Gå til innhold

Flyteknikere går ut i streik – urealistiske lønnskrav, mener NHO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flybransjen har ligget nede et par år nå. Pandemi, konkurser, permitteringer og personellflukt, økte drivstoffutgifter, stengte luftrom og land, kapasitetsproblemer, uoversiktlige regler ang. koronavaksiner og apekopper, passtrøbbel og nå streiker. Jeg gidder ikke kjøpe dyre billetter som det er høyst usikkert om jeg får brukt. Derfor blir det bilferie i år også. Det vil spare store klimautslipp i mitt tilfelle. Jeg har ikke spesielt sympati med flybransjen fra før av på grunn av klima. I mangel av at myndigheter tar tak i flybransjeproblemet så er det fint at tilfeldighetene slår til sånn at utslippene krymper likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 timer siden):

Er 731k mye etter 7 års utdannelse (etter ungdomsskolen), når man jobber annenhver helg, netter, kvelder og en hel masse røde dager? Jeg synes absolutt ikke det. Flygeledere har samme type arbeidstider, men mye kortere utdannelse og tjener 50% mer. 

At tidligere flyteknikere som fant seg noe annet å gjøre under pandemien ikke vender tilbake til yrket samt at man ikke klarer å fylle opp skoleklassene med nye flyteknikere tyder også på at lønnen ikke er konkurransedyktig i forhold til arbeidstidene. 

731 000 er neste 200 000 mer enn mannen i gaten, så jo, det er mye. Kan absolutt støtte streiker mtp. arbeidstider og den slags, men at de klager på lønnen er umusikalsk i mine ører.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 18.6.2022 den 12.28):

 Derfor blir det bilferie i år også. Det vil spare store klimautslipp i mitt tilfelle. Jeg har ikke spesielt sympati med flybransjen fra før av på grunn av klima.

Ja du vil spare noe klimautslipp såfremt dere er mer enn 2 personer i bilen.

Men dersom alle som flyr skulle bruke bil i stedet for så hadde nok utslippa økt.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (10 minutter siden):

Ja du vil spare noe klimautslipp såfremt dere er mer enn 2 personer i bilen.

Men dersom alle som flyr skulle bruke bil i stedet for så hadde nok utslippa økt.

Vi blir fem i bilen og reiselengden reduseres til 1/4. Vi velger rett og slett en annen ferie. Reisestrekninga blir en opplevelse i stedet for en plage som bare må overstås. Destinasjonen blir også en annen, annerledes men ikke nødvendigvis dårligere. Kanskje til og med bedre på en del punkter. Det er poengløst å finregne uten å ha nøyaktige tall på reiselengde og forbruk men jeg regner med røffly noe sånt:

Flyferie for fem: røffly 2500 kg CO2

Bilferie for fem: røffly 500 kg CO2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

731 000 er neste 200 000 mer enn mannen i gaten, så jo, det er mye. Kan absolutt støtte streiker mtp. arbeidstider og den slags, men at de klager på lønnen er umusikalsk i mine ører.

Du ønsker altså heller at alt vedlikeholdet blir utført på hverdager mellom kl 9-17 med alle konsekvensene det medfører for flytrafikken, enn at flyteknikerne skal få skikkelig betalt for ulempene turnusarbeid medfører? 

De 200K du snakker om er nok nettopp kompensasjon for ugunstig arbeidstid. De resterende 500K er lommerusk å regne for en slik utdanning i dag.  

Jeg er så lei av slik moralisering som dette når det gjelder lønn. Spisskompetanse til alle døgnets tider koster, noe arbeidsgiverne åpenbart ikke er villige til å betale for. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 9
Lenke til kommentar

På nyhetene i går var det vel sagt at praktisk lønn for denne gruppen var ca 800 000, og de krever en økning på 18%. Etter 20 år i arbeidslivet har jeg aldri hatt en økning i den fjerneste nærhet av 18%, uten å bytte jobb. Jeg synes timingen nå er helt håpløs, og kravet er smakløst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

731 000 er neste 200 000 mer enn mannen i gaten, så jo, det er mye. Kan absolutt støtte streiker mtp. arbeidstider og den slags, men at de klager på lønnen er umusikalsk i mine ører.

731000 er vel greit. Det som er ugreit er at de krever ca 18% tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 minutt siden):

På nyhetene i går var det vel sagt at praktisk lønn for denne gruppen var ca 800 000, og de krever en økning på 18%. Etter 20 år i arbeidslivet har jeg aldri hatt en økning i den fjerneste nærhet av 18%, uten å bytte jobb. Jeg synes timingen nå er helt håpløs, og kravet er smakløst.

