Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Voksen person med skremmende oppførsel mot barna, hva kan vi gjøre?


Gjest a8bd9...b97

Anbefalte innlegg

Gjest a8bd9...b97

Prøver å holde meg kort her og håper at noen kan gi oss noen råd til hva vi kan gjøre i denne situasjonen.

En voksen mann i nabolaget har en truende adferd ovenfor våre og andres barn. (8-12 år). Typiske ting han gjør er å ta fra de telefonen, som de ikke får igjen eller kan knuses i bakken. True med å drepe de og foreldrene til barna om de sier noe. Løper etter de, slipper hunden løs og roper at hunden skal angripe. Har hatt kniv med seg når barna spiller fotball eller basket, der han trekker kniv mot barna så de løper, før han da ødelegger klær, ball og andre ting de har løpt i fra.

Vi har ringt til politiet om dette de tre siste gangene. Svarene er svært skuffende og lite hjelpsomt.

Vi har registrert det i loggen, skal se om vi får tid å sende en bil. Ring igjen neste gang når det skjer og ikke når ungene er kommet hjem.

Dette hjelper ikke våre barn som nå må kjøres og hentes på skolen i frykt for å møte på ham. De tør ikke lenger gå på banen for å spille fotball eller ut for å sykle.

Ringe politiet når det pågår? Mener de virkelig at barna skal bare stå der med en voksen mann i 40 årene som truer med å drepe de for å ta seg tid til å ringe politiet fremfor å løpe i sikkerhet?

Jeg er ekstremt frustrert over denne situasjonene og aner ikke hva vi kan gjøre for å få en stopper på dette før det er for sent.

Kan en henvise til noen paragrafer eller noe å kreve et forbud mot å nærme seg barna? Voldsalarm for barna? Kreve hunden tatt fra ham? Noe som helst?

Anonymous poster hash: a8bd9...b97

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (6 minutter siden):

Hvis en voksen mann hadde truet med å drepe barna mine og politiet ikke hadde tid til å snakke med fyren så er jeg på nippet til å ville ha forklart politiet at jeg kom til å stå på trappa til fyren med balltre om 30 minutter for å forklare hva jeg syntes om at han truet barna mine, og at det var helt opp til politiet om de ønsket å være til stede når det skjedde.

dette ville jeg absolutt ikke gjort, da får man trøbbel med politiet og de kan gjøre livet til en vanlig lønnsmotager til et helvete. politiet vil se på deg som en som lager bråk og støy for dem og du blir fort tauet inn på avhør. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Høres ut som et psykisk tilfelle.  Det er da slik at politiet vet godt hvem det er, men de kan ikke sette ham i fengsel. Samtidig er det mangler i psykisk helsevern slik at han ikke får tilbud der.

Det er endel slike tilfeller.  Hørte om en i Drammen som terroriserte hele gaten han bodde i.  Ble endel artikler, men politiet hadde ikke noe valg ift lover&regler enn å slippe ham fri etter kort tid.  Noen valgte å flytte.  Ble vel til slut at det offentlige flyttet ham.

Dette må opp på politisk plan hvis det skal finne noen løsning.

Selv mener jeg snillismen overfor psykotiske i gjerningsøyeblikket har gått litt for langt.  De bør evt i tvungen psykisk behandling. Hvis de blir friske nok til å slippe ut fra det - så bør de ta en objektiv minstestraff i fengsel.   De bør ikke slippe rett ut på gata.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a8bd9...b97
knutinh skrev (26 minutter siden):

Driver barna med ringing på dør eller annen mobbing som kan motivere slik oppførsel?

Hvis en voksen mann hadde truet med å drepe barna mine og politiet ikke hadde tid til å snakke med fyren så er jeg på nippet til å ville ha forklart politiet at jeg kom til å stå på trappa til fyren med balltre om 30 minutter for å forklare hva jeg syntes om at han truet barna mine, og at det var helt opp til politiet om de ønsket å være til stede når det skjedde.

-k

Nei det er ikke noe slikt, det er helt umotivert og er vel en 10 barn i ulike aldre og på forskjellige skoler som har opplevd dette til nå, og det er bare de vi vet om. 

Jeg har vært bortom for å ta en prat med han, høre hva i all verden han holder på med. Han var helt tydelig påvirket av noe når jeg var bortom. Han bor i lavblokk på bakkeplan. Det så helt jævlig ut i leiligheten for å si det mildt. Å føre en samtale med han var helt umulig.

Neste steg blir å få inn en anmeldelse. Men kan en på noe vis kreve/be om at det gjøres noen tiltak for å beskytte barna før det går gale? Har vi noen rettigheter her?

