Gå til innhold

Utidig abonnementsløsning Stavanger Aftenblad / Schibsted


Andre1980

Anbefalte innlegg

Har abonnert på nettavisen til Stavanger Aftenblad i noen år. I forbindelse med at jeg fikk nytt visa-kort, så valgte jeg å ikke oppdatere betalingsinfoen på aftenbladet, da jeg mener de er blitt for dyre. 

Når jeg betaler et abonnement på f.eks. Netflix, Dplay, eller andre tjenester på nett, så er jeg vandt med at dersom det ikke er penger på kortet, eller du har skiftet kort, så stenges tilgang til tjenesten frem til du får oppdatert betalingsinfo, eller at abonnementet anses for oppsagt. 

Men ikke Aftenbladet. De ønsker nå å sende meg "restfaktura", selv om jeg har betalt på forhånd. 

Hos aftenbladet så stenges visst ikke tilgangen med en gang de ikke får trukket abonnementet, men holdes åpen noen uker etter det, og det er nå hva de vil ta betalt for. 

Er dette i det hele tatt lov?! Det er i hvertfall ikke vanlig andre steder!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest noen tråder med likt tema på ulike tjenester. At noen tror at en avtale er bundet til Visakort. Egentlig en underlig misforståelse. 

Å skifte Visa kort o.l. har ikke noe med abonnementsavtaler du har. 

Du har akseptert at abonnementet løper til det sies opp. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 timer siden):

Er dette i det hele tatt lov?!

Har du lov til å bare la være å betale for en avtale du har inngått? Det er helt normalt at man må si opp en avtale.

Hvis du ikke vil bo i en leilighet du leier, vil du da bare slutte å betale? Eller hvis du ikke ønsker et mobilabonnement lenger, vil du da bare slutte å betale?

 

Regner med at betingelse nå er omtrent samme som da du inngikk avtalen:

bilde.png.a59f6f1f6ba94fcd71366068e3b00418.png

bilde.png.a3e06cc25344e72abbad022b4b26d8bf.png

Endret av Mr D
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr D skrev (1 minutt siden):

Har du lov til å bare la være å betale for en avtale du har inngått? Det er helt normalt at man må si opp en avtale.

Hvis du ikke vil bo i en leilighet du leier, vil du da bare slutt å betale? Eller hvis du ikke ønsker et mobilabonnement lenger, vil du da bare slutte å betale?

 

Regner med at betingelse nå er omtrent samme som da du inngikk avtalen:

bilde.png.a59f6f1f6ba94fcd71366068e3b00418.png

bilde.png.a3e06cc25344e72abbad022b4b26d8bf.png

Hvilke andre nettbaserte tjenester praktiserer denne måten å operere på? En forhåndsbetaler måned for måned, det bør da være fritt å stoppe dette ved å ikke betale. Akkurat slik som det er på Dplay, Netflix, og andre nettbaserte abonnement. 

Å sammenlikne med en leilighet er jo også helt på tryne... Dersom du leier en leilighet så betaler du for fysisk tilgang til en eiendom som kun du har rett til å disponere. Dersom du slutter å betale og flytter ut, så er det forståelig at eier vil ha et varsel på forhånd (oppsigelse) slik at han kan leie ut leiligheten på ny. Dette er ikke tilfelle med et avisabonnement på en lokalavis. 

Jeg ser på det som at jeg kjøper tilgang til en tjeneste for 1 måned på forskudd. Da forventer jeg adgang til denne tjenesten for den ene måneden og ikke mer. Når tjenesten så ikke får trukket beløpet for neste måned, så forventer jeg at tilgangen blir automatisk stengt umiddelbart (og det er ingenting i veien for å gjøre dette, slik de fleste andre tjenester gjør), og ikke fortsetter å gi meg tilgang i ytterligere 3-4 uker før de stenger tjenesten og krever betalt for ytterligere en måned. 

Dette er kundefientlig og kynisk. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Har lest noen tråder med likt tema på ulike tjenester. At noen tror at en avtale er bundet til Visakort. Egentlig en underlig misforståelse. 

Å skifte Visa kort o.l. har ikke noe med abonnementsavtaler du har. 

Du har akseptert at abonnementet løper til det sies opp. 