Timingen vil alltid være dårlig. Og dette er nok et såpass snevert yrke med tariff at man ikke kan presse opp lønna ved å bytte jobb. Hvordan mener du ellers de skulle gått fram? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Håper bilen er STOR, eller at baksetepassasjerene er små.... Og at turen blir kort. 😉

Som sagt reisestrekninga skal bli en opplevelse i stedet for bare en plage / transportetappe som må overstås. Total reiselengde blir ganske lang og det blir trangt i bilen, men det skal vi overleve med de mange stopp, overnattinger og opplevelser under veis.

Med fly så har man et sabla stress fra hjemme til flyplassen, inne der i kø og varme, sild i tønne på et fly, ingen opplevelser fra reisestrekninga, et sabla stress ved ankomst og videre til destinasjon. Hele j*la dagen går bort i et evig stress og mas. Med bil får jeg også muligheten til å ta spontane avstikkere fra ruta og legge opp dagene som jeg selv vil og hvordan det passer med været. Egen bil er selvsagt billigere og mer fleksibelt ved destinasjonen, enn henholdsvis leiebil og kollektivtransport. Fly plager meg altså på flere måter enn bare klimafotavtrykket. Jeg ønsker ingenting godt for flybransjen og håper den reduseres når folk oppdager fordelene ved andre måter å feriere på.

Lenke til kommentar
On 6/18/2022 at 12:28 PM, Simen1 said:

Derfor blir det bilferie i år også. Det vil spare store klimautslipp i mitt tilfelle

Det varierer nok en del hvorvidt det gir mer eller mindre klimautslipp.  I fare for at jeg husker feil, så mener jeg en utregning for et par år tilbake viste at det klimamessig faktisk hadde vært bedre om jeg tok flyet til Danmark fremfor å kjøre, men pga usikkerheten om både streik og om man må sitte med mundbind heller tar bilen; mer fleksibilitet og mindre stress. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Er 731k mye etter 7 års utdannelse (etter ungdomsskolen), når man jobber annenhver helg, netter, kvelder og en hel masse røde dager? Jeg synes absolutt ikke det. Flygeledere har samme type arbeidstider, men mye kortere utdannelse og tjener 50% mer. 

At tidligere flyteknikere som fant seg noe annet å gjøre under pandemien ikke vender tilbake til yrket samt at man ikke klarer å fylle opp skoleklassene med nye flyteknikere tyder også på at lønnen ikke er konkurransedyktig i forhold til arbeidstidene. 

Ifølge utdanning.no så er det 3 år utdanning etter uskole + 2 år praksis. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Du ønsker altså heller at alt vedlikeholdet blir utført på hverdager mellom kl 9-17 med alle konsekvensene det medfører for flytrafikken, enn at flyteknikerne skal få skikkelig betalt for ulempene turnusarbeid medfører? 

De 200K du snakker om er nok nettopp kompensasjon for ugunstig arbeidstid. De resterende 500K er lommerusk å regne for en slik utdanning i dag.  

Jeg er så lei av slik moralisering som dette når det gjelder lønn. Spisskompetanse til alle døgnets tider koster, noe arbeidsgiverne åpenbart ikke er villige til å betale for. 

Basert på hva jeg har lest i media, så er det lønnen de ønsker å gjøre noe med - ikke arbeidstidene. 

Dersom ugunstig arbeidstid er problemet, må de flagge det bedre i/til media. Jeg har stor sympati til de som må jobbe på ugunstige tider. Det bør belønnes! Men dersom de er fornøyd med arbeidstid fra før, så fremstår et generelt lønnskrav på ~18% temmelig usmakelig!

Hvorvidt media formidler den hele og fulle sannhet, eller om det er nyanser jeg ikke har fått med meg, kan vi jo gjerne spekulere i. Jeg håper på det siste; og at denne tråden kan gjøre meg litt klokere.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Som sagt reisestrekninga skal bli en opplevelse i stedet for bare en plage / transportetappe som må overstås. Total reiselengde blir ganske lang og det blir trangt i bilen, men det skal vi overleve med de mange stopp, overnattinger og opplevelser under veis.

Ja ja, lykke til. Ønsker dere en GOD tur.

Simen1 skrev (1 time siden):

Med fly så har man et sabla stress fra hjemme til flyplassen, inne der i kø og varme, sild i tønne på et fly, ingen opplevelser fra reisestrekninga, et sabla stress ved ankomst og videre til destinasjon. Hele j*la dagen går bort i et evig stress og mas. Med bil får jeg også muligheten til å ta spontane avstikkere fra ruta og legge opp dagene som jeg selv vil og hvordan det passer med været. Egen bil er selvsagt billigere og mer fleksibelt ved destinasjonen, enn henholdsvis leiebil og kollektivtransport. Fly plager meg altså på flere måter enn bare klimafotavtrykket. Jeg ønsker ingenting godt for flybransjen og håper den reduseres når folk oppdager fordelene ved andre måter å feriere på.

Høres ut som argumentasjonen du brukte hjemme. 😉 Men du trenger ikke å overbevise meg. Har reist LANGT med fly og småunger. Heldigvis så blir det MYE enklere når de blir tenåringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...