Gå til innhold

– Dette er ikke greit Johannes Brodwall, og skjønner du nok at har tråkket på flere som er på samme kompetansenivå som deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et prosjekt som skal tilfredsstille 9000 brukere, vil garantert møte på noen skjær i sjøen. Har tidligere jobbet på sykehus og vet at leger har høye og noen ganger ureastiske krav til systemer. Samtidig bør de brukes som nyttige samarbeidspartnere i utviklingen av nye applikasjoner. Jeg stusser også på Paracet-eksempelet, er dette tilfellet :) Men hvorfor skal man alltid finne opp hjulet på nytt? Burde man ikke gjøre litt research og se om noen andre har laget et tilsvarende system, og bruke deres erfaringer. Det kan noen ganger virke som at hver kommune sitter på sin egen haug, og skal lage alt selv. Men det er klart, vi har over 350 kommuner i dette landet, det er god konsulent-mat ;)
Lenke til kommentar

I de tekniske miljøene jeg vanker er det vel rimelig konsensus om at helsesektoren må gå på en real smell, før det er mulig å snakke om hvordan problemet egentlig kan løses. Jeg håper egentlig dette er denne smellen, så vi kan bli ferdig med det og komme oss videre. Sånn sett er det å anse som at Midt-Norge må ta en for laget her. All den tid HSØ ikke klarer å lage en katastrofe som er stor nok til at de endrer kurs. (de er nokså retningsstabile, det er da noe..)

Å se på helseforetak som prøver å løse sine virksomhetsnære IT problemer med anskaffelser, er som å se på en sterkt overvektig person som prøver å løse sine problemer med noe kosttilskudd for å bli lett, rask og smidig. Vi vet alle at det ikke vil fungere uavhengig av valgt produkt, det er en livsstilsendring som må til, men det kommer ikke før innsikten og motivasjonen er der. Fordi det finnes ingen måte å faktisk løse problemet på som er i nærheten så effektiv som det kosttilskudd produktene later til å love. Da blir det fristende å pløye gjennom hele utvalget før en tar seg på tak og innser at dette vil koste mye kunnskap, mye tid og et langsiktig arbeid. Heldigvis er det gjerne billigere enn kosttilskudd, samme med TCO for smidig utvikling vs anskaffelse.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kort realitetsorientering vedr. NRK innslaget som beskrev 34 museklikk for å ordinere 1 gram Paracet - 1 tablett.,- ved Legevakta i Trondheim. Som lege og ansatt i Helseplattformen,- har jeg tilgang til Demoløsningen som gjenspeiler nokså nøyaktig løsningen som er i bruk ved legevakta. Etter 1 raskt forsøk på få ned tastetrykk,- kom jeg ned til 3 dobbeltastetrykk kombinasjoner og 3 bokstaver,- så var alt dokumentert uten museklikk. Tilsvarende vil kunne være neste gang hvis jeg som lege ga ex Morfin injeksjon på en pasient ved legevakta der og da. Den strukturerte dokumentasjonen med nøyaktig tidsklokke slett,- vil både kunne utløse etterprøvbar synlig dokumentasjon og interaksjonsvarsel. I tillegg til å være synlig for neste ledd i helsetjenesten hvis pasienten hadde havnet i akutt mottak ved St.Olav som hadde benyttet Helseplattformen. Her ble det brukt Paracet som eksempel,- men samme fremgangsmåte ville kunne altså kunne gjelde langt mer potensielt alvorlig medikasjon gitt der og da. Er nokså sikker på at teknologer eller andre EPJ brukere ikke kan vise at pasientsikkerhet er like godt ivaretatt med nåværende systemer knyttet til tilsvarende scenarium der pasienten forflytter seg mellom tjenestenivåer som ovenfor. At løsningen krevde dessverre 34 klikk for legene som ble intervjuet,- er selvsagt uheldig og blikkfangende nyhet. Men det kan med god nok opplæring og øvelse gjøres på nesten en brøkdel av 1-2 sek.,- og med god dokumentasjon i sanntid og trygger pasientsikkerhet. Teknologisk er det mulig, selv for en pensjonert lege som meg selv..
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er sikkert mulig å gjøre det enklere enn 36 tastetrykk å registrere at man har gitt en Paracet. I hvert fall om man har jobbet i HP i flere år. Men sykepleierne i front på Legevakten sier det kreves så mange tastetrykk. Og det er absolutt ikke intuitivt hvordan man skal gjøre det enklere. Jeg vil minne om fastlegene på Øya legesenter ikke klarer mer enn 6-8 pasienter daglig, selv om de har hatt fulltids support hver dag siden oppstarten med HP for over en måned siden. Jeg tar mellom 18 og 24 pasienter daglig som fastlege, og det vil være full katastrofe om jeg ikke skulle klare mer enn 8-9 pasienter per dag. Når vi har byttet datasystem tidligere, har vi vært oppe på gammelt tempo og effektivitet etter et par uker. Alle alarmklokker ringer hos meg når jeg hører hvordan det står til på Øya legesenter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje de er litt som deg Nils Ivar og trykker på samme knapp flere ganger av hvilken som helst årsak? Her derimot er det intuitivt at om man trykker på "submit reply" knappen så postes innlegget man har skrevet og at man ikke behøver å trykke flere ganger. Siden du har valgt å poste det samme innlegget 6 ganger så tenker jeg gjerne at problemet sitter mellom stolen og tastaturet.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (29 minutter siden):

