Gå til innhold

Robert Kiyosaki er han den smarteste youtuber?


G

Anbefalte innlegg

Jeg er tilbøyelig til å tro på Kiyosaki's "poor dad and rich dad-concept". Har sett en del videoer av han for lenge siden.

Når økonomien særlig nå igjen begynner å komme under press så er kanskje slik informasjon enda viktigere å forstå. Problemet til meg og mange andre blir vel at vi sitter der med en "poor dads"-oppvekst.

Sånn sett er det vanskelig å komme seg noe sted økonomisk.

Samt video fra denne økonomen vil for mange av oss framstå som skrytete "se hvor jeg er".

Men sannhet svir jo som regel.

Har fyren rett? Og er det noe vi vanlige kan gjøre og diskutere rundt dette her i tråden?

Ok oppsummeringsvideo her:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=zrSzxGsinZg

Youtube-søk av mannen:

https://www.youtube.com/results?search_query=Robert+Kiyosaki

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påstanden hans er at faren gir deg opplæring som er vitalt, mens man feiler hvis man ikke mottar det (sånn ca. oppsummert). 

... altså forklaringen hans er nokså forenklet og svært mangelfull. Vokser man opp i fattigdom så har man mange flere negative påvirkninger enn sådan. 

  • du har langt dårligere mat. Dette påvirker din helse, dine mentale evner, og det gjør en rekke varige endringer på dine 'nerver'
  • din helse og dine reduserte ferdigheter i momentet sørger gjerne for dårligere skoleoppnåelse
  • du er stadig under mer helseskadelig stress, og du har økt sjanse for alvorlige sykdommer
  • du er mer sannsynlig for å bli sosialt ekskludert. Dine venner har råd til å være mer sosial med hverandre, og mange liker å rakke ned på de uheldige
  • du har mindre sjanse for å ta kurs, skaffe førerkort, eller hva enn det nå er -- som kan bidra til bedre arbeidsvilkår og bedre lønn
  • desperasjon gjør at du kan bli involvert eller utnyttet av kriminelle gjenger
  • du har mindre formue i bakhånda, og blir ofte utnyttet fordi du ikke har ressursene til å kjempe tilbake

 

Samt han legger mye verdi i faren som også moren kan bidra med. Bare for å nevne noe. Ikke det at slik læring ikke gir noe verdifullt, for det gjør det. Men det er mye mer på bordet. 

Han har også blitt anklaget for svindel, som å få folk til å investere i landområder som ikke dugde til noe som helst; selv så tjente han visstnok på det. Det har vært flere tilfeller der han har lurt folk til å tape penger. Samtidig så har han vært svært positiv til Donald Trump, som er et stort rødt flagg med det at Trump også har hevdet og gjort dubiøse ting. De to er personlig nære nok til å ha skrevet to bøker sammen. 

Med andre ord, han virker som en klassisk sjarlataner. En som radikalt forenkler noe til en fordøyelig fortelling, og selger den til folk han tar utnyttelse av. 

 

Jeg anbefaler deg og ikke bit på. 

Endret av .,.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, .,. said:

Påstanden hans er at faren gir deg opplæring som er vitalt, mens man feiler hvis man ikke mottar det (sånn ca. oppsummert). 

Nja, er ikke helt slik jeg oppfatter han. Alle har muligheter å snu hvordan de praktiserer økonomi. Rich and poor dad er forklaringsmodellene hans for hvordan skru på det økonomihodet, som å bytte lyspære.

Bytte til en smartere lyspære.

Han har noen klare definisjoner rundt hva som er verdt å la pengene yngle innenfor. Han anbefaler at folk lager seg ordentlige økonomiske rapporter som forteller hvor trygg du er å ha som bankkunde. Har du satt deg i stor gjeld hvor huset ditt er garantien? Da er dette feil startmetode hos Robert. Da er det kanskje bedre å leie inntil du har aktiva som gir jevn innsatsfri avkastning. Grunnet usikkerheten med å være i boligmarkedet på en forgjeldet måte.

