Gå til innhold

Jobbsøknad


Anbefalte innlegg

God kveld, 

I hvilken grad burde man være ærlig ang egen sykdomshistorikk i en jobbsøknad?

Kort fortalt, jeg er 26 år, jobbet i butikk i 8 år, 6 i snitt ut av vgs, samt fagprøve med best mulig karakter. Fikk kyssesyken som senere resulterte med ME og kognitivt hukommelsestap, som igjen endte med mislykket forsøk på bachelor. Har blitt frisk nok nå til 100% jobb, men har lagt utdanning på hylla inntil videre. 

Når jeg nå søker ny jobb innenfor det jeg har fagbrev i, er det noe verdi i å nevne dette i selve søknaden? Personlig har jeg valgt å bare ikke nevne påbegynt bachelor verken i CV eller søknad. Men her vil jeg veldig gjerne ha tips fra spesielt arbeidsgivere; skal jeg forklare hvorfor jeg bare har hatt en liten stilling som butikkmedarbeider disse årene, eller skal jeg utelukke det frem til et mulig intervju? 

Vil også kort nevne at jeg er absolutt frisk nok nå til stillingen jeg søker, men ift alder, er det nå jobb jeg vil prioritere til fordel for 3 nye år på universitetet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan kanskje bli et tema ved eventuelt intervju uansett, tenker jeg. Hvis du har resulater å vise til fra Bachelor-studiet, og det er relevant, ville jeg sagt litt om det. Ellers er det vel ikke nødvendig å si noe utover at studiet ble avbrutt p.g.a. sykdom, men at du nå er frisk. Det trengs vel ikke fortelles mer enn det. Ikke noe spesielt negativt i det heller, mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (8 minutter siden):

Det kan kanskje bli et tema ved eventuelt intervju uansett, tenker jeg. Hvis du har resulater å vise til fra Bachelor-studiet, og det er relevant, ville jeg sagt litt om det. Ellers er det vel ikke nødvendig å si noe utover at studiet ble avbrutt p.g.a. sykdom, men at du nå er frisk. Det trengs vel ikke fortelles mer enn det. Ikke noe spesielt negativt i det heller, mener jeg.

Jeg har dessverre ikke noe relevant å vise til, da jeg ble syk etter kun 2 av 8 eksamener første semester. Jeg vil naturligvis nevne dette i ett intervju om det føles "naturlig" der å da. Men er redd om jeg nevner det i selve søknaden, at jeg vil bli valgt bort, til fordel for andre som har vært friske hele tiden. 

Det bunner nok i at jeg har et stort pågangsmot, og liker oppriktig å stå på. Er redd jeg kan virke "syk" eller som en mulig "belastning" ovenfor en arbeidsgiver om det blir kjent allerede i søknaden. Samtidig har jeg ikke lyst til å holde relevant informasjon tilbake i en søknad.. Så stanger litt mellom å være helt ærlig med en gang, eller å holde noe tilbake frem til et mulig intervju. 

Lenke til kommentar
Ronnin skrev (43 minutter siden):

God kveld, 

I hvilken grad burde man være ærlig ang egen sykdomshistorikk i en jobbsøknad?

Kort fortalt, jeg er 26 år, jobbet i butikk i 8 år, 6 i snitt ut av vgs, samt fagprøve med best mulig karakter. Fikk kyssesyken som senere resulterte med ME og kognitivt hukommelsestap, som igjen endte med mislykket forsøk på bachelor. Har blitt frisk nok nå til 100% jobb, men har lagt utdanning på hylla inntil videre. 

Når jeg nå søker ny jobb innenfor det jeg har fagbrev i, er det noe verdi i å nevne dette i selve søknaden? Personlig har jeg valgt å bare ikke nevne påbegynt bachelor verken i CV eller søknad. Men her vil jeg veldig gjerne ha tips fra spesielt arbeidsgivere; skal jeg forklare hvorfor jeg bare har hatt en liten stilling som butikkmedarbeider disse årene, eller skal jeg utelukke det frem til et mulig intervju? 

Vil også kort nevne at jeg er absolutt frisk nok nå til stillingen jeg søker, men ift alder, er det nå jobb jeg vil prioritere til fordel for 3 nye år på universitetet. 



Ingen vits i å nevne skolegang som ikke anses relevant. 
 

På jobbintervju så kan det være anledning for å påpeke at du ble fysisk syk, og var ute av drift i en periode. Men kun hvis det føles trygt og kun hvis det kommer opp — ofte så spør de litt om hull i CV. For å kompensere opp, så bør du kanskje ha klart å poengtere ditt pågangsmot. Det å overvinne sykdom er noe som imponerer. 
 

Er ikke arbeidsgiver selv, men jeg ble kronisk syk under utdanning. Har vært i samme sko og gjorde litt før helsa gikk fullstendig vest. 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke nevnt det i søknaden eller CV, men heller svare ærlig (men ikke alt for mye om sykdom) hvis de spør etter det på intervju. De har sikkert ikke lyst å høre hele sykdomshistorien din uansett siden de aldri har møtt deg før.

Ingen vits å nevne utdanning som ikke er fullført eller helt irrelevant uansett. Det er ganske vanlig at de spør etter  år med hull i CV'n. Heller ikke lurt å lyve på seg ting som å ha vært på jordomseiling, da kan man fort bli fritta ut av noen få enkle spørsmål :D

(PS. jeg gjorde det for 20 år siden, ble ikke innkalt til andre intervju, tenker de skjønte at jeg ikke var typen til sånt. Var ikke forberedt på det spørsmålet, og det bare datt ut av meg)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

I selve søknaden skal du skryte av deg selv, trenger ikke å fortelle om svakheter du har..  Kan fylle hullene i CV med selv-mestring og friår for å pleie egen helse eller noe.. Noe som i bunn å grunn er sant, du bare har brukt ett litt finere ord på det...

Når det kommer til selve intervjuet er det viktig å bare være ærlig.. men ikke så ærlig at man sitter å forteller om alt det triste har skjedd i livet ditt i en monolog som har ingen referans til en evnt stilling du søker på..  Forholde seg saklig og innenfor temaet jobben du søker på er viktig, trenger ikke å dra frem alt annet selv om man ønsker å fortelle om det.. 

Lenke til kommentar

Ja, lite er verre enn folk med lang sykdomshistorie som ikke klarer å la være å snakke om alt som feiler de i alle sammenhenger. Vi har en sånn kar på jobb, er ingen som tør å spørre hvordan det går, da er det en 20 minutters monolog om medisiner, syndromer, symptomer der man ikke slipper inn i samtalen engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...