Anonymous poster hash: a8bd9...b97

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (9 timer siden):

Høres ut som et psykisk tilfelle.  Det er da slik at politiet vet godt hvem det er, men de kan ikke sette ham i fengsel. Samtidig er det mangler i psykisk helsevern slik at han ikke får tilbud der.

Det er endel slike tilfeller.  Hørte om en i Drammen som terroriserte hele gaten han bodde i.  Ble endel artikler, men politiet hadde ikke noe valg ift lover&regler enn å slippe ham fri etter kort tid.  Noen valgte å flytte.  Ble vel til slut at det offentlige flyttet ham.

Dette må opp på politisk plan hvis det skal finne noen løsning.

Selv mener jeg snillismen overfor psykotiske i gjerningsøyeblikket har gått litt for langt.  De bør evt i tvungen psykisk behandling. Hvis de blir friske nok til å slippe ut fra det - så bør de ta en objektiv minstestraff i fengsel.   De bør ikke slippe rett ut på gata.

Min kone ble uprovosert slått ned på i nabobygda, kom en dame bort til bilen så hun åpnet døra for å høre hva hun ville. Fikk umiddelbart en knyttneve i ansiktet. Hadde to barn i bilen, vår egen og et fosterbarn som hadde blitt flyttet fra et hjem med vold.

Snakket med folk, og behøvde ikke mye forklaring før de visste hvem det var snakk om. Vedkommende har terrorisert bygda lenge, alt fra vold, trusler og herverk. Nabohusene hadde svartmale vegger og vinduer fordi "de spionerer på henne for staten". 

Når vi fikk navnet kikket jeg på sosiale medier, og det var åpenbart noe dom manglet i skallen. Masse egenproduserte konspirasjoner, eksempelvis hadde hul nagt ut en kvittering der hun hevdet det var bevis for at noen hadde stjålet penger fra transaksjonen. Et raskt blikk og det var klart at hun hadde betalt deler av beløpet kontant og resten med kort, og det var kontantbeløpet hun mente var stjålet. 

Uansett, vi ringte politiet, ga dem navnet. De kom og tok et avhør, og sa de visste hvem det var. De kunne ikke si så mye, for det hadde de ikke lov til. Men, de hintet ganske sterkt slik at vi raskt la sammen to og to, dette var en person som var for syk til å straffes for slike ting, men for frisk til å legges inn. 

Jeg kunne ikke tro mine ører. Er dette mulig? Ingen kan vel ha blankofullmakt på å utøve vold, og drive med trusler og herverk? 

Men jo, politiet tauet henne vekk, og dagen etter ble vi oppringt med en advarsel om at vedkommende var sluppet ut.

Og ikke nok med det, noen uker senere flyttet kommunen henne fra nabobygda til vår bygd. Og, selvfølgelig til en av de kommunale 30 meter ovenfor ballbingen på skolen der veien til denne går rundt to av fire vegger på bingen. Og hun kommer naturligvis gående når vært fosterbarn er ute i friminutt. 

Så, ja, hvis dette er tilfellet så skal du fylle ut anmeldelser hver eneste gang det skjer, og for det som har skjedd. De må ta taue han inn. Hvis det da kommer fram at han er av typen som ikke kan straffes, må dere fortsette og anmelde og gå på helsevesenet, og evt. kommuneadministrasjonen. Få det på film om mulig. 

Når det ikke fungerer, så må dere gå til avisa. 

I vårt tilfelle ble vedkommende flyttet til en kommune i nordnorge, stakkars dem. Hun hadde relasjoner der, vi fikk aldri vite om det var tvang eller frivillig flytting. Men kommunen bisto med flyttingen fysisk. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (39 minutter siden):

, dette var en person som var for syk til å straffes for slike ting, men for frisk til å legges inn. 

Jeg kjenner en lignende historie. Småbarnsmor, stifter branner langs husveggene til folk, ramponerer biler. For syk til å straffes, for frisk til å tvangsinnlegges.

-k

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (10 timer siden):

dette ville jeg absolutt ikke gjort, da får man trøbbel med politiet og de kan gjøre livet til en vanlig lønnsmotager til et helvete. politiet vil se på deg som en som lager bråk og støy for dem og du blir fort tauet inn på avhør. 

Hvis jeg hadde gjort noe slikt så måtte jeg da absolutt tåle å bli innkalt til avhør?

Situasjonen trådstarter beskriver (hvis den er nøyaktig) med en voksen mann som truer barn på livet og trekker kniv mot dem uten at myndighetene kan eller vil reagere synes ganske prekær.

