Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Storebrand nekter meg å si opp reiseforsikring


Gjest 37709...c5f

Anbefalte innlegg

Gjest 37709...c5f

Jeg har helårs reiseforsikring fra Storebrand. Jeg prøvde nå å si opp denne, hvor Storebrand svarte at det hadde jeg ikke anledning til, og måtte eventuelt vente til hovedforfall som er en gang i 2023.

Har Storebrand anledning til dette, Da tenker jeg på følgende fra finanstilsynet;

«Kunden kan når som helst si opp en forsikring med én måneds varsel.»

https://www.finanstilsynet.no/forbrukerinformasjon/forsikring/skadeforsikring/

Anonymous poster hash: 37709...c5f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 37709...c5f
AnthonyEdwardS skrev (2 timer siden):

Sikker på du bare ikke har misforstått? Du kan fint si opp, men du får ikke penger igjen for pågående avtaleperiode? Mao vil ikke oppsigelsen bli gjeldende før denne avtaleperioden utgår?

Har ikke misforstått. Fikk beskjed at jeg måtte kontakte dem igjen nærmere hovedforfall om jeg ønsket å si opp forsikringen.

Jeg vet jo hvordan jeg kan omgå dette ganske greit. Men er likevel nysgjerrig på det juridiske rundt dette. 

Anonymous poster hash: 37709...c5f

Lenke til kommentar

Ha alltid i minnet at de du snakker med i kundeservice kun jobber i kundeservice fordi de ikke klarer å få seg andre jobber. Ingen vil jobbe i kundeservice og de fleste er studenter som jobber deltid under studier etc. Med andre ord, du skal ikke se bort ifra at du har snakket med noen som ikke følger offisiell policy (hvis det i det hele tatt finnes og er tilgjengelig for den aktuelle personen på førstelinje). Det er mye som ikke er "lovlig" i Norge, men som aldri blir straffeforfulgt. Se bare på blinking ut av rundkjøringer, taxier som kjører uten kjørelys (og aldri bruker blinklysene noensinne) etc.

Du får vokse opp og skjønne at uansett hvor "ulovlig" noe er i ditt hode så bryr ikke resten av verden seg nevneverdig over å løse "problemet".

Send de en epost eller noe som helst skriftlig du senere kan dokumentere på at du sier opp avtale med avtalenummer ditt og datt, og bruk tiden din på bedre ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror den korte artikkelen hos Finanstilsynet er villedende. 

Forsikringsavtaleloven dekker forsikringstakerens oppsigelse i §§ 3-6 (del A, skadeforsikring) og 12-3 (del B, personforsikring).

(Reiseforsikringer passer ikke alltid inn i lovens system, men siden reglene er like i del A og B kan jeg ikke se at det spiller noen rolle her.)

 

Quote

 

§ 3-6.(forsikringstakerens rett til å avbryte forsikringsforholdet)

Forsikringstakeren kan i forsikringstiden si opp en løpende forsikring dersom forsikringsbehovet faller bort eller det foreligger andre særlige grunner, eller for flytting av forsikringen til et annet selskap.

Forsikringstakeren skal varsle selskapet med en frist på minst en måned. Ved flytting skal det i varslet opplyses om hvilket selskap forsikringen flyttes til og om tidspunktet for flyttingen.

Ved kollektiv forsikring kan bestemmelsen i første ledd fravikes i forsikringsavtalen.

https://lovdata.no/lov/1989-06-16-69/§3-6

§ 12-3.(forsikringstakerens rett til å si opp forsikringsforholdet)

Forsikringstakeren kan ved livsforsikring når som helst avbryte et løpende forsikringsforhold.

Forsikringstakeren kan i forsikringstiden si opp en løpende ulykkes- eller sykeforsikring dersom forsikringsbehovet faller bort eller det foreligger andre særlige grunner, eller for flytting av forsikringen til et annet selskap.

Selskapet skal varsles om oppsigelse av en ulykkes- eller sykeforsikring med en frist på minst en måned. Ved flytting skal det i varslet opplyses om hvilket selskap forsikringen flyttes til og om tidspunktet for flyttingen.

Ved kollektiv forsikring kan bestemmelsene i første og annet ledd fravikes i forsikringsavtalen.

https://lovdata.no/lov/1989-06-16-69/§12-3

Du kan altså ikke si opp når du vil (hvis ikke det er avtalt). Du kan si opp dersom "forsikringsbehovet faller bort" eller "det foreligger andre særlige grunner" eller "for flytting av forsikringen til et annet selskap".

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar
Gjest 8bdd9...254
Ståle Nordlie skrev (16 minutter siden):

 

 

Du kan altså ikke si opp når du vil (hvis ikke det er avtalt). Du kan si opp dersom "forsikringsbehovet faller bort" eller at "det foreligger andre særlige grunner" eller "for flytting av forsikringen til et annet selskap".

Betyr det at han kan bytte selskap og så bruke angreretten? 

Anonymous poster hash: 8bdd9...254

Lenke til kommentar
Gjest 37709...c5f
Gjest 8bdd9...254 skrev (26 minutter siden):

Betyr det at han kan bytte selskap og så bruke angreretten? 

Anonymous poster hash: 8bdd9...254

Vet ikke om jeg kan bruke angreretten. Men kan bytte selskap ja. Til ett selskap som ikke har en begrensing på at man må si opp ved hovedforfall. Som jeg kun har opplevd Storebrand har. For eksempel til gjensidige,  hvor jeg så kan si opp forsikringen med 1 måneds varsel uten ett problem.

Hvorfor ikke bare forsikre hos for eksempel gjensidige til å begynne med spør du kanskje? Fordi Storebrand er i hvert fall for meg det klart rimeligste forsikringsselskapet. 

Anonymous poster hash: 37709...c5f

Lenke til kommentar
Gjest e730f...e47
47 minutes ago, Guest 8bdd9...254 said:

Betyr det at han kan bytte selskap og så bruke angreretten? 

Anonymous poster hash: 8bdd9...254

Hvordan mener du angreretten kommer til anvendelse her?

Anonymous poster hash: e730f...e47

Lenke til kommentar
Gjest d3042...7f6
Gjest e730f...e47 skrev (11 timer siden):

Hvordan mener du angreretten kommer til anvendelse her?

Anonymous poster hash: e730f...e47

Hvis du skifter selskap, og bruker angreretten på det som er en ny avtale /forsikring. 

Anonymous poster hash: d3042...7f6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...