Du betaler måned for måned. På forskudd. Det er ingen grunn til å ikke operere slik Dplay, Netflix, Disney+, spotify, eller andre nettjenester fungerer. 

Du starter abonnementet, og betaler 1 måned, etter den måneden så trekkes ny måned. Er det ikke mulig å trekke beløpet, så stenges tjenesten. 

Hvilke andre nettbaserte tjenester lar abonnementet og tilgangen fortsette når det ikke er mulig å trekke beløpet fra oppgitt betalingsmetode, for så å sende purring?

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (6 minutter siden):

Jeg ser på det som at jeg kjøper tilgang til en tjeneste for 1 måned på forskudd.

Du har ikke kjøpt en tjeneste for 1 mnd. Du har inngått en abonnementsavtale. Det er vel ikke så vanskelig å lese "ABONNER NÅ" og "Etter 30 dager fornyes abonnementet automatisk hver 30. dag. Avslutt senest 48 timer før perioden utløper."...?

bilde.png.1fac320497c0b05ecad1ffe1420673ea.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr D skrev (10 minutter siden):

Du har ikke kjøpt en tjeneste for 1 mnd. Du har inngått en abonnementsavtale. Det er vel ikke så vanskelig å lese "ABONNER NÅ" og "Etter 30 dager fornyes abonnementet automatisk hver 30. dag. Avslutt senest 48 timer før perioden utløper."...?

bilde.png.1fac320497c0b05ecad1ffe1420673ea.png

 

Ja, men abonnementet kan ikke fornyes med et stengt visakort, og det bør da sees på som en oppsigelse. Jeg ser jo like godt som deg hva som står der, men det er allikevel kynisk og ikke normal handlemåte på nettet. 

Det er ingen grunn til å ha denne praksisen. Avisen trenger ikke å fortsette å gi tilgang til en tjeneste som det ikke er betalt for. De taper ingenting på min manglende betaling bortsett fra at jeg ikke lenger er abonnent. Det er ikke slik at det sitter folk og manuelt åpner og lukker tilgangen til nettavisen.

Hvorfor ikke ha et varsel slik som:  "Vi kunne ikke trekke abonnementsavgift fra deg, så vi har stanset ditt abonnement. Klikk her for å oppdatere din betalingsinformasjon". 

For øvrig har hverken teksten i det første bildet, eller teksten i det siste bildet vært tydelig tidligere... antakelig er det mange som har klagd og de har gjort det mer tydelig. Allikevel kynisk måte å operere på.

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (17 minutter siden):

Ja, men abonnementet kan ikke fornyes med et stengt visakort, og det bør da sees på som en oppsigelse.

Nei, det er ikke en oppsigelse. Det er manglende betaling av inngått avtale. Du kan menes og synse så mye du vil, men du har godtatt abonnementsbetingelsene da du inngikk avtalen. Jeg har aldri sett et norsk avisabonnement, hverken på papir eller digitalt, hvor man ikke må si opp abonnementet. Ofte er det spesifisert i betingelsene at manglende betaling ikke ansees som oppsigelse, og det er alltid oppgitt en frist for oppsigelse i forhold til faktureringsperiode.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Mr D said:

Nei, det er ikke en oppsigelse. Det er manglende betaling av inngått avtale. Du kan menes og synse så mye du vil, men du har godtatt abonnementsbetingelsene da du inngikk avtalen.

I følge dette advokatfirmaet så ligger denne avtalen i grenselandet opp mot det ulovlige. Hvis avtalen er ulovlig, da gjelder den ikke.

Quote

Enkelte useriøse firmaer tilbyr avtaler der kunden må si opp avtalen med en bestemt frist før avtalen løper ut.  Hvis ikke kunden sier opp innen fristen, blir avtalen fornyet automatisk, enten kunden ønsker det eller ikke.

https://www.oppsigelse.no/andre-rettsforhold/oppsigelse-av-abonnementer-og-andre-lopende-tjenester-eller-ytelser/

Men det er vel forholdsvis vanlig at nettaviser inngår slike avtaler. Men den kunne jo vært prøvd.