-k

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror avisa fort kommer i konflikt med vær varsom plakaten dersom de velger å skrive om denne saken og det gjelder en psykisk syk person. Man blir veldig identifiserbar om noen i nabolag x sier en mann skaper kvalme der. 

Loggfør alle ubehagelige hendelser og skriv en anmeldelse der dere redegjør for disse og samtidig ber om at fyren får kontaktforbud mot deres barn. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (5 minutter siden):

Jeg tror avisa fort kommer i konflikt med vær varsom plakaten dersom de velger å skrive om denne saken og det gjelder en psykisk syk person. Man blir fort veldig identifiserbar om noen i nabolag x sier en mann skaper kvalme der. 

Loggfør alle ubehagelige hendelser og skriv en anmeldelse der dere samtidig ber om at fyren får kontaktforbud mot deres barn. 

Man kan skrive generelt og vise til historier, man må ikke skrive hvilket nabolag det er. Den som kontakter avisa kan også forbli anonym. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg hadde gjort noe slikt så måtte jeg da absolutt tåle å bli innkalt til avhør?

Situasjonen trådstarter beskriver (hvis den er nøyaktig) med en voksen mann som truer barn på livet og trekker kniv mot dem uten at myndighetene kan eller vil reagere synes ganske prekær.

-k

Skjønner godt hva du mener, men det går også an å minne politiet på ved neste gang at situasjonen er såpass prekær at dere ikke har noe annet valg enn selv å stoppe ham siden han går etter barna. Altså ikke oppsøke (ser fristelsen), men at dersom politiet ikke kommer og roer situasjonen, så må dere gjøre det selv.

Se her: https://lovdata.no/artikkel/ny_straffelov__reglene_om_nodverge_og_selvtekt/1562

Dersom dere ser at hunden løper etter ungene, kan dere helt fint gjøre det som må til for å avverge angrepet. Er selv glad i dyr, men ofrer ikke et barn for en hund... Og dersom han truer dere/barna med kniv, har dere anledning til å gjøre noe med den trusselen der og da.

Spør du meg, høres nærmeste politi slapt ut. Skjønner dersom de også frustrerte, men samtidig er jo samfunnsoppgaven å beskytte.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 timer siden):

Det må være mye enklere og bedre å unngå denne mannen enn å ta ham. Samme hvor mye du gjør vil det ikke føre til at mannen slutter å slite.

Deg selv og holdingen din er et større problem enn denne mannen. Man kan ikke fikse andre mennesker eller verden. Det eneste man kan fikse er seg selv.

nå må du passe på hva du skriver og tenke deg nøye om, det er barn involvert som blir utsatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vill enkelt og greit informert om dette på jobben og at jeg fremover måtte bruke litt tid på å følge barna til og fra skolen samt være med litt rundt på aktiviteter (ikke kjør dem, gå og sykle med dem). Da kan du avverge det når det oppstår, samt ikke minst filme for dokumentasjon.
 

Har forøvrig hatt kolleger som gjør nettopp dette. Den gang var det pga. ungdomsgjenger som var eldre og flere enn barna som drev med ran og vold. Da stoppet det selv om politiet ikke gjorde noe.

Vær litt "gjeter" for barna en periode. Det får man jo også mer ut av i forhold til barna man følger opp. Snakk også gjerne med de andre foreldrene så dere kan ha en "følgevakt" ordning.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Der forsvant det en del innlegg som oppfordrer til selvtekt og forsøk på "victim blaming". Videre OT som ikke har relevans til juss, vil bli fjernet og advarsler kan bli delt ut.
Samfunnsmessige problemer rundt norges lover og psykiatri kan gjerne diskuterer i mer egnede tråder.
Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Lenke til kommentar

Om ikkje politiet kan ta affære ville eg gjort nokre forsøk på eiga hand, ev. i lag med andre i nabolaget. Ikkje med balltre og vald, men vere i området om ein kan og kunne konfrontere han når det oppstår situasjonar. Gjerne over tid for å kanskje programmere inn at den slags oppførsel skapar reaksjonar og ukomfortable konfrontasjonar.

Ikkje mobbing, vold, truslar eller den slags, men å vere der som ein vaksen person og stå på borna si side. La hans handlingar få konsekvensar som kan vere ubehagelege nok til at det kan føre til adferdsendring.

Ved psykisk ustabilitet eller alkohol- narkotikabruk er det kanskje ikkje så enkelt, men eg ville prøvd noko for å beskytte eigne og andres born.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...