Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her i området ble det nylig bygget ut fiber av Eidsiva. Derfor tilbyr kun Eidsiva/Altibox fiber. Det har seg slik at jeg vet at Eidsiva har fått millioner i subsidier av kommunen for å bygge ut fibernettet. Det betyr jo i praksis at skattebetalerne "aka meg" har vært med på å betale for linjen.

Betyr det at Eidsiva eier fiberlinjen til evig tid? Eller er det slik at Eidsiva har avtale som gir dem eksklusivitet på fibernettet i så og så mange år? Er de pliktige til å la andre aktører leie fiberlinjen i fremtiden?

 

Virker rart at Eidsiva ene og alene skal eie fiberlinjen når det er skatteytere som har finansiert kabelen. Hva om feks Telenor vil tilby fiber i området? Må de da rive opp vegen IGJEN for å legge en identisk kabel ved siden av Eidsiva kabelen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan jo være regulert i anbudet, men som regel tildeles ett monopol, at det vil komme regler for nettdeling på generelt grunnlag, det er få som har tilgang til flere leverandører, jeg har fiber både fra Altibox og Telenor og er i en heldig situasjon.

Lenke til kommentar
Oxyforthecortex skrev (21 minutter siden):

Hva om feks Telenor vil tilby fiber i området? Må de da rive opp vegen IGJEN for å legge en identisk kabel ved siden av Eidsiva kabelen?

Det er nok tenkelig. Her fikk vi Telenor fiber for noen år siden, og i fjor kom Viken Fiber (Altibox) og gravde på nytt. Men de har stort sett bare lagd en liten grøft i vegkanten.
I en annen gate har kommunen gravd opp hele vegen og skiftet vann og avløp. Da ble det lagt ned godt med rør for strøm og fiber, så da blir slikt enklere.

Lenke til kommentar

Da vi fikk fiber i sameiet (HomeNet) her så var det regulert i avtalen at de skulle ha eksklusiv leveranserett i 5 år, men at fiberen i bygget tilhører sameiet. Endeutstyret (switchene) tilhører HomeNet, så en ny leverandør må stille med nye switcher. Inntaksfiberen er jeg usikker på, mulig at ny leverandør må grave i gata.

Lenke til kommentar

Vi fikk fiber fra Telenor for noen år siden og da hadde "monopo" på linjen de første 2 årene. Når 2 år var gått skiftet jeg på dagen siden telenor oppgraderte prisen min til astronomiske høyder omtrent likt med at monopolet gikk ut. Hadde tegnet avtale på 5-600kr mnd for 500/500 og tv som gikk opp til 14-1500kr mnd.

Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Vi fikk fiber fra Telenor for noen år siden og da hadde "monopo" på linjen de første 2 årene. Når 2 år var gått skiftet jeg på dagen siden telenor oppgraderte prisen min til astronomiske høyder omtrent likt med at monopolet gikk ut. Hadde tegnet avtale på 5-600kr mnd for 500/500 og tv som gikk opp til 14-1500kr mnd.

Hva byttet du til da? Er i samme situasjon, gikk fra 799 til 1700 tror jeg det var. TV ble fort oppsagt og fiber satt ned til 100 mbit.

Lenke til kommentar
kremt skrev (33 minutter siden):

Hva byttet du til da? Er i samme situasjon, gikk fra 799 til 1700 tror jeg det var. TV ble fort oppsagt og fiber satt ned til 100 mbit.

Nextgentel. Tror jeg er på rundt 7-800 for tv+nett derfra. Bruker egentlig ikke tv, men det var en del av pakken og det fulgte med en Apple TV :p Det selger sa den gangen vi tegnet med telenor var at pga stats subsidiert linje så måtte telenor slippe til andre aktører etter 2 år,  men jeg har ikke sjekket det utover at det stemmer bra med at jeg fikk tegne hos NGT. Bruker fortsatt telenor sin ONT så i praksis var det kun bytte på papiret siden jeg ikke bruker noe utstyr fra nettleverandør.

Lenke til kommentar

Greia er jo at det tilbys kapasiteter som er helt hinsides det folk egentlig trenger. Dette gjøres fordi teknologien er der og det er "bedre" enn det folk allerede har, sånn at en kan tilby noe bedre som folk flest strengt tatt ikke har behov for. Enkelte har bruk for dette, men de er i et temmelig stor mindretall. For min del mistet til tilgangen til Coax, så jeg ble sånn sett tvunget over på mobilnettet om jeg skulle beholde internett. Ganske utrolig hvor godt man kan leve på 3 MBPS. Justerer man router til å tilpasse trafikk så kan man godt streame video også samtidig som man laster ned en stor fil.

Teknisk sett er det jo ingen som trenger 1000/1000 fiber som er det som selges for tiden. De færreste har utstyr som er i nærheten av å kunne bruke en slik kapasitet.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, minim said:

Nextgentel. Tror jeg er på rundt 7-800 for tv+nett derfra. Bruker egentlig ikke tv, men det var en del av pakken og det fulgte med en Apple TV :p Det selger sa den gangen vi tegnet med telenor var at pga stats subsidiert linje så måtte telenor slippe til andre aktører etter 2 år,  men jeg har ikke sjekket det utover at det stemmer bra med at jeg fikk tegne hos NGT. Bruker fortsatt telenor sin ONT så i praksis var det kun bytte på papiret siden jeg ikke bruker noe utstyr fra nettleverandør.

At andre slipper til på Telenors fiber handler vel om "dominerende markedsposisjon".

Når det ellers gjelder fiber bygd med offentlig tilskudd, skal det vel i teorien legges opp til videresalg av tilgang til å bruke fiberen. Det er da bare selve fiberen, slik at en aktør som skal utnytte dette må selv inn med utstyr i sentral osv. for å kunne levere tjeneste. Om jeg har forstått det riktig, og vel derfor NGT bare kan levere enkelte steder på Telenors fiberaksesser (trenger da et vist mengde kunder knyttet til en sentral).

Slike offentlige tilskudd er vel gjerne noe som er gitt for å bygge fiber "ute på bygda".

Endret av NULL
Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Det er da bare selve fiberen, slik at en aktør som skal utnytte dette må selv inn med utstyr i sentral osv. for å kunne levere tjeneste. Om jeg har forstått det riktig, og vel derfor NGT bare kan levere enkelte steder på Telenors fiberaksesser (trenger da et vist mengde kunder knyttet til en sentral).

Hos Telenor så brukes samme OLT og ONT på kundeside uansett hvilken ISP kunde velger å bruke. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Janvik said:

Hos Telenor så brukes samme OLT og ONT på kundeside uansett hvilken ISP kunde velger å bruke. 

Ja, aksessnett er det samme, inkl. OLT, men videre bak i kjeden er det ikke likt. F.eks. med at de som leverer til eget nett har en egen fiberforbindelse fram til der OLT står så vidt jeg kan se ut i fra beskrivelsen på https://www.telenorwholesale.no/produkter/vula/. Slik sett er er det nødvendigvis ikke samme kapasitet/ytelse/teknologi etc. på en del områder om man bruker Telenor eller noen andre som leverer på Telenors aksessnett.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Ja, aksessnett er det samme, inkl. OLT, men videre bak i kjeden er det ikke likt. F.eks. med at de som leverer til eget nett har en egen fiberforbindelse fram til der OLT står så vidt jeg kan se ut i fra beskrivelsen på https://www.telenorwholesale.no/produkter/vula/.

Nei, det hadde nok blitt litt for dyrt per abonnent.  Hver link mellom en ISP og Telenor kan dekke et stort antall OLTer innenfor samme geografiske område.  ISPen får et VLAN per OLT med "VULA Basis" eller evt et VLAN per sluttkunde med "VULA proff".   Disse kan stackes slik at det er mulig for ISPen å levere VLAN-baserte VPN-løsninger til sine sluttkunder over "VULA proff".

Lenke til kommentar
2 hours ago, bmork said:

Nei, det hadde nok blitt litt for dyrt per abonnent.  Hver link mellom en ISP og Telenor kan dekke et stort antall OLTer innenfor samme geografiske område.  ISPen får et VLAN per OLT med "VULA Basis" eller evt et VLAN per sluttkunde med "VULA proff".   Disse kan stackes slik at det er mulig for ISPen å levere VLAN-baserte VPN-løsninger til sine sluttkunder over "VULA proff".

Og all trafikk går ellers gjennom Telenors hovednett?

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Og all trafikk går ellers gjennom Telenors hovednett?

Ja, mellom OLT og "ODP" (som de kaller punktet ISPen kobler seg til) så går trafikken gjennom Telenors nett.

EDIT: Med et lite forbehold om at jeg ikke aner noe om hvor store disse områdene er.  For alt jeg vet kan de være begrenset til de OLTene som dekkes av en enkelt BNG, og da blir det kanskje litt rart å snakke om "Telenors nett".  Men den går ihvertfall sammen med alt annet på linken mellom BNG og OLT.

Endret av bmork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...