Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man bruke terrassebord i tilhenger?


Anbefalte innlegg

Jeg må bytte bunnplate i tilhengeren, en Brenderup 1205S. Kan man legge terrassebord i stedet for hel plate av et eller annet materiale?

Plater jeg har sett på er svært kostbare.

Endret: Jeg bor utenfor Oslo. De tilbudene jeg har fått ligger på 1879,- pluss bolter.

 

Endret av Scandinav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir det noe billigere med terassebord?
Blir mer arbeid, med flere skruer, og treverket må behandles innimellom.
Bunnen blir heller ikke tett, det vil knirke etc.

Nillson trelast i Trondheim har kryssfiner plater med ru overflate sånn som de bruker i gulv på lastebiler og hengere.
(Bare nevner det siden du ikke skriver hvor du bor)
Byggvarekjedene har som regel ikke slikt på lager, og/eller de koster mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Blir det noe billigere med terassebord?
Blir mer arbeid, med flere skruer, og treverket må behandles innimellom.
Bunnen blir heller ikke tett, det vil knirke etc.

Nillson trelast i Trondheim har kryssfiner plater med ru overflate sånn som de bruker i gulv på lastebiler og hengere.
(Bare nevner det siden du ikke skriver hvor du bor)
Byggvarekjedene har som regel ikke slikt på lager, og/eller de koster mer. 

Jeg ser det faktisk som en fordel om bunnen ikke blir tett. Kommer heller ikke til å behandle de impregnerte bordene.

Endret av Scandinav
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Scandinav skrev (2 timer siden):

Jeg ser det faktisk som en fordel om bunnen ikke blir tett. Kommer heller ikke til å behandle de impregnerte bordene.

Nei hvorfor skulle du behandle de. Uten behandling holder de 40+ år uten å råtne, kanskje lenger enn platen som var der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

28 mm bord er da ganske sterke. Sand kan man kjøre om man legger en presenning under, men det ville jeg nok gjort uansett.

ja ganske sterke når det er bjelker  på cc60,usikker på hvordan det er på denne hengeren,men om det ikke  er noen bjelker/avstivninger for terrassebordene og ligge på,annet en i hver ende,så går det ikke med 2meter,da vil de knekke med ikke mange kilo last

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Oter said:

ja ganske sterke når det er bjelker  på cc60,usikker på hvordan det er på denne hengeren,men om det ikke  er noen bjelker/avstivninger for terrassebordene og ligge på,annet en i hver ende,så går det ikke med 2meter,da vil de knekke med ikke mange kilo last

Det er da understøtte flere steder enn i hver ende av tilhengeren. Om ikke hadde man jo fått det samme problemet med den bunnplaten som følger med hengeren.

 

Endret av Minus
Lenke til kommentar

var ute og sjekket på brenderup hengeren min,som er en litt større type,der så er det kun ramma til hengeren,2 bjelker som er i lengderetningen på hengeren,skal man legge terrassebord,så må man legge de tversover hengeren,og da må man jo borre omtrent 100 nye hull eller deromkring i hengeren.

da hadde jeg nok heller bare kjøpt en furu finerplate til ca 500kr,og bare malt den,terrassbordene koster vel nesten mere en det de også

Lenke til kommentar

Om jeg skjønner riktig har du kassemål 204x116x35, totalvekt 750 kg og egenvekt 160 kg - Brenderup 1205SB. 

Hva blir forskjellen på terrasebord vs plate?

Terrassebord:
116 cm / 12 = 9 stk lagt med 1cm glippe. Vekt: 2,03 * 9 * ~2,5kg/m = 46 kg. 
Pris: 25*19m = 500 kr + skruer

Kryssfinerplater: 
116 * 230 * 12 = ~0,03kbm * ~600kg/kbm = 18 kg (pluss evt. behandling/toppdekke om du kjøper "tilhengerbunn")
Pris ubehandlet fra kr 280 + skruer  EDIT: 280 Kroner PER kvadrat: 834 per plate
Pris behandlet overflate kr 1000 og opp + skruer (800 i litt suspekte nettbutikker jeg aldri har hørt om..).

Noen har foreslått forskalingsbord eller plater, det er også et alternativ, men burde nok etterbehandles på en måte. 

Hva ville jeg konkludert med? 
Vel, om jeg kunne avsett ca 30 kg av nyttelasten min så ville terrassebord vært en OK løsning.Impregnerte bord vil trolig holde vesentlig lengre enn en standard overflatebehendlet kryssfinerplate, men det er mange flere hull og skruer som må borres/skrus. Tilhengeren har sannsynligvis flere tverrgående støtter under, så det skal være nok støtte for terrassebord også.

Om det var meg, så ville jeg satt inn to kryssfinerplater med kokt linolje og montert de som bunn, totalt kr 640 om du kjøper f.eks. disse platene og denne linoljen(1l). Da har jeg litt fleksibilitet på å montere stroppefester der jeg trenger dem, og aller helst nedi hengeren; noe jeg mistenker at du har genialt upraktisk plassert 8-10cm opp på innsiden av karmene dine. 

EDIT: Ble gjort oppmerksom på at kryssfinerplatene var til 280 kr/kvm. Med mindre det hadde vært et veldig godt tilbud på plater hadde jeg lagt terrassebord eller en billig type "tilhengerbunn"-plate.

Endret av steinrawr
Leste feil på pris på kryssfiner, må revidere standpunkt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...