Gå til innhold

Trollvind gjør Equinor verdensledende på flytende havvind


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Ketill Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Dette er en nyhetsartikkel som for en gangs skyld er utstyrt med en god del fakta i form av tall. Hva er det som en ikke kan like her?

Så bra!

Bare synd at den er bak en betalingsmur.

Har full forståelse at man ønsker betalt for det man produserer, det er en selvfølge. 

Likevel mener jeg at denne artikkelen ikke er en sak, men en promotering. Burde vært gratis slik at hvermannsen kan lese og bedømme.

Når jeg sier gratis, tenker jeg de kunne bruke reklameinntekter på denne saken.

Og en annen tanke som kan være relevant; Der er mange med lite å rutte med.. det å kreve at de betaler for fakta er lite trolig, som jeg har forståelse for, ettersom man kan hente alternativ fakta for KR 0 (null).

 

Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 timer siden):

Likevel mener jeg at denne artikkelen ikke er en sak, men en promotering. Burde vært gratis slik at hvermannsen kan lese og bedømme.

Selv om du ikke liker nyheten som formidles og journalisten formidler nyheten i positiv tone, så er dette definitivt en nyhet, en viktig og oppsiktsvekkende nyhet også. Å påstå at dette er en promotering er kun et utslag av din spesielle holdning til prosjektet som omtales.

Dersom du er i mot at Equinor skal bygge ut havvind for å sørge for elektrifisering av plattformer, så kan du vel argumentere mot det i stedet for å komme med en feilaktig klassifisering av en nyhetsartikkel.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (14 timer siden):

Så bra!

Bare synd at den er bak en betalingsmur.

Har full forståelse at man ønsker betalt for det man produserer, det er en selvfølge. 

Jeg også, men det er for dyrt. Jeg gidder ikke betale 2290,- i året når medlemmer i et par organisasjoner kan få det for halvparten. Gi samme lave pris til alle så skal jeg abonnere med en gang. 

Samme gjelder f.eks bilkjøp. Kjøper ikke bilmerker der arbeidstagere hos enkelte bedrifter får s.k "storkunderabatt" og dermed betaler 8-12% mindre enn alle andre. Foretrekker Tesla-måten med samme pris til alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Ketill Jacobsen skrev (12 timer siden):

Selv om du ikke liker nyheten som formidles og journalisten formidler nyheten i positiv tone, så er dette definitivt en nyhet, en viktig og oppsiktsvekkende nyhet også. Å påstå at dette er en promotering er kun et utslag av din spesielle holdning til prosjektet som omtales.

Dersom du er i mot at Equinor skal bygge ut havvind for å sørge for elektrifisering av plattformer, så kan du vel argumentere mot det i stedet for å komme med en feilaktig klassifisering av en nyhetsartikkel.

Jeg påstår at dette er promotering basert kun på overskriften: "Trollvind gjør Equinor verdensledende på flytende havvind".

Jeg fikk ikke lest artikkelen fordi den var bak en betalingsmur. Noe jeg burde presisere i mitt forrige innlegg, beklager.

Poenget mitt er at folk flest ikke tar seg råd til å betale for slike artikler, leser kun overskriften, og går heller til gratis alternative artikler, publisert av motvind eller andre interesseorganisasjoner som er i mot vindkraftutbygging.

Når det gjelder vindkraftutbygging på land, synes jeg det er hysterisk morsomt (eller tragisk) å lese argumenter fra hytteeiere om at vindkraft er et stort inngrep i uberørt natur.

Jeg er med andre ord ikke imot vindkraft, hverken på land eller til havs.

Beklager min rare og upresise formuleringer. :)

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 timer siden):

Jeg påstår at dette er promotering basert kun på overskriften: "Trollvind gjør Equinor verdensledende på flytende havvind".

Jeg fikk ikke lest artikkelen fordi den var bak en betalingsmur. Noe jeg burde presisere i mitt forrige innlegg, beklager.

Poenget mitt er at folk flest ikke tar seg råd til å betale for slike artikler, leser kun overskriften, og går heller til gratis alternative artikler, publisert av motvind eller andre interesseorganisasjoner som er i mot vindkraftutbygging.

Når det gjelder vindkraftutbygging på land, synes jeg det er hysterisk morsomt (eller tragisk) å lese argumenter fra hytteeiere om at vindkraft er et stort inngrep i uberørt natur.

Jeg er med andre ord ikke imot vindkraft, hverken på land eller til havs.

Beklager min rare og upresise formuleringer. :)

Jeg synes nok en bør unngå å basere et innlegg på en overskrift. Er glad for at du redegjør for for bakgrunnen for ditt innlegg!

Lenke til kommentar

Det ser endelig ut til at industrien vil forsette å ta ansvar for sitt eget elektrisitsbehov. Som energiselskap er det en selvfølge. Kan de ikke det, så er ikke virksomheten lønnsom!

Om de blir verdensledend på flytende havvind er en helt annen konkuranse. WindFloat ser ut til å være et godt konsept, med er tiårs driftserfaring. 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 18.6.2022 den 16.37):

Jeg også, men det er for dyrt. Jeg gidder ikke betale 2290,- i året når medlemmer i et par organisasjoner kan få det for halvparten. Gi samme lave pris til alle så skal jeg abonnere med en gang. 

Samme gjelder f.eks bilkjøp. Kjøper ikke bilmerker der arbeidstagere hos enkelte bedrifter får s.k "storkunderabatt" og dermed betaler 8-12% mindre enn alle andre. Foretrekker Tesla-måten med samme pris til alle.

Enig med deg!

Jeg tenker at kunnskap og fakta skal publiseres gratis. Men det blir et veldig forenklet ønske, ettersom det blir vanskeligere å skille fakta fra propaganda.

Problemet er at folk flest, tror jeg, og spesielt de med liten inntekt, søker artikler fra alternativer aktører som tjener på falske eller manipulert informasjon, ettersom det er gratis.

I Norge ligger mye, om ikke alt, av forskning gratis tilgjengelig for alle. Problemet er at vi (Folk flest) ikke har kompetanse til å lese og tolke dette riktig.

Noen som har kompetanse på dette, er i en interesseorganisasjon, eller har personlig interesse for gitt felt/tema (hytteeier på et felt med vindkraftutbygging eller privatbolig hvor kommune fortetter) uttaler seg, og gjør dette gratis. De på den andre siden har ikke den konflikten og må ta seg betalt for sine kommentarer, uttalelser, etc.

Dog. velg enkelt forenklet og forklart. Samt 2 i promille (har ferie).

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...