Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekke seg fra bilkøp uten kontrakt


Bil2

Anbefalte innlegg

Kan man trekke seg fra et bilkjøp der det ikke er skrevet noen kontrakt uten at selger kan kreve både ditt og datt ?

Trakk meg fra et bilkjøp der det ikke er skrevet noen kontrakt om bilkjøpet og er heller ikke sendt noe salgsmelding på bilen. Nå krever selger at jeg skal dekke 20% av kjøpesummen, kan selger gjøre dette når det ikke er skrevet noe kontrakt eller noe som helst ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En muntlig kontrakt er fortsatt juridisk bindende i Norge, men er vanskelig å bevise så du kan prøve å vri deg unna. Egentlig kan selger kreve at du kjøper bilen hvis dere hadde en muntlig avtale på kjøp, så hvis du vil ha ditt på det tørre så er det å betale den summen en grei måte.

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan ikke uten videre trekke deg fra en avtale selv om det ikke er skrevet kontrakt. Selger kan heller ikke uten videre kreve deg for 20% av salgssummen fordi han er sur. Han kan kreve deg for sine faktiske tap, som han også plikter å begrense så langt det er mulig innenfor rimelighetens grenser. 

Altså, han kan ikke gi bort bilen til noen andre og kreve salgssummen fra deg. Men hvis han blir nødt til å selge den noen tusenlapper billigere eller kjøpe ny annonse er du i utgangspunktet nødt til å betale for det. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom selger solgte bilen med tap, må du dekke mellomlegget. Husker ikke hvor det står nå, men havnet oppi samme situasjon noen år tilbake. Da hadde vi avtale om salg og jeg (som var selger) møtte opp utenfor banken som avtalt der salget skulle sluttgjøres. Får da beskjed fra kjøper at han hadde ombestemt seg. På den tiden snakket jeg med en advokat som sa at kjøperen måtte dekke mellomlegget av tapet jeg hadde da jeg solgte bilen til nestemann. Det var en budrunde på bilen, men andremann hadde alt skaffet seg en annen bil, så den ble solgt til tredjemann på listen - med tap. Jeg endte med ikke å kreve det inn, men fikk beskjed fra advokat at det var en lett sak om jeg ville gå den veien. Jeg bare orket ikke.

Så ja. Be selger bevise tapet han har hatt ved ikke å selge til deg, så dekker du mellomlegget. 

Ellers er denne nettsiden grei å forholde seg til 

https://biladvokaten.no/rettigheter-ved-salg-av-bruktbil/ 

Dersom du er uenig tar du saken til forbrukerklageutvalget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...