ikkje minst at dersom varmepumpa blir brukt til kjøling så er det fare for at kondensen i innedelen gir vannskader om dreneringsslangen leker eller har blitt tett. I tillegg er det enkelte som ikkje monterer dreneringsslangen i det heile tatt om dei berre har planlagt å bruke varmepumpa til oppvarming. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (12 timer siden):

Kommer vel litt an på plasseringen. Jeg stiller opp viftehastigheten på pumpa, som er i stua, om natten. Men når man er hjemme og bruker stua, blir det for høyt støynivå.....

Og er vel langt fra alle pumper som har IR-basert sensor....

Mitsubishi varmepumpe har vel ir-sensor..  Temp-sensoren scanner ihvertfall rommet og finner den delen som har lavest temperatur og styrer varmluften dit. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

På vinteren står den på "heat" og på sommeren på "cool".

Trenger ikke nøyaktig temperatur hele døgnet.

Hvorfor skal den stå på heat om sommeren?
Har aldri hatt behov for å varme opp leiligheten når det er plussgrader ute.

Jeg har den på heat for å sørge for at jeg kun varmer opp. Setter jeg den på heat og 22 grader så varmer den opp til 22 og skrur seg deretter av når temperaturen går over det. Har man den på cool så vil den jobbe for å holde tempen under 22 noe som jeg ikke er interessert i men det er jo helt opp til en selv. Det bruker jeg kun dersom det blir helt drepen😁

Lenke til kommentar

Det er kanskje flere faktorer som påvirker hva som er den optimale styringen av varmepumpen. Om utetemperaturen/døgnmiddel er i snitt 5°C gjennom hele året, så kan man jo enkelt regne stort på hva en innetemperatur på 22°C innebærer av energibruk. Hvordan pumpen arbeider vil nok påvirkes av husets termiske masse og graden av lufting også. Dropper man kjøling så sparer man litt på det.

Skal renovere et 60-tallshus, og tenker da å ha to klimasoner hvor jeg vil bruke tunge materialer i den varme delen av huset. Skulle jeg få behov for kjøling vil jeg nok bruke vifte og fordampning av vann.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
10 hours ago, Dubious said:

Hvorfor skal den stå på heat om sommeren?

Setter min på heat 20 om sommeren som regel. Den gjør ikke noe når det er over 20 da, så hvorfor ikke. 

Blir det 25+ så setter jeg på cool 24.

Skulle ønske det var en range instilling istede for auto. 

Har også luftfuktighet funksjon på min, usikker på hva jeg skal sette den på, virker ikke ut som den slår seg av selv om den når grensa. Så har ikke brukt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som tommelfingerregel står 3 av mine på oppvarming okt-apr med et temperaturmål på 24 og kjøling jun-aug med et temperaturmål på 22-23. 

Den 4. pumpe i soverommet brukes utelukkende til kjøling med et temperaturmål på 18-19 og går kun fra kl 22 til kl 10.  Lar heretter døren stå åpen resten av dagen så temperatur og fukt utlignes med resten av huset. 

Viftehastighet på auto, dvs i praksis nesten lydløs, særlig på soverommet. 

Bruker ellers balansert ventilasjon og har aldri vinduer åpne. 

Lenke til kommentar

De fleste vil jo sette pumpa i Auto og glemme hele greia. Det er jo feil det at man må ha tenisk utdannelse for å kunne betjene den. Folk flest er ikke interessert i varmepumper egentlig. Og ja, er man så heldig å ha en fjærnkontroll, så ser den ut som en  VHS-kontroll fra 80-tallet. Vansklige greier! Hele området bør kanskje fokusere på systemforståel, på en billig måte da.

Lenke til kommentar
1 hour ago, MakeItBetter said:

De fleste vil jo sette pumpa i Auto og glemme hele greia. Det er jo feil det at man må ha tenisk utdannelse for å kunne betjene den. Folk flest er ikke interessert i varmepumper egentlig. Og ja, er man så heldig å ha en fjærnkontroll, så ser den ut som en  VHS-kontroll fra 80-tallet. Vansklige greier! Hele området bør kanskje fokusere på systemforståel, på en billig måte da.

Daikin har skjønt det, og fjernkontrollen til min varmepumpe ser slik ut:

tqfhmf4lrsi1bffdkos2.jpg.0acc99dc54349f7f0d6a7e1994c6b797.jpg

Meget enkel i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Som tommelfingerregel står 3 av mine på oppvarming okt-apr med et temperaturmål på 24 og kjøling jun-aug med et temperaturmål på 22-23. 

Den 4. pumpe i soverommet brukes utelukkende til kjøling med et temperaturmål på 18-19 og går kun fra kl 22 til kl 10.  Lar heretter døren stå åpen resten av dagen så temperatur og fukt utlignes med resten av huset. 

Viftehastighet på auto, dvs i praksis nesten lydløs, særlig på soverommet. 

Bruker ellers balansert ventilasjon og har aldri vinduer åpne. 

Høres ut som du har et veldig tett og moderne hus, men er det ikke tenkt på passive inndeling i "klimasoner" i form av materialvalg, isolering mm?

Tenkte selv å se litt nærmere på slike ting ifm rehabilitering.

Mener å ha lest at bruk av varmetunge materialer kan være enegibesparende i noen sammenhenger. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...