Kanskje de er litt som deg Nils Ivar og trykker på samme knapp flere ganger av hvilken som helst årsak? Her derimot er det intuitivt at om man trykker på "submit reply" knappen så postes innlegget man har skrevet og at man ikke behøver å trykke flere ganger. Siden du har valgt å poste det samme innlegget 6 ganger så tenker jeg gjerne at problemet sitter mellom stolen og tastaturet.

 

 

Forumet er ødelagt og det er ofte det ikke vises at kommentaren er postet selv om den er det. Man tror at ikke noe skjer og prøver på nytt om og om igjen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min undring gikk over til skuffelse når artikkelen dreide over til en problematisering av hvilket programmeringsspråk som benyttes av Epic. Her må jeg si artikkelen ble bortimot useriøs når anbefalingen om «...at man satte seg ned med folk med peiling på disse tingene før man valgte å gå til innkjøp av dette fagsystemet». 

Når jeg leser om programmeringsspråket MUMPS på Wikipedia er det nøyaktig det samme som slår meg, hvorfor i all verden bruke et programmeringsspråk fra 1966 som omtales som "a high performance transaction processing key–value database with integrated programming language." Det kan hende at Helseplattformen fremstår som funksjonelt attraktiv, men MUMPS er likevel en teknologi designet for å løse problemer man hadde i 1966. 

Det er ikke bare Brodwall som er skeptisk, MUMPS anbefales ikke brukt i amerikansk offentlig virksomhet: https://www.gao.gov/products/b-203143

 

 

Endret av quantum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karstein H skrev (På 17.6.2022 den 16.08):

Broadwall brukte nok kritikk av Helseplattformen som basis for å drive PR for Sopra-Steria.

Det er jo jobben til Brodwall. Men det er ikke god pr. for Sopra-Steria å komme med dårlige råd heller. Så jeg ville ikke avskrevet det han skriver. 

Med den teknologien som ligger i bunn av plattformen er man antagelig helt avhengig av leverandøren for å få til endringer, og endringsønsker vil det være nok av virker det som i følge artikkelforfatteren her. Det er en ganske stor risiko i seg selv. Du kan ikke om nødvendig leie inn 100 konsulenter fra norske konsulenthus for å få på plass endringer, når ingen kan MUMPS. Det er selvsagt dumt for Sopra-Steria også, men det betyr ikke at det Brodwall skriver automatisk er feil. 

Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (På 17.6.2022 den 21.40):

Kanskje de er litt som deg Nils Ivar og trykker på samme knapp flere ganger av hvilken som helst årsak? Her derimot er det intuitivt at om man trykker på "submit reply" knappen så postes innlegget man har skrevet og at man ikke behøver å trykke flere ganger. Siden du har valgt å poste det samme innlegget 6 ganger så tenker jeg gjerne at problemet sitter mellom stolen og tastaturet.

Til opplysning så er det tekniske problemer med kommentarfelt-integrasjonen mellom forumet og artiklene, som gjør at det i mange tilfeller dukker opp flere identiske innlegg. Det jobbes med å finne en løsning på dette, men enn så lenge skjuler vi moderatorer duplikatinnlegg så fort vi kommer over dem.

Det er altså ikke snakk om brukerfeil, så hvis vi kunne være snille og ikke tillegge kommentatorene skylda for sånt hadde det vært fint. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anyone buying Epic needs to be removed from all positions of decision making. It is a piece of software so outdated and archaic that even a small amount of research shows how stupid a decision it is to invest time into using it, even if it was given to you for free. Like when you see airport counter personal typing your check-in details into those cobol built UIs. Come on people, educate yourself the fuck up.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mcksw skrev (3 timer siden):

Anyone buying Epic needs to be removed from all positions of decision making. It is a piece of software so outdated and archaic that even a small amount of research shows how stupid a decision it is to invest time into using it, even if it was given to you for free. Like when you see airport counter personal typing your check-in details into those cobol built UIs. Come on people, educate yourself the fuck up.

And it is so repetitive, banging the same head into the same wall again and again; finding a "configurable product" that can be "adapted" is very often a path to disaster. I have witnessed it several times, even repeated in the same organization costing triple figure millions.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...