Ellers litt mer om prinsippene rundt avtale på abonnement m.m.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukertilsynets-veiledning-om-avtalevilkar-digitale-tjenester

Sannsynligvis så er vel denne avtalen innenfor lovlige grenser, slik at brukeren må betale i samsvar med avtalevilkårene for oppsigelse. Forskjellen er vel bare den at ved å kreve inn den ekstra måneden med abonnementsavgift, så mister man kanskje en kunde som kunne ha kommet tilbake på et senere tidspunkt. Å ha et godt rennome og drive god kundebehandling, det kan nok også være god business i et litt mer langsiktig perspektiv.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (30 minutter siden):

I følge dette advokatfirmaet så ligger denne avtalen i grenselandet opp mot det ulovlige. Hvis avtalen er ulovlig, da gjelder den ikke.

https://www.oppsigelse.no/andre-rettsforhold/oppsigelse-av-abonnementer-og-andre-lopende-tjenester-eller-ytelser/

Men det er vel forholdsvis vanlig at nettaviser inngår slike avtaler. Men den kunne jo vært prøvd.

Ellers litt mer om prinsippene rundt avtale på abonnement m.m.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukertilsynets-veiledning-om-avtalevilkar-digitale-tjenester

Sannsynligvis så er vel denne avtalen innenfor lovlige grenser, slik at brukeren må betale i samsvar med avtalevilkårene for oppsigelse. Forskjellen er vel bare den at ved å kreve inn den ekstra måneden med abonnementsavgift, så mister man kanskje en kunde som kunne ha kommet tilbake på et senere tidspunkt. Å ha et godt rennome og drive god kundebehandling, det kan nok også være god business i et litt mer langsiktig perspektiv.

Avtalen bør vel være lovlig da alle norske aviser har tilsvarende betingelser.

Det er jeg som har henvist til betingelsene, som jeg synes er rimelig klare og ikke spesielt urimelige. Men opprinnelig problemstilling er at TS har latt være å betale et løpende abonnement istenden for å si opp, og er da ikke fornøyd med at avisen fakturerer ubetalt periode (og stenger abonnementet). Er det god business å ha kunder som bevisst ikke betaler i henhold til inngått avtale?

Lenke til kommentar

La oss snu trådstarter sitt tema.

Tipper flere hadde blitt forbannet om abonnement/tjenester, som standard  ble stoppet på dagen, grunnet EN manglende betaling.

Hvem har ikke opplevd at en regning ikke har blitt betalt av ulike grunner? Uten at det var en aktiv handling om å la være å betale.

Tenk om alt var lagt opp slik at det ble stoppet/stengt på dagen fordi EN betaling ikke har gått igjennom. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (På 17.6.2022 den 17.50):

Er dette i det hele tatt lov?! Det er i hvertfall ikke vanlig andre steder!

Hadde du bare visst hvor mange som legger inn bankkortet sitt i Apcoa sin parkeringsapp, men glemmer å huke av for automatisk trekk, og dermed ender opp med å slippe noen av på Kiss&Fly på norske lufthavner og bruke litt for mange minutter på å si ha det, og dermed ende opp med et fakturagebyr som er mer enn parkeringsprisen.. På en app som de har registrert seg i og som de har lagt inn gyldig bankkort i..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noko poeng i å legge inn kort på Apcoa-appen utan å krysse av? Veit ikkje om eg ville sagt at det er noko ein gløymer, men heller ikkje er klar over eller vane med. I dei aller fleste tilfelle er det ikkje nødvendig å gjere noko meir enn å legge inn kortinfo.

Lenke til kommentar

Noen liker ikke avtalegiro, så jeg antar huken eksisterer for den lille minoriteten i samfunnet som f.eks. vil bruke kortet i appen når de manuelt forhåndsbestiller langtidsparkering, men at  de på død og liv ikke vil tillate at noen småsummer her og der trekkes automatisk og i det skjulte (for det ville de kanskje ikke merket uten å nistirre på saldoen hver time)

Lenke til kommentar
arne22 skrev (16 timer siden):

Det er også min vurdering. Samtidig så er det også min vurdering at jeg aldri abonnerer på noen tjenster med slike avtalevilkår.

 

De fleste abonnement løper til man sier opp. Heldigvis, vil jeg si. Kjipt å få avstengt telefon, Internett osv på dagen etter en betalingsfrist. Støtter ikke at alt manhar av tjenester skal opphøre umiddelbart hvis du ikke betaler den måneden. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...