Alle må jo starte et sted. Og å være arbeider blir sett på som et slags frivillig slaveri omtrentlig. Så hvordan man kommer seg igjennom den første kneika blir vel det mest utfordrende stadiet.

Altså virker det på meg som om han har oppskrift på å kunne bli ekstremt rik. Framfor å bli sittende i fella som brorparten ofte gjør i løpet av sitt liv.

Har ikke sett denne enda, men sett noe liknende. Det er jo å åpenbart at han må tjene noe også i fra YouTube, men jeg tror han gjør det av godhjertethet. Det var jo ikke måte på hvor mange krisemaksimeringsvideoer han har Lagt ut, så det først nå. Det jeg husker i fra noen år siden var hvordan han gjorde klasseromsundervisning på YouTube tidligere, fant jo selvsagt ikke dette igjen i den videoflommen hans nå. Men kanskje nærmer vi oss noe her?

Må se den selv først:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han fyren er helsprø og definisjonen av fake guru. Ikke tro på sånne personligheter som bare er ute etter å selge seg selv, gå ned på vitenskapen og se hva professorer og forsker sier om markedet. Han skrev jo bok med Trump for å si det sånn, som er conman nummer 1. 

 

Faktum er at ingen vet hvordan markedet vil se ut i nærmeste fremtid, og de som påstår de vet det snakker ikke sant. Jo mer selvsikre de er, jo mindre kan man stole på dem. Hadde man på mirakuløst vis hatt en maskin som forutså fremtiden kunne man på kort tid bli verdens rikeste. Da hadde man ikke trengt å delta i kjipe youtube videoer. 

 

Han tjener penger på å selge deg muligheten til å bli rik. Det er det han tjener penger på først og fremst. Ikke noe annet. 

 

 

 

Endret av PgUp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, PgUp said:

Han fyren er helsprø og definisjonen av fake guru. Ikke tro på sånne personligheter som bare er ute etter å selge seg selv, gå ned på vitenskapen og se hva professorer og forsker sier om markedet. Han skrev jo bok med Trump for å si det sånn, som er conman nummer 1. 

 

Faktum er at ingen vet hvordan markedet vil se ut i nærmeste fremtid, og de som påstår de vet det snakker ikke sant. Jo mer selvsikre de er, jo mindre kan man stole på dem. Hadde man på mirakuløst vis hatt en maskin som forutså fremtiden kunne man på kort tid bli verdens rikeste. Da hadde man ikke trengt å delta i kjipe youtube videoer. 

 

Han tjener penger på å selge deg muligheten til å bli rik. Det er det han tjener penger på først og fremst. Ikke noe annet. 

 

 

 

I know that Trump is the bigger conman.

Men fra den video de prater i sammen der så ser ikke jeg noe du kan "faulte" dem på i deres uttalelser.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 18.6.2022 den 1.35):

Han fyren er helsprø og definisjonen av fake guru. Ikke tro på sånne personligheter som bare er ute etter å selge seg selv, gå ned på vitenskapen og se hva professorer og forsker sier om markedet. Han skrev jo bok med Trump for å si det sånn, som er conman nummer 1. 

 

Hvis du ser på de som er "rike rike"  

Hva er fellestrekkene deres?  

Jeg antar nå at du mener meningene er helsprø, ettersom jeg antar at ikke kjenner karen på et personlig nivå

Og hva er disse "rike rike" folkene sine meninger oftest?

Jo helsprø.

Finurlig ikke sant? 😅

Lenke til kommentar
LD93 skrev (2 timer siden):

 

Hvis du ser på de som er "rike rike"  

Hva er fellestrekkene deres?  

Jeg antar nå at du mener meningene er helsprø, ettersom jeg antar at ikke kjenner karen på et personlig nivå

Og hva er disse "rike rike" folkene sine meninger oftest?

Jo helsprø.

Finurlig ikke sant? 😅

Mange rike som ikke er det lol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler om å holde seg til noen ekle prinsipp og det funker, men mennesker lar seg lett distrahere. Hvis man ikke greier å beherske seg i utgangspunktet, vil det neppe hjelpe å lese aldri så mange bøker. Vedkommende vil ikke greie å ta tak i prinsipper og holde på disse. De fleste nordmenn har så mange distraksjoner (bruk av tid, penger) inn og ut av helg at de neppe kommer seg gjennom ei uke på fornuftig vis.

Å leve nøkternt og bruke tiden fornuftig er omtrent som å slanke seg. Det funker i fem minutter til at man kommer på at det hadde vært godt å spise noe digg.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/19/2022 at 7:56 AM, PgUp said:

Var ikke poenget heller. Poenget er at han menger seg med conmen. 

Jeg misliker Trump veldig sterkt, slik at dette ikke er til å misforstå.

Kiyosaki kjenner jeg for dårlig til. Syntes bare at det enkle business mantraet hans virker som en realistisk beskrivelse. Det andre av krisemaksimeringsvideoer viser jo en som ønsker reklameprofitten. Rike vil som regel ha mer, som om det har gått sport i det. Han har vel nok til seg selv ut livet skulle man jo tro.

Gleder det han at pengene går til øst og vest etter hans bortgang, eller skaper bortskjemt rikt avkom?

Altså penger er jo et pyramidespill, ihvertfall i USA med dollaren. Det er jo ikke kun Kiyosaki som har ytret det.

Endret av G
La inn det med uthevet skrift
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 20.6.2022 den 13.13):

Mange rike som ikke er det lol.

Poenget var egentlig at det ikke er en fasit.  Spør du meg er det meste "helsprøtt" når det kommer til finans.

Det at noen mener noe er helsprøtt betyr kun noe for deg selv, ingen andre.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det høyrest ut som nok ein profet som skal ha mel til eiga kake.

Toppkommentar på den eine videoen er:

Sitat

I love how Kyosaki keeps talking without saying anything you can really use.

Det er den typiske formelen for alle som har ein genial metode for å bli rik. Overbevis sjåarane om at du har svaret på problema deira eller korleis dei skal bli rike, og få dei til å kjøpe boka di eller gå på kurset ditt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg vet jo ikke en gang om mannen er rik, eller om dette bare er noe han skryter på seg. Men slikt bør man jo ikke våge seg ut på å lyve om dersom man ikke heter Donald Trump. Og det heter han jo faktisk ikke. Til historien om Trump tilhører at han er tatt med buksene nede om millionene han påstår at han er god for. Han har inflasjon på millionene sine for hver gang at han åpner kjeften om det til media.

Samt Trump klarte jo kunststykket å forgjelde seg så ekstremt hardt at bankene ikke så sitt snitt til å tørre å slå Trump konkurs. Det var visst bedre for bankene å håpe på at Trump ikke skusslet vekk lånene, men at det heller ble profitt etterhvert. Så til de som måtte lure, ja jeg har sett en og annen dokumentarfilm som dekker Trump.

Kiyosaki hevder å eie over 3000 boligeiendommer i det ene eller andre formatet. Slikt må vel ved litt graving kunne la seg verifisere vel?

Lenke til kommentar

Har ikke lest andre Kiyosaki-bøker enn Rich dad, poor dad. Det begynner å bli lenge siden, men alt jeg kan huske er at poor dads som jobber hardt bruker pengene på det som faller i verdi (f.eks biler, konsum o.l), mens rich dads som jobber tilsvarende bruker pengene på det som stiger i verdi som bedrifter/aksjer og eiendom.

Det er jo et konsept jeg er enig i, men det visste jeg naturligvis også før jeg leste boken. Snakker med mange som mener det er umulig å spare med inntekten de har, men det er nok snakk om prioriteringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal ikke grave dypt før man finner en artikkel som omtaler Kiyosaki som den ultimate hykler. "Rich dad" skal vistnok være diktet opp og det skal være lett balanding av gode og dårlige råd. Det har vært en kontrovers hvor kursdeltakere gikk til sak på grunn av at kursene manglet dybde og substans hvorpå Kiyosaki slo selskapet konkurs.

Etter min mening har den første boka noe for seg og lite annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...