Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varighet på bremsecaliper, - hva bør en forvente?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en VW Caddy 2017 (kjøpt ny i slutten av november 2016), som har gått rett over 80.000km.

 

Idag hadde jeg den på service hvor jeg først fikk en telefon fra verkstedet om at de var nødt til å bytte begge skivene/klossene foran. Dette var forventet, da det ble påpekt på eu-kontroll i fjor. 

Etter en times tid ringer verkstedet på nytt. Da opplyses det at den ene kaliperen var gått i stykker ifm skifte av klosser/skive. Ifølge verkstedet var det oppstått en lekkasje, som gjorde at denne måtte skiftes.

 

Dette medfører selvsagt av verkstedsregningen blir noen lapper dyrere.

Spørsmålet er derfor om noen bilkyndige på forumet kunne komme med synspunkter omkring hva man kan anta som normal varighet på en kalliper, om det er normalt at en slik skade kan oppstå under skifte av bremseklosser/skiver og om dette er en kostnad verkstedet burde bære.

For ordens skyld så har jeg aldri hatt problemer med bremsene, og jeg gjennomførte en garantiutløpstest hos naf i oktober i fjor. Det ble da heller ikke påpekt noe feil, annet enn at skivene/klossene snart var modne for utskifting.

 

Jeg har sikkert ingen sak, men setter stor pris på innspill :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10-12 år har det ofte vart i min eie. Men alt kommer jo an på miljøet bilen brukes, vask og vedlikehold, om det er ekstra smurt opp og lakkert en gang per år f.eks. Kan forlenge levetiden mye. 3 ganger per år i vaskehallen er et eksempel på elendig vedlikehold. Mange verksteder gjør ikke noe vedlikehold når bilen er inne. Kun skifte av deler da det gir omsetning. Rens og smøring av kaliper gir dårlig omsetning og lang levetid.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nettopp min golf på service og eu kontroll. Da knakk en caliper ifm at verkstedet utførte bremsevæskeservice. Da byttet de selvfølgelig caliperen på egen kost. Dette var merkeverksted.

jeg ville i utgangspunktet forventet ny caliper om verkstedet selv knekker den når de jobber på bilen med mindre verkstedet hadde hatt noen veldig gode argumenter for noe annet.

Lenke til kommentar

Varigheten på kaliper er avhengig av om man vedlikeholder det ordentlig. Det inkluderer vask, mange har kalipere fulle av dritt som blir dratt over gummipakningene, noe som fører til økt slitasje f.eks. 

Høres suspekt ut. Tipper de har driti seg ut og pressa ut stempelet med et uhell utifra beskrivelsen din, satt det inn litt skjevt og tatt pakninga. 

 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (1 minutt siden):

Varigheten på kaliper er avhengig av om man vedlikeholder det ordentlig. Det inkluderer vask, mange har kalipere fulle av dritt som blir dratt over gummipakningene, noe som fører til økt slitasje f.eks. 

Høres suspekt ut. Tipper de har driti seg ut og pressa ut stempelet med et uhell utifra beskrivelsen din, satt det inn litt skjevt og tatt pakninga. 

 

De nevnte noe om stempelet pr telefon. Skal undersøke nærmere imorgen når jeg skal hente bilen….

Lenke til kommentar
Thomie skrev (11 minutter siden):

Takk for gode innspill. Bilen vaskes jevnlig hjemme. Ingen av kaliprene er rusta.

 

Kan jeg forresten kreve å få tilbakelevert den ødelagte kaliperen når jeg skal hente bilen??

Klart du kan. Den gamle delen er din. Caliper kan fint vare bilens levetid om den holdes fint. Går fint å overhalt dem også for en rimelig penge, men det er neppe lønsomt på sånne små dersom en skal sette bort jobben.

Lenke til kommentar

Ser det har blitt anbefalt at en får verkstedet til å putte delen som blir byttet ut i bagasjerommet, så en er sikker på at de har byttet del.
Noe jeg ikke tenkte på når skivene mine ble byttet ut pågrunn av for mye rust.
Kunne sikkert ha nektet reparasjon og kjørt og bremset hardt, men giddet ikke avtale ny kontroll på bilen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dubious said:

nektet reparasjon og kjørt og bremset hardt, men giddet ikke avtale ny kontroll på bilen.

Jeg tar av alle skiver før kontroll og pusser dem med vinkelsliper, både foran og bak samt kantene. Lakker med sinkspray der det ikke er sliteflate. Aldri fått anmerkning når jeg har gjort slik først. Når man har gjort dette et par ganger er det bare noen timers jobb. Samtidig sikrer man at skivene er enkle å ta av i fremtiden og får renset der brekket tar på innsiden av skiven bak. Når det er sagt så varer ikke skiver evig. Man bør måle minstetykkelse før man drar på kontroll så er man sikker. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Jeg tar av alle skiver før kontroll og pusser dem med vinkelsliper, både foran og bak samt kantene. Lakker med sinkspray der det ikke er sliteflate. Aldri fått anmerkning når jeg har gjort slik først. Når man har gjort dette et par ganger er det bare noen timers jobb. Samtidig sikrer man at skivene er enkle å ta av i fremtiden og får renset der brekket tar på innsiden av skiven bak. Når det er sagt så varer ikke skiver evig. Man bør måle minstetykkelse før man drar på kontroll så er man sikker. 

Har aldri giddet det. Kanten gjør ingenting så lenge det ikke er rust på skivene. Er de under minimums tykkelse så bytt uansett.. Greit å ta av å smøre føringene når en skifter til vinterdekk også. Somregel bare to bolter å løsne og gjort på en halvtimes tid når en likevel bytter dekk.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering for de som syns det interessant 😅

 

Da jeg hentet bilen idag pratet jeg med verksmesteren. Han forklarte at stempelpakninga hadde røket da de skulle presse stempelet tilbake for å få satt inn de nye klossene.

 

På spørsmål om dette var en normal feil på en såpass ny bil/lav km, så sa han at det var slikt som kunne skje fra tid til annen.

 

Jeg har med andre ord ingen sak, og kan selvfølgelig heller ikke bevise om de har skjøvet inn stempelet skjevt slik at pakninga røk.

 

Videre fikk jeg ikke med meg den gamle kalipperen, fordi verkstedet snakket om at det forelå pant i delen og at den skulle sendes inn en plass for å bli reparert. Etter det ville den bli solgt igjen.

 

Er dette riktig praksis? Kan ikke jeg kreve rett på den gamle kalipperen, reparere den selv og legge den på Finn.no?

Lenke til kommentar
Thomie skrev (1 time siden):

Liten oppdatering for de som syns det interessant 😅

 

Da jeg hentet bilen idag pratet jeg med verksmesteren. Han forklarte at stempelpakninga hadde røket da de skulle presse stempelet tilbake for å få satt inn de nye klossene.

 

På spørsmål om dette var en normal feil på en såpass ny bil/lav km, så sa han at det var slikt som kunne skje fra tid til annen.

 

Jeg har med andre ord ingen sak, og kan selvfølgelig heller ikke bevise om de har skjøvet inn stempelet skjevt slik at pakninga røk.

 

Videre fikk jeg ikke med meg den gamle kalipperen, fordi verkstedet snakket om at det forelå pant i delen og at den skulle sendes inn en plass for å bli reparert. Etter det ville den bli solgt igjen.

 

Er dette riktig praksis? Kan ikke jeg kreve rett på den gamle kalipperen, reparere den selv og legge den på Finn.no?

Min erfaring er at det skal noe til å presse sammen kaliperne på en slik måte at man ødelegger pakningene. Faktisk kan jeg ikke helt se hvordan det skulle gått for seg på en fungerende kaliper, særlig ikke om de bruker tilpasset verktøy. 

Å gå ut å relativt bastant beskylde verksted for å ha ødelagt den synes jeg blir litt i overkant. 

Som verkstedet sier, slike ting skjer fra tid til annen. 2017 og 80000 er ikke ny bil som sådan, mekaniske deler ryker, noen raskere enn normalt, andre kan leve langt over forventet levetid. Det finnes ingen fasit. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Verkstedet har gjort alt på vanlig måte her. Du har nok betalt en pris på kaliperen som forutsetter panting. Veldig få er interessert i å betale noen hundrelapper for en skitten klump avfall. Å overhale en kaliper selv er ikke enklere enn den bremsejobben du fikk verkstedet til å ta i utgangspunktet, så det gir ikke så mye mening.

Lenke til kommentar
kremt skrev (23 timer siden):

Mange verksteder gjør ikke noe vedlikehold når bilen er inne. Kun skifte av deler da det gir omsetning. Rens og smøring av kaliper gir dårlig omsetning og lang levetid.

jeg vet ikke om det varierer, mulig frittstående verksteder strekker seg lengre enn merkeverksted?

Trådstarter må vel kanskje ut med 3K for en ny caliper til Caddy'en

samtidig fins det diverse rep.sett, men sånt fins kanskje ikke på lager hos merkeverksteder?

ZfzfYY5.png

SsaLRNc.png

Lenke til kommentar

Bildeler.no tar bare 1078 for en caliper til denne bilen. Da gir det ikke mye mening å reparere den når det er såpass billig. Det er uansett en tvilsom oppførsel av verkstedet som sannsynligvis har ødelagt en fullt fungerende caliper med amatørmetoder. Har selv gjort samme jobb mange ganger og aldri ødelagt noe. Det er selvsagt ikke umulig å ødelegge noe men dette burde de ta på sin kappe. De krever 1200-1500 kroner per time, har store flotte lokaler og gedigne overskudd, de skal være eksperter på biler. Men er egentlig bare mestere på å skryte, bløffe sine kunder og skrive store regninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...