Gå til innhold

Todd Howard vet at ikke alle Starfield-planetene blir like spennende


Anbefalte innlegg

Imitative skrev (2 timer siden):

For å gi folk en mulighet til å utforske?.

Hva skal du utforske? Etter din andre is kule så tror jeg du går lei.

Imitative skrev (2 timer siden):

så lenge det ikke går på bekostning av hovedelementene i spillet ser jeg personlig ingen problemer med det.

Det vil det jo selvfølgelig gjøre.

Det er ikke gratis å lage 1000+ planeter i et spill. Det krever at de lager systemet for å generere planetene i alle fall. 

Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Tomme solsystemer er kjedelig.

Hva skal du med flere solsystem som da består av tomme planeter?

Hvorfor ikke konsentrere seg om et enkelt solsystem, og gjøre dette så bra som mulig?

(Outer wilds)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (6 minutter siden):

Hva skal du utforske? Etter din andre is kule så tror jeg du går lei.

Vi får se. Jeg utelukker ikke at jeg IKKE blir lei raskt, men vil prøve spillet før jeg kommer med en mening.

Iki skrev (6 minutter siden):

Det vil det jo selvfølgelig gjøre.

Det er ikke gratis å lage 1000+ planeter i et spill. Det krever at de lager systemet for å generere planetene i alle fall. 

Nå sa Todd Howard at de har brukt procedural generation på tidligere spill (Skyrim blant annet) til å lage terrenget og deretter fylt de med innhold - så vil tro de hadde ganske mye av systemene til å generere dette fra før. Tror ikke vi har innsikt (eller kunnskap) til å si hvor mye dette har gått til bekostning av spillet som en helhet.

Endret av Imitative
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (27 minutter siden):

Hva skal du med flere solsystem som da består av tomme planeter?

Hvorfor ikke konsentrere seg om et enkelt solsystem, og gjøre dette så bra som mulig?

(Outer wilds)

Hvis spillet har 50 byer, trenger vi virkelig de 50 byene på 5-10 planeter? Hva med å spre de utover 50 planeter og la spilleren utforske og finne de plantene som faktisk har liv på veien. 

Et solsystem ville vært veldig begrenset og man ville ikke fått følelsen av å være i et univers, det har Todd selv sagt.

Tomme planeter kan forøvrig fortsatt ha oppdrag, de kan også være unike med sine ressurser. 

Ellers sier vel Todd det ganske bra selv hva det handler om:

"So we’re pretty careful about saying, ‘Here’s where the fun is, here’s this kind of content,’ but still say yes to the player and, ‘You want to go land on that weird planet, check it out, and build an outpost, and live your life there, and watch the sunset because you like the view of the moons there? Go for it.’ We love that stuff."

 

 

Endret av MrL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
unik42 skrev:

Så lenge vi ikke MÅ dra til disse stedene for å samle 14 beinkrystaller så er jeg helt med. Tenker med grøss og gru på Mass Effect....

For mass effect 2 sin del så var det for å gjøre scopet på gamet mindre og en mer single player campaign enn open world, ergo minigame format.
Lenke til kommentar
MrL skrev (13 timer siden):

Hvis spillet har 50 byer, trenger vi virkelig de 50 byene på 5-10 planeter? Hva med å spre de utover 50 planeter og la spilleren utforske og finne de plantene som faktisk har liv på veien. 

Om du kunne velge mellom skyrim, med omtrent 5 minutter vandring mellom hver dungeon / by / interessante plass med noen fiender eller lignende, og et spill hvor du måtte gå å lete i 5-6 timer mellom hver gang du så noe bevege seg, hva hadde du valgt?

Lenke til kommentar
Iki skrev (7 timer siden):

Om du kunne velge mellom skyrim, med omtrent 5 minutter vandring mellom hver dungeon / by / interessante plass med noen fiender eller lignende, og et spill hvor du måtte gå å lete i 5-6 timer mellom hver gang du så noe bevege seg, hva hadde du valgt?

Men det kommer neppe til å skje. Det vil sikkert bli en del steder du aldri vil oppleve med mindre du tilfeldigvis besøker planeten, men samtidig er det fint mulig å sende spilleren i en viss riktig retning. Det kan være kart eller tips du får av NPC, det kan være utstyr som scanner planter etter liv eller interessante funn.

Det finnes mange måter å løse det på, forskjellen blir nok heller bare at den 5 minutter reisen skjer i verdensrommet fremfor bakken.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes det er mye negativt knyttet til såkalt tilfeldig generert innhold her. 

For det første, man får ikke laget et spill der man kan lande hvor som helst på flere planeter uten å bruke slike teknikker. Vi får ikke en gang laget et kart som representerer et særlig stort område av en enkelt planet uten slike teknikker. Og, faktum er at de brukes mer enn vi er klar over. 

For, hva er tilfeldig generert? Vel, jeg synes ikke det norske ordet passer. Procedurally Generated er ikke tilfeldig, det er algoritmebasert bygging av verdener, og hva som ligger i algoritmen varierer en hel del. 

Et sett med objekter, som trær, er gjerne modellerte av en person eller generert etter egne regler, plasseres rundt på kartet etter andre predefinerte regler. Akkurat som algoritmen bygger et terreng og plasserer trær, så kan de bygge/generer andre ting som også plasseres ut. 

En tilfeldig generert verden behøver ikke være tom, eller den er ikke tom. Det er massevis av ting der. Men, de er kanskje ikke relevante for historien i spillet. 

Hvorvidt dette er et problem eller en styrke vil kanskje avhenge av spilleren, og resten av spillet. I Frontier Elite 2 landet jeg ofte på planeter uten noen verdens ting, fordi det fremdeles var ting å gjøre der. Og, de planetene var virkelig tomme. 

Poenget er at tilfeldig generert ikke må bety kjedelig eller at de ikke kan bygge en historie. Fordi, de kan bake in regler som inkluderer elementene i kartet som kreves for å fortelle historien. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
Lenke til kommentar
MrL skrev (3 timer siden):

Men det kommer neppe til å skje. Det vil sikkert bli en del steder du aldri vil oppleve med mindre du tilfeldigvis besøker planeten, men samtidig er det fint mulig å sende spilleren i en viss riktig retning.

Ja, som Todd selv sier så vil oppdrag sende deg ned en lineær retning, hvor alle byene og de interessante stedene er.

Altså man kan ta skyrim ruten gjennom spillet.

 

Lenke til kommentar

Det er mye i dagens spill som bruker "tilfeldig genererte" eller snarere sagt algoritmegenererte mekanikker, som noen alt har påpekt, for å fylle ut kart/brett osv. Vi kan tenke oss Elden ring som fremstår som temmelig forseggjort og unikt (med en viss grad av gjenbruk av ressurser riktignok), da selv der er det sikkert gress og trær som ble plassert av algoritmer.

Så mitt spørsmål til Bethesda er hvor stor andel av de nevnte verdenene og klodene som er tilfeldig generert. Er det 95% (som det høres ut til å være) så kan jeg tenke meg at slikt rom kommer til å bli oppfattet som en smakløs fylling. Bare tenkt dere en fortelling som en gammel far forteller og hele tiden avbryter den med digresjoner og meningsløst vrøvl for etter en god stund å fortsette med historien. Da må slike avbrytelser jaggu meg være artige og meningsfulle ellers blir man fort lei seg evinnelig tull. Er det det vi ønsker oss? Et spill er en fortelling og bør ikke utvides for størrelsens skyld (eller er det realismens skyld?). Jeg ville helst valgt en mindre fortelling med mening enn den som bare varer og varer, ikke ulikt den som en ensom gamling ønsker å dele med deg. Og det er dette Bethesda må passe seg for...

Sist men ikke minst, ser for meg hva slags mareritt dette spillet i så fall kan bli for så kalte completionists som er keen på å få opplevd alt en utvikler har gjort eller/og få alle milepælene. I Starfield sitt tilfelle innrømmer man alt nå at en del av innholdet er tull skrevet av en maskin, og dette for opplevelsens skyld. Bare tenker hvor lett det er å få pepret alt dette med fetch-quests og ressurser. Nam-nam for et grindglad publikum. Håper virkelig de ikke bommer